Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför är det så dyrt att ta ID-kortsbilder?

Jag var in hos en fotoaffär här i stan idag för att jag behövde ett par ID-kortsbilder lite snabbt. Så jag fick gå in bakom ett skynke, de tog tre bilder digitalt, jag fick på en datorskärm välja den jag tyckte bäst om, jag betalade och sedan fick jag sex stycken bilder som var utstansade och låg i en liten plastficka. Det tog max fem minuter. Och kostade 189kr???

Fast tjejen som fotograferade mig och tog betalt var ju riktigt snygg. Så det kändes nästan prisvärt ändå... :)

Edit: säg hej till Thulegubben:
thulegubben.jpg

Han är ca 30mm hög. Synd att skärpan inte blev riktigt 100% (och nej, det är fegt att skärpa med ett digitalt bildbehandlingsprogram).

Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hejhej!
var ett tag sen man var här inne!
Tänkte höra om det var nån av er fotogudar som har en kamera till salu eller vet någon som har det..
Har fotoat en hel del med min DimageA2 innan, men känner nu att jag vill byta upp mig, speciellt nu när sommaren börjar närma sig och man bara har lust att ut och fota:)
Så om någon har något litet liggandes så är jag intresserad!
Tack på förhand!
//Hannes

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

http://i113.photobucket.com/albums/n209/Esqofosd/thulegubben.jpg
Han är ca 30mm hög. Synd att skärpan inte blev riktigt 100% (och nej, det är fegt att skärpa med ett digitalt bildbehandlingsprogram).

Det är fegt att inte lära sig hur man skärper snyggt! ;)

Kameran har ett anti aliasing filter framför sensorn som tyvärr ger lite oskarpa bilder, en lätt skärpning innan man börjar bildbehandla eller konverterar till jpeg tar fram skärpan som bra optik och duktig fotograf har presterat!

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
En av mina första bilder under en modellskjutning. Vi var 5 st på en liten "kurs" hos en yrkesfotograf och jag får säja att den kvällen var :tummenupp !

Just ja..min bild jag vill visa jue!

IMG_7464.jpg

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
kan jag få en utvärdering av den här bilden?

kanske inte så svårt att gissa vilken stad :)

Bifogat

• Svampen.JPG
    Svampen.JPG
    42.3 KB · Visningar: 55

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Rätt mycket att läse efter att ha varit borta härifrån i ca 2 månader... :näsblod

Bifogat

• IMG_1296_liten.jpg
    IMG_1296_liten.jpg
    42.1 KB · Visningar: 45
  • IMG_1311_liten.jpg
    IMG_1311_liten.jpg
    107.3 KB · Visningar: 43
  • IMG_1389_liten.jpg
    IMG_1389_liten.jpg
    94 KB · Visningar: 45

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Hej!
Har nu köpt mig min nya kamera!:):)

Det blev en 350D med standardobjektivet 18-55 och ett tamron 70-300 f4-5,6.
Är grymmt nöjd hitentills, köpte den innan idag.
Aldrig varit såhär skoj att fota.
Så nu är man helt färsk, blir ju så när man byter upp sig..och behöver därför alla tips och trix man kan få!

Imorgon ska jag ut och fota lite på en endurotävling, det kommer förmodligen vara mulet och grått..nått att tänka på?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Varför är det så dyrt att ta ID-kortsbilder?

Jag var in hos en fotoaffär här i stan idag för att jag behövde ett par ID-kortsbilder lite snabbt. Så jag fick gå in bakom ett skynke, de tog tre bilder digitalt, jag fick på en datorskärm välja den jag tyckte bäst om, jag betalade och sedan fick jag sex stycken bilder som var utstansade och låg i en liten plastficka. Det tog max fem minuter. Och kostade 189kr???

Fast tjejen som fotograferade mig och tog betalt var ju riktigt snygg. Så det kändes nästan prisvärt ändå... :)

Kör lite USM, som du vet härstammar det från den analoga tiden då man körde USM med negativ ;). Dessutom har alla digitalkameror alphafilter och massa filter för att ta bort noise osv. Vill ha samma kvalité på bilderna både färg- och skärpemässigt måste man använda ett 3e-partsprogram.

Dock är jag helt emot folk som klipper och skär i bilderna i efterhand. Kloning och borttagande av artifakter som inte skall vara där gör man innan bilden är tagen. Inte efter. =)

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Hej!
Har nu köpt mig min nya kamera!:):)

Det blev en 350D med standardobjektivet 18-55 och ett tamron 70-300 f4-5,6.
Är grymmt nöjd hitentills, köpte den innan idag.
Aldrig varit såhär skoj att fota.
Så nu är man helt färsk, blir ju så när man byter upp sig..och behöver därför alla tips och trix man kan få!

Imorgon ska jag ut och fota lite på en endurotävling, det kommer förmodligen vara mulet och grått..nått att tänka på?

Grattis till kameran.. vem vet kanske vi sågs idag på Revinge.
här är mina bilder
www.speedpix.se

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Konstig teori tycker jag... Självklart försöker man komponera bilden och vara väl förberedd innan man tar en bild. Jag har ingen aning om din erfarenhet eller hur du använder dig av dina foton etc. men hur gör du om du vill ha en helt kvadratisk bild? eller en panorama av bara ett foto? Eller vill t.ex markera en viss detalj som du missat (kanske varit på t.ex en fotbollsmatch och fotat ngt så ser du när du redigerar något skitspännande i bakgrunden som du missat vid fototillfället?). Om du fotar något som händer, en krasch på en MC-tävling t.ex då är det ibland svårt att alltid fundera på kompositionen utan det gäller att sikta rätt och hitta skärpan då man kanske inte hinner ställa om fokuseringspunkten eller byta glugg? Lyckats fånga en cyklist som cyklar rätt in i en bil så är det en lyktstolpe som växer upp rätt ur huvudet på honom/henne? Hur gör man då?

Ett modellfoto där modellen just den dagen har en stor finne mitt på näsan? Vad gör du åt det? Lägger på 2 kg smink just där eller fixar den detaljen i efterhand?

Själv försöker jag göra så mycket som möjligt innan men ibland blir bilderna bättre, mer intressanta eller belyser rätt saker med annan beskärning. Jag kan säga att jag ibland kan komma i andra tankegångar när jag väl har kommit hem och tittat på bilderna, något som jag missat när jag väl tagit de.

Själv suktar jag efter bra/intressanta/trevliga bilder. Många av mina bilder som publiceras är lite beskurna. Kanske för mycket luft runt om, kanske vill ha med en viss del bara, kanske måste passa in i ett visst format på en sida eller liknande men TÄNKET för mig är alltid att bilden ska vara klar i kameran men iaf måste jag se skillnad på teori och praktik...

Dock är jag helt emot folk som klipper och skär i bilderna i efterhand. Kloning och borttagande av artifakter som inte skall vara där gör man innan bilden är tagen. Inte efter. =)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Konstig teori tycker jag... Självklart försöker man komponera bilden och vara väl förberedd innan man tar en bild. Jag har ingen aning om din erfarenhet eller hur du använder dig av dina foton etc. men hur gör du om du vill ha en helt kvadratisk bild? eller en panorama av bara ett foto? Eller vill t.ex markera en viss detalj som du missat (kanske varit på t.ex en fotbollsmatch och fotat ngt så ser du när du redigerar något skitspännande i bakgrunden som du missat vid fototillfället?). Om du fotar något som händer, en krasch på en MC-tävling t.ex då är det ibland svårt att alltid fundera på kompositionen utan det gäller att sikta rätt och hitta skärpan då man kanske inte hinner ställa om fokuseringspunkten eller byta glugg? Lyckats fånga en cyklist som cyklar rätt in i en bil så är det en lyktstolpe som växer upp rätt ur huvudet på honom/henne? Hur gör man då?

Ett modellfoto där modellen just den dagen har en stor finne mitt på näsan? Vad gör du åt det? Lägger på 2 kg smink just där eller fixar den detaljen i efterhand?

Själv försöker jag göra så mycket som möjligt innan men ibland blir bilderna bättre, mer intressanta eller belyser rätt saker med annan beskärning. Jag kan säga att jag ibland kan komma i andra tankegångar när jag väl har kommit hem och tittat på bilderna, något som jag missat när jag väl tagit de.

Själv suktar jag efter bra/intressanta/trevliga bilder. Många av mina bilder som publiceras är lite beskurna. Kanske för mycket luft runt om, kanske vill ha med en viss del bara, kanske måste passa in i ett visst format på en sida eller liknande men TÄNKET för mig är alltid att bilden ska vara klar i kameran men iaf måste jag se skillnad på teori och praktik...

Kan bara hålla med. Bra sagt.

Efterbehandling är ett verktyg som man helst slipper men kan det göra slutresultatet bättre så :tummenupp

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
2874825 Grattis till kameran.. vem vet kanske vi sågs idag på Revinge.
här är mina bilder
www.speedpix.se
Tack!
ja, det gjorde vi nog.. var ju inte så himmla många där.

Här e ett random utplock ur mina bilder.
Jag är nöjd, första gången med nya kameran.
Dessutom e största delen av bilderna oredigerade, en del har jag fått ljusa upp pga av att strålkastarna gjorde att bilderna blev väldigt mörka.

www.sitemaker.se/hannes

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Hej,
Va tycker du om D40 vs D80? Tycker att många av bilderna från D40 som du lagt upp är klarare och finare. Bättre väder när de togs? Lättare att fota med?

Hejs

Det är fel att jämföra bilderna från D40.n och D80. på detta sättet.
dels satt det en 18-135 3.5-5.6 på D40:n
och 70-200VR 2.8 med TC17-EII på d80:n det blir 119-340mm bländare 4.8
sedan var det mkt regn och dimma i luften som gör att bilderna från D80:n inte alls kan hålla samma klass som D40:n..

Skall jag jämföra dem två med samma objektivet så vinner D80:n
det är bättre känsla i den. med batterigrepp på D80:n är den helt underbar att hålla i..är det däremot party fotografering och semesterbilder på familijen så är D40:n klart bättre.. mkt mindre att dra runder på. och den levererar helt klart bilder jag kan njuta av. att det "bara" är 6mp jämförd med D80:ns 10mp. spelar ingen roll.. risken man får skaknings oskärpa på10mp är mkt större än vid 6Mp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha