Good idea. Men vad gör eg. ett polfilter? Vad jag förstår så gör det bara färgerna mastigare. En blå himmel blåare, grönt gräs grönare osv?
Edit: Och filtrerar bort reklektioner?
Kolla exemplen från B+W's filterexempel. Där borde effekten framgå ganska tydligt. http://www.schneiderkreuznach.com/pdf/filter/s16.pdf
Jag fick ett lycky Shoot igår..
1/30 del sekund på 120mm.
fick en massa goa bilder med slutartider på ca 120,160..
dock stod jag i en rätt långsam kurva så det funkar med så långa slutartiden.. håller bilarna,hojjarna större fart får man minska slutartiden.
Sen är det som Mr_Rocster säger här nedan.. testa dig fram.. det kan inte bli mer än fel. då tar man en bild till.
http://i60.photobucket.com/albums/h21/Alexander_222/porsche2.jpg
Japp, jag satt o fingra lite på det nyss
Vilket autofokus använder ni när ni fotar hoj då? Jag provade med den där som hela tiden ändrar, vet inte om den är snabb nog bara. Den blinkar ju inte till heller så man vet ju itne riktigt om den fått fokus eller ej.
Fotade lite Gelleråsen för några dagar sedan.
Min favorit från dagen. Smack rakt av från kameran.
...
Mycket snygg. Vad använder du för slutartid när du fotar framifrån?
Tack
1/1250 s f/3.2 Manuell focus
Vad har du för kamera/objektiv då?
Tack
1/1250 s f/3.2 Manuell focus
Grym bild WestW!!![]()
Kör du i RAW eller du drar det direkt i jpeg?
Den är en liten charm med att lyckas smacka av en bra bild rakt av utan minsta redigering.![]()
![]()
![]()
Jag håller med. det känns nästan som fusk att redigera i PS. Att använda kameran som enda verktyget är stor konst!
Det enda jag pallar göra i PS e att resize'a och försämra kvallan för att göra bilderna lite mer snabbladdade på nätet.
Sant.
Tyvärr är det ju så att i PS framkallar man bilden och får ut det där lilla sista. Har sett så många exempel på hur otroligt mycket man kan förbättre en mindre bra bild. Blir bara deprimerad av att se hur duktiga en del är.![]()
Sant.
Tyvärr är det ju så att i PS framkallar man bilden och får ut det där lilla sista. Har sett så många exempel på hur otroligt mycket man kan förbättre en mindre bra bild. Blir bara deprimerad av att se hur duktiga en del är.![]()
Bilden är framkallad och klar redan i kameran så länge du inte fotat i RAW.
Man manipulerade bilden till en viss del i framkallningsprocessen när man fotade analogt vilket kanske motsvarar att fota i RAW. Men att säga att man framkallar i PS tycker jag e knas. Man manipulerar. Men jag säger inte att det är fel. Jag säger bara att jag är bäst. BÄST!
Nu har jag druckit för mycket kaffe igen.![]()
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X