Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Dööhh...Rullarn....:7peta du e bara avis för att du inte fixar PS! :D

...men framkallningen i kameran blir inte lika bra som om du framkallar den i en dator.....färgrymd, dynamiskt omfång är sååååå mkt större i en RAW-fil som konverterats till jpg än en jpg diweCkt från kameran. Anser JAG......
Även om en kamerajpg är fin.....

PS är sux! :mad:

Nämen absolut. Jag håller med om det där med RAW. Det finns inte samma datakapacitet i en kamera. Det har jag inte sagt nånting om.

Det jag sa va att:
Att fota i jpeg och sedan manipulera bilden i PS är inte att framkalla. :mattias

Håll dig till ämnet! :mad:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Precis, det ska vara Gimp. :brynad

RoLLER skrev:
Det jag sa va att:
Att fota i jpeg och sedan manipulera bilden i PS är inte att framkalla. :mattias
Mjao, om man ser en RAW-fil som en exponerad filmruta så är det precis vad man gör. Sedan i datorn framkallar man den till jpeg och det borde då bli ett "negativ".

Allt som däremot sker därefter som inte är beskärning eller enklare justering av färger och ljus etc. blir däremot retuschering.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
PS är sux! :mad:

Nämen absolut. Jag håller med om det där med RAW. Det finns inte samma datakapacitet i en kamera. Det har jag inte sagt nånting om.

Det jag sa va att:

Håll dig till ämnet! :mad:

Jo, jag kan faktiskt tycka att fota i jpg och sen hämta upp dem i PS är framkallning det med! För en kamera ger softade bilder som standard och det kan man behöva åtgärda....om man nu VILL det...:tungan

...så jag HÖLL mig till ämnet! :mad:

MikkE

Guest
Äh. Orka med RAW när man fotar 1500-2000+ bilder på en bandag/tävling.... =)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Äääh, jag kör alltid JPG. Dumt att köpa en fin kamera och sedan inte utnyttja den genom att köra JPG. Det är ju som att köpa en husaberg (de gamle 01-03 orna) som var reggade och levererades strypta till 9 kw och sedan fortsätta köra med strypningarna i.

Framkallar gör man med en raw-konverterare. Redigerar och retuscherar gör man i PS, Gimp eller vad man nu använder. Själv kör jag C1 som raw-konverterare och sedan PS och det fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

MVH Johan

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Äääh, jag kör alltid JPG. Dumt att köpa en fin kamera och sedan inte utnyttja den genom att köra JPG.

Nu skrev du fel. :lol

Men jag e inne på Mikkes spår. Jag paaaaalar inte fota i RAW. Det blir tillräckligt bra ändå och jag skjuter alltid 300-600 bilder så fort jag tar med kameran nånstans.

Edit: Du skrev inte alls fel. Det är jag som läser bakvänt.

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Brssar lite in mot Skövde

Bifogat

• Brassar.JPG
    Brassar.JPG
    96.7 KB · Visningar: 34
  • Strv122.JPG
    Strv122.JPG
    128 KB · Visningar: 45

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Precis, det ska vara Gimp. :brynad

Mjao, om man ser en RAW-fil som en exponerad filmruta så är det precis vad man gör. Sedan i datorn framkallar man den till jpeg och det borde då bli ett "negativ".

Allt som däremot sker därefter som inte är beskärning eller enklare justering av färger och ljus etc. blir däremot retuschering.

Aha.... jag förstår hur du tänker. Och resonemanget makes sense. Men retuschering är sux!

Är jag en n00b eftersom jag inte vet vad Gimp e? :confused: Vart hittar man det?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
I försvarsmakten leker vi aldrig med våra fordon. Ajjabajja!:gnissla

Bifogat

• OUTLAWKTM400MIL-E.JPG
    OUTLAWKTM400MIL-E.JPG
    138.4 KB · Visningar: 55

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
En fråga ang objektiv:

Standard objektivet som sitter på min kamera är 18-135, sen har jag 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Zoom-Nikkor.

Jag tycker att skillnaden är för liten mellan dom 2 och vill ha grimare zoom. Jag hittade ett på blocket, DET HÄR som jag tycker ligger bra i kurs.

Nu till min fråga. Jag har hört att DX objektiv på x-millimeter brännvid motsvarar mycket mer än ett "vanligt" objektiv. Betyder det att blocket-objektivet inte alls ger mig mer zoon som jag är ute efter?

Fråga 2: Billigt Fisheye, existerar det?
Fråga 3: Tips om billig och bra vidvinkel?

Hello boy,

du har säkert redan fårr svar på detta, den förlägningen gäller endast om du monterar ett analogt objektiv på. Använder du ditt D-objektiv behöver du inte räkna upp bränvidden med någon faktor.

Om du vill ha ett billigare zoom kan du ju köpa en analog plugg och sätta på de är billigare men då får du räkna med den ökade brännvidden när du fotar.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hello boy,

du har säkert redan fårr svar på detta, den förlägningen gäller endast om du monterar ett analogt objektiv på. Använder du ditt D-objektiv behöver du inte räkna upp bränvidden med någon faktor.

Om du vill ha ett billigare zoom kan du ju köpa en analog plugg och sätta på de är billigare men då får du räkna med den ökade brännvidden när du fotar.

Brännvidds förlängningen får du med alla objektiv som monteras på en kamera med mindre bildsensor än analog film, d.v.s 24 x 36mm.
Ett nikonobjektiv märkt med DX fungerar bara på dSLR kameror för det tecknar inte ut bildcirkeln mer än vad som behövs för sensorn.
Sensorn på nikon kameror är 16 x 24 och ger en brännvidds förlängning på 1,5 gånger, 18-70dx motsvarar utsnittet som ett 24-105 på en analog kamera.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Äääh, jag kör alltid JPG. Dumt att köpa en fin kamera och sedan inte utnyttja den genom att köra JPG. Det är ju som att köpa en husaberg (de gamle 01-03 orna) som var reggade och levererades strypta till 9 kw och sedan fortsätta köra med strypningarna i.

Framkallar gör man med en raw-konverterare. Redigerar och retuscherar gör man i PS, Gimp eller vad man nu använder. Själv kör jag C1 som raw-konverterare och sedan PS och det fungerar alldeles utmärkt tycker jag.

MVH Johan

C1 är riktigt bra att konvertera RAW-bilder i. Har ännu inte funnit något substitut till detta. Egentligen kan man göra allting i C1 som man gör i Photoshop. Om man nu inte sysslar med fusk och mygling såsom att beskära och ta bort saker. för exempelvis, löv, grenar och annat trams =)

C1->photoshop

Äh. Orka med RAW när man fotar 1500-2000+ bilder på en bandag/tävling.... =)

RAW är obehandlade bilder i kameran. Ingen vitballans, inget kamerasharpening osv ligger med. En dump direkt från sensorn om man så vill.

Har du fel vitballansinställning, gör exponeringskompensationer du kanske inte riktigt vet om eller något annat dumt så är det skönt att kunna ha RAW. Då har du väldigt stor kontroll över iaf vitballans och färgballanser :)

Allt är ju relativt dock. Det är en sak att fota på hobbynivå som vi flesta gör, och en sak att fota för t ex Reuters, Sports Illustrated eller nått annat. Men det är alltid kul att göra det riktigt oavsett =)

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Från i helgen på Danmarks västkust. Bilden är något efterbehandlad.

Bifogat

• DSCN7819_adjusted_1_800x600.jpg
    DSCN7819_adjusted_1_800x600.jpg
    110.5 KB · Visningar: 44

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
slänger upp två bilder jag tog på en rundvandring i min nya hemstad Huskvarna

första bilden är redigerad i photoshop (levels, curves)
andra är straight from the camera (med undantag för förminskningen av storleken såklart)

*edit*

usch, tvingades minska ner bildkvaliten på stone and flowers till 34... :mad: :näsblod

Bifogat

• stone-and-flowers.jpg
    stone-and-flowers.jpg
    140.5 KB · Visningar: 38
  • Japan.jpg
    Japan.jpg
    140.2 KB · Visningar: 43

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hello boy,

Nu bidde det knas!
Alla Nikons objektivs brännvidd anges som en funktion av det analoga filmformatet. 24x36mm.
Alla nikon´s dSLR har sensorer är i DX storlek och får därmed 1,5ggr brännvidds förlängning. Vare sig det är mf, D, eller DX objektiv.

Nikons "D" betyder att objektivet kommunicerar fokusavstånd och brännvidd.
Nikons "DX" betyder att objektivet optiskt inte är avsett att funka på fullstora sensorer eller analoga kamerahus. Den angivna brännvidden är dock samma förlängningsfaktor som vanligt...dvs x1,5.

ROLLER:
Du kan testa mitt Sigma 10-20DX.....it´s wiiiiiiide

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag