Diskutera Digital Fotografering här

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Hur kan det va så?

10mp är mkt känsligare.. dem har fler pixlar att hålla reda på

Var och kollade på RR Fabrikens förare och sköt ett par bilder..
typ 2000 eller så..
tur man kör digitalt nu..

DSC_2229-524.jpg

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
10mp är mkt känsligare.. dem har fler pixlar att hålla reda på

typ 2000 eller så..

DSC_2229-524.jpg
WTF du sliter ju upp grejorna:D
Hur går det med .....???

Bifogat

• test.jpg
    test.jpg
    68.4 KB · Visningar: 45

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
2881918 10mp är mkt känsligare.. dem har fler pixlar att hålla reda på

typ 2000 eller så..

DSC_2229-524.jpg
shit vilken härlig rörelse oskärpa(vad heter det igentligen?) det va i den bilden:)

finns det något sätt att hålla koll på alla träningar och speciellt tävlingar?
var ska men leta?
vill ut och öva/leka med kameran:D

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Det är fel att jämföra bilderna från D40.n och D80. på detta sättet.
dels satt det en 18-135 3.5-5.6 på D40:n

Allright...

Testat eller läst något om D40 tillsammans med Nikon AF-S DX VR 18-200?

Tänkte att den kanske vore ett bra alternativ för en "resekamera".

:hej

Joakim_Bech

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
hojlös =(
Är polfilter nödvändigt vid fotografering av hojjar? Har fotat bilar tidigare och ska börja fota hojjar nu men det är ju inga större ytor på en mc så därför jag undrar..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är polfilter nödvändigt vid fotografering av hojjar? Har fotat bilar tidigare och ska börja fota hojjar nu men det är ju inga större ytor på en mc så därför jag undrar..
Det är långt ifrån något krav, men i vissa situationer kan det vara bra om det används rätt.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Jag köpte ett polfilter för att exprementera lite men har slutat använda det helt. Jag tyckte bara att det va jobbigt med ytterligare en grej att ställa in :näsblod

Jag fotar iofs mest flickor inomhus.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag köpte ett polfilter för att exprementera lite men har slutat använda det helt. Jag tyckte bara att det va jobbigt med ytterligare en grej att ställa in :näsblod
Men det kan vara bra när du ska fotografera båten i sommar. :tummenupp

Joakim_Bech

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
hojlös =(

Jag fotar iofs mest flickor inomhus.

Kan ju vara bra med polfilter när tjejerna är insmetade i matolja så dom blänker så mkt att det blir reflektioner :p.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Va o fotade hojar för första gången idag. Jag har ett sigma 17-70, körde på maxtele hela tiden. Varför blir bilderna så mörka? Jag körde på låst slutartid på 1/250 - 1/1000. Beror det på det sunkiga objektivet eller p.g.a. min otalang? Vad använder ni med canon för bländarfunktionalitet? Det finns typ tre olika och jag fattar inte riktigt vilken man ska använda.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152610

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Va o fotade hojar för första gången idag. Jag har ett sigma 17-70, körde på maxtele hela tiden. Varför blir bilderna så mörka? Jag körde på låst slutartid på 1/250 - 1/1000. Beror det på det sunkiga objektivet eller p.g.a. min otalang? Vad använder ni med canon för bländarfunktionalitet? Det finns typ tre olika och jag fattar inte riktigt vilken man ska använda.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152610
Ingen aning. Men jag tog mig friheten att gimpa en av dina bilder lite. Den blev ljusare men är nu istället inte lika färgstark och nästan utfrätt bitvis.

Bifogat

• IMG_1501.JPG
    IMG_1501.JPG
    79 KB · Visningar: 42
  • IMG_1501_small.JPG
    IMG_1501_small.JPG
    63.4 KB · Visningar: 48

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Hur ljusmätte du? Om du t.ex spotmätte på det vita så blir bilden för mörk. Prova att ljusmäta på olika sätt och kolla historigrammet om det ser bra ut där. Alltid svårt att få det att bli bra i starkt solljus. ett tips en sådanhär dag är lite längre slutartid, panorera och använd blixt (som du nog får brassa på rätt så bra med). Du kan ju gå närmre med när du kör med blixten, det e inte fel.

MVH

Johan

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Hur ljusmätte du? Om du t.ex spotmätte på det vita så blir bilden för mörk. Prova att ljusmäta på olika sätt och kolla historigrammet om det ser bra ut där. Alltid svårt att få det att bli bra i starkt solljus. ett tips en sådanhär dag är lite längre slutartid, panorera och använd blixt (som du nog får brassa på rätt så bra med). Du kan ju gå närmre med när du kör med blixten, det e inte fel.
Och här Fotosidans fotoskola finns en lite djupare, men ändå lättförståelig, förklaring till hur det fungerar med ljusmätning.

Exponeringskompensationen ställer du genom att hålla inne knappen "Av +/-" och vrida på ratten som sitter vid avtryckaren. Den är ställbar från -2 till +2 i 1/3-steg. (gäller för t.ex. EOS 350D eller EOS 400D)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2890062 Hur ljusmätte du? Om du t.ex spotmätte på det vita så blir bilden för mörk. Prova att ljusmäta på olika sätt och kolla historigrammet om det ser bra ut där. Alltid svårt att få det att bli bra i starkt solljus. ett tips en sådanhär dag är lite längre slutartid, panorera och använd blixt (som du nog får brassa på rätt så bra med). Du kan ju gå närmre med när du kör med blixten, det e inte fel.

MVH

Johan
Ahh... jag höll på o fingra lite på det där och valde visst spot-mätning. Det kan va en liten förklaring iaf. Hur lång slutartid behövs för att få riktigt bra fart i bilden?

Väldigt intressant artikel Esqure. Funkerar den där omstsällaren i alla "moden" på eos'en?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ahh... jag höll på o fingra lite på det där och valde visst spot-mätning. Det kan va en liten förklaring iaf. Hur lång slutartid behövs för att få riktigt bra fart i bilden?

Väldigt intressant artikel Esqure. Funkerar den där omstsällaren i alla "moden" på eos'en?

Neråt en 1/60 - 1/125 kan vara lagom. Vissa vill köra 1/30 men då kan man fan inte hålla kameran så skakningsoskärpa elimineras.

Jag brukar köra lite olika beroende på situation, tid på dygnet, ljusmängd och hur trött jag är.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Nepp, inte de som är helautomatiska (t.ex. landskap, sport etc). På läget "M" så används den för att ställa bländaren, men då ser du ju på skalan ändå om exponeringen kommer att bli vad kameran tycker är "rätt" eller om det blir + eller min.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2890765 Nepp, inte de som är helautomatiska (t.ex. landskap, sport etc). På läget "M" så används den för att ställa bländaren, men då ser du ju på skalan ändå om exponeringen kommer att bli vad kameran tycker är "rätt" eller om det blir + eller min.
Japp, jag satt o fingra lite på det nyss :)

Vilket autofokus använder ni när ni fotar hoj då? Jag provade med den där som hela tiden ändrar, vet inte om den är snabb nog bara. Den blinkar ju inte till heller så man vet ju itne riktigt om den fått fokus eller ej.

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Hittade några bilder i datorn som kanske kan platsa här.

1. Taget i lägenheten vi bodde i innan.

2. Taget på en strand i Holland 2005.

3. Taget midsommar 2006 i Kivik.

Kamera: Olympus mju 400.

+ Liten kompakt kamera som tar bra bilder.

- Objektet hinner ibland dö innan bilden tas.

Bifogat

• Blomma liten.JPG
    Blomma liten.JPG
    46.4 KB · Visningar: 36
  • Jag liten.JPG
    Jag liten.JPG
    51.4 KB · Visningar: 40
  • sandaler liten.JPG
    sandaler liten.JPG
    104.5 KB · Visningar: 29
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Men det kan vara bra när du ska fotografera båten i sommar. :tummenupp

Good idea. Men vad gör eg. ett polfilter? Vad jag förstår så gör det bara färgerna mastigare. En blå himmel blåare, grönt gräs grönare osv?

Edit: Och filtrerar bort reklektioner?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag