Kungen
Ny medlem
Hur kan det va så?
10mp är mkt känsligare.. dem har fler pixlar att hålla reda på
Var och kollade på RR Fabrikens förare och sköt ett par bilder..
typ 2000 eller så..
tur man kör digitalt nu..
Last edited:
Hur kan det va så?
WTF du sliter ju upp grejorna10mp är mkt känsligare.. dem har fler pixlar att hålla reda på
typ 2000 eller så..
shit vilken härlig rörelse oskärpa(vad heter det igentligen?) det va i den bilden288191810mp är mkt känsligare.. dem har fler pixlar att hålla reda på
typ 2000 eller så..
Det är fel att jämföra bilderna från D40.n och D80. på detta sättet.
dels satt det en 18-135 3.5-5.6 på D40:n
Det är långt ifrån något krav, men i vissa situationer kan det vara bra om det används rätt.Är polfilter nödvändigt vid fotografering av hojjar? Har fotat bilar tidigare och ska börja fota hojjar nu men det är ju inga större ytor på en mc så därför jag undrar..
Är polfilter nödvändigt vid fotografering av hojjar? Har fotat bilar tidigare och ska börja fota hojjar nu men det är ju inga större ytor på en mc så därför jag undrar..
Men det kan vara bra när du ska fotografera båten i sommar.Jag köpte ett polfilter för att exprementera lite men har slutat använda det helt. Jag tyckte bara att det va jobbigt med ytterligare en grej att ställa in
Jag köpte ett polfilter för att exprementera lite men har slutat använda det helt. Jag tyckte bara att det va jobbigt med ytterligare en grej att ställa in
Jag fotar iofs mest flickor inomhus.
Ingen aning. Men jag tog mig friheten att gimpa en av dina bilder lite. Den blev ljusare men är nu istället inte lika färgstark och nästan utfrätt bitvis.Va o fotade hojar för första gången idag. Jag har ett sigma 17-70, körde på maxtele hela tiden. Varför blir bilderna så mörka? Jag körde på låst slutartid på 1/250 - 1/1000. Beror det på det sunkiga objektivet eller p.g.a. min otalang? Vad använder ni med canon för bländarfunktionalitet? Det finns typ tre olika och jag fattar inte riktigt vilken man ska använda.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=152610
Och här Fotosidans fotoskola finns en lite djupare, men ändå lättförståelig, förklaring till hur det fungerar med ljusmätning.Hur ljusmätte du? Om du t.ex spotmätte på det vita så blir bilden för mörk. Prova att ljusmäta på olika sätt och kolla historigrammet om det ser bra ut där. Alltid svårt att få det att bli bra i starkt solljus. ett tips en sådanhär dag är lite längre slutartid, panorera och använd blixt (som du nog får brassa på rätt så bra med). Du kan ju gå närmre med när du kör med blixten, det e inte fel.
Ahh... jag höll på o fingra lite på det där och valde visst spot-mätning. Det kan va en liten förklaring iaf. Hur lång slutartid behövs för att få riktigt bra fart i bilden?2890062Hur ljusmätte du? Om du t.ex spotmätte på det vita så blir bilden för mörk. Prova att ljusmäta på olika sätt och kolla historigrammet om det ser bra ut där. Alltid svårt att få det att bli bra i starkt solljus. ett tips en sådanhär dag är lite längre slutartid, panorera och använd blixt (som du nog får brassa på rätt så bra med). Du kan ju gå närmre med när du kör med blixten, det e inte fel.
MVH
Johan
Ahh... jag höll på o fingra lite på det där och valde visst spot-mätning. Det kan va en liten förklaring iaf. Hur lång slutartid behövs för att få riktigt bra fart i bilden?
Väldigt intressant artikel Esqure. Funkerar den där omstsällaren i alla "moden" på eos'en?
Nepp, inte de som är helautomatiska (t.ex. landskap, sport etc). På läget "M" så används den för att ställa bländaren, men då ser du ju på skalan ändå om exponeringen kommer att bli vad kameran tycker är "rätt" eller om det blir + eller min.Väldigt intressant artikel Esqure. Funkerar den där omstsällaren i alla "moden" på eos'en?
Japp, jag satt o fingra lite på det nyss2890765Nepp, inte de som är helautomatiska (t.ex. landskap, sport etc). På läget "M" så används den för att ställa bländaren, men då ser du ju på skalan ändå om exponeringen kommer att bli vad kameran tycker är "rätt" eller om det blir + eller min.
Men det kan vara bra när du ska fotografera båten i sommar.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|