Diskutera Digital Fotografering här

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Idag kom mitt Sigma AF 70-200/2,8 EX DG HSM Macro :banana

Kameran ser direkt betydligt mkt manligare ut :yoparty

Dyrt va det men härligt är det :)

Bifogat

• DSC00163_small.jpg
    DSC00163_small.jpg
    26.1 KB · Visningar: 73

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Kameran ser direkt betydligt mkt manligare ut :yoparty

Dyrt va det men härligt är det :)

Dra dit pepparn växer vilken fet glugg! :mad: Vad kostar ett sånt där?

Jag har ett DX som är 55-200. Varför är ditt så sjukt mycket större? Vad står HSM Macro för? Macro betyder väl att man kan ta galna närbilder?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

satan i gatan vilket objektiv :D

jag tror helt klart att dt objektivet är av grymmaste laget, men hur förklaras en närgräns på (hela) 1 m...
(var länge sedan jag var insatt i fotovärlden... och fasen va man glömmer saker snabbt)
på min kamera så är närgränsen 2 cm (har ett fast 70-200 objektiv), det känns som en grymmare närgräns liksom (men tror med stor säkerhet att ditt är grymmare hehe)

någon som kan förklara varför närgränsen på hans är (så långt som) 1 m?

Jag vet inte riktigt vad HSM står för faktiskt :). Ja det ska va 1 m närgräns tydligen.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4911070

Skjuter från höften på att det betyder High Speed Motor. Dvs snabb autofikus.

Det är rätt, men ska man vara korrekt (och flashig som alla såna namn är) så ska det vara "Hyper Sonic Motor" faktiskt hehe

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
satan i gatan vilket objektiv :D

jag tror helt klart att dt objektivet är av grymmaste laget, men hur förklaras en närgräns på (hela) 1 m...
(var länge sedan jag var insatt i fotovärlden... och fasen va man glömmer saker snabbt)
på min kamera så är närgränsen 2 cm (har ett fast 70-200 objektiv), det känns som en grymmare närgräns liksom (men tror med stor säkerhet att ditt är grymmare hehe)

någon som kan förklara varför närgränsen på hans är (så långt som) 1 m?

Närgränsen är ett avstånd mätt i meter är den kortaste längden till ett motiv som kan fotograferas när objektivet skruvas ut och fokuseras utan extra tillbehör. Den gränsen är helt beroende av hur linserna i objektivet klarar av att bryta inkommande ljus till en skarp bild på sensorn. Har du teleobjektiv bryter linserna ljusets "ganska lite" på vägen genom objektivet. Ju närmare sensorna objektet kommer mot sensorn desto mer måste ljuset brytas av för att hamna fokuserat på sensorn. Till slut går det inte längre och närgränsen är passerad. Tumregeln är ju längre brännvidd desto större närgräns. HUr man sen satt samman paketen av linser avgör helt hur nära man kan komma objektivet.

Du har väl knappast 2cm i originalläget för tele. När du har närgräns på 2cm är det väl i makroläget?!?!

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Babar skrev:
Du har väl knappast 2cm i originalläget för tele. När du har närgräns på 2cm är det väl i makroläget?!?!

nee, sant, vet inte vad det sträcker sig till, men med brännviden på 70 så är det 2 cm (vilket i vissa tillfällen är störande kort då ens egna och/eller kameran hamnar på motivet).

men det jag tycker är skumt är att både hans köpta (makro)objektiv och mitt (fasta i kameran) är på 70-200, och jag har en närgräns på 2 cm (i makroläge) medan hans ligger på hela 1 meter...

p.s HanneZ: picture or it aint happen! :tungan

*edit*

ajdå, my bad, mitt objektiv är ju 28-200 (men endå förvånad över hans närgräns)
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page2.asp

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
nee, sant, vet inte vad det sträcker sig till, men med brännviden på 70 så är det 2 cm (vilket i vissa tillfällen är störande kort då ens egna och/eller kameran hamnar på motivet).

men det jag tycker är skumt är att både hans köpta (makro)objektiv och mitt (fasta i kameran) är på 70-200, och jag har en närgräns på 2 cm (i makroläge) medan hans ligger på hela 1 meter...

p.s HanneZ: picture or it aint happen! :tungan

*edit*

ajdå, my bad, mitt objektiv är ju 28-200 (men endå förvånad över hans närgräns)
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page2.asp

Sjuuukligt najs

Bifogat

• IMG_2048_small.JPG
    IMG_2048_small.JPG
    39.3 KB · Visningar: 48
  • IMG_2049_small.JPG
    IMG_2049_small.JPG
    51.2 KB · Visningar: 46
  • IMG_2050_small.JPG
    IMG_2050_small.JPG
    65 KB · Visningar: 48

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
Vilken kamera?

Tjo!
Är helt novis på att fotografera men har länge velat kunna ta bra bilder med känsla.
Har en registrerad domän som inte riktigt används fullthrottle.se, hade tänkt att den skulle bli en bildagbok med temat mc och en chans för mig att lära mig ta bra bilder.

- Vad ska jag köpa för kamera?
Den behöver ju inte va någonvärsting sak men tusentals funktioner. Men inte heller den enklaste då jag vill kunna utvecklas tillsammans med kameran.
Den behöver ju vara smidig så att jag lätt kan ta den med mig.

- Hur gör man för att undvika nybörjar missarna? Enkla tips. (Jo jag vet finns bra info på många olika sidor, och i denna tråden men ni har vet säkert något enkelt som knappt tar en rad att skriva ut)

MVH LiCrO

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hej alla fotogurus!
Det är så att tjejen fyller år den 7e maj, och jag hade tänkt köpa hon en digitalkamera i födelsedagspresent.

Hon kommer använda kameran till mestadels fota hästar och hundar, dvs mkt rörelse i bilderna. Hade tänkt att slippa lägga mer än 3.500kr

Dessa är de jag har tittat på, Canonon PowerShot A640 och Canon PowerShot 710 IS. Hur viktigt är det med 6x zoom jämfört med 4x zoom?

Någon som kan rekomendera någon av dem, eller ett annat alternativ som är bättre?

Tacksam för hjälp!

// Tommy

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hej alla fotogurus!
Det är så att tjejen fyller år den 7e maj, och jag hade tänkt köpa hon en digitalkamera i födelsedagspresent.

Hon kommer använda kameran till mestadels fota hästar och hundar, dvs mkt rörelse i bilderna. Hade tänkt att slippa lägga mer än 3.500kr

Dessa är de jag har tittat på, Canonon PowerShot A640 och Canon PowerShot 710 IS. Hur viktigt är det med 6x zoom jämfört med 4x zoom?

Någon som kan rekomendera någon av dem, eller ett annat alternativ som är bättre?

Tacksam för hjälp!

// Tommy

Tycker att IXUS serien är bra för de pengarna. Smidigt format också!

MikkE

Guest
Från min tråd i Filmer/Bilder

Var ute idag i strålade sol och varmt väder.

Fotade lite med vbg_snake och matter1 och här är två bilder =)
Finns även i fetformat som kan kan printa ut om man vill HEHE.

Kom gärna med kommentarer =)

vbg_snake
vbg_snake_small.jpg

[klicka för full upplösning - 2336x3504 pixlar]

matter1
matter1_small.jpg

[klicka för full upplösning - 2336x3504 pixlar]

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Varför ska jag välja denna kameran istället för någon annan?
Förklara gärna så att en 3 åring skulle förstå, är helt grön innom kameror..
Det kan jag inte säga, för jag vet ej, men dessa har ju "vunnit" dom flesta tester, det är en av orsakerna. Den andra orsaken är att en känd foto firma " www.cyberphoto.se " skriver att desse är "topklass"

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska