Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Är det lättare att få fartkänsla om man står längre från hojen och panorerar med mer zoom?

Ja. Men precis som JKay säger så är det inte alltid lätt att få till bra skärpa på föremålet då det är mycket svårare att ha full kontroll på längre avstånd.

Tips!
Ska jag göra en längre panorerering på t.ex. en hoj så håller jag fötter stabilt på marken i samma positione och armarna är gjutna i kameran hela tiden. Då är det lätt att följa hojen med kameran då du endast vrider höft/rygg/överkropp.
Svårt att förklara men jag visar ett enkelt bildspel gjort i paint =)

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    28 KB · Visningar: 65

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
aaa, kommer nog köpa ett objektiv med lite mer zoom snart. Men funderar även på ett monopod stativ så man inte gör någon upp/ner rörelse i panoreringen annars kan jag vara dålig på det. Men jag gillar att ha ett knä i backen när jag fotar, Brukar få ganska bra stabilitet då.

MikkE

Guest
aaa, kommer nog köpa ett objektiv med lite mer zoom snart. Men funderar även på ett monopod stativ så man inte gör någon upp/ner rörelse i panoreringen annars kan jag vara dålig på det. Men jag gillar att ha ett knä i backen när jag fotar, Brukar få ganska bra stabilitet då.

Jag tycker inte om att ha varken tre-ben eller monostativ när man ska fota snabba rörliga föremål som hojar på bana. Allt handlar om hållning i kroppen och i kamera och träning på det. Tror inte att du kommer att tycka om att ha ett monostativ då det blir 'udda' rörelser för dig, typ gungiga om du ska fota på bana eller annat som är snabbt.

Dock säger jag inte att monostativ är dåliga, det beror mer på vad och vart man ska fota. Jag har själv ett ganska så kasst i min kameraväska, har använt det kanske 3 ggr.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja. Men precis som JKay säger så är det inte alltid lätt att få till bra skärpa på föremålet då det är mycket svårare att ha full kontroll på längre avstånd.

Tips!
Ska jag göra en längre panorerering på t.ex. en hoj så håller jag fötter stabilt på marken i samma positione och armarna är gjutna i kameran hela tiden. Då är det lätt att följa hojen med kameran då du endast vrider höft/rygg/överkropp.
Svårt att förklara men jag visar ett enkelt bildspel gjort i paint =)

:tummenupp

Är det fartkänsla du vill ha så ska du ner under 1/250 i slutartid.

Bra ska pröva slutatider där omkring! :)

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag själv panorerar gärna med kameran på sniskan...och då funkar det inte med ett monopod av förklarliga skäl. Därför har jag arbetat in en stabil ställning som ofta inkluderar ett knä i backen.
Det är inte så mkt som skiljer fotoställningarna från en redig skjutställning. Då jag praktiserar ensamma skott på långa håll med hög träffprocent så finns det tankesättet inom lätt räckhåll. :)

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är inte så mkt som skiljer fotoställningarna från en redig skjutställning. Då jag praktiserar ensamma skott på långa håll med hög träffprocent så finns det tankesättet inom lätt räckhåll. :)
SARA: ställning, andning, riktning, avfyrning. :brynad

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Här kommer lite bilder från en tur till kolmården i fredags. Ett riktigt kul område där man hittar nya spännande motiv vart man än vänder sig!

_DSC7817.jpg

_DSC7877.jpg

_DSC7879.jpg

_DSC7950.jpg

_DSC7900.jpg

_DSC7980.jpg

_DSC7998.jpg

_DSC8061.jpg

_DSC7803.jpg

_DSC8096.jpg

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
På nikon o övriga antar jag så finns det tre inställningar för AF-omr.läge, Närmast föremål, dynamiskt omr. och specifikt omr.

Jag har hört tidigare att man skall ha det på specifikt omr. när man fotar rörliga objekt, typ hojar.

I instruktionsboken så står att om man väljer "sportläge" så väljer kameran automatiskt dynamiskt orm. så det borde ju vara bäst för rörliga objekt, eller?

vad väljer ni?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
På nikon o övriga antar jag så finns det tre inställningar för AF-omr.läge, Närmast föremål, dynamiskt omr. och specifikt omr.

Jag har hört tidigare att man skall ha det på specifikt omr. när man fotar rörliga objekt, typ hojar.

I instruktionsboken så står att om man väljer "sportläge" så väljer kameran automatiskt dynamiskt orm. så det borde ju vara bäst för rörliga objekt, eller?

vad väljer ni?

Canon har:

AF - ONE SHOT = Fokuslås
AF - AI FOCUS = Så länge motivet är stilla ändras ingen fokus men om det börjar röra sig i mot eller ifrån objektivet så justeras fokus.
AF - AI SERVO = Fokus justeras hela tiden (Detta använder jag vid banfoto)

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.

vad väljer ni?

Dynamiskt område lämpar sig om du till exempel står på ett fält och det plötsligt dundrar förbi ett flygplan. Du sliter upp kameran och trycker av bild efter bild. i detta exempel är omgivningen kring bilden ren, dvs inga träd eller annat i vägen. Eftersom det då finns flera AF-punkter så är chansen stor att du fick planet i fokus en om du hade haft en fix AF-punkt.

Om du istället står vid en bana och ska fota hoj efter hoj som dånar förbi finns risken att fokus hamnar på ett träd i bakgrunden eller på något annat föremål istället för på hojen då kameran har flera olika AF punkter att välja mellan. Här borde specifikt område lämpa sig bättre.

Alltså är båda lämpliga vid rörliga objekt beroende omgivningen?

Är jag helt ute och cyklar får gärna något proffs uttala sig istället:tungan ...

Psykbryt

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Vem fan har råd med en hoj?
Jag använder AF-C på när jag fotar fåglar i rörelse. Blir mkt bättre än om jag fotar med AF-A.

Fokuspunktsområdet brukar jag ha på specifikt, då väljer jag fokuspunkt själv. Har d80 och kan byta fokusområde och autofokusläge ganska snabbt.

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Ett par kvällsbilder från sundets pärla, Helsingborg ;)

Bifogat

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    100.7 KB · Visningar: 47
  • bild.jpg
    bild.jpg
    139.4 KB · Visningar: 49

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Här är några bilder jag tagit ur diverse situationer (vissa äldre och andra nyare). Kommentera gärna och ge förslag på hur jag kan bli bättre. :tummenupp

Bilderna tagna med en EOS 350D och objektiven "EF 35-80 1:4-5.6" samt "EF 80-200 1:4-5.6".

IMG_5161.jpg

IMG_4605.jpg

IMG_3162.jpg

IMG_1057.jpg

IMG_0486.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ser dom, i ditt o hans inlägg.

Men jag är så orutinerad så jag kan inte kommentera, jag tycker det ser bra ut. :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring