Diskutera Digital Fotografering här

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Bra bilder! Vad har du cirkus för bländartal på ekorren, örnen och ugglan? Ser grimt fint ut! :tummenupp

Tack!

Dem är alla tre tagna med brännvidd 200mm, F2.8...

Fast det är ingen ekorre har jag för mig, kan bara inte komma på vad den hette. Tror det var nån prärie-nånting.

Last edited:

MikkE

Guest
Cool.
Dock tycker jag att bild 1, 2 och 3 är för ljusa. Mixa lite med nivåerna och kontrasten =)

Snälla, quota inte någon så att bilderna är med. Blir sånt scrollande =S

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Beställde ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro APO Canon igår.

De e fan att man ska falla för grupptrycket här:D
Jaja, nu är man 2100kr fattigare, men ja kända att 18-55 objektivet var lite väl ruttet.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Jaja, nu är man 2100kr fattigare, men ja kända att 18-55 objektivet var lite väl ruttet.

:tummenupp Jag är supernöjd med mitt nybörjare som man är!

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ni som skärper bilder eller snyggar till bilder. Vilka inställningar är att rekommendera på ex oskarp mask-inställingar.
Jag har köpt Scott Kelby's Digital Fotografering och han har rekommendationer vid olika motiv.
Hur många som är det som verkligen tycker att det är meningsfullt att skärpa upp. Enligt Scott så ska alla bilder fixas med för att resultatet ska bli bra.

Jag har precis köpt en Canon 400d med Sigma 17-70 Macro och tycker det blir så bra bilder:D

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ni som skärper bilder eller snyggar till bilder. Vilka inställningar är att rekommendera på ex oskarp mask-inställingar.
Jag har köpt Scott Kelby's Digital Fotografering och han har rekommendationer vid olika motiv.
Hur många som är det som verkligen tycker att det är meningsfullt att skärpa upp. Enligt Scott så ska alla bilder fixas med för att resultatet ska bli bra.

Jag har precis köpt en Canon 400d med Sigma 17-70 Macro och tycker det blir så bra bilder:D

Det beror helt på vad det är för motiv, hur ytan ser ut på motivet (man vill ju inte öka texturen på en tjejs kind..då blir man inte poppis!) och välja den grad av oskarp mask som INTE ger en gloriaeffekt runt motivet.

Du kan styra hur mkt skärpa som ska landa på kanterna kontra inne på ytan. Med tröskelvärdet (Threshold) löser du det. Ju högre värde desstom mindre hamnar på ytan.
Mängden oskarp mask (mätt i %) är ngt du får laborera med tills det ser bra ut.

GL

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran

Jag var och hämtade mitt igår, väldigt nöjd med det får jag säga!!

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Någon som har lust att fota och få bilderna publicerade i Bomber Magazine? På fredag är det två cyklar som skall plåtas i Halmstad och jag hade tänkt att göra det själv men nu e det så körigt så jag helst slipper göra det själv, åker ner om det inte finns någon annan DUKTIG fotograf som vill hjälpa till ;).

Har ni en bit att åka men har lust att göra det ändå och är duktig så är går det att lösa med... ;)

Så? Någon som har lust att plåta på fredag i halmstad? Intresse/frågor etc. skickas via PM eller mail: johan@bombermagazine.com

Last edited:

MikkE

Guest
Hua Karl!
Det där var något av de häftigare jag har sett. Kanonsnygga bilder!
Dock undrar jag på bild ett, tycker inte du att ögonen lite för ljusa, ser lite för tomma ut om man jämför med bild två och tre.
Annars fin tjej, fin boobie (bild ett) och stämning i dem :tummenupp

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Hua Karl!
Det där var något av de häftigare jag har sett. Kanonsnygga bilder!
Dock undrar jag på bild ett, tycker inte du att ögonen lite för ljusa, ser lite för tomma ut om man jämför med bild två och tre.
Annars fin tjej, fin boobie (bild ett) och stämning i dem :tummenupp

Tack MikkE.

Måste ju visa att jag fotar annat än bara hojjar.. ;)
Jag har faktiskt inte retuscherat ögonen.
Det du upplever ljust (tror jag) är att reflexerna av blixten (cacthlighten) har hamnat lite galet över pupillen kanske.. själv tycker jag det är koolt att hon ser lite zombiedöd ut.. sessionen heter empty ju.. ;)

Last edited:

MikkE

Guest
Tack MikkE.

Måste ju visa att jag fotar annat än bara hojjar.. ;)
Jag har faktiskt inte retuscherat ögonen.
Det du upplever ljust (tror jag) är att reflexerna av blixten (cacthlighten) har hamnat lite galet över pupillen kanske.. själv tycker jag det är koolt att hon ser lite zombiedöd ut.. sessionen heter empty ju.. ;)

Men det vi ju redan att du kan modellfoto =)
Inget fel med ögonen, tycker också att det ser ballt ut med "det döda" i dem. Tänkte mest om man jämför med de andra två bilderna bara.

Fråga till alla: Någon som vet bra eller pålitliga nätbutiker i USA och Tyskland om man ska köpa kameraprylar? Ebay har mkt men inte tillräckligt tycker jag.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men grr... :mad:

Jag har det billiga Sigma 70-300mm som inte är APO-versionen. Tidigare så har jag inte haft några problem med det, men ikväll så verkar hälften av alla bilder ha fått gröna prickar. Varför är det så? :(

För övrigt så kan jag nämna att det är svårt att fota båtar med lång slutartid. Även om de ligger förtöjda så rör de sig lite. Och lägger man där till ett stativ vars stabilitet inte är allt för bra så blir det nästan helt omöjligt att få en skarp bild.

btar.jpg

Tacka vet jag hojar, de har två lägen: antingen så rör de sig eller så står de stilla. De står inte och vajar som en fjällbjörk i kvällsbrisen.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Men det vi ju redan att du kan modellfoto =)
Inget fel med ögonen, tycker också att det ser ballt ut med "det döda" i dem. Tänkte mest om man jämför med de andra två bilderna bara.

Fråga till alla: Någon som vet bra eller pålitliga nätbutiker i USA och Tyskland om man ska köpa kameraprylar? Ebay har mkt men inte tillräckligt tycker jag.

B&H i New York?

Men grr... :mad:

Jag har det billiga Sigma 70-300mm som inte är APO-versionen. Tidigare så har jag inte haft några problem med det, men ikväll så verkar hälften av alla bilder ha fått gröna prickar. Varför är det så? :(

För att du inte har APO versionen!

För övrigt en mysig bild. Olika exponeringar och du hade kunnat bygga en HDR av den. :)

Last edited:

MikkE

Guest
Fett!

USA: Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM - $999.00 (ca 6 894,40 SEK)
SWE: Canon EF 16-35 f/2,8 L USM - 12.999 SEK

USA: Canon EF 300mm f/2.8L IS USM - $3,899.00 (ca 26 908,17 SEK)
SWE: Canon EF 300mm f/2.8L IS USM - 43 995 SEK

*Dollar omräknat på forex.se
*Svenska priser från cyberphoto.se
*Amerikanska priser från bhphotovideo.com

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3076107 Men grr... :mad:

För övrigt så kan jag nämna att det är svårt att fota båtar med lång slutartid. Även om de ligger förtöjda så rör de sig lite. Och lägger man där till ett stativ vars stabilitet inte är allt för bra så blir det nästan helt omöjligt att få en skarp bild.

btar.jpg

Tacka vet jag hojar, de har två lägen: antingen så rör de sig eller så står de stilla. De står inte och vajar som en fjällbjörk i kvällsbrisen.
Så du menar att det snart är ett objektiv till salu i Östersund för en femhundring.. :hihi

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Fett!

USA: Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM - $999.00 (ca 6 894,40 SEK)
SWE: Canon EF 16-35 f/2,8 L USM - 12.999 SEK

USA: Canon EF 300mm f/2.8L IS USM - $3,899.00 (ca 26 908,17 SEK)
SWE: Canon EF 300mm f/2.8L IS USM - 43 995 SEK

*Dollar omräknat på forex.se
*Svenska priser från cyberphoto.se
*Amerikanska priser från bhphotovideo.com

Glöm inte bort svenska momsen på 25% om de förs in till sverige. ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring