Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Det där är som mina bilder vad gäller inte riktigt skarpt. Jag antar att fortfarande för att få "skarpa kanter" så krävs det lite photoshop/bildhantering ...

för bilderna blir väl inte med tokskarpa kanter/konturer med bara en vanlig kamera? då lär den väl kosta 100000000000 ... lire.

Det är inte direkt kameran det beror på utan linserna. En 350D/400D med ett EF 50/1.8 II tar långt skarpare bilder än en EOS MK-III med EF 18-55 kitglugg.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Det där är som mina bilder vad gäller inte riktigt skarpt. Jag antar att fortfarande för att få "skarpa kanter" så krävs det lite photoshop/bildhantering ...

för bilderna blir väl inte med tokskarpa kanter/konturer med bara en vanlig kamera? då lär den väl kosta 100000000000 ... lire.

De där bilerna var enbart råkomprimerade. Är helt orörda med skärpning och annat. Oskärpan får läggas både på fotograf och objektiv. Jag står för största delen där troligen. Det går få skarpare med Sigmas 70-300. Valde bilderna för att illustrera brännvidden.

Som JKay skriver är det till största del "materialsport" att fotografera. Mycket ligger i materialet men kräver även en person bakom som klarar av hantera utrustningen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Här förresten de första bilderna jag tagit. Jag lärde mig en del under de 2 dagarna jag använde den aktivt.

http://www.sporthoj.com/roadracing/foto/em-gellerasen-2007/

Om ni spontant ser något jag kan ändra för att göra saker o ting bättre, så säg till. Men ni ska veta att min stil är att snabbt slänga fram kameran och ta kortet...

Först på söndagen insåg jag att man kunde vrida till "sportläge" där kameran tar fokus vartefter man rör den... då blev bilderna på hojar o andra rörliga saker mycket bättre. duh =)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
När jag försöker fota mc i rörelse så tycker jag TV läget har fungerat bättre än i sportläget. Dock får jag försöka laborera lite med slutartid då jag får för mkt fokus på bakgrund så man kan tror mc står stilla. Kör med AL Servo inställd så den kan fokusera hela tiden när jag följer mc!

4zavr5u.jpg

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Personligen tycker jag också att alla automatlägen suger... Bättre att välja slutartid eller bländare manuellt beroende på vad man söker i bilden. Vill man ha lite fart i så väljer jag alltid slutartid, vill jag ha skarpa bilder och "frysa" en rörelse så väljer jag ofta största bländare. Vill jag ha lite fart + frysa en rörelse så tar jag längre slutartider + underexponerar hela bilden lite och brassar på blixten lite extra så att det blir skarpt precis när den blixtrar...

MVH

Johan

När jag försöker fota mc i rörelse så tycker jag TV läget har fungerat bättre än i sportläget. Dock får jag försöka laborera lite med slutartid då jag får för mkt fokus på bakgrund så man kan tror mc står stilla. Kör med AL Servo inställd så den kan fokusera hela tiden när jag följer mc!

4zavr5u.jpg

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
hur ändrar man slutartider :tungan

Ställ vredet i läge Tv. Kameran väljer då bländare som passar den tid du valt samt ljusförhållande. Du använder hjulet vid avtryckarknappen att justera slutartiden. Kör du läge Av ändrar du bländare med rullhjulet. Allt blir sen omvänt att kameran istället väljer slutartiden utifrån vald bländare.

När du förstår de två lägena kan du börja gå över på helt manuellt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
hur ändrar man slutartider :tungan
Med ratten som är ovanpå kameran så väljer du läget Tv. Sedan ändrar du slutartid med att vrida på "scrollhjulet" som är bredvid avtryckaren.

Edit: Babar var snabbare.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
...Vill jag ha lite fart + frysa en rörelse så tar jag längre slutartider + underexponerar hela bilden lite och brassar på blixten lite extra så att det blir skarpt precis när den blixtrar...

MVH

Johan

Hur långt från föremålet funkar det där med bränna av blixten extra. Är beroende på blixten helt klart. Nånstans finns ju dock en liten optimal gräns när blixten slutar ge nåt vettigt i förbättring.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Här förresten de första bilderna jag tagit. Jag lärde mig en del under de 2 dagarna jag använde den aktivt.

http://www.sporthoj.com/roadracing/foto/em-gellerasen-2007/

Om ni spontant ser något jag kan ändra för att göra saker o ting bättre, så säg till. Men ni ska veta att min stil är att snabbt slänga fram kameran och ta kortet...

Först på söndagen insåg jag att man kunde vrida till "sportläge" där kameran tar fokus vartefter man rör den... då blev bilderna på hojar o andra rörliga saker mycket bättre. duh =)

Bra; Du är inte rädd för motiven utan vågar få nära.
Riktigt ok bilder som dokumentation.

ATt öva på: Se upp var fokuspunkten hamnar
Öva på att använda bländare och slutartid för att nå olika delar i bilden.
Stor bländare -> litet skärpedjup -> suddigt framför och bakom huvuydmotivet
Frysning -> kort slutartid
Programmen må va elände men de är fina för komma igång.
Sist men itne minst Öva, Öva, Öva, Öva, Öva, Öva, Öva, Öva......

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Lite fort så här..

Vad betyder även knapparna: P, Av, M och A-DEP?
Samt i vad för situationer vore de bra?

(vill lära mig)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Här är ett par bild... ni kan gissa att jag försöker ta en nära in på bild av blommorna på bakgården. Men vad gör jag fel när det är sol ute och bilderna blir som om jag står i skuggan?

Använde TV på 125-läget.

Vad betyder F-skalan? Den gick upp o ner utefter slutartiderna.

Bifogat

• IMG_0575.jpg
    IMG_0575.jpg
    25 KB · Visningar: 35
  • IMG_0577.jpg
    IMG_0577.jpg
    21.7 KB · Visningar: 31

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lite fort så här..

Vad betyder även knapparna: P, Av, M och A-DEP?
Samt i vad för situationer vore de bra?

(vill lära mig)

Fick du ingen bok ihop med kameran? :)

Nja jag skriver av från boken!

TV actionbilder bländarautomatik frysa rörelser eller skapa rörelseoskärpa

AV ändra skärpedjup t,ex om du vill ha oskarp bakgrund

M manuell exponering man kan ställa in både slutartid och bländare

A-DEP skärpedjupsautomatik objekt i för - bakgrunden är automatiskt i fokus

Bästa är att gå en kurs och samla på sig en massa frågor, jag kommer försöka gå en nu i Augusti som jag fick på köpet när jag köpte kameran. Visst den är bara i 1,5 tim men men förmodligen lär man sig nåt iallafall

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3079483 Här är ett par bild... ni kan gissa att jag försöker ta en nära in på bild av blommorna på bakgården. Men vad gör jag fel när det är sol ute och bilderna blir som om jag står i skuggan?

Använde TV på 125-läget.

Vad betyder F-skalan? Den gick upp o ner utefter slutartiderna.
När jag köpte min kamera så kikade jag på den här filmen.

http://thepiratebay.org/tor/3591880/Canon_EOS_350_XT_Digital_camera_training

Det är ingen komplett kurs, och den är för 350n, men den ger en inblick i hur allt funkar o vad som krävs för att knäppa kort utan att göra bort sig totalt.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
NU är detta kanske inte riktigt digital foto snack men jag har en massa bilder på min sida i alla fall. Jag vill bara visa en funktion som jag gillar. Slumpbilden i menyn. http://www.jkay.se/

Tyck till!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
I brist på en gathoj att ta kort så tog jag kort på min fina sportbil istället :)

Lite fint är det iaf... det dunkna ljuset beror på Södertäljes äckliga atmosfär... men även att det är/var disigt ute. hehe

Bifogat

• 350z.jpg
    350z.jpg
    106.8 KB · Visningar: 73

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu har mina tidigare bilder försvunnit men här är 2 st bilder när jag fick prova ett Sigma 70-300 APO macro av Scandinavian Photo med min kamera innan jag bestämde mig för att köpa objektivet! Har ingen aning om vilken slutartid mm jag hade.

4mha87s.jpg

6f6q6iw.jpg

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nu har mina tidigare bilder försvunnit men här är 2 st bilder när jag fick prova ett Sigma 70-300 APO macro av Scandinavian Photo med min kamera innan jag bestämde mig för att köpa objektivet! Har ingen aning om vilken slutartid mm jag hade.

1/1000, f4.5 på första bilden och 1/1000, f9 på andra bilden. ;)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha tackar! Vad kunde jag har gjort bättre även om jag bara lånade objektivtet 15 min?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring