Diskutera Digital Fotografering här

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Vilket program helst shareware kan jag räta upp lite sneda bilder?
En annan fråga, Hur många fotar RAW på hojar, roadracing, stunts, skiitfina bilder. Själv så har jag inte ens provat RAW, är det som rockar eller överreklamerat?
Ciaoo

MikkE

Guest
En annan fråga, Hur många fotar RAW på hojar, roadracing, stunts, skiitfina bilder. Själv så har jag inte ens provat RAW, är det som rockar eller överreklamerat?
Ciaoo
Photoshop.

Det är väl lite upp till vad man själv tycker om att fota RAW. Men är man ute och fotar racing och det blir (iaf för mig) 800+ bilder så är RAW verkligen onödigt. Ska man däremot fota lite modeller, natur eller liknande där det inte kommer att fotas så många bilder är RAW bra. Jag använder dock aldrig RAW.. kanske ska börja lite med det igen?

Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Ciaoo

Kolla efter gimp. Det är freeware.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tycker det är svårt det här med skärpedjup, ibland får man till fokusen och ibland inte. Nåt tips?

Obs hann inte fota snabbare innan lillgrabben fick syn på nyckeln.

52beubn.jpg

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Photoshop.

Det är väl lite upp till vad man själv tycker om att fota RAW. Men är man ute och fotar racing och det blir (iaf för mig) 800+ bilder så är RAW verkligen onödigt. Ska man däremot fota lite modeller, natur eller liknande där det inte kommer att fotas så många bilder är RAW bra. Jag använder dock aldrig RAW.. kanske ska börja lite med det igen?

Jag kan inte hålla med dig. RAW har alla fördelar som en JPG inte har. Även om jag skjuter 800+ så skjuter jag RAW i alla fall. YTTERST sällan jag tar JPG....eller jo, det händer. Fast då oftast på fest....och inte med min systemare.

Med en RAW har du ofta lite lite mer skärpa att hämta ut men visst...det får läggas lite mer tid vid datorn för att behandla "negativet" till färdig bild.

Det gäller bara att du hittar ett bra arbetsflöde och hittar batchfunktionerna. :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tycker det är svårt det här med skärpedjup, ibland får man till fokusen och ibland inte. Nåt tips?
Fokusera manuellt?
Om man kör med autofokus: välja en fokuspunkt som inte kan riskera att hamna på fel ställe?

MikkE

Guest
Jag kan inte hålla med dig. RAW har alla fördelar som en JPG inte har. Även om jag skjuter 800+ så skjuter jag RAW i alla fall. YTTERST sällan jag tar JPG....eller jo, det händer. Fast då oftast på fest....och inte med min systemare.
Med en RAW har du ofta lite lite mer skärpa att hämta ut men visst...det får läggas lite mer tid vid datorn för att behandla "negativet" till färdig bild.
Det gäller bara att du hittar ett bra arbetsflöde och hittar batchfunktionerna. :)
Mjae.. typ.
Också en stor anledning till varför jag heller inte satsar på att fota i RAW är för att jag inte haft tillräckligt med plats är lagringsutrymme på dator eller extern hårddisk. Visst, finns ju DVD-skivor men såna tappar jag lätt bort =S
Imorrn är det Rudskogen igen om vädret tillåter, då ska jag prova på Jpg+RAW igen på ett bra tag.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Gick i Stockholm idag... hade förstås kameran. Jag såg ut som en äkta turist. En fin dag att fotografera.

Nu dock en sak jag gjorde som jag behöver hjälp med att få till.

Jag ville ta kort på en fontän och få vattnet att bli blixt stilla i luften.
Jag ställde kameran på TV-läge och ställde in slutartiden på 1/1000... men bilden blev väldigt mörk av förståerliga skäl. Men hur gör jag för att ta bild på fontänen och släppa in mer ljus... men ändå ta snabba bilder så man "fryser vattnet i luften" ?

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Gick i Stockholm idag... hade förstås kameran. Jag såg ut som en äkta turist. En fin dag att fotografera.

Nu dock en sak jag gjorde som jag behöver hjälp med att få till.

Jag ville ta kort på en fontän och få vattnet att bli blixt stilla i luften.
Jag ställde kameran på TV-läge och ställde in slutartiden på 1/1000... men bilden blev väldigt mörk av förståerliga skäl. Men hur gör jag för att ta bild på fontänen och släppa in mer ljus... men ändå ta snabba bilder så man "fryser vattnet i luften" ?

Det är så att vattnet har varit väldigt ljust och då kameran har ljusmätt bilden har den underexponerat bilden i tron av att det varit VÄLDIGT ljust. Det du kan göra är att ljusmäta på en annan mörkare punkt runt motivet, låsa ljusmätningen med knappen som har en * ovan. Därefter komponera bilden och skjuta av.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag plåtar också ALLTID i raw. Finns ingen anledning att göra annat då varken hårddisk eller minneskort kostar några pengar idag.

Skickar med en bild jag tog i förra veckan..

MVH

Johan

Bifogat

• olagnist_800px_liten.jpg
    olagnist_800px_liten.jpg
    140.7 KB · Visningar: 69

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag plåtar också ALLTID i raw. Finns ingen anledning att göra annat då varken hårddisk eller minneskort kostar några pengar idag.

Skickar med en bild jag tog i förra veckan..

MVH

Johan

Jäkligt smutt bild Johan! :tummenupp
En enorm färgmättnad i den med.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Fota i RAW är en grej man gör när man har höga krav.
Vilket man har, förstås, om man vill ha bra bilder.
Jag blev, under min tid i pressträsket, förvånad över att folk knappt ens visste vad RAW var, alla kör bara sina bilder med samma "förbättringar" och sen i funktionsmacrot.
Där spelar det ingen roll.
Kameror är slöare i tex sekvenstagning när man fotar RAW(beroende på minneskort och processor), vilket kan motivera komprimering. Tar längre tid att läsa och skriva filen till minneskortet.
När jag plåtar studio finns det inget alternativ, alltid RAW, men pga de skitgluggar jag hittills har kör jag med komprimering när jag plåtar tex motorsport.
Det är även som sagt en jäkla skillnad på minneskort.
Men har man grejer och dator så visst fasen ska man plåta i RAW.

Jag håller mig väldigt i bakgrunden eftersom min dyraste glugg hittills kostade 1500, jag kör mest med piss, men försöker så gott jag kan :)

Och ja, jääävligt snygg panorering, det där! :tummenupp

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lägger upp en bild jag tog i veckan på semestern. :)

RAW skjuter man i när man vill ha 100% kvalitet. När man tar över 1000+ semesterbilder så skjuter man inte i RAW, utom i vissa fall när man vill kunna efterjustera förstås. Default kör jag jpeg, RAW ibland om man ser ett behov.

Bifogat

• IMG_3016 copy 900x.jpg
    IMG_3016 copy 900x.jpg
    77.7 KB · Visningar: 52

MikkE

Guest
Tänkte bara tipsa om dessa som finns på förstasidan i denna tråden. Många grymma bilder!

Andy Rouse - Natur och djurfotografering.
John Hyde - Natur och djurfotografering.
Magnus Karlsson - Natur och djurfotografering.
Sports Shooter - För dig som tycker om sportfotografering.
World Press Photo - Världens bästa press- och repotagebilder.

Sedan har jag gjort om min hemsida.. igen! HAHA. Håller mig till enkelheten och ska göra om mina portfolios lite (och med fler bilder...) - www.mjfoto.net

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nu kommer jag troligen att bli ruinerad men jag kunde inte hålla mig längre. Ett styck EF 70-200/2.8 L USM är det budat på. Ska se om jag får det med. Hoppas hoppas hoppas!! :gnissla

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nu kommer jag troligen att bli ruinerad men jag kunde inte hålla mig längre. Ett styck EF 70-200/2.8 L USM är det budat på. Ska se om jag får det med. Hoppas hoppas hoppas!! :gnissla

AARRGGHHH!!!
Han kallade det oseriösa köpare, jag vill nog fan kalla honom oseriös SÄLJARE! Originalpriset va satt till 7500. Helt plötsligt sätter han det till 8500! Då var det över smärtgränsen. Hej o goodbej!

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
AARRGGHHH!!!
Han kallade det oseriösa köpare, jag vill nog fan kalla honom oseriös SÄLJARE! Originalpriset va satt till 7500. Helt plötsligt sätter han det till 8500! Då var det över smärtgränsen. Hej o goodbej!

hehe.. den ligger ju på 12500 cirkus OM det är svenskköpt från början.. köpt utomlands ger inköpspris på drygt 8.. känns som säljaren inte riktigt har pejl på läget.. stod det om det var köpt i sverige?

synd på tillfället.. bara bita ihop lär dyka upp fler möjligheter.. kan bara säga det objektivet är bra.. speciellt den med IS

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring