Diskutera Digital Fotografering här

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
vågar inte lägga in bilderna direkt på sidan pga att behålla ner bredden några meter så här kommer 3 bilder jag tagit senaste dagarna jag är nöjd med i alla fall :tummenupp
Solroser
bild1
bild2

Slangning
bild1

kommentera och ge kretik,

Kamera Olympus E-500
Objektiv Zuiko 17,5-45 3,5-5,6

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ett par bilder från min tripp till Gargnäs i Västerbotten (för er som inte visste var det låg) :hihi Du hittar fler HÄR

IMG_1345.JPG

IMG_1134.JPG

Last edited:

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Snacka om att bli besviken på saker. Min oro över nya gluggen (Sigma 70-200/2.8 EX HSM) blev ett faktum. Den frontfokuserar och lämnar motivet suddigt vid bländare 2.8. Ja, det märks mest då. Speciellt när man arbetar på närgränsen. Många bilder från Norrland som jag tagit med den går inte att använda. Ur fokus. Den är skarp...men på fel ställe. :huvet

Dom ska skicka en ny...men vad säjer att den nya är bra? Har den samma fel så häver jag köpet och satsar på ett Canon 70-200/2.8 istället! Kosta vad det kosta vill!

Last edited:

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
vågar inte lägga in bilderna direkt på sidan pga att behålla ner bredden några meter så här kommer 3 bilder jag tagit senaste dagarna jag är nöjd med i alla fall :tummenupp
Solroser
bild1
bild2

Slangning
bild1

kommentera och ge kretik,

Kamera Olympus E-500
Objektiv Zuiko 17,5-45 3,5-5,6

Ser inte poängen med att ladda upp bilder på ~8mp.
600 px i bredd duger alldeles utmärkt för webben.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Hur menar du? :) nu använde jag adobe lightroom och körde 100% kvalitet och 600px bredd vid exporteringen, det kanske finns bättre program för detta?

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
KetogaN:

Nu kan du ta o slänga din MK-IIIa eller ge den till mig. Jag har hittat ngt du ska ha...som GARANTERAT är snabbare än din sledna, fula, äckliga, långsamma EOS. :hihi

http://www.sportsshooter.com/special_feature/30fps/

Hur menar du? :) nu använde jag adobe lightroom och körde 100% kvalitet och 600px bredd vid exporteringen, det kanske finns bättre program för detta?

Lägg på en aningens Oskarp mask så fixar du biffen. :)

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
KetogaN:

Nu kan du ta o slänga din MK-IIIa eller ge den till mig. Jag har hittat ngt du ska ha...som GARANTERAT är snabbare än din sledna, fula, äckliga, långsamma EOS. :hihi

Det är ju MarkIII:eek:r?! Varför skulle jag vilja ge bort min.. ;)

MikkE

Guest
Fy fan. Jävla gatling-gun för fan. Smattrar på bra!
Liten kameraväska också... väger nog en del..

3 x Canon Mark III
3 x 600mm f/4
2 x MultiMAX radio triggers and cords (plus 2 back ups)
1 x Slik "triple plate" (to mount three cameras/lenses)
1 x Gitzo Pro Studex tripod and tripod head
3 x 10-pound Boa sandbags.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Nu är jag väldigt ny på deta med fotografering, men jag fick en Minolta Dimage 5 av tjejen och tyckte efter det att det var väldigt kul att fotografera. Jag är inte så duktig, men man lär sig väl...
Jag har en fråga till er som kan: när ni ska fota någonting som rör sig hyfsat snabbt mot kameran, hur gör ni då för att få skärpa på bilderna? Anledningen till att jag frågar är att jag provade att fotografera min oberäkneliga hundvalp igår, och de bilderna som blev bäst motivmässigt blev mindre bra i skärpan. Hon sprang mot mig, och då hinner ju inte kameran med att fokusera innan jag tar bilden. Ska jag ställa skärpan på oändlig istället? Men då blir det väl oskärpa när vovven kommer för nära? Eller hur gör ni? Slutartiden försökte jag hålla lite kortare för at slippa motion blur eller vad det nu heter.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Hej!
Nu är jag väldigt ny på deta med fotografering, men jag fick en Minolta Dimage 5 av tjejen och tyckte efter det att det var väldigt kul att fotografera. Jag är inte så duktig, men man lär sig väl...
Jag har en fråga till er som kan: när ni ska fota någonting som rör sig hyfsat snabbt mot kameran, hur gör ni då för att få skärpa på bilderna? Anledningen till att jag frågar är att jag provade att fotografera min oberäkneliga hundvalp igår, och de bilderna som blev bäst motivmässigt blev mindre bra i skärpan. Hon sprang mot mig, och då hinner ju inte kameran med att fokusera innan jag tar bilden. Ska jag ställa skärpan på oändlig istället? Men då blir det väl oskärpa när vovven kommer för nära? Eller hur gör ni? Slutartiden försökte jag hålla lite kortare för at slippa motion blur eller vad det nu heter.

Vad jag kudne utläsa om DImage 5. Prova använda tidsautomatik eller bländarautomatik. Möjligen manuellt beroende på vad bra du klarar prova dig fram. Våga överge de färdiga programmen.

Stor bländare (litet bländartal) ger kort skärpedjup. Du får nånstans i bilden där skärpan ligger och övrigt är blurr både framför och bakom fokuspunkten. Har du stor bländare kan du ha kort slutartid och där med "frysa" ögonblicket! Nackdelen kan vara att fokusen inte hinner med. Alternativ är att förfokusera manuellt ungefär rätt och knäppa av. Kan vara vettigt val om du har en seg autofokus.

Ställer du liten bländare (stort f) får du stort skärpedjup, dvs skärpa över hela bilden. Nackdelen är det ofta kräver lång slutartid ( om det inte är väldigt ljust) som ger oskärpa pga rörelser.

Prova även att öka ISO-talet för kameran. Det gör du kan minska slutartiden något eller några steg. Har du ISO100 nu kan du lugnt prova ISO400 eller möjligen 800. Nackdelen är att på ISO800 kan det börja noteras brus.

Ett annat trick är att använda blixten för att hjälpa till att "frysa" ögonblicket. Den tekniken får du läsa mer om på fotosidan eller söka mha google.

ps: http://www.fotosidan.se har några bra artiklar jag tror du har stor nytta av att läsa. De är bra skrivna och avsedda för nybörjare och nyfikna att lära sig mer.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Japp det blev ett Manfrotto 680B som jag tyckte var stabilt men får se när man provar det ordentligt. Dock måste jag köpa ett tilthuvud 234RC med snabbfäste. Det kostar ju lika mkt som jag köpte stativet beg för! :rolleyes:

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Tjena!

En snabb fråga, som förhoppningsvis kan få ett snabbt svar ev er fotoexperter. :)
Jag har möjligheten att byta min Canon EOS 350D mot en Canon EOS 400D.
Min kamera är inte direkt gammal, och det är inget fel alls på den.
400:an är sprillans ny.
Finns det några fördelar/nackdelar att byta till 400:an?
Jag har hört talas om att det ska vara mer "brus" på bilderna med 400:an jämfört med 350:n. Vet dock inte vad som menas med det. :p

Så, vad skulle ni göra??

Just ja, en fråga till. Passar batterigreppet och den trådlösa fjärrutlösaren till 350:n även på 400:an?

Bakgrunden till detta är att mitt ex blev av med sin väska med diverse prylar i, bland annat en EOS 350 och min kära Canon IXUS. :(
Så hon erbjöd mig ett byte, eftersom hon ändå ska sälja kameran hon får på försäkringen fick jag ta den som plåster på såren, och hon istället säljer min 350.

Tackar på förhand.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad jag kudne utläsa om DImage 5 osv....

Tackar för svaren Babar och MikkE! :tummenupp Kanoners! Nu har jag "lite" att plugga på... jag fattar när jag läser, det svåra är att komma ihåg vilket håll jag skulle vrida åt när det väl är dags att fota. Börjar bli gammal och senil, och när man ovanpå det måste tänka blir det lätt fel :D Menmen, någongång ska jag väl lära mig.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En snabb fråga, som förhoppningsvis kan få ett snabbt svar ev er fotoexperter. :)
Jag har möjligheten att byta min Canon EOS 350D mot en Canon EOS 400D.
Min kamera är inte direkt gammal, och det är inget fel alls på den.
400:an är sprillans ny.
Finns det några fördelar/nackdelar att byta till 400:an?
Jag har hört talas om att det ska vara mer "brus" på bilderna med 400:an jämfört med 350:n. Vet dock inte vad som menas med det. :p

Så, vad skulle ni göra??

Just ja, en fråga till. Passar batterigreppet och den trådlösa fjärrutlösaren till 350:n även på 400:an?
Batterigrepp och fjärrutlösare "ska" fungera.

Med "brus" menas brus. :tungan
Det brukar vara lättast att se om man t.ex. zoomar in mycket. I en perfekt värld så skulle då en slät enfärgad yta vara just slät och enfärgad. Brus är när det är en hel hög med färger och nyanser samtidigt. Olika kameramodeller är olika brusiga och bruset är något som kameranördar kan diskutera tills helvetet fryser till is.

Ren spekulation utan att vara allt för insatt: 400D upplevs som brusigare för att den tar bilder med högre upplösning än 350D.

Skulle jag bli erbjuden att byta jämnt upp mellan min 350D och en 400D skulle jag göra det på direkten. Såå... Om du inte vill byta kamera med henne så gör gärna jag det. :tummenupp

Från ikväll när jag var ute och lekte lite med min EOS 350D:
bdbron.jpg

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha