Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Tyckte det kunde vara kul att se hur mkt det skiljer sig i priser mellan USA och Sverige.

US DOLLAR -- KAMERA / OBJEKTIV -- SEK KRONOR

30.300 kr -- Canon EOS 1D Mark III hus -- 36.500 kr

9.800 kr -- Canon EF 16-35/2,8 L USM -- 13.000 kr

26.300 kr -- Canon EF 300/2,8 L IS USM -- 44.000 kr

47.000 kr-- Canon EF 600/4L IS USM -- 80.000 kr

113.400 kr-- TOTALT -- 174.500 kr

Svenska priser från cyberphoto.se
Amerikanske priser från B&H, NY
1 USD = ~6.75 SEK enligt forex

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Va ute o fota med in 400d+ 2.8 70-200 och efter typ 20 foton så fick jag upp Err99. Det står att man ska stänga av o starta igen men får felet direkt igen när jag försöker knäppa. Nån som vet vad det betyder och varför?

MikkE

Guest
Har också fått Err99 när jag kopplade på ett äldre Canon EF 35-105 /f3.5-4.5 på min förra 350d.

Tycker att det låter konstigt att ditt 70-200 inte ska funka korrekt =/
Är det Sigma eller Canon?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Va ute o fota med in 400d+ 2.8 70-200 och efter typ 20 foton så fick jag upp Err99. Det står att man ska stänga av o starta igen men får felet direkt igen när jag försöker knäppa. Nån som vet vad det betyder och varför?

Är det ett äldre objektiv? Troligast är då att kommunikationen mellan kameran och objektivet fallererat. Vanligt problem mellan nya hus och äldre objektiv. Beror på att nyare hus har högre krav på kommunikationen till objektivet pga uppgraderingar mm.. Har du tur kan det lösas med att rengöra kontakterna mellan objektiv och hus med radergummi. Var noga ha sakerna upp och ner för undvika suddskräp in i huset, dvs sudda nerifrån och upp!. Börja i den änden. Nästa steg kan bli att leta fel i kamera eller objektiv.

tillägg: Kan även hända nyare saker. Lösningen är ändå den samma. Kontaktproblem som löses med suddgummi.

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-

Nåt med kontakterna mella hus och objektiv tror jag...
Hittade det här

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Objektivet är några månder o kameran köpte jag i julas. Jävla fan, sånt här ska inte hända när man lägger en sån summa pengar.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Yeah, baby!
Fick just mitt batterigrepp till 20D:n...
Vilken skillnad i känsla, speciellt när man har en tung glugg och blixt på.
Ska snart åka till München och fota en polare och hans band + Oktoberfest.
Sen får man väl se om O-festbilderna går se, eller om festens karaktär tar över och gör allt till gegga...
Blir förhoppningsvis en del studiofoto framöver, så vertikaltriggern är inte helt fel antar jag.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag måste ha en båge i sthlmstrakten plåtad.

Någon som har en studio att hyra ut (jag har med mig ljus själv om ni vill) eller någon som har en studio och vill plåta själv?

Hör av er till mig. Ev. ska modell vara med på bilderna också.

MVH

Johan

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Grabbs..var kränger man ett Canon f2.8 70-200 IS L-serie objektiv lättast? Använder det alltför sällan och har mer utgifter än inkomster...så något måste väck!
I stortsett oanvänt, köpt förra året.
Blocket?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag fotade igår lite hojar på Barkaby. Pga mitt objektivs begränsningar när det blir mörkt så fick jag fota snabbt. Kan någon förklara varför slutartiden ändras till det längre om man använder blixten? Kör för det mesta TV läget men det gick inte ju mörkare det blev. Provade AV läget utan att ens ha prövat det tidigare och nu fick jag ljusare bilder utan att ändra exponering eller bländare. Nu har jag inte kollat exakt vad AV läget är men fick några trevliga bilder. När jag försökte ta ett likadant foto utan att ändra bländare mm och följa med hojen hela vägen så fick jag inte till det utan allt blev förvrängt både hojen och bakgrunden även om jag satte fokus på hojen??

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Det blir nog tyvärr inte lätt att få 17500:- för det när det kostar 18000:- helt nytt med garanti från fotokungen och en tar 14500:- för en i nyskick med garanti kvar på fotosidan...

Fotosidan fungerar alldeles utmärkt att köpa/sälja på annars. Sålde av hela min canonutrustning där för några månader sedan på fyra timmar (saker för 50 000)..

Ingen som vet ngn studio?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Skrev inget pris för då trodde jag att det blev reklam eller nått..
men visst ;) eftersom det är så välbevarat och fint tänkte jag be om 17 500 :)

Näe...17500 för ett år gammal glugg (även om det är en canon 2.8 L IS) så, nää, det är liiiite mkt. Man hittar liknande gluggar för 14000 beggat. I bra skick.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring