Diskutera Digital Fotografering här

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Batterigrepp och fjärrutlösare "ska" fungera.

Med "brus" menas brus. :tungan
Det brukar vara lättast att se om man t.ex. zoomar in mycket. I en perfekt värld så skulle då en slät enfärgad yta vara just slät och enfärgad. Brus är när det är en hel hög med färger och nyanser samtidigt. Olika kameramodeller är olika brusiga och bruset är något som kameranördar kan diskutera tills helvetet fryser till is.

Ren spekulation utan att vara allt för insatt: 400D upplevs som brusigare för att den tar bilder med högre upplösning än 350D.

Skulle jag bli erbjuden att byta jämnt upp mellan min 350D och en 400D skulle jag göra det på direkten. Såå... Om du inte vill byta kamera med henne så gör gärna jag det. :tummenupp

Ah. Tackar för det svaret. :)
Då tar jag nog och byter på direkten då. Det är ju bara att testa om batterigreppet passar. Fjärrutlösare är ju ingen dyr grej, så det kvittar ju iofs.

Cool bild btw! :tummenupp

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3138085 Ah. Tackar för det svaret. :)
Då tar jag nog och byter på direkten då. Det är ju bara att testa om batterigreppet passar. Fjärrutlösare är ju ingen dyr grej, så det kvittar ju iofs.

Eyyyy, det där är ju min badplats!!!

Bifogat

• DSC03354 (Medium).JPG
    DSC03354 (Medium).JPG
    98.9 KB · Visningar: 44

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ah. Tackar för det svaret. :)

Det enda som du kommer att märka av är en större skärm samt lite större buffertminne. Annars så hittar du inget som praktiskt skiljer mellan 350 och 400.
BG och fjärr passar rakt av.

Som Esquire säjer så gör de fler pixlarna på samma sensoryta att bruset kommer fram mer. Vilket kan vara riktigt störande om du MÅSTE använda ISO 1600. Påtagligt i ISO 800 men överkomligt i ISO 400.

Vill personen byta rakt av så gör det. Men ska du lägga stålar emellan så vinner du ingen märkbar skillnad utan kan lika gärna lägga dem pengarna på annat.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eyyyy, det där är ju min badplats!!!
Där ser man. Jag parkerade vid storsjöodjursspaningen och gick sedan runt udden. Det var lite halvkusligt i mörkret när den enda belysningen var fullmånens sken. Dessutom var man ju lite nervös att någon klottrare eller något skulle dyka upp ur mörkret och vilja knycka kameran. :gnissla

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3138749 Där ser man. Jag parkerade vid storsjöodjursspaningen och gick sedan runt udden. Det var lite halvkusligt i mörkret när den enda belysningen var fullmånens sken. Dessutom var man ju lite nervös att någon klottrare eller något skulle dyka upp ur mörkret och vilja knycka kameran. :gnissla
Jag förstår vad du menar, det dräller med klottrare, zigenare och gamla tanter där under bron på nätterna.

Jag törs inte gå nära där när det blivit mörkt.

Jag sitter o kikar på objektiv, ständigt, men hur mycket skiljer det egentligen tillverkarna emellan.

Canon ligger ju lite högre i pris, men sen sigma o tamron ligger i ungefär samma prisklass.

Är det nån man ska passa sig för?

Det är runt 70-300 jag letar efter.

MikkE

Guest
Tänkte på en grej nu bara när jag håller på att föra över mina bilder från DVD-skivor till den nya externa hårddisken. Då jag är ett freak med att ha ordning på mina mappar och filer i datorn så har jag allt organiserat för att lätt hitta det jag söker så har jag varje fototillfälle i varsin mapp. I varje mapp ligger det mappar som kan heta 167CANON, 168CANON och 169CANON.
ex.
2005_10_29_Johan på cross
undermappar -> 167CANON, 168CANON och 169CANON

2007_07_13-16_Moto GP Sachenring
undermappar -> 301CANON, 302CANON och 303CANON

Hur ser det ut för er med er bildmapp. Sorterar ni och organiserar?

ps. Esquire är rädd för mörkret :fnizz

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag tar bort under mapparna, annars har jag samma "systäm". :)

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
350D -> Massa Kategorier, tex. Båten -> 2007-08-04-2131-32

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag förstår vad du menar, det dräller med klottrare, zigenare och gamla tanter där under bron på nätterna.

Jag törs inte gå nära där när det blivit mörkt.

Jag sitter o kikar på objektiv, ständigt, men hur mycket skiljer det egentligen tillverkarna emellan.

Canon ligger ju lite högre i pris, men sen sigma o tamron ligger i ungefär samma prisklass.

Är det nån man ska passa sig för?

Det är runt 70-300 jag letar efter.

Ska jag göra dig glad?
Jag har nyss köpt ett Sigma 70-200/2.8 och har nu ett Sigma 70-300/4-5,6 över.
Det är det bästa i den prisklasssen att köpa (Till o med bättre än Canons motsvarande)....nu säljer jag mitt beggat. ;)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
3139677 Ska jag göra dig glad?
Jag har nyss köpt ett Sigma 70-200/2.8 och har nu ett Sigma 70-300/4-5,6 över.
Det är det bästa i den prisklasssen att köpa (Till o med bättre än Canons motsvarande)....nu säljer jag mitt beggat. ;)
Jag letar efter ett riktigt fynd, skambjuder hejvillt för att betala så lite som möjligt.

Låter det intressant :hihi

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Jag letar efter ett riktigt fynd, skambjuder hejvillt för att betala så lite som möjligt.

Låter det intressant :hihi

Sigmat är ett år gammalt, välskött. Inga repor på linserna men det syns att det är använt. Inga repor på kroppen eller så. Motljusskyddet har lite däremot men inget som stör eller påverkar funktionen. köpt på Cyberphoto och kvitto fins kvar. främre o bakre locket, väska, originalkartong och alla papper (garantisedlar m.m.) finns oxo kvar. 1800.-

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
3139835 Sigmat är ett år gammalt, välskött. Inga repor på linserna men det syns att det är använt. Inga repor på kroppen eller så. Motljusskyddet har lite däremot men inget som stör eller påverkar funktionen. köpt på Cyberphoto och kvitto fins kvar. främre o bakre locket, väska, originalkartong och alla papper (garantisedlar m.m.) finns oxo kvar. 1800.-
Tack, men jag avstår.
Jag väntar på ett riktigt klipp. :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
:D
Jag har inget emot o skambju på annonser, men dig kan jag ju få skit av varenda dag via PM här, det är ju tydligt i "udda PM" tråden, alla hatar alla egentligen :hihi

Kan ju säga att jag letar efter nåt strax över tusenlappen...

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
:D
Jag har inget emot o skambju på annonser, men dig kan jag ju få skit av varenda dag via PM här, det är ju tydligt i "udda PM" tråden, alla hatar alla egentligen :hihi

Kan ju säga att jag letar efter nåt strax över tusenlappen...

Hittade min på blocket för 1600:- inkl frakt

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Å jag hittade mitt på Fotokungen för 2095 i somras, med väska o allt.
För övrigt så blurrar det en del över 250 mm, annars e det skarpt.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...