Diskutera Digital Fotografering här

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Najs, fin skärpa. men antar att du brottats lite i photoshop.

vad blir ljusstyrkan med teleconvertern?

fotoshop.. nej nej nej.. det är inte min pryl. har tagit bort en finne hon hade på hakan är i princip det enda.

med konvertern blir det bländare 4.5

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
TC-17 är den du skall ha inget snack om annat. jag älskar min.. inte bara på 70-200:an. även på 105VR f2.8 macro gluggen är den grymm. skall testa om jag får den på min fasta 400 nu till månen :)

Attans det passade inte.. eller jo om jag håller det framför så funar det att ta en bild. 400x1.7 är 680mm. hmm.. låter som om jag skall upp med ett par stativ och testa lite nu :)

Blev det nån måne?? Jag såg ingen.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
TC-17 är den du skall ha inget snack om annat. jag älskar min.. inte bara på 70-200:an. även på 105VR f2.8 macro gluggen är den grymm. skall testa om jag får den på min fasta 400 nu till månen :)

Jajamensan D70 är där jag hänger mest..

Kinkångplingplång @ your service :)

Attans det passade inte.. eller jo om jag håller det framför så funar det att ta en bild. 400x1.7 är 680mm. hmm.. låter som om jag skall upp med ett par stativ och testa lite nu :)

Aha! Är det DU som e den trevliga snubben. Men du får inte ha olika namn på olika forum :mad: Hänger du nåt på nikonforum.se?

Oja modellbilder i studion. där är den klockren. bästa gluggen jag har till porträttbilder..

sen med teleconverter har du nästan 180mm macro :)

Här är ett exempel.

Har döpt den till
Vad finns i modellens öga?

http://x3mkungen.mine.nu/totte/pictures/temp/alexandra/DSC_3228-Edit.jpg

Denna är också med 105:an
http://x3mkungen.mine.nu/totte/pictures/temp/alexandra/DSC_3198.jpg

Ögat-bilden där såg jag på d70s, grymt grymt bra bild!

Tror du att en TC-17 passar på mitt Sigma 70 Macro???

Macro gluggar e bra till mycket mycket mer än bara macro. Många använder dom till konsertfoto också har jag förstått.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Macro gluggar e bra till mycket mycket mer än bara macro. Många använder dom till konsertfoto också har jag förstått.
Det finns två stycken lite olika skolor där. En del kör med teleobjektiv för att komma närmare artisterna och andra kör med vidvinkel för att fånga in mera av atmosfären på scen.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
...o vissa plåtar med känsla och skiter i vad det sitter för glas på huset. :fakta
:hihi

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det finns två stycken lite olika skolor där. En del kör med teleobjektiv för att komma närmare artisterna och andra kör med vidvinkel för att fånga in mera av atmosfären på scen.

Personligen så tycker jag att det ena inte utesluter det andra. Det e det som e det fiffiga med en systemkamera.

...o vissa plåtar med känsla och skiter i vad det sitter för glas på huset. :fakta
:hihi

Jag tycker att Foto är 5% talang och resten hårt arbete.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Personligen så tycker jag att det ena inte utesluter det andra. Det e det som e det fiffiga med en systemkamera.

Jag tycker att Foto är 5% talang och resten hårt arbete.
Japp. Därför en del fotografer på konserter kutar omkring som skållade bävrar med flera kameror som har olika objektiv för att ha mera att välja mellan. Det har jag sett vid ett flertal tillfällen. Men jag kan inte komma på att jag har sett en fotograf byta objektiv under en konsert. Kan ju iofs bero på att man inte gärna byter objektiv i en dammig konsertlokal som är fylld med rökmaskinsrök... :va

Glöm inte att det handlar om minst 5% tur också. Oavsett hur mycket talang man har och hur hårt man sliter så behövs det ett visst mått av tur för att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Glöm inte att det handlar om minst 5% tur också. Oavsett hur mycket talang man har och hur hårt man sliter så behövs det ett visst mått av tur för att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. :tummenupp

Absolut visst e det så! Håller med till fullo.

Därför ska man alltid ha med sig kameran. Då underlättar det att ha ett skönt Lowepro Voyager C axelband som e brett, elastiskt, mjukt och skönt.

Jag har iofs aldrig varit på rätt plats vid rätt tillfälle ändå. :( Men det kommer väl.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Haha, fan va folk säljer skit på tradera :D

Snart får jag mitt 17-40 och mitt 70-200 4 och min 580 ex II :tuttar

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Jag kör också två kamror för att slippa byta objektiv på plats. snart dags för en tredje kamera så man kan smälla på 10-20 också så känns livet sååå mkt bättre.

Japp. Därför en del fotografer på konserter kutar omkring som skållade bävrar med flera kameror som har olika objektiv för att ha mera att välja mellan. Det har jag sett vid ett flertal tillfällen. Men jag kan inte komma på att jag har sett en fotograf byta objektiv under en konsert. Kan ju iofs bero på att man inte gärna byter objektiv i en dammig konsertlokal som är fylld med rökmaskinsrök... :va

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Kamerahus kostar ju inte så mycket i dagsläget. Jag kör en D300 och en D200. 200:an är ju inte värd många kronor nuförtiden och det är skönt vid vissa tillfällen att slippa byta glugg. Brukar köra Nikons 17-55:a på den ena och 70-200 på den andra...

Hade föressten Nikons 2x konverter (TC-20 II eller vad den hette) i väskan som jag aldrig har använt.. haha ;).. bra å ha...

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Är det här nåt att ha tror ni? 250 spänn kan man ju lägga.

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=58776767

Mmm har du möjlighet att åka dit och kolla på det.. grejjen är att eftersom det är så gammalt så finns det risk att det inte passar..

kolla här nedan så ser du lite mer.
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm#dslr

Jag köpte ett fast 300 PRE-AI som jag viste inte skulle passa till D300:an. men eftersom jag har en D40 också så köpte jag det o där passar det dock är det bara manuella inställningar som gäller och stativ.

Vet inte alls hur det ligger till med soligor om dem passar eller inte..

du kan ju också köpa det och ha det som vapen. eller på gräsmattan och ställa torkvindan i det .

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ett nytt hus är alltid välkommet. Mitt val ligger på en MK-III men plånboken säjer stopp. Så jag får rikta min blick mot en 40D med BG. :)
Fast...en beggad MK-II N borde ju göra susen?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Eftersom du plåtar så mkt motorsport kan jag tycka du skall gå för en MKII eller III då du behöver speeden.. det var mkt därför jag köpte D300 med batterigreppet. då får jag 8fps.

Ett nytt hus är alltid välkommet. Mitt val ligger på en MK-III men plånboken säjer stopp. Så jag får rikta min blick mot en 40D med BG. :)
Fast...en beggad MK-II N borde ju göra susen?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!