Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
SMHI har definierat soluppgång som när solens rand syns över horisonten. Här syftar rand på den ytterst synbara kanten av en himlakropp.

Så om man står inne i en stad och kollar mot hoizonten så innebär det att när solen går över hustaken? :D :tungan
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Så om man står inne i en stad och kollar mot hoizonten så innebär det att när solen går över hustaken? :D :tungan

Stämmer bra! :rolleyes: I dubai på fel sida av den gigantiska skyskrapan lär det bli ganska sent på dagen. Springer man sen runt till tornets motsatta sida gick solen ner väldigt snabbt.. :D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Stämmer bra! :rolleyes: I dubai på fel sida av den gigantiska skyskrapan lär det bli ganska sent på dagen. Springer man sen runt till tornets motsatta sida gick solen ner väldigt snabbt.. :D

:D Fasligt korta dagar trots så mkt soltid!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller på att prova ett webhotell som jag verkar vara nöjd med. Man kan lägga in en vattenstämpel som man kan lägga på alla foton men de färdiga som man kan välja vill jag inte ha. Det står att man kan lägga i en egen med en PNG fil.

Är det någon som kan förklara hur man gör en sådan fil så vore jag tacksam!

Tack på förhand
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Håller på att prova ett webhotell som jag verkar vara nöjd med. Man kan lägga in en vattenstämpel som man kan lägga på alla foton men de färdiga som man kan välja vill jag inte ha. Det står att man kan lägga i en egen med en PNG fil.

Är det någon som kan förklara hur man gör en sådan fil så vore jag tacksam!

Tack på förhand
PNG gör du i Photoshop.

Har dom specat hur stor bilden ska vara?

Prova dig fram storleksmäsigt annars, gör en ny fil och skriv in den text du ska ha, sen har du en funktion, hos mig ligger den till höger, som heter "opacity" genomskinlighet, typ.

Ställ den där du vill ha den, i procent.

Sen spara som och välj png.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
PNG gör du i Photoshop.

Har dom specat hur stor bilden ska vara?

Prova dig fram storleksmäsigt annars, gör en ny fil och skriv in den text du ska ha, sen har du en funktion, hos mig ligger den till höger, som heter "opacity" genomskinlighet, typ.

Ställ den där du vill ha den, i procent.

Sen spara som och välj png.

Tackar så mkt, hann inte ändra i mitt inlägg då jag prövade i PS lite. Dock så är det lite lurigare hur man får den genomskinlig som vatten, du kanske vet det?:pannkyss
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är opaciteten du ska använda, laborera lite med oika färger på texten o kanske nån ram på den så hittar du säkert rätt innan det är klart.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det är opaciteten du ska använda, laborera lite med oika färger på texten o kanske nån ram på den så hittar du säkert rätt innan det är klart.


Super ska pröva det mm kanske nåt i chockrosa! :D

EDIT: Har provat med text men hur får jag bara bokstäverna för som jag gör det nu så för jag ett ljust lager i bakgrunden som bara förstör, någon ide?
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
tjena grabbar, jag har tänkt köpa min systers systemkamera. det är en olympus c5060wz http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/c5060.html
har även ett sådant här tillbehör http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=wcon07c

Duger denna till att fota hoj med?
jag är totalt sämst på foto. så alla tips behövs ang kameraval
Systemkamera brukar man kalla en kamera som ingår i ett system. Alltså ett system av olika utbytbara objektiv och liknande. Så jag skulle nog inte välja att kalla den där för en systemkamera.

Nu vet jag inte vad du menar när du skriver "fota hoj". Men utifrån vad jag har läst mig till om den så verkar det inte vara så särskilt mycket att hänga i julgranen till annat än att plåta en hyfsad bild till en blocketannons. Bland annat så har den en brännvidd motsvarande 27-115mm, vilket kan vara lite väl lite om man vill plåta vid en bana.

Kan du få den hyfsat billigt (t.ex. 500-1000kr) så kan det vara en kul leksak som kan lära dig hur bländare och slutartider hänger ihop och fungerar. Men tänk på en sån sak som att ett nytt batteri kostar ett par hundra om det nuvarande inte skulle vara riktigt fräscht.



Men nu till något helt annat:
Jag var ute och lekte med kameran härom morgonen.
bdhst1.jpg

Synd att de hade planterat den där pilen bakom kusen. Och att det var fullt med blommor som skymde fötterna på den. Och någon gång jag orkar ska jag försöka leka fram lite mera färg på himlen ovanför hästen där den är utfrätt. Och...

Är det förresten någon som har koll på hur en begagnad EOS 5D skulle stå sig mot en sprillans ny EOS 40D? Prismässigt så borde det inte behöva skilja såå himla mycket. Det är ju lite små skillnader åt höger och vänster. Plus att en 5D är en några år äldre konstruktion och att det alltid är förenat med vissa risker att köpa begagnat. :gnissla
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
...det är alltid olycksbådande när det blir tyst från vardagsrummet, när man själv är i köket, men den här gången var det inte rackartyg på G....
Första dagen på dagis tog knäcken på honom, trots att det bara var en knapp timme..
 

Bifogat

  • sovasoffa_inramad.jpg
    sovasoffa_inramad.jpg
    75.3 KB · Visningar: 55
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
...det är alltid olycksbådande när det blir tyst från vardagsrummet, när man själv är i köket, men den här gången var det inte rackartyg på G....
Första dagen på dagis tog knäcken på honom, trots att det bara var en knapp timme..
Snyggt. :)
Fast om jag hade varit du så skulle jag nog ha beskurit lite mera av området nedanför fötterna.



Och när får vi se några bilder från Rickens nya kamera? :7peta
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Snyggt. :)
Fast om jag hade varit du så skulle jag nog ha beskurit lite mera av området nedanför fötterna.

Ska pröva det... den där är inte beskuren alls. Tog bilden några minuter innan den hamnade här så jag har inte hunnit laborera allt för mycket. Lite kurvor och lite vinjetering är det enda och ramen då förstås..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Snyggt. :)
Fast om jag hade varit du så skulle jag nog ha beskurit lite mera av området nedanför fötterna.



Och när får vi se några bilder från Rickens nya kamera? :7peta
Fick tillbaka den idag faktiskt, injusterad frontfocus, 8GB minnes kort, jobbar sista dagen imorrn så efter det så ska vi nog kunna ta några riktiga amatörbilder. :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som har erfarenhet av KENKO TELEPLUS PRO DIGITAL 300 1.4x?

Köpte en sådan begagnad "oanvänd" som jag tänkte pröva lite när jag åker upp till Lunda & fotar supermotard i helgen.

Efter mkt sökande ang denna Kenko så verkar det vara nästan lika vass som Canon,s egna dock är Kenko,n inte vädertätad men va f*n mitt hus är inte det heller. Får se hur mkt man påverkas av 1 steg sämre ljus men framförallt ev tiden. Hur många av er kör/provat konverter?

En annan fråga hur är era inställningar i huset ang skärpa-färg mm om man oftast kör jpeg?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono


Hade lite tråkigt. :D

Hur gör ni för att förminska era bilder utan o tappa skärpa?

Har förmodligen behandlats åtta ggr, men eftersom jag är lite dum i huvve så har jag inte snappat upp det. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur gör ni för att förminska era bilder utan o tappa skärpa?

Har förmodligen behandlats åtta ggr, men eftersom jag är lite dum i huvve så har jag inte snappat upp det. :)
Eeh, bara som vanligt. Går in på "Image Size" och ändrar i Photoshop. Om jag ska använda oskarpmask eller något för att skärpa upp bilden så gör jag det efter storleksändringen.

Det kan inte vara Pixbox som spökar på något vis då? Att det komprimerar bilderna på för att ta mindre plats på servern eller att det ändrar storleken för att passa skärmvisning bättre?

BTW: är packväskorna anpassade för användning på sporthundar? Och vad gör man åt gröna ögon? :va :hihi
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Japp, hundväskor. :)

Bättre modell finns inte. :D

Orkade sominte bry mimg i ögonen där då.

Jag förminskar inte alls innan jag lägger upp på pixbox, dom pixlar sönder den åt mig.

Så jag ska hitta nån annan bra lösning o lägga upp dom på.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top