Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hahaha... klockren bild... grymt kul :)

Snygga bilder i övrigt också. Skön känsla.

Jag skrattar varje gång jag kikar på den!

Tackar tackar! har hittat en ny favoritkombo! :p

D80 med tamron 17-50/2.8 och polfilter är fina grejer!

Nr 3 är den helt orörd med tanke på himlen mm, jäkligt fina färger!

Det är inte sådär jättemycket gjort. Bara snabb standardredigering i lightroom. Ökat lite kontrast och sådär... Polfiltret gör halva arbetet åt en :)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ingen här som varit på Street Cars Fest i Barkarby och fotat något?

He he jag som väntade på bilder ifrån dig! :)


Btw nyfiken fråga hur gör ni som fotograferar på vintern ang kylan?
Så någon som fotode paintball, han hade köpt sådana handledssvettskydd eller vad det nu heter & satt det på sin glugg. Han hade väl ca 3st varav ena satt på fokusringen & så hade han nåt gummiskydd för huset!
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?p=6208006#post6208006

Hur klarar sig utr i t,ex -10 mm eller fotar alla inomhus under vintern?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kylan är väl inge större prob,förutom för batterierna. Det värsta är väl kontrasten mellan varmt och kallt som skapar kondens. Har hört att man kan lägga kameran i en uppblåst plastpåse när man går in och ut. Då antar luften och kameran i påsen den omgivande tempen långsammare......
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
He he jag som väntade på bilder ifrån dig! :)

Njo, jag var där en sväng igår (lördag).
Men.. det är svårt alltså. Folk överallt vilket gör det svårt att få rena bilder.

Man får inrikta sig på detaljer och sånt istället, men jag tycker det är svårt. Saknar talang helt enkelt :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kylan är väl inge större prob,förutom för batterierna. Det värsta är väl kontrasten mellan varmt och kallt som skapar kondens. Har hört att man kan lägga kameran i en uppblåst plastpåse när man går in och ut. Då antar luften och kameran i påsen den omgivande tempen långsammare......
Japp. Batterierna räcker inte lika länge.

Problemet med kondens uppstår mest då man kommer utifrån kylan och går in i värmen. Men man behöver inte hålla på och pillra med att blåsa upp plastpåsar och sånt. Det räcker med att man låter kameran ligga kvar i kameraväskan en stund så att den får acklimatisera sig så. Kameraväskan stötskyddande vaddering fungerar även som värmeisolering så att kameran som ligger i väskan värms upp långsammare än om man inte haft den i väskan.

Mitt Sigma 70-300mm/4-5.6 blir lite segt och grinigt när det är kallt ute. Men det funkar ändå.

Varför den där killen i länken hade svettband och ett Made Camera Armor var för att skydda kamera och objektiv mot flygande paintballkulor.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Njo, jag var där en sväng igår (lördag).
Men.. det är svårt alltså. Folk överallt vilket gör det svårt att få rena bilder.

Man får inrikta sig på detaljer och sånt istället, men jag tycker det är svårt. Saknar talang helt enkelt :)

Såg en bild där en hade fotat backspegeln & vad den reflekterade, såg riktigt fint ut. Fanns det inte tjejer att fota istället, borde ju finnas en hel del fast & furious "stavning" groupies?:D
 

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
såld

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Lyckades/råkade få till en ganska rolig bild igår när jag skulle testa om det gick att fokusera på en pupill!
Synd bara att jag inte kollade på bilden när jag tog den och kunde tagit en seriös med lite mindre bländare, så allt hade blivit skarpt:)
 

Bifogat

  • IMG_7680.jpg
    IMG_7680.jpg
    81.2 KB · Visningar: 78

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Lyckades/råkade få till en ganska rolig bild igår när jag skulle testa om det gick att fokusera på en pupill!
Synd bara att jag inte kollade på bilden när jag tog den och kunde tagit en seriös med lite mindre bländare, så allt hade blivit skarpt:)

Jag tyckte den blev bra som den blev. Den där hade jag nog kunnat printa och sätta upp på väggen. :tummenupp
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Jag har en liten fundering och tänkte att ni gurus skulle få hjälpa mig :rolleyes
Har varit och fotat en del hojar i rörelse de senaste veckorna (Barkarby, Gälleråsen..).. Jag tycker jag får till panoreringarna helt ok och får skärpa och så. Mitt problem är färgerna i bilderna.. Jag tycker att färgerna blir väldigt matta och livlösa.. Beror det enbart på utrustning (lånar farfars gamla tele) eller vad annars kan jag göra för att få till sjyssta färger (förutom i PSP då)?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Du kan ställa in färgmättnad mm direkt i kamerahuset under meny & sen i bildstil! Det löser inte allt men kanske lite.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag ska köpa ett nytt objektiv, ett 70-300, på torsdag då jag tycker mitt 18-200 har lite svårt att nå hojarna ibland (eller så är jag för lat för att klättra över staket och sådant...)

Min fundering är nu hur mycket bättre blir det? Om en hoj fyller sökaren på x meter vid 200mm så hur många meter är det vid 300mm? Nikon har väl 1.5x förstoring på D300'an så är det 300 (200x1.5) vs 450 (300x1.5), alltså typ 50% närmre jag kommer?

Om inget annat vet jag väl på torsdag, men någon kanske kan ge mig tips i mitt drömmande tills dess...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lyckades/råkade få till en ganska rolig bild igår när jag skulle testa om det gick att fokusera på en pupill!
Synd bara att jag inte kollade på bilden när jag tog den och kunde tagit en seriös med lite mindre bländare, så allt hade blivit skarpt:)
Tufft. :tummenupp

Jag snackade en gång med en fotograf som hade pysslat med diverse udda tekniker inom fotografering. Bland annat berättade han om att man kunde ta en tändsticka, skära ett kryss i änden på den och sedan låta glycerin droppa från tändsticka. Sedan kunde man fotografera t.ex. ett landskap genom glycerindroppen som genom en vattendroppe. Anledningen till att använda glycerin är för att det är trögare och rinner långsammare än vatten och krysset i tändstickan var för att droppen skulle hänga kvar lite längre innan den föll.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top