Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har skittråkigt, så jag lägger upp en kastrull med nykokt ris.
Eftersom att jag egentligen borde göra annat så konverterade jag din bild till svart/vit och pillade lite med den.
kastrullcopy.jpg



Det kanske man borde. Synd bara att man bor i en av Sveriges tråkigaste städer. :mad:


Wåw, grattis krullo. Coolt.

Du är ju som kändis nu då liksom, har aftonbladet varit hem till dig än?
Papparazzis? :D
Japp, grattis till Råller!

Du får skaffa dig ett 70-200/2.8 L snart så kan vi campa i gubbens trädgård. Han kanske känner sig lite viktigare om vi står där och svingar våra vita objektiv än att vi bara berömmer honom här i tråden.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Eftersom att jag egentligen borde göra annat så konverterade jag din bild till svart/vit och pillade lite med den.

Snygg konvertering. Kör du med en Wacom-bräda? (inget gnäll om att du inte har råd nu)

Det kanske man borde. Synd bara att man bor i en av Sveriges tråkigaste städer. :mad:

Äh... anmäl dig nu! Du kanske kan fota nåt skogstroll som väntar på bussen eller nåt?

Japp, grattis till Råller!

Du får skaffa dig ett 70-200/2.8 L snart så kan vi campa i gubbens trädgård. Han kanske känner sig lite viktigare om vi står där och svingar våra vita objektiv än att vi bara berömmer honom här i tråden.

HahHA ja gör det.... det blir lite omväxling från alla brudar som hänger utanför huset.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snygg konvertering. Kör du med en Wacom-bräda? (inget gnäll om att du inte har råd nu)
Tackar. Ingen Wacom här inte. Bara en av de billigaste optiska råttorna som fanns på Clas Ohlson. :cool:

Men det kommer att bli en ritbräda någon gång i framtiden. Även om det ligger ganska långt ner på prioriteringsordningen just nu. En "normalzoom" som är skarpare än kit-zoomen känns mera motiverat att lägga några tusenlappar på. Och ett nytt kamerahus skulle inte sitta helt fel. För att inte tala om ett par studioblixtar med lite godis till. Plus en ny dator, skärm och Photoshop CS4. Därefter kanske det blir en ritbräda.

För den som är intresserad av vad som är gjort med kastrullbilden:
* Den är lite beskuren.
* Bakgrundslagret har fått en kopia som är skärpt, sedan maskade jag bort de allra mest överskärpta delarna.
* Justeringslager för nivåer där jag bara har satt vart det svarta och det vita ligger.
* Justeringslager för Hue/Saturation (nyans/mättnad?) med saturation på -100.
* Justeringslager för Gradient Map (övertoningskarta eller något heter det på svenska va? :va ) med effekten black/white.
* Justeringslager för Gradient Map med effekten black/white. Skillnaden med detta lager jämfört med det föregående är att här är "reverse" förkryssat under Gradient Options så att effekten blir den motsatta. Sedan är opaciteten för lagret nerdragen till 16% och jag har valt "screen" som lagerstil eller vad det nu heter. Allt i detta lager är gjort för att ljusa upp bilden en aning.

Att konvertera till svart/vitt med att köra justeringslager för både Hue/Saturation och Gradient Map är min nya favoritmetod. Det blir lite annat tryck i bilden då jämfört med om man bara kör med den ena metoden. Men justeringslagret för Gradient Map måste ligga ovanför justeringslagret för Hue/Saturation, annars så går effekten förlorad.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Att konvertera till svart/vitt med att köra justeringslager för både Hue/Saturation och Gradient Map är min nya favoritmetod. Det blir lite annat tryck i bilden då jämfört med om man bara kör med den ena metoden. Men justeringslagret för Gradient Map måste ligga ovanför justeringslagret för Hue/Saturation, annars så går effekten förlorad.

Jag undrade just varför du körde båda delarna.... Men coolt... då måste jag testa det. Jag brukar bara köra Gradient map och sen krångla till allting i channel mixern för att sen rata allt jag gjort i channel mixern efter att jag insett att jag bara fumlar på måfå.

Det kommer att vara många timmar S/V konvertering i kursen men vi har inte kommit riktigt dit än.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Eftersom att jag egentligen borde göra annat så konverterade jag din bild till svart/vit och pillade lite med den.

Se där ja... en kastrull med ris kan också bli stämningsfull om man jobbar lite med den. Snyggt !

Gissa om jag höll på att trilla av kontorsstolen när jag såg att ett av mina foton kommer att ställas ut. Det e väl inte så märkvärdigt kanske men för mig var det tjockt kul! :D

Det var väl egentligen bara en tidsfråga. Du tar ju feta bilder med bra skärpa, sånt skall belönas !

hehe.. kommer du att stå där och peka och visa din bild och berätta ? :)

Måste nästan gå dit och lyssna vad du har att säga... :tummenupp
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det var väl egentligen bara en tidsfråga. Du tar ju feta bilder med bra skärpa, sånt skall belönas !

Jag har själv aldrig riktigt tyckt det.... Så det känns extra kul att höra nån annan säga det. Thnx alot!

hehe.. kommer du att stå där och peka och visa din bild och berätta ? :)

Måste nästan gå dit och lyssna vad du har att säga... :tummenupp

Apselut... klart du ska till mässan! :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Skulle oxo vilja åka dit men det är ju så lååååångt! :(
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har reggat en url nu som jag ska ha som portfolio-sajt för mina bilder.

www.suckmesideways.se

Nån som har några tips om hur man bygger den enklast för bildvisning? Jag har sett i förbifarten att det finns nån funktion i PS.

Hur har ni andra gjort?
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Jag har reggat en url nu som jag ska ha som portfolio-sajt för mina bilder.

www.suckmesideways.se

Nån som har några tips om hur man bygger den enklast för bildvisning? Jag har sett i förbifarten att det finns nån funktion i PS.

Hur har ni andra gjort?
Använder mest Porta med simpleviewer. Går snabbt och man kan vattenstämpla bilderna på några sekunder. Dock brukar jag köra ner bilderna i 800pxl i PS innan.
Example 1 2 3
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Roller,,nu när du ska bli stjärna på mässan så kan du väl sponsra mig med din gamla 300:a..(om det är den du har kvar)Du kan omöjligt stå där me en 300:a o skämmas :p
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Lekte lite med produkfoto idag...

D80, 50/1.8, SB-800 och lite småjox man hade i hemmet

2947716160_d3bb0b707a_o.jpg


2947725510_62158b3081_o.jpg
 

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
Lekte lite med produkfoto idag...

D80, 50/1.8, SB-800 och lite småjox man hade i hemmet

Snyggt! Bra ljussättning.

Tips är att försöka få bort allt damm och smuts. Antingen är man väldigt noga med borste/trasa innan man tar fotot eller så klonar man bort det i ps, så ser det riktigt seriöst ut :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Lekte lite med produkfoto idag...

D80, 50/1.8, SB-800 och lite småjox man hade i hemmet

Supersnyggt! :tummenupp Men jag kan hålla med om att viss smuts borde klonas bort.

Är det min gamla glugg du använder föressten?

Roller,,nu när du ska bli stjärna på mässan så kan du väl sponsra mig med din gamla 300:a..(om det är den du har kvar)Du kan omöjligt stå där me en 300:a o skämmas :p

HaHAa ja det börjar bli dags att uppgradera till en D700 ändå. Men det får nog vänta tills efter årsskiftet.

Vad kör du med för kamera då?
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Snyggt! Bra ljussättning.

Tips är att försöka få bort allt damm och smuts. Antingen är man väldigt noga med borste/trasa innan man tar fotot eller så klonar man bort det i ps, så ser det riktigt seriöst ut :)

Tackar tackar! SB-800 är ruggigt kompetent! :)

Ang dammet får jag jobba lite mer med det... Det här var första gången jag över huvudtaget provade på produktfoto så nu var det mest ljussättningen jag ville leka med. Kul att den gillas :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Supersnyggt! :tummenupp Men jag kan hålla med om att viss smuts borde klonas bort.

Är det min gamla glugg du använder föressten?

Tackar tackar!

Nej jag köpte min ny :) Fick ett bra pris :)

Den är verkligen underbar! Att den bara har legat så länge förstår jag inte nu! Jag får börja leka mer med den! Funkar klockrent för produktfoto av grejer i den här storleksklassen åtminstone :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top