Diskutera Digital Fotografering här

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Vanlig fyrkantsstav som limmas med limpistol och borra några hål och i med ståltråd. Då får du dessutom ut den en bit från väggen, det blir snyggt, är enkelt och billigt. Rekommenderas starkt. Kan även målas vita eller ngt fall man vill det ...

MVH

Johan

Hur hänger du upp kapan? Jag frågade på en hobbybutik här i stan och de rekommenderade en slags krokar som man klistrar på. Ungefär som ett fiberförstärkt frimärke med en liten metallögla. Sedan ska man alltså fukta "frimärket" för att aktivera limmet så det fastnar på kapan. Det fungerar ju, men känns inte riktigt pålitligt. :gnissla



Ursäkta att jag frågar. Men är bilden tagen med en mobilkamera eller?

Tog och masserade den lite snabbt för att få skuggan att synas lite tydligare.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vanlig fyrkantsstav som limmas med limpistol och borra några hål och i med ståltråd. Då får du dessutom ut den en bit från väggen, det blir snyggt, är enkelt och billigt. Rekommenderas starkt. Kan även målas vita eller ngt fall man vill det ...
Det där lät bannemig som ett riktigt bra tips. Ska testa det när jag får möjlighet. Tackar så mycket! :tummenupp
 

MikkE

Guest
Höhö. Kollade igenom gamla bilder man tagit. Här från -05 inomhus, massa avgaser och höga isotal =)
4005503932_13e1f5b617.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mmm är det dumt att köpa ett Tokina 12-24 f/4 istället för ett Tokina 11-16 2,8. Hur ofta behöver jag det där lilla extra ljusstyrkan på den brännvidden?
Undra om AF är nästan lika snabb som 11-16?

Gubblasse ha du testat ditt Tokina i diket på någon hoj?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Mmm är det dumt att köpa ett Tokina 12-24 f/4 istället för ett Tokina 11-16 2,8. Hur ofta behöver jag det där lilla extra ljusstyrkan på den brännvidden?
Undra om AF är nästan lika snabb som 11-16?

Gubblasse ha du testat ditt Tokina i diket på någon hoj?

Nej , ingen hoj ännu. chefen har bestämt att det ska göras nytta innan lek :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Idag tog jag en sväng med kameran i skymningen och lekte lite i en bäck. Dementa jag hade stora problem med att inte trampa fel tills jag kom på att jag ju hade stövlar på mig, just för att kunna gå runt i bäcken :huvet

IMG_5479.jpg


IMG_5473.jpg


IMG_5470.jpg


IMG_5463.jpg


IMG_5460.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hur ska du presentera materialet? Vanligt fotopapper? "Konstpapper"? Canvas?

Ska du ha konstpapper eller canvas eller liknande så kan jag hjälpa till. Ett tips är att köra mycket sådant och kanske fästa på kapa (och spänna upp canvasen på kilram givetvis). Det ser proffisgare ut och dessutom så slipper kunden köpa "fel" ram (vill ju ha ngt som passar till allt annat hemma... Ppå detta sätt slipper man ramar typ..)

Några tips bara ;)

Tja mannen! Missade ditt inlägg men svarar nu.

Jag ska presentera det på en kapa ja men vanligt fotopapper (skickar till crimson för bästa resultat) och ditt tips om träbitarna ger jag :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp för! Blir kalasfint med sådant. kommer iofs att få tillgång till sjyssta upphängningsanordningar så det ska vara lugnt för vernissagens skull. Man ska ju dock vara proaktiv och se till så att kunden får fint resultat hemma med. :)
Jag ser det som en ren erfarenhet inför denna visning och vill se hur det artar sig. Ett lärande om presentation helt enkelt.

Min "Kapa" kommer att bestå av MDFskiva (ev. med avfasade kanter) och svartsprayade. Tror dessutom att jag bestämmer mig för att ha en fuskpaspartou. Alltså låta MDFskivan vara större än skälva bildytan.

Där ser man då är du jobbarkollega med min kusin. Var på bygget jobbar du?

På nya GF. Inte nyaste GX som är kontorsbyggnaden. Vem är din kusin?

Tjo.
Varit inne och tjuvläst lite här då jag skaffat en amatörkamera (canon 1000d).
Hittade en fin setup här för fina droppbilder, kanske är nåt för dig som postade massa sådana några sidor tillbaka. :)
http://digital-photography-school.com/forum/how-i-took/57788-splash-color.html

Jepp, har lusläst allt som finns om droppbilder och setuper ;) Det som gör deras verk lite av ett fusk är användandet av fotoceller, fördröjningsutrustning och avsaknaden av möjlighet till misslyckande. Jag kör helt manuellt och bara handkraft för att styra dropphastighet, mängd och bildskott. Men tack för visat intresse! :)
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Ja just, jag har trots massor tagna bilder inte upplevt de felen som firmware'n fixar, så jag lugnar mig nog lite med den. If it ain't broke..

Så har den pengar?:D (Sorry, kunde inte låta bli.)

Jag uppdaterade min 50D, inte för att jag sett av problemen utan för viljan att ha senaste FW. Jag tror man smyger in en hel del i en FW update, så brukar det funka i den branschen...man erkänner ETT fel men rättar 7 i uppdateringen...:)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
min tur o slänga upp lite kanske... fotograferar huvudsakligen konserter, så det blir kanske många sådana bilder... TROR inte att bilderna komemr synas eftersom jag slänger in dem från en site med lösenord... men ajg provar i alla fall. Funkar de inte så får jag ta bot mitt inlägg :)

Mums! Dig vill vi se fler bilder av. Mastiga färger i nattbilderna. Kreativt beskurna porträttbilder. Balla vinklar i landskapsbilderna, cool siluett i konsertbilden men framför allt... va befriande att inte se en centrerad MC i en bild utan foto på högkant med synliga vägsnitt som stimulerar tanken. Hur fort kör han? Hur skarp är den kommande kurvan han förbereder sig för osv? Sköna bilder man stannar upp på och gärna betraktar ett tag och återkommer till.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Mums! Dig vill vi se fler bilder av. Mastiga färger i nattbilderna. Kreativt beskurna porträttbilder. Balla vinklar i landskapsbilderna, cool siluett i konsertbilden men framför allt... va befriande att inte se en centrerad MC i en bild utan foto på högkant med synliga vägsnitt som stimulerar tanken. Hur fort kör han? Hur skarp är den kommande kurvan han förbereder sig för osv? Sköna bilder man stannar upp på och gärna betraktar ett tag och återkommer till.
Fan vad många ord ifrån dig på en gång då?
Är familjen på badhuset eller?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Fan vad många ord ifrån dig på en gång då?
Är familjen på badhuset eller?

Du läser mig som en öppen bok! :näsblod Tjejan spelar basket, sonen e hos mormor och bonusdotter sover.... så nu har pappa 1 timme helt ensam. Och det är tyst runt omkring mig..... Skönt!

Va f*n har Slick Rick haft för sig på sistonde då? Själv har jag tjackat en gammal LC4'a :yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du läser mig som en öppen bok! :näsblod Tjejan spelar basket, sonen e hos mormor och bonusdotter sover.... så nu har pappa 1 timme helt ensam. Och det är tyst runt omkring mig..... Skönt!

Va f*n har Slick Rick haft för sig på sistonde då? Själv har jag tjackat en gammal LC4'a :yoparty
Se där, jag förstod väl det. :p

Jag har åkt en hel del cross, riktigt kul, sen har jag kört sönder densamme så nu är den till salu så jag får köpa mig en nyare bättre till nästa år. :D Då blir jag ju gietvis jättesnabb o vinner över alla hjärnspöken jag har. ;)

KTM är ju mumma det.

Skulle gärna ha en motard oxå, får väl se hur det ser ut nästa år, men 3 hojar kanske är lite väl överklass? :hihi
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top