Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vet att det finns ett par stycken här inne som har beställt sina bilder som canvas..vilka ger mest bang for the buck? Är intresserad av stora format, minst 100*70.
Har bara beställt "vanliga" utskrifter i stora format innan, så jag har inte så stor koll på vilka som gäller inom canvas:)
Den enda canvas jag har beställt var en 40x50cm från Crimson. Den blev jag nöjd med. Skickade filen mer eller mindre som den var direkt från kameran utan att interpolera upp eller något (8megapixel).

Ingen aning om hur de står sig mot andra firmor. Skulle jag beställa en canvas idag skulle det antingen bli från Crimson igen eller från en firma här i stan.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj

Pratade med en kompis & han sade att hans D90 har möjlighet att trigga slavblixtar utan någon sändare dvs den ska tydligen vara inbyggd i huset. Är detta sant?

Det enda huset jag känner till är Canon 7D som har den möjlighet.
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Jag är på väg att slå till på ett Canon 100-400 f/4.5-5.6L IS USM. Är det någon som har nån erfarenhet av såna? Något speciellt man ska kika på om man köper beg?

En sån glugg har jag....
Köpte ny för drygt ett år sedan.
Har inte haft några problem med den.
En del surrar om att den drar in damm, men jag tycker det är så överdrivet.

Fast motljusskyddet går lite trögt vid montage, kanske skulle rengöra ibland.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Halloj

Pratade med en kompis & han sade att hans D90 har möjlighet att trigga slavblixtar utan någon sändare dvs den ska tydligen vara inbyggd i huset. Är detta sant?

Det enda huset jag känner till är Canon 7D som har den möjlighet.

De flesta (alla?) Nikon dslr kameror sen D70 med inbyggd blixt fixar att trigga Nikonblixtar (sb-600, sb-800, sb-900) slavblixtar kan man trigga med vilken kamera som helst med egen blixt.
Det fina med Nikons system är att blixten får information från kameran via ett gäng förblixtar.

Nikon CLS
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Halloj

Pratade med en kompis & han sade att hans D90 har möjlighet att trigga slavblixtar utan någon sändare dvs den ska tydligen vara inbyggd i huset. Är detta sant?

Det enda huset jag känner till är Canon 7D som har den möjlighet.
Som Blue säger så är det något som Nikons DSLRer med inbyggd blixt klarar av sedan några år tillbaka. Att styra Nikons blixtar alltså. Stor nyhet för Canon - gammal skåpmat för Nikon.

Låt oss samtidigt klargöra en sak:
Trigga = utlösa. Något ganska ointelligent som i stort sett vilken kamera med inbyggd blixt som helst kan göra med en annan blixt som har någon slags slavsensor. T.ex. så finns det fotoceller att köpa som universaltillbehör som man kan sätta på nästan vilken hotshoeblixt som helst (inte Sony bl.a.). I stort sett kan man trigga en studioblixt med blixten från en mobilkamera på det viset.

En slavsensor känner bara att det kommer en blixt och ger signal för att avfyra den egna blixten på den styrka som den den är inställd på.

Men vad EOS 7D (en Canon med tillbehöret ST-E2) och Nikons kameror kan göra är att trådlöst styra vissa blixtar. Alltså inte enbart utlösa. Utan som på samma sätt som TTL-funktionerna samarbeta mellan blixten och kameran för att det ska bli en bra exponering. Det är med andra ord lite häftigare och minst tio gånger mera tekniskt avancerat än en enkel slavsensor. :)


En del surrar om att den drar in damm, men jag tycker det är så överdrivet.

Fast motljusskyddet går lite trögt vid montage, kanske skulle rengöra ibland.
Många som surrar om att risken ska finnas för att de drar i sig damm med den där skjutzoomen.Men jag har inte sett något exempel på det än. Eller att någon skrivit i en annons att de vill sälja en sån som dragit i sig damm. :va

Motljusskyddet på mitt EF 24-105/4L IS USM går också ganska trögt att montera.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha då förstod jag, mmm kanske skulle ha satsat på en Nikon istället hi hi hi!

Ang motljusskydd, på min 70-200 fick jag ta någon trasa & göra rent gängorna lite då & då sen gick det bra att sätta på skyddet igen. Synd att slita ner gängorna istället för att göra rent.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En sån glugg har jag....
Köpte ny för drygt ett år sedan.
Har inte haft några problem med den.
En del surrar om att den drar in damm, men jag tycker det är så överdrivet.

Fast motljusskyddet går lite trögt vid montage, kanske skulle rengöra ibland.
Jo, det har jag också sett, om dammet alltså. Det gäller väl helt enkelt att vara försiktig med grejerna som vanligt :) Jag är fullt medveten om att det är precisionsoptik jag köper, inte en tegelsten :mattias
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Bra trix för tröga motljusskydd är siliconbaserat glidmedel.....har jag hört :p
 

MikkE

Guest
Men gud vad ni verkar skita ner gängorna på motljusskyddet. Jag låter det nästan vara på hela tiden oavsett vart jag är.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sådär, då är man stolt ägare till ett Canon 100-400L 4-5.6 då :) Jäklar va trevligt med skjutzoom! :Bugar Mycket enklare att hinna med saker som rör sig mot en än med vridzoomen som "alla" andra använder. Jag kan verkligen förstå varför just det objektivet är sportfotografernas favorit! :nicka
 

MikkE

Guest
Hoppelihopphopp
img_8401.jpg
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Om du har vägarna förbi Göteborg så kan du kolla på Scandinavian där... Jag hittade en GRYMT skön rygga där så jag kastade bort min Lowepro Photo Trekker Classic på nolltid. Att de dessutom hade den (och några till likadana) på ett bord där alla väskor kostade 500:- gjorde ju inte saken sämre...

Det är en rätt stor Crumpler rygga iallafall. I den har jag två hus (varav ett med batterigrepp och det andra är också "fullstort" fast utan grepp), 70-200 2,8, 24-70 2,8, 50mm 1,8, 18-35, blixt, extra batteripack till blixten, minneskortläsare, lite filter, Eye 1, Macbook Pro 15" med nätdel och lite annat lull lull men då är den full....

Väskan sitter däremot bättre på ryggen än alla andra jag testat...

MVH

J


Behöver lite hjälp...
Efter att ha gjort en förfrågan på en offert för medhavd naprapat vid varje fototillfälle och funnit det aningen kostsamt har jag nu kommit fram till att det är ryggsäck som gäller för min del. "Hockeytrunken" på 20 kg vs mina 48 kg är som ett skepp med slagsida. Folk tror ju för fasiken att man fått en stroke när man kommer rultandes. Måste få med mig så mycket utav fotoutrustningen som möjligt dock. Två kameror och fyra ojektiv, två blixtar samt diverse krimskrams är minimum. Förslag på en riktigt schysst ryggsäck till rimligt pris?
:crash
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nej, plånboken gråter lite fortfarande, men annars så är jag jättenöjd, det har varit ett drömobjektiv ganska länge :) Jag har dock inte hunnit testa det så mycket pga väder och ljusbrist, men till helgen så! :tummenupp 9 papp gav jag, helt ok faktiskt :)

Hi hi hi då har du köpt ett för ljussvagt! :D

Grattis annars, läste om det i senaste digital foto tillsammans med andra tele i den brännvidden, de var inte nöjda men skitsamma de är inte de som ska använda dem.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top