Halloj
Pratade med en kompis & han sade att hans D90 har möjlighet att trigga slavblixtar utan någon sändare dvs den ska tydligen vara inbyggd i huset. Är detta sant?
Det enda huset jag känner till är Canon 7D som har den möjlighet.
Som Blue säger så är det något som Nikons DSLRer med inbyggd blixt klarar av sedan några år tillbaka. Att styra Nikons blixtar alltså. Stor nyhet för Canon - gammal skåpmat för Nikon.
Låt oss samtidigt klargöra en sak:
Trigga = utlösa. Något ganska ointelligent som i stort sett vilken kamera med inbyggd blixt som helst kan göra med en annan blixt som har någon slags slavsensor. T.ex. så finns det fotoceller att köpa som universaltillbehör som man kan sätta på nästan vilken hotshoeblixt som helst (inte Sony bl.a.). I stort sett kan man trigga en studioblixt med blixten från en mobilkamera på det viset.
En slavsensor känner bara att det kommer en blixt och ger signal för att avfyra den egna blixten på den styrka som den den är inställd på.
Men vad EOS 7D (en Canon med tillbehöret ST-E2) och Nikons kameror kan göra är att trådlöst
styra vissa blixtar. Alltså inte enbart utlösa. Utan som på samma sätt som TTL-funktionerna samarbeta mellan blixten och kameran för att det ska bli en bra exponering. Det är med andra ord lite häftigare och minst tio gånger mera tekniskt avancerat än en enkel slavsensor.
En del surrar om att den drar in damm, men jag tycker det är så överdrivet.
Fast motljusskyddet går lite trögt vid montage, kanske skulle rengöra ibland.
Många som surrar om att risken ska finnas för att de drar i sig damm med den där skjutzoomen.Men jag har inte sett något exempel på det än. Eller att någon skrivit i en annons att de vill sälja en sån som dragit i sig damm.
Motljusskyddet på mitt EF 24-105/4L IS USM går också ganska trögt att montera.