Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hi hi hi då har du köpt ett för ljussvagt! :D

Grattis annars, läste om det i senaste digital foto tillsammans med andra tele i den brännvidden, de var inte nöjda men skitsamma de är inte de som ska använda dem.
Hehe, det är nog få objektiv som tål 4h efter solnedgången å hällregn ;)

Tackar :) Canons L-objektiv är ju sällan dåliga, och läser man vad folk tycker på tex Fotosidan så är ju folk över lag riktigt nöjda. Men visst, skjutzoomen är ju lite annorlunda, och alla trivs inte med det :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
9 papp gav jag, helt ok faktiskt :)
Jupp, jag tycker också det låter som ett ok pris.

Hi hi hi då har du köpt ett för ljussvagt! :D

Grattis annars, läste om det i senaste digital foto tillsammans med andra tele i den brännvidden, de var inte nöjda men skitsamma de är inte de som ska använda dem.
När man ska upp på 400mm blir det tyvärr inte så mycket ljusstarkare. Om man inte vill betala en arm och ett ben för ett fast 400/2,8 eller något sånt. :gnissla

Helt säker på det? I senaste numret av DigitalFoto testar de väl vidvinkelzoomar? :va

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Avdelningen hjärnsläpp: Vad är standard 1/4" stativgänga för typ av gänga? UNC? :va

Tjaa vanlig tumgänga är det i alla fall, har hittat skruv i garagegömmorna som passat till div stativfästen.
UNC är väl klart vanligaste gängan så.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nopp det senaste numret som är på gång så fick man med ett litet häfte hur man ska filma med dessa hus men möjlighet att spela in på. An tele så testade man Canon - Nikon - 2st sigma - tamron & nån mera. Ena Sigman fick väldigt fina betyg. Nu glömde jag såklart tidningen på jobbet. :rolleyes:

Man blev lite sugen på ett Canon 300 4/L IS för 5500:- dock med krånglande IS men ändå!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man blev lite sugen på ett Canon 300 4/L IS för 5500:- dock med krånglande IS men ändå!
Ja, det kliade i fingrarna på mig också, men jag kommer nog ha fullt upp med mitt, å bländare 4 istället för 5 är ju halvt om halv sak samma, iaf på sånt jag tänker fota med det, djur&natur och motorsport :)

Nu är det bara ett 24-105L och ett 150mm macro kvar, sen är nog kameraväskan rätt så fulländad för min del. Men det blir nog "sen" :rolleyes:

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja, det kliade i fingrarna på mig också, men jag kommer nog ha fullt upp med mitt, å bländare 4 istället för 5 är ju halvt om halv sak samma, iaf på sånt jag tänker fota med det, djur&natur och motorsport :)

Nu är det bara ett 24-105L och ett 150mm macro kvar, sen är nog kameraväskan rätt så fulländad för min del. Men det blir nog "sen" :rolleyes:

He he he he FF då?

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
De där blir grymt Hoztic! Jag tror inte Canon har tillverkat en enda dålig "vit" optik.
Ett litet varningens tecken dock när det gäller 24-105/4 zoomen, särskilt på fullformat!! Grov distorsion, framförallt på vidvinkelläget. Kuddformigheten på 105 läget kan man möjligen leva med.
Min favoritoptik har kommit att bli 35/1.4L. Fantastisk glugg redan från full öppning. Kollegan, som jag delar optik med o jag slåss om den...
En annan, "billig" favvo är 100/2.8 macro. Vi kallar den plastoptiken, men jag gillar den som f-n. 85/1.2an är nog iofs den värsta, men den har jag knappt fått pröva....

Allt gott o lycka till med den vite:)

/Lasse

5D MK II
24/1.4L II USM
35/1.4L USM
45/2.8L TS-E
50/1.4 USM
85/1.2L USM
100/2.8Macro USM
135/2.0L USM
200/2.8L USM
24-105/4.0L USM IS
70-200/2.8L USM IS

o så nån jefla lensbaby....

http://flickriver.com/photos/41893179@N03/ :banana

Last edited:

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i

MikkE

Guest
Skulle ta lite bilder på lite julöl. Rigga kameran och skulle knäppa av. Ingenting händer och får upp den där lilla röda pricken i sökaren. Jaha, är det underexponerat eller? Trixar och donar med alla möjliga inställningar tills jag ska gå in i menyn för att nollställa kameran. Då kommer jag inte ens in i menyn. Jag kan få autofokus och så men den vill inte ta bilden! Va fan! Är den slut nu eller?

:gråta

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Skulle ta lite bilder på lite julöl. Rigga kameran och skulle knäppa av. Ingenting händer och får upp den där lilla röda pricken i sökaren. Jaha, är det underexponerat eller? Trixar och donar med alla möjliga inställningar tills jag ska gå in i menyn för att nollställa kameran. Då kommer jag inte ens in i menyn. Jag kan få autofokus och så men den vill inte ta bilden! Va fan! Är den slut nu eller?

:gråta
Skumt. :va
Är batteriet laddat?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
...

Men vad EOS 7D (en Canon med tillbehöret ST-E2) och Nikons kameror kan göra är att trådlöst styra vissa blixtar. Alltså inte enbart utlösa. Utan som på samma sätt som TTL-funktionerna samarbeta mellan blixten och kameran för att det ska bli en bra exponering. Det är med andra ord lite häftigare och minst tio gånger mera tekniskt avancerat än en enkel slavsensor. :)

...

Och Minolta/Sony...

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tjena,
Var på MM idag och kollade in en wacom-bräda. Verkade bra. Men jag undrar om någon vet skillnad mellan Bamboo pen&touch och Bamboo fun pen&touch?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nån som har en D70 ligger o skräpar och vill sälja billigt ? Jag vill ha en andrakamera att flänga runt med + att ungarna kan ha den att lära sig på.
Även kopieringsmaskiner 10d, 20d, 30d kan vara av intresse.
Jag vet att det finns på Blocket. Men jag tänkte att ni är så välbeställda så ni kan säkert sälja nåt ännu billigare till mig. :D

Edit: Fixat :tummenupp

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Och Minolta/Sony...
Men vem vill köpa en sån egentligen? :va

Ja, jag kollade batterierna. Även bytt och provat.

Edit. Såg nu att displayen fortfarande är igång ÄVEN om jag har satt kameran på OFF. :va
Fått ordning på kameran än då?

Själv så har jag beställt en ny liten leksak.
Kund CyberPhoto AB
Tjänst Postpaket (25)
Vikt 3.2
Postnr 83432
Avsänt 2009-11-30

Händelser
2009-11-30 18:47 Umeå Sorterad
2009-11-30 18:47 Umeå Sorterad
2009-11-30 14:20 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen

Avvikelser
2009-12-01 06:59 Sollefteå Felsorterat. Försändelsen kan bli försenad
Den där avvikelsen gör mig lite nervös. Senast jag beställde något från Cyberphoto så tog posten tre veckor på sig innan jag hade det. :gnissla

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Den där avvikelsen gör mig lite nervös. Senast jag beställde något från Cyberphoto så tog posten tre veckor på sig innan jag hade det. :gnissla

Beställningar i Sverige är lite lustiga, ibland tar det ingen tid alls, ibalnd dröjer det hur länge som helst. Senast från Cyber tog Umeå-Malmö en dag, från terminalen till mitt uthämtningsställe tog däremot 3 dagar...

Vet inte om jag hade tur men technikdirekt.de levererade min ringblixt på 2 arbetsdagar.:tummenupp (Och dessutom 1600kr billigare än cyber...)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati