Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Tackar. Den är så fiiin. Det känns som att jag hittar någon ny funktion varje gång jag använder den. Och det är lite nytt att lära sig i och med att en del saker är annorlunda jämfört med min 350D som jag hade kunnat hantera med förbundna ögon. Bara en sån sak som att knappen för att slå igång den sitter på ett annat ställe kommer ju ta ett litet tag att vänja sig vid.Grattis
Kul
Enda nackdelarna så här långt är att bilderna blir ganska stora när man kör jpeg+raw (för att inte tala om storleken på filmerna när man spelar in i full-hd) och att mitt stativhuvud som inte passade helt 100% med min 350D, batterigrepp och 70-200/2,8 passar ännu sämre med den här kameran under samma förutsättningar.
Filmfunktion på en billig systemkamera kan vara en rolig bonus. Men skulle inte för mig vara det som fäller avgörandet. Det tar en hel del plats när man filmar och filmfunktionen har en del begränsningar och svagheter jämfört med en vanlig videokamera. Anledningen till att en del proffs blivit förälskade i filmfunktionen på de något dyrare systemkamerorna (5DmkII, 7D, D300s) verkar vara dels att t.ex. en pressfotograf kan fånga både film och stillbilder med samma utrustning ute i fält, och för en filmfotograf så ger en filmande systemkamera bland annat ett kortare skärpedjup och möjlighet till ett kreativare val av objektiv än en vanlig videokamera.Jag hade nästan bestämt mig för en 450D när jag såg att 500D hade filmfunktion. Kan vara bra att ha, tänkte jag, men när jag stod där och fingrade på den så sköt någon av en sjukt snabb serie-salva med kameran jämte. En 50D...
Helt plötsligt måste jag ha en sån (trots att den inte kan filma)! Är det ett bra köp för pengarna?
Nästa fråga är hur jag ska göra med objektiv. Jag vill ha ett "vanligt" zoomobjektiv (typ 18-55) och ett lite fetare, ex 80-250.
Jag har en analog Canon med ett Sigma 28-105 1:3.8-5.6. Ska jag köpa ett rent hus och använda det objektivet eller ska jag lägga ner 2k till och få ett medföljande kitobjektiv och så köper jag ett separat teleobjektiv?
...
Ska tillägga att jag inte är en fotonörd ännu, men det känns som att man vill lägga ned lite energi på köpet då det handlar om ganska mycket pengar. Det betyder även att mina krav på bilder inte är så hysteriska som för vissa entusiaster.
Kan du hitta en begagnad 40D i bra skick och till bra pris så kan det vara ett bra köp. Sedan kan du komplettera den med t.ex. ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro. Ett begagnat Sigma 70-200/2,8 HSM eller ett Canon EF 70-200/4 L USM kanske man hittar för ca 5000kr begagnade och båda de är ganska prisvärda objektiv.
Köp hellre ett kamerahus utan objektiv och använd ditt 28-105 ett tag tills du sparat ihop till ett bättre objektiv (som t.ex. Sigma 18-50/2,8 som jag nämnde ovan) än att köpa en kamera med ett kitobjektiv. Och bra objektiv gör oftast med för bilderna än ett något dyrare kamerahus.
Edit: angående det du frågar om en efterföljare till 50D: så småningom kommer det väl en 60D. Inom ett år eller något. Men releasedatum och specifikationer lär väl inte komma förens någon månad innan den släpps eller så.
Jag började med en EOS 350D, ett EF-S 18-55/3,5-5,6 och ett Sigma 70-300/4-5,6. Sedan har jag bitvis uppgraderat mig så att jag just nu sitter med en EOS 7D, ett EF 24-105/4L IS USM och ett EF 70-200/2,8 L IS USM. Plus en del annat krafs som tynger ner kameraväskan. Och än är jag inte färdig med uppgraderandet (ingen som är sugen på att byta sitt 24-70/2,8 L USM mot mitt 24-105/4L IS USM?).
När man har fotograferat ett tag så blir det lättare att veta vad man vill ha.
Vad surrar du om nu? 15mm är alltid 15mm brännvidd, oavsett om det står EF-S , EF L eller bara EF på objektivet. Skillnaden mellan en kamera med fullformatssensor och en kamera med mindre sensor är just storleken på sensorn. Men sensorn ligger på samma "filmplan" i båda fallen. Den mindre sensorn kan man säga gör att man får en beskuren bild direkt ur kameran. Den beskärningen (eller crop-faktorn) gör att ett 15mm objektiv på t.ex. en 50D ger en bild liknande den man skulle ha haft på en 5DmkII med ett 24mm objektiv.Sen är ju sista frågan hur du prioriterar brännvidden. Är kort brännvidd viktigt för dig så bör du köpa ett EF-S-objektiv! Annars får du pga kamerans mindre sensor ca 1,6 gångers brännviddsförlängning. Jag, som gillar att fota hojar, djur å natur, tycker det är jättebra att kunna sätta på ett 400mm-objektiv och få 640mm brännvidd, men ska man ta vidvinkelbilder så vill man ju absolut inte att ett 15mm-objektiv ska bli 24mm!
Skillnaden mellan EF-S objektiv (och andra tillverkares objektiv för kameror med sensor av APS-format) och objektiv som inte är EF-S är att EF-S inte är byggda för att användas på kameror med fullformatssensor. De tecknar inte ut en tillräckligt stor och bra bild för en fullformatssensor. Vad det innebär är att ett EF-S objektiv skulle kunna ge massor med vinjettering eller en löjlig massa kantoskärpa på en kamera med en fullformatssensor.
200mm ska du nog klara dig ganska bra med i och med att du inte har en kamera med fullformatssensor. Lite beroende på hur nära banan du har möjlighet att stå och så då.Tänkte höra lite med er. 55-200mm köpte jag främst för att komma lite närmare djur som få bättre svung utomhus. Frågan är om det räcker för att fota lite på bandagar också, eller måste man upp på 300mm då minst?
En annan sak jag måste införskaffa mig är någon form av förvaring. Vad använder ni? Jag har fastnat lite för slingshot väskorna. Verkar vettigt, dock verkar det väldigt lätt att bli ryckt på en sån väska om man är utomlands på lite tattiga ställen. Vad föredrar ni för lösningar och varför? Det får inte vara för krabbigt, då kommer jag inte orka ta med mig den. Samtidigt måste kameran ha fullgott skydd på alla sätt o vis.
Jag använder en LowePro Flipside 400 ryggsäck och är nöjd med den. Har tidigare haft några andra väskor som jag inte längre använder på grund av diverse anledningar (kom just på att det blivit några tusenlappar genom åren på väskor som mest bara ligger och samlar damm nu ).
Tror inte att en Slingshot är så mycket lättare att knycka än en vanlig ryggsäck. Förutom den breda remmen som går snett över överkroppen så har den ju även en mindre rem som går under den motsatta armen. Nackdelen med en Slingshot är att den bara hänger över ena axeln.
Last edited: