Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tackar. Den är så fiiin. Det känns som att jag hittar någon ny funktion varje gång jag använder den. Och det är lite nytt att lära sig i och med att en del saker är annorlunda jämfört med min 350D som jag hade kunnat hantera med förbundna ögon. Bara en sån sak som att knappen för att slå igång den sitter på ett annat ställe kommer ju ta ett litet tag att vänja sig vid.

Enda nackdelarna så här långt är att bilderna blir ganska stora när man kör jpeg+raw (för att inte tala om storleken på filmerna när man spelar in i full-hd) och att mitt stativhuvud som inte passade helt 100% med min 350D, batterigrepp och 70-200/2,8 passar ännu sämre med den här kameran under samma förutsättningar.

Jag hade nästan bestämt mig för en 450D när jag såg att 500D hade filmfunktion. Kan vara bra att ha, tänkte jag, men när jag stod där och fingrade på den så sköt någon av en sjukt snabb serie-salva med kameran jämte. En 50D...

Helt plötsligt måste jag ha en sån (trots att den inte kan filma)! Är det ett bra köp för pengarna?

Nästa fråga är hur jag ska göra med objektiv. Jag vill ha ett "vanligt" zoomobjektiv (typ 18-55) och ett lite fetare, ex 80-250.

Jag har en analog Canon med ett Sigma 28-105 1:3.8-5.6. Ska jag köpa ett rent hus och använda det objektivet eller ska jag lägga ner 2k till och få ett medföljande kitobjektiv och så köper jag ett separat teleobjektiv?

...

Ska tillägga att jag inte är en fotonörd ännu, men det känns som att man vill lägga ned lite energi på köpet då det handlar om ganska mycket pengar. Det betyder även att mina krav på bilder inte är så hysteriska som för vissa entusiaster.
Filmfunktion på en billig systemkamera kan vara en rolig bonus. Men skulle inte för mig vara det som fäller avgörandet. Det tar en hel del plats när man filmar och filmfunktionen har en del begränsningar och svagheter jämfört med en vanlig videokamera. Anledningen till att en del proffs blivit förälskade i filmfunktionen på de något dyrare systemkamerorna (5DmkII, 7D, D300s) verkar vara dels att t.ex. en pressfotograf kan fånga både film och stillbilder med samma utrustning ute i fält, och för en filmfotograf så ger en filmande systemkamera bland annat ett kortare skärpedjup och möjlighet till ett kreativare val av objektiv än en vanlig videokamera.

Kan du hitta en begagnad 40D i bra skick och till bra pris så kan det vara ett bra köp. Sedan kan du komplettera den med t.ex. ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro. Ett begagnat Sigma 70-200/2,8 HSM eller ett Canon EF 70-200/4 L USM kanske man hittar för ca 5000kr begagnade och båda de är ganska prisvärda objektiv.

Köp hellre ett kamerahus utan objektiv och använd ditt 28-105 ett tag tills du sparat ihop till ett bättre objektiv (som t.ex. Sigma 18-50/2,8 som jag nämnde ovan) än att köpa en kamera med ett kitobjektiv. Och bra objektiv gör oftast med för bilderna än ett något dyrare kamerahus.

Edit: angående det du frågar om en efterföljare till 50D: så småningom kommer det väl en 60D. Inom ett år eller något. Men releasedatum och specifikationer lär väl inte komma förens någon månad innan den släpps eller så.

Jag började med en EOS 350D, ett EF-S 18-55/3,5-5,6 och ett Sigma 70-300/4-5,6. Sedan har jag bitvis uppgraderat mig så att jag just nu sitter med en EOS 7D, ett EF 24-105/4L IS USM och ett EF 70-200/2,8 L IS USM. Plus en del annat krafs som tynger ner kameraväskan. Och än är jag inte färdig med uppgraderandet (ingen som är sugen på att byta sitt 24-70/2,8 L USM mot mitt 24-105/4L IS USM?). :tummenupp

När man har fotograferat ett tag så blir det lättare att veta vad man vill ha.

Sen är ju sista frågan hur du prioriterar brännvidden. Är kort brännvidd viktigt för dig så bör du köpa ett EF-S-objektiv! Annars får du pga kamerans mindre sensor ca 1,6 gångers brännviddsförlängning. Jag, som gillar att fota hojar, djur å natur, tycker det är jättebra att kunna sätta på ett 400mm-objektiv och få 640mm brännvidd, men ska man ta vidvinkelbilder så vill man ju absolut inte att ett 15mm-objektiv ska bli 24mm!
Vad surrar du om nu? 15mm är alltid 15mm brännvidd, oavsett om det står EF-S , EF L eller bara EF på objektivet. Skillnaden mellan en kamera med fullformatssensor och en kamera med mindre sensor är just storleken på sensorn. Men sensorn ligger på samma "filmplan" i båda fallen. Den mindre sensorn kan man säga gör att man får en beskuren bild direkt ur kameran. Den beskärningen (eller crop-faktorn) gör att ett 15mm objektiv på t.ex. en 50D ger en bild liknande den man skulle ha haft på en 5DmkII med ett 24mm objektiv.

Skillnaden mellan EF-S objektiv (och andra tillverkares objektiv för kameror med sensor av APS-format) och objektiv som inte är EF-S är att EF-S inte är byggda för att användas på kameror med fullformatssensor. De tecknar inte ut en tillräckligt stor och bra bild för en fullformatssensor. Vad det innebär är att ett EF-S objektiv skulle kunna ge massor med vinjettering eller en löjlig massa kantoskärpa på en kamera med en fullformatssensor.

Tänkte höra lite med er. 55-200mm köpte jag främst för att komma lite närmare djur som få bättre svung utomhus. Frågan är om det räcker för att fota lite på bandagar också, eller måste man upp på 300mm då minst?

En annan sak jag måste införskaffa mig är någon form av förvaring. Vad använder ni? Jag har fastnat lite för slingshot väskorna. Verkar vettigt, dock verkar det väldigt lätt att bli ryckt på en sån väska om man är utomlands på lite tattiga ställen. Vad föredrar ni för lösningar och varför? Det får inte vara för krabbigt, då kommer jag inte orka ta med mig den. Samtidigt måste kameran ha fullgott skydd på alla sätt o vis.
200mm ska du nog klara dig ganska bra med i och med att du inte har en kamera med fullformatssensor. Lite beroende på hur nära banan du har möjlighet att stå och så då.

Jag använder en LowePro Flipside 400 ryggsäck och är nöjd med den. Har tidigare haft några andra väskor som jag inte längre använder på grund av diverse anledningar (kom just på att det blivit några tusenlappar genom åren på väskor som mest bara ligger och samlar damm nu :gnissla).

Tror inte att en Slingshot är så mycket lättare att knycka än en vanlig ryggsäck. Förutom den breda remmen som går snett över överkroppen så har den ju även en mindre rem som går under den motsatta armen. Nackdelen med en Slingshot är att den bara hänger över ena axeln.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för svaret!:tummenupp

Ang hastigheten så tror jag ändå att jag kommer att fota en del snabba serier. Det är allt ifrån mc-bilder till djur och människor. En sekund är väldigt lång tid och skillnaden mellan 3 och 6 bilder/sek är stor. Det finns ju även en fördel till med 50D jämfört med 500D, nämligen vädertåligheten.

Ang brännvidd fattar jag ingenting. Kan du förklara det som för en femåring? Är det bara att ett "analogt" oblektiv med vissa specifikationer får andra värden om man bultar på den på en digitalkamera?

Någon som vet om 50D är en gammal modell? Segt att slanta upp en fullprisare nu och så slumpas den ut om tre månader...

Förresten. Finns det andra kameror med snabb sekvenstagning etc för billigare peng, eller är 50D ett av de bättre valen?

Jag fotar med 50D & mest motorsport när jag nu har tid. På ett sådant hur med den sensorn så får du 1,6 x den brännvidden som det optiket du hade tänkt dig. Säg att du köper ett som sträcker sig 200mm men i ditt fall med den sensorn så blir det 320mm. Ju längre brännvidd desto svårare kan det bli att hålla tillräckligt stadigt för bra skärpa. Jag gick ifrån en 400D till 50D & har inte ångrat en sekund, så mkt skönare grepp mm än på xxxD serierna. Har knappt lärt mig bråkdelen vad min 50D så har mkt kvar att lära. Är det nytt eller beg du är ute efter. Nu kan du få en 50D riktigt förmånligt som beg. Om jag skulle köpa nytt så hägrar 7D så jag tycker prisskillnaden är för lite mellan 50D & 7D så får du filmningen på köpet på 7D. Så om du inte vill börja alltför dyrt så är antingen en 40D eller 50D ett bra köp som beg. Sen om du tänker på optik så fundera på hur mkt du tänker använda kameran. Satsa på bra optik direkt så slipper du hålla på ändra med tiden. Jag köpte ett Sigma 18-50 2,8 tillsammans med min 50D, inte det billigaste men bra. Sen hade jag ett Canon 70-200 f/4L IS som jag tyvärr sålde som jag var otroligt nöjd med. Började med ett Sigma 70-300 men efter att ha provat Canon 70-200 så blev man såld. Så nu har jag ett 70-200 utan IS "IS bildstabilisator" som ligger på ca 4000-5000:- beg men det är värt det.

Lyckades nyligen övertala min lillsyster att sälja sitt "förbannade" kitobjektiv canon 18-55 & köpa ett canon 50mm 1,8 som ligger på ca 1100:- nytt men ger väldigt bra bilder för den pengen. Annars kan jag även slå ett slag för Sigma 17-70 2,8-4,5 som var mitt 1:eek:ptik till 400D, helt ok. Så i längden snåla inte på utr utan köp det som du verkligen kommer behöva så slipper det bli en massa omvägar. Just ja köp en extern blixt typ canon 430 ex för ca 1800-2000:- för det är som natt & dag mellan den & inbyggda blixten.

Om du är nyfiken på bilder som jag t,ex har tagit med min 50D dock mest motorsport så gå in på länken nedanför "smått & gott"

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för svaret!:tummenupp

Ang hastigheten så tror jag ändå att jag kommer att fota en del snabba serier. Det är allt ifrån mc-bilder till djur och människor. En sekund är väldigt lång tid och skillnaden mellan 3 och 6 bilder/sek är stor. Det finns ju även en fördel till med 50D jämfört med 500D, nämligen vädertåligheten.

Ang brännvidd fattar jag ingenting. Kan du förklara det som för en femåring? Är det bara att ett "analogt" oblektiv med vissa specifikationer får andra värden om man bultar på den på en digitalkamera?

Någon som vet om 50D är en gammal modell? Segt att slanta upp en fullprisare nu och så slumpas den ut om tre månader...

Förresten. Finns det andra kameror med snabb sekvenstagning etc för billigare peng, eller är 50D ett av de bättre valen?
Vädertåligheten hänger ju inte bara på huset, kommer det en regnskur och objektivet helt plötsligt har blivit ett akvarium för 7 tusen, utan fiskar, så är det ju sak samma :rolleyes:

Rykten finns ju att det ska komma en 60D, men sen vad den kostar, är bra på, vad som skiljer osv är ju en annan sak. Men en sak är säker, det kommer alltid något som är bättre, och priset kommer alltid att sjunka på det man har köpt! :fakta

Här är en rackarns bra artikel om det här med crop: http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Field-of-View-Crop-Factor.aspx

Vad surrar du om nu? 15mm är alltid 15mm brännvidd, oavsett om det står EF-S , EF L eller bara EF på objektivet. Skillnaden mellan en kamera med fullformatssensor och en kamera med mindre sensor är just storleken på sensorn. Men sensorn ligger på samma "filmplan" i båda fallen. Den mindre sensorn kan man säga gör att man får en beskuren bild direkt ur kameran. Den beskärningen (eller crop-faktorn) gör att ett 15mm objektiv på t.ex. en 50D ger en bild liknande den man skulle ha haft på en 5DmkII med ett 24mm objektiv.

Skillnaden mellan EF-S objektiv (och andra tillverkares objektiv för kameror med sensor av APS-format) och objektiv som inte är EF-S är att EF-S inte är byggda för att användas på kameror med fullformatssensor. De tecknar inte ut en tillräckligt stor och bra bild för en fullformatssensor. Vad det innebär är att ett EF-S objektiv skulle kunna ge massor med vinjettering eller en löjlig massa kantoskärpa på en kamera med en fullformatssensor.
Jojo, brännvidden är ju alltid densamma, men sen hur bilden tecknas är ju en annan sak :) Här är en riktigt bra artikel i ämnet, igen: http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/Field-of-View-Crop-Factor.aspx :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tack för alla svar!

Jag vill gärna bara köpa saker en gång, det tenderar att bli svindyrt till slut. Min förra analoga EOS300 var jag grymt nöjd med och aldrig haft anledning att byta till en annan analogkamera av bättre modell. Därför blir jag lite tveksam till objektiv i 8k klassen... Kommer jag verkligen att uppskatta skillnaden? Jag menar, jag har ju faktiskt gått från zx9r till Africa Twin och har aldig varit nöjdare! Liksom praktisk och bekväm av mig...

Jag tycker att det verkar vettigt att bara köpa huset till att börja med och sedan komplettera med objektiv. Jag kan ju köra med mitt sigma som jag har så länge.

Jag har dock inte fattat vad som blir skillnaden på mitt objektiv kontra ex kitobjektiv. Är det bara att "siffrorna/värdena" inte stämmer utan får andra betydelser, eller blir det så att allt jag ser i sökaren kommer inte att fastna på bilden?

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ingen här som skall sälja ett 50 2,8 macro? eller liknande.
Skall passa på en Nikon 3000D

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för alla svar!

Jag vill gärna bara köpa saker en gång, det tenderar att bli svindyrt till slut. Min förra analoga EOS300 var jag grymt nöjd med och aldrig haft anledning att byta till en annan analogkamera av bättre modell. Därför blir jag lite tveksam till objektiv i 8k klassen... Kommer jag verkligen att uppskatta skillnaden? Jag menar, jag har ju faktiskt gått från zx9r till Africa Twin och har aldrig varit nöjdare! Liksom praktisk och bekväm av mig...

Jag tycker att det verkar vettigt att bara köpa huset till att börja med och sedan komplettera med objektiv. Jag kan ju köra med mitt sigma som jag har så länge.

Jag har dock inte fattat vad som blir skillnaden på mitt objektiv kontra ex kitobjektiv. Är det bara att "siffrorna/värdena" inte stämmer utan får andra betydelser, eller blir det så att allt jag ser i sökaren kommer inte att fastna på bilden?

Glasen i optiken håller en helt annan klass jämfört med de billigare, det kan skilja väldigt mkt på färger-kontraster mm mellan olika optik billiga som dyra. Sen använder t,ex canon 70-200 f/4L sitt optikhus i metall medan många billigare kör i plast men det är en smaksak. Det som är farligt är att har du provat ett L-optik så är det svårt att gå tillbaka till annat = dyrt

Här kan du blanda hej vilt med olika optik & hus http://www.pixel-peeper.com
Än så länge är jag nöjd med mitt Sigma 18-50 2,8 men visst skulle man vilja prova ett Canon 17-55 2,8 IS men risken är stor att hamna i fällan därför låter jag bli! :D

T,ex tele så kör en del med Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS samt jämför den med Canon 70-200 f/4L. Jag har provat ett 55-250 en snabbis & jag kan inte jämföra det med mitt 70-200 f/4L som är mkt snabbare & exaktare. Vad är det för Sigma du använder?

Ta med t,ex ett CF kort till mediamarkt & be att få testa olika hus med olika optik så tittar du på bilderna på datorn hemma sen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för alla svar!

Jag vill gärna bara köpa saker en gång, det tenderar att bli svindyrt till slut. Min förra analoga EOS300 var jag grymt nöjd med och aldrig haft anledning att byta till en annan analogkamera av bättre modell. Därför blir jag lite tveksam till objektiv i 8k klassen... Kommer jag verkligen att uppskatta skillnaden? Jag menar, jag har ju faktiskt gått från zx9r till Africa Twin och har aldig varit nöjdare! Liksom praktisk och bekväm av mig...

En Africa Twin är ju bästa hojen, i sin nisch! Få andra hojar kommer i närheten av pang per krona, framkomlighet, smidighet osv. Den får visserligen dyngstryk på bana av ZX9R, men den får å andra sidan stryk på en sväng tvärs igenom världen istället, jag menar, hur kul är en R-hoj på halvdanna vägar, eller tom grusvägar? ;)

Samma sak med objektiv, ska du bara fota festbilder med polarna och kanske nån weekend i London, då är ju en EOS450 med nån billig glugg det bästa. Bilderna blir iaf sådär efter 7 kalla, och tappar du den så är det "sak samma". Men den hänger aldrig med på att fota snabba hojar, skygga fåglar eller ta snygga modellbilder.

En 5DII/7D/50D med L-objektiv (alt Sigmas EX) är riktigt bra grejer, klockrena för sportfoto, fågelskådning mm, men vågar du släpa med kameraprylar för 20-30 tusen på krogen med polarna? Jag gör det inte! Dessutom är mina fotogrejer rätt stora och tunga, så jag missar en del vardagsbilder, för att jag inte vågar/orkar släpa med mig grejerna. Men det är å andra sidan inte så prioriterat för mig, så det gör mig inte så mycket :) Samma sak med hoj, för mig är fortfort på bra vägar/bana roligare än att åka fågelvägen dit jag ska, därav R-hojar istället för adventurehojar :)

För att tala mer klarspråk, jag håller med Gnutten fullständigt! :tummenupp Det man betalar för är snabbhet, precision, skärpa, närgräns och ljusstyrka. Återigen, anvädningsområdet styr ju vad man ska lägga fokus på :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Fan, jag känner att det här håller på att spåra ur ekonomiskt. Från en 450D till en 50D helt plötsligt... Det håller inte!

Jag kan inte motivera detta ekonomiskt, inte ens för mig själv, hur jag än försöker.

Jag kommer inte att bli någon högspecialicerad amatörfotograf, utan vill bara kunna laborera med lite skärpedjup etc för att få mer intressanta bilder än att bara köra med autoläget. Sannolikt kommer jag att behöva en lite fetare zoom, men det behöver heller inte vara av den värsta sorten. Filmfunktionen må vara kass jämfört med en videokamera, men för att filma nån skojjig sekvens i fjällen när man just övertalat nån att hoppa i big-jump-backen går ju inte att värdera i pengar väl inne i stugvärmen!

Om jag sansar mig och köper en 500D, hur ska jag göra med objektivet? Man får ju kit-objektivet för 700:- extra jämfört med enbart huset. Det borde väl vara bra investerade slantar jämfört med mitt Sigma 28-105 1:3.8-5.6?

Zoomobjektiv kan jag köpa senare.

MikkE

Guest
Jag tycker att du kör på en 500D med kitobjektivet. Även om det är ett tråkigt objektiv så ger det ändå bra bilder.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tycker likadant som MikkE, liten & smidigt men fortfarande de flesta funktioner bara du inte tappar den i backen! :)

Kolla gärna vilket filmläge den erbjuder vad det nu heter 720p eller nåt?
Vet ej om det är 5min sekvenser man enbart kan filma eller hur var det?
Autofokus är det väl på canon 500D men inte på Nikon D5000 & D90 eller just under filminspelning?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En annan sak jag måste införskaffa mig är någon form av förvaring. Vad använder ni? Jag har fastnat lite för slingshot väskorna. Verkar vettigt, dock verkar det väldigt lätt att bli ryckt på en sån väska om man är utomlands på lite tattiga ställen. Vad föredrar ni för lösningar och varför? Det får inte vara för krabbigt, då kommer jag inte orka ta med mig den. Samtidigt måste kameran ha fullgott skydd på alla sätt o vis.
Jag föredrar ryggsäck, främst för att det är mycket lättare att bära en sån, kamerautrustning blir lätt ganska tungt, och då vill man ha den vikten på bägge axlarna. Jag går gärna mycket dessutom, och då sitter en ryggsäck mycket bättre när man far runt i skogen, för att inte tala om när man kör hoj med fotoryggsäcken!

Jag har en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035197 och är vansinnigt nöjd med den! Lastar jag den full med alla objektiv, lite extrakläder, 17"-lappis mm så väger den som en japansk småbil, dvs riktigt skönt med två mjuka å goa axelremmar :tummenupp Tack mamma för den 30-årspresenten :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en dakine sequence
8100-465_camblock.jpg

BK.jpg

Bra väska med riktigt bra bärremmar.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag var inne på en dakine sequence också men kände att en Lowepro Flipside 400 får duga den här gången.

Bifogat

• 375410178_98Rbu-M.jpg
    375410178_98Rbu-M.jpg
    25.2 KB · Visningar: 40
  • getdynamicimage.aspx.jpg
    getdynamicimage.aspx.jpg
    13 KB · Visningar: 38
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...