Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esquire: Hur är kvalitén på film med din 7D?
Jäkligt bra fråga. Antagligen bättre än vad det ser ut när jag spelar upp filmklippen på någon av de datorer jag äger. Varken antika datorer med P4 processorer eller en nyare sak med Atom-processor verkar vara helt kompatibelt med film i full-hd. Hackigt var ordet sa Bull. :tungan

Men vad jag har kommit framtill såhär långt:
* Den inbyggda micken plockar upp allt som händer med kameran. IS, knapptryckningar, fokusering, zoomning, till och med ens egen andning hörs alldeles för väl.
* Autofokusen vid filmning är för det mesta väldigt långsam och söker en hel del innan den låser. Så bästa verkar vara att köra manuell fokus eller att fokusera innan man börjar att filma och sedan låta bli fokusen.
* Men filmfunktionen känns ändå som en lovande leksak med potential för att ge hyfsade filmer. Även om det säkert krävs lite jobb för att få ut det lilla extra. Till skillnad från en vanlig billig videokamera kan man ju iaf göra en hel del inställningar och experimentera själv.


Vill också haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! :banana

Nu jäklar Esquire har du pressen på dig att leverera filmklipp till oss, ni borde ha snö där upp så lite snöskoter alt snowboard går också bra.:D
Det kan jag förstå :nicka

Snö? Nja... Fläckvis kanske. Vi har haft ett par dagar med plusgrader.

Filmklipp kanske det får bli när jag har lite mera datorkraft och en snabbare uppkoppling. Fast någon snöskoter vete sjutton om det blir på film, jag umgås inte med så värst många snöskoterförare. :tungan
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Jäkligt bra fråga. Antagligen bättre än vad det ser ut när jag spelar upp filmklippen på någon av de datorer jag äger. Varken antika datorer med P4 processorer eller en nyare sak med Atom-processor verkar vara helt kompatibelt med film i full-hd. Hackigt var ordet sa Bull. :tungan

Jag köpte en HDMIkabel till 5D II med stor kontakt i ena änden o liten i den andra för att kunna kika direkt på 40" TVn. Oredigerat då förstås. Fantastisk kvalitet! Jag har inget bra redigeringsprogram, utan har mest lekt lite i iMovie.

Ljudet blev markant bättre med en lös Senheizermic i blixtskon. Den inbyggda micen plockar som du sa upp allt från kameran. Glömmer du slå av ISen så får du en perfekt upptagning av ett tröskverk.....

Pröva att fokusera med Livewiewn eller manuellt. Repetera scenen "torrt" innan du filmar o sätt ryttare av tejpmodell på fokuseringsringen så du hittar rätt. Även om du säkert inte tänkt använda kameran främst för att filma så kommer du att bli imponerad av resultatet när du använder nån ljusstark glugg på full öppning!

Grattis till kameran

/Lasse
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Skaffar jag en nyare systemare, förmodligen 7D, så kommer det lätt bli massa filmande :tummenupp


I'm tha man!

Mmm...Det trodde jag också när jag beställde 5DII:an. I en månad satt vi o glodde på den där fransma...Canadensarens, eller vad han nu e, o hans fantastiska video. Helicopter över Manhattan o allt..:yoparty Kolla: 85/1,2an! Yeah!!

Jag var väldigt entusiastisk inledningsvis, men insåg att jag inte var/är simultan nog att både filma o plåta. Kom hem från dottern i London med några usla filmklipp o ett gäng än värre 21 MP stillbilder. Vet inte var krocken ligger men för mig funkar det inte. Ställer mig också tveksam till att alla pressfotografer skulle ha fått det perfekta redskapet för att fånga ett fantasiskt rörligt nyhetsögonblick samtidigt som dom tar årets stillbild med samma verktyg. Min teori är att det finns skickliga pressfotografer OCH duktiga nyhetsfilmare. Inga bådeoch.

Efter att ha prövat att jaga lite rörliga motiv (hund, hoj etc) tillstår jag att jag hyser den allra största beundran för filmfotografer, särskilt han som ansvarar för skärpan i en avancerad åkning. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag köpte en HDMIkabel till 5D II med stor kontakt i ena änden o liten i den andra för att kunna kika direkt på 40" TVn. Oredigerat då förstås. Fantastisk kvalitet! Jag har inget bra redigeringsprogram, utan har mest lekt lite i iMovie.

Ljudet blev markant bättre med en lös Senheizermic i blixtskon. Den inbyggda micen plockar som du sa upp allt från kameran. Glömmer du slå av ISen så får du en perfekt upptagning av ett tröskverk.....

Pröva att fokusera med Livewiewn eller manuellt. Repetera scenen "torrt" innan du filmar o sätt ryttare av tejpmodell på fokuseringsringen så du hittar rätt. Även om du säkert inte tänkt använda kameran främst för att filma så kommer du att bli imponerad av resultatet när du använder nån ljusstark glugg på full öppning!

Grattis till kameran
TV med HDMI ingång, min tv-utrustning är ännu äldre än datorerna. Tjock-tv är fina grejer. :tummenupp Men jag kan få tillgång till en projektor som iaf har DVI-ingång, så man kanske skulle testa med någon HDMI-DVI kabel och se om det funkar. :va

Skulle man få för sig att filma lite mera seriöst så skulle det väl bli till att skaffa sig en lite mera seriös videomick. Eller lära sig att eftersynka ljudet från en Zoom Handy eller något. Även om man lägger på musik i efterhand så skadar det ju inte att ha lite bakgrundsljud utan en massa störande kameraljud i vissa situationer.

Jo, har testat lite att fokusera manuellt fram och tillbaka mellan olika djup i bilden och lite sånt. T.ex. mellan en gren på ett träd framför kameran och bakgrunden och lite såna småsaker.

Tackar. Det är hyfsat kul med ett nytt potent redskap efter ca 3,5 år med en EOS 350D. :)


Jag var väldigt entusiastisk inledningsvis, men insåg att jag inte var/är simultan nog att både filma o plåta. Kom hem från dottern i London med några usla filmklipp o ett gäng än värre 21 MP stillbilder. Vet inte var krocken ligger men för mig funkar det inte. Ställer mig också tveksam till att alla pressfotografer skulle ha fått det perfekta redskapet för att fånga ett fantasiskt rörligt nyhetsögonblick samtidigt som dom tar årets stillbild med samma verktyg. Min teori är att det finns skickliga pressfotografer OCH duktiga nyhetsfilmare. Inga bådeoch.

Efter att ha prövat att jaga lite rörliga motiv (hund, hoj etc) tillstår jag att jag hyser den allra största beundran för filmfotografer, särskilt han som ansvarar för skärpan i en avancerad åkning. :)
Det känns som att filmning kräver en annorlunda eftertanke än stillbildstagning. Istället för att man bara har en massa fasta element som utgör bildens komposition så får man helt plötsligt en mängd objekt som förflyttar sig samtidigt i bilden. Vilken antingen kan ge mera dynamik till en bild som annars hade varit ganska tråkig, eller förstöra en en bra stillbild totalt. Plus att man får tänka lite mera på vad man vill berätta, en enda videosekvens på t.ex. 10s känns ganska meningslös, så man kanske måste ha flera, och hur ska då de hänga ihop.

Filmning känns spännande. Men inte enkelt på en fläck. I alla fall om man känner att man har lite högre krav på sitt filmande än en tonårig blond videobloggerska från 08-området.
 

MikkE

Guest
Mmm...Det trodde jag också när jag beställde 5DII:an. I en månad satt vi o glodde på den där fransma...Canadensarens, eller vad han nu e, o hans fantastiska video. Helicopter över Manhattan o allt..:yoparty Kolla: 85/1,2an! Yeah!!

Jag var väldigt entusiastisk inledningsvis, men insåg att jag inte var/är simultan nog att både filma o plåta. Kom hem från dottern i London med några usla filmklipp o ett gäng än värre 21 MP stillbilder. Vet inte var krocken ligger men för mig funkar det inte. Ställer mig också tveksam till att alla pressfotografer skulle ha fått det perfekta redskapet för att fånga ett fantasiskt rörligt nyhetsögonblick samtidigt som dom tar årets stillbild med samma verktyg. Min teori är att det finns skickliga pressfotografer OCH duktiga nyhetsfilmare. Inga bådeoch.

Efter att ha prövat att jaga lite rörliga motiv (hund, hoj etc) tillstår jag att jag hyser den allra största beundran för filmfotografer, särskilt han som ansvarar för skärpan i en avancerad åkning. :)
Innan jag började med stillbilder höll jag på med rörlig bild istället. Jag saknar det lite och ibland jättemycket då jag har så många idéer som jag har i skallen och vill få fram. Visst är det bättre att köpa sig en bättre videokamera men den jag ska ha kostar fan 13.000 kr :gnissla Och ska man ha en soft 7D plus två nya gluggar är man uppe i sköna summor :brinnerup. Äh, jag får se. Min 20D klarar av att leverera än och jag fortsätter nog med den då faktiskt andra saker finns att prioritera först.. som typ körkort och hoj :näsblod... En glugg också.....
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Esquire har du testat blixtstyrningen, är riktigt nyfiken hur den fungerar. Hur lång räckvidd mm för den var väl trådlös?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esquire har du testat blixtstyrningen, är riktigt nyfiken hur den fungerar. Hur lång räckvidd mm för den var väl trådlös?
Jag har bara testat lite grann* och inte över några större avstånd eller med mera störande annat ljus än inom vardagsrummet. Den är trådlös. Och styrs via den inbyggda blixten (Nikons system fungerar likadant har jag för mig :va).

Har testat lite med paraplyer och sånt och det är nästan för bekvämt att få TTL i såna situationer. Fast himla smidigt att slippa dra fram metervis med sladdar. Och helt plötsligt så känner jag ett stort och nästan oförklarligt sug efter att skaffa en till Speedlite 430EX (eller II).


*) Verkar ungefär vara ett genomgående svar när någon frågar mig något om en funktion på den kameran. Men jag har ju inte ens haft den i en vecka än och med så många funktioner så har man bara varit inne och sniffat lite här och var. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
*) Verkar ungefär vara ett genomgående svar när någon frågar mig något om en funktion på den kameran. Men jag har ju inte ens haft den i en vecka än och med så många funktioner så har man bara varit inne och sniffat lite här och var. :)

He he he trodde du hade sjukskrivit dig för att plugga igenom alla funktioner.
Riktigt trevlig med möjlighet att blixtstyra, varför körde de inte med något liknande på 5D mkII även om det inte sitter någon inbyggd blixt på den?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Omöjlig avbetalning

Hmm.
Tydligen kan man inte köpa på avbetalning överhuvudtaget om man har eget företag och inte haft det i minst 3 år.
Fan va trist.
Nån annan som varit med om det?
Tycker jag var lite hårt mot oss patetiska småföretagare.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Stativ med kulled för 1000-lappen?

Kan jag få tips på nåt vettigt stativ för tusenlappen? Jag har en Nikon D90 och vill ha nåt hyfsat, tycker att 2000 spänn är åte helsike för dyrt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan jag få tips på nåt vettigt stativ för tusenlappen? Jag har en Nikon D90 och vill ha nåt hyfsat, tycker att 2000 spänn är åte helsike för dyrt.
Jag köpte ett Velbon Delta för 995:- för nått år sen, det är jag riktigt nöjd med!

Precis som dom skiver på Fotosidan så är det lite sådär med tunga objektiv med lång brännvidd, det var tex inte helt klockrent med mitt 100-400 med max brännvidd utomhus i byigt väder. Men annars funkar det klockrent :tummenupp

Edit: På www.schonherrsfoto.se har dom 20% rabatt på Velbon Sherpa 600R kolfiberstativ så nu kostar det 995:- :tummenupp Dessutom har dom 10-20% rabatt på alla Lowepro-väskor i butiken!
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag köpte ett Velbon Delta för 995:- för nått år sen, det är jag riktigt nöjd med!

Precis som dom skiver på Fotosidan så är det lite sådär med tunga objektiv med lång brännvidd, det var tex inte helt klockrent med mitt 100-400 med max brännvidd utomhus i byigt väder. Men annars funkar det klockrent :tummenupp

Edit: På www.schonherrsfoto.se har dom 20% rabatt på Velbon Sherpa 600R kolfiberstativ så nu kostar det 995:- :tummenupp Dessutom har dom 10-20% rabatt på alla Lowepro-väskor i butiken!

I övrigt kan jag rekommendera Velbon Sherpa 600RF (om man klarar sig utan kolfiber) Gav strax runt 700 och det är hur skönt som helst att använda. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
He he he trodde du hade sjukskrivit dig för att plugga igenom alla funktioner.
Riktigt trevlig med möjlighet att blixtstyra, varför körde de inte med något liknande på 5D mkII även om det inte sitter någon inbyggd blixt på den?
Nae, jobbar ju bara kanske 15% eller något i dagsläget. Så det är inte mycket till att ta ledigt ifrån.

Men den inbyggda blixten är en förutsättning för den trådlösa blixtstyrningen. Om de inte skulle ha byggt in ett minst lika dyrt IR-system. Eller konstruerat ett helt nytt system med radiovågor, vilket då skulle ha krävt nya blixtar och så vidare.

När Canon inte hade den här styrningen på något av sina kamerahus så kunde man ju förstå t.ex. en sån sak som att en 5DmkII saknade inbyggd blixt. Men nu lär väl den här styrningen dyka upp på allt fler modeller som Canon släpper. Så när det om ett par år kommer en 5DmkIII kanske även den har inbyggd blixt som kan styra externa blixtar.

Det känns nästan som att 7D är en slags rullande testbänk för nya och häftiga funktioner.


Hmm.
Tydligen kan man inte köpa på avbetalning överhuvudtaget om man har eget företag och inte haft det i minst 3 år.
Fan va trist.
Nån annan som varit med om det?
Tycker jag var lite hårt mot oss patetiska småföretagare.
Enskild firma eller?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men mord och förbannelse!!! :mad::huvet:4skrika

Det verkar som att det nya, snabba, häftiga minneskortet Sandisk CompactFlash Extreme 8gb (UDMA 60mb/s) inte är riktigt kompatibelt med min minneskortsläsare. Mitt gamla Extreme III 2gb funkar kanonfint att fotografera med och sedan tanka in i datorn via kortläsaren. Men det nya kortet bara jävlas.

Först så upplevde jag lite problem på netbooken. Det gick bra att hitta minneskortet, visa upp bilderna och flytta över de till hårddisken. Men när jag redigerade de i Photoshop och försökte spara så låste sig bara programmet utan att ge någon anledning till varför. Det funderade jag inte så mycket mera på utan tänkte att det kanske beror på att den har ganska klena prestanda och att det kanske var det som spökade på något vis.

Idag skulle jag därför försöka tanka över några bilder till redigeringsdatorn istället. Men då blev det tvärnit. När jag försöker öppna den flyttbara disken (vilket är vad minneskortet visas som genom kortläsaren) så säger datorn att disken måste formateras (trots att det första jag gjorde när jag slog igång kameran första gången var att formatera kortet i den). Klickar man "ja" där så säger den att det inte kan göras. Formaterar man kortet i kameran och därefter försöker stoppa in det i minneskortsläsaren så säger datorn fortfarande att kortet måste formateras.

Allt detta medan som sagt Extreme III kortet fungerar perfekt.

Så vad beror detta på? Minneskortet som är skrot? Kortläsaren som inte har stöd för så stora/snabba kort och det spökar därför? Eller vad?

Irriterande är det hur som helst. Väldigt irriterande. :mad:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Låt mig köpa din 7D för en billig peng så kan du få ta över min 50D så slipper du de problemen! :D

Känns som kortläsaren inte klarar av ev UDMA kortets hastighet. Men har du provat köra via kameran istället över till datorn även om det blir världens dyraste kortläsare?:)
 

MikkE

Guest
Jag fattar egentligen inte varför det ska spela för roll av vilken minneskortläsare man använder sig av. Det enda som ska ge skillnad är ju överföringshastigheten.. tycker jag. Men icke!
Själv har jag denna. SanDisk ImageMate All-in-One Card USB 2.0 kortläsare
sddr-189-e20.jpg

Finns på Cyberphoto för 350 kr :)näsblod)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top