Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
läsaren på scandinavian var ju inte lite dyrare heller :)
Den kostar bara 785kr på Cyberphoto. Och 595kr på Dustinhome. :kär
Synd bara att man inte har firewire...

Nu chansade jag på läsaren från Lexar och ett till likadant minneskort iaf (8gb räcker inte så värst långt när man fotar jpeg+raw :tungan).


Jaaaa, jag vet att en riktig makroglugg är bättre men en sådan är ofta väldigt mycket dyrare! :D
Tja, Tamrons 90/2,8 kostar strax under 5000kr. Skulle du t.ex. få för dig att köpa ett par stycken original Canon mellanringar nya så är du nästan uppe i de summorna. :näsblod


Någon som har bra och lättförståelig litteratur att rekommendera?
Kamerans instruktionsbok kan ju vara bra att börja med. :)

Annars så brukar Scott Kelbys böcker "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" ha ganska så handfasta tips. För att inte tala om att det finns en hel del på internet att läsa, t.ex. på Fotosidan.

Som julklappstips för de som kommit lite längre i sitt fotograferande så kan jag tipsa om Joe McNallys "Blixt - Fotografering i kamerablixtens ljus". Det enda som är lite tråkigt med den är att den är lite väl mycket inriktad på Nikon och deras blixtsystem.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tja, Tamrons 90/2,8 kostar strax under 5000kr. Skulle du t.ex. få för dig att köpa ett par stycken original Canon mellanringar nya så är du nästan uppe i de summorna. :näsblod

Visst är det så men det finns fullgoda alternativ på begagnatmarknaden att införskaffa som inte kostar mer än en tredjedel av den summan. MED bländarkontroll. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad vet ni om Canon EF 200/2,8L I USM, lite nyfiken på det. Sägs vara väldigt snabbt & fin skärpa.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Visst är det så men det finns fullgoda alternativ på begagnatmarknaden att införskaffa som inte kostar mer än en tredjedel av den summan. MED bländarkontroll. :)
Men det är ju inte Canon original. Kan man köpa andra grejer än originalprylar alltså? Nee... Nu tror jag allt att du med mig skämta aprillo. :tomten


Vad vet ni om Canon EF 200/2,8L I USM, lite nyfiken på det. Sägs vara väldigt snabbt & fin skärpa.
Jag var nära att ropa hem en på en auktion på Tradera för ett tag sedan. Men som vanligt med de auktionerna så var det ju någon som bjöd över i sista minuten. Det är ungefär allt som jag vet om de.

Men varför funderar du på en sån? Har du inte ett EF 70-200/4L USM? Det är ju en skarp zoom, och ett steg till i ljusstyrka gör inte så värst gigantisk skillnad. Fast det är klart, ingen har ju blivit ledsen av att ha ett ljusstarkt objektiv heller...

På tal om Tradera: Tänker sig folk inte för innan de bjuder eller? Nu så är det bland annat ett EF 50/1,8 II som är uppe på strax över tusenlappen. Iofs med motljusskydd och UV-filter, men det är ju ändå inte allt för långt från vad ett sånt kostar nytt. :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jo det har jag men är sugen på ett fast t,ex 200mm för det är sällan zoom tele brukar vara skarpa i ändlägena. Sen att slippa hålla på att zooma när man ska ta den där bilden kanske skulle underlätta. Sen är det alltid trevligt att smacka på en konverter på den när det är 2,8. 3500:- ligger det på!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo det har jag men är sugen på ett fast t,ex 200mm för det är sällan zoom tele brukar vara skarpa i ändlägena. Sen att slippa hålla på att zooma när man ska ta den där bilden kanske skulle underlätta. Sen är det alltid trevligt att smacka på en konverter på den när det är 2,8. 3500:- ligger det på!
Men frågan är om den skärpan man vinner uppvägs av att man alltid måste ha rätt avstånd till det man fotar, att man inte kan finjustera det sista precis innan man tar bilden? Det känns ju som att utbudet av platser att stå på minskar radikalt med en fast glugg om man tex ska fota cross eller annan motorsport :(
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men frågan är om den skärpan man vinner uppvägs av att man alltid måste ha rätt avstånd till det man fotar, att man inte kan finjustera det sista precis innan man tar bilden? Det känns ju som att utbudet av platser att stå på minskar radikalt med en fast glugg om man tex ska fota cross eller annan motorsport :(

Vi får se, optiket verkar vara sällsynt att få tag i så ska prova det iallafall. Om inte så ska jag gå på bröllop i januari så 2,8 i kyrkan känns som ett krav så där faller 70-200 f/4L bort!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi får se, optiket verkar vara sällsynt att få tag i så ska prova det iallafall. Om inte så ska jag gå på bröllop i januari så 2,8 i kyrkan känns som ett krav så där faller 70-200 f/4L bort!
Jo, kyrkor brukar vara mörka och rätt hemska att ta bra bilder i, i synnerhet vintertid :( Men jag är iaf skeptisk till ett fast 200 då, du kan ju inte ta alla bilder från samma ställe, och att springa runt på ett bröllop är sällan poppis :rolleyes:
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jo det har jag men är sugen på ett fast t,ex 200mm för det är sällan zoom tele brukar vara skarpa i ändlägena. Sen att slippa hålla på att zooma när man ska ta den där bilden kanske skulle underlätta. Sen är det alltid trevligt att smacka på en konverter på den när det är 2,8. 3500:- ligger det på!

Borde inte finfina 70-200 /2,8L IS vara perfekt istället?
Kräng 4,0 lägg upp mellanskillnaden och få det bästa av två världar + att det tar mindre plats i väskan än två gluggar??
My 2 öre
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Borde inte finfina 70-200 /2,8L IS vara perfekt istället?
Kräng 4,0 lägg upp mellanskillnaden och få det bästa av två världar + att det tar mindre plats i väskan än två gluggar??
My 2 öre
EF 70-200/2,8 L IS USM brukar det klagas på att den inte är riktigt lika skarp som 4an (men jag känner inte att jag har något att klaga på när det gäller skärpan på min 2,8).

En 70-200/2,8 L IS USM väger faktiskt mer än vad en 70-200/4 L USM och en 200/2,8 L USM tillsammans gör. Visst, de tar ju lite mera plats, men det är som sagt var ingen viktbesparing. :)

Ett objektiv jag skulle vara lite sugen på som fast tele inomhus är Canon EF 85/1,8 USM. :tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Alt nya för 1295:- pix på kaffebrus, med AF o bländarkontroll.

Exacto min tankos! :D

Men det är ju inte Canon original. Kan man köpa andra grejer än originalprylar alltså? Nee... Nu tror jag allt att du med mig skämta aprillo. :tomten

Mille diablo, scramento idioto! :mad: Jag skämtar aldrig aprillo när det gäller cameras!

Men visst vore Canon orig. najs....:gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nja nu blev det inte 200mm 2,8 för mig. Var & tittade på det & han hade haft det i 10 år, visst såg fint ut dock en repa på ca 3mm på huset men inget som påverkar funktionen. Nu är det dock mörkt ute så det fick testskjutas inomhus. Fick inte riktigt den skärpan som jag trodde jag skulle få som jag säkert hade kunnat få med mitt 70-200. Så nu sparade man 3500:-, vet inte vad dessa brukar ligga beg mkI då mkII nya ligger på 8500:- Kommer säkert ångra mig men va f*n kanske hittar nåt annat roligt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Min gode bror fick en EOS 500D i födelsedagspresent härom veckan så jag tänkte köpa en bok åt honom så han kan lära sig fota ordentligt. Vilken bok är oumbärlig för nybörjaren/den glade amatören?

Den skall var intressant/pedagogisk så den inte bara samlar damm i hyllan men måste ändå lära nybörjaren/amatören att fota.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Min gode bror fick en EOS 500D i födelsedagspresent härom veckan så jag tänkte köpa en bok åt honom så han kan lära sig fota ordentligt. Vilken bok är oumbärlig för nybörjaren/den glade amatören?

Den skall var intressant/pedagogisk så den inte bara samlar damm i hyllan men måste ändå lära nybörjaren/amatören att fota.

Scott Kelby's "Digitalfotografi"

http://www.adlibris.com/se/searchre...product=True&gclid=CPKtwqKC2J4CFRsK3godijSk5g
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, syster bör väl ha någon form av uppskattning nu till jul i form av en julklapp.

Jag hörde lösa rykten om att hon gärna ville ha ett batterigrepp till sin D40.

Är det något märke man absolut bör undvika eller är det same-same?

Är denna nåt att ha t ex.? http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=HN-HD40


Mvh J
Slå till på den här istället, som dels har samma funktioner som ett orginalbatterigrepp, och så har du råd att köpa till batterier också, du hamnar iaf under Cyberphotos pris, och hon får ett mycket bättre batterigrepp ;)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allright, tack!

Är det bara vanliga AA-batterier i greppet eller är det något särskilt man lär köpa?

Typ http://www.kaffebrus.com/2200mah-2-pack-ni-mh-333.html
Det ser ju ut som att det är AA om man tittar på bilderna, men man kan ju stoppa i kamerabatterierna också, så köp ett till sånt hos Kaffebrus också (till Canon kostar dom 150 mot 8-900 för orginal) så kan hon fota massor, och bara ladda i orginalladarn över natten :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top