Diskutera Digital Fotografering här

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det ser ju ut som att det är AA om man tittar på bilderna, men man kan ju stoppa i kamerabatterierna också, så köp ett till sånt hos Kaffebrus också (till Canon kostar dom 150 mot 8-900 för orginal) så kan hon fota massor, och bara ladda i orginalladarn över natten :)

Hmm, vänta nu. Jag vet inte ens vad som sitter i original. :gnissla

Vad menar du att jag ska köpa till, ett sånt här? http://www.kaffebrus.com/en-el9-for-d40-d5000-och-d60-405.html

Men det passar väl inte i batterigreppet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm, vänta nu. Jag vet inte ens vad som sitter i original. :gnissla

Vad menar du att jag ska köpa till, ett sånt här? http://www.kaffebrus.com/en-el9-for-d40-d5000-och-d60-405.html

Men det passar väl inte i batterigreppet?
Det står ju:
Tar två batterier till kameran.
Så det får man ju anta att det stämmer :) Normalt sett så har man alltid orginalbatterier i batterigreppen, men det brukar följa med en hållare för tex AA-batterier, som backup eller om man har herrejösses såna istället :)

Men är du osäker, dra ett mail till dom, dom brukar svara bums och är jävligt hjälpsamma :Bugar När jag var på jakt efter stativ så gick han jag mailade med ut på lagret å provklämde på dom åt mig :Bugar

Å nej, jag äger inte Kaffebrus, jag är bara väldigt nöjd med dom som kund :)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det står ju:

Så det får man ju anta att det stämmer :) Normalt sett så har man alltid orginalbatterier i batterigreppen, men det brukar följa med en hållare för tex AA-batterier, som backup eller om man har herrejösses såna istället :)

Men är du osäker, dra ett mail till dom, dom brukar svara bums och är jävligt hjälpsamma :Bugar När jag var på jakt efter stativ så gick han jag mailade med ut på lagret å provklämde på dom åt mig :Bugar

Å nej, jag äger inte Kaffebrus, jag är bara väldigt nöjd med dom som kund :)

Aha, smutt! Ja då kan man ju köpa till ett org. batteri också för 179 sek så blir det finemang!
Ska maila och fråga för säkerhetsskull.

Helvete så noob man är på detta. Kan hon inte ha önskat sig en större cylinder till moppen istället? :mad:

Edit: Fick ett ohyggligt snabbt svar från dom att det passade. Så nu är det beställt.

Tack för hjälpen Hoztic!

/J
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vilken är den bästa friluftsryggsäcken (kameraväska) för tusenlappen?!
Har kikat på den här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464030 (small)

...någon som har några andra vettiga alternativ?

ÄR tänkt som present till bror som inte har sådär överdrivet med kamerasaker men är desto mer aktiv (cyklar och åker skidor o.s.v.)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ingen som kan tipsa om en bra väska för den som är aktiv? INgen stor utrustning skall rymmas. Kamera, något extra objektiv och blixt... Att den är vädertålig samt bekväm och följsam när man cyklar & åker skidor är A & O.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ingen som kan tipsa om en bra väska för den som är aktiv? INgen stor utrustning skall rymmas. Kamera, något extra objektiv och blixt... Att den är vädertålig samt bekväm och följsam när man cyklar & åker skidor är A & O.
Jag är ganska nöjd med min Lowepro Flipside 400 (har sagt det ett dussin gånger tidigare i tråden, därför jag inte ville vara först med att besvara din fråga). Bekväm att bära när man går iaf, vet inte hur det är när man cyklar eller åker skidor. Den har ett regnskydd som man kan dra över öm det kommer allt för mycket nederbörd. Kostar ca en tusenlapp (hos t.ex. FotoKungen).
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Vilken är den bästa friluftsryggsäcken (kameraväska) för tusenlappen?!
Har kikat på den här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464030 (small)

...någon som har några andra vettiga alternativ?

ÄR tänkt som present till bror som inte har sådär överdrivet med kamerasaker men är desto mer aktiv (cyklar och åker skidor o.s.v.)

Jag hade icebreaker (minns ej om det var small eller medium) hemma men returnerade för att den var i största laget för min (dåvarande) utrustning.

Vad jag minns så verkade det var mkt hög kvalitet på den och genomtänkt design. Den har ju dessutom fått en del toppbetyg. Jag tror man får mer väska för pengarna i icebreakern än i nån lowepro variant faktiskt (som jag själv har nu).

Vet inte om jag var till mkt hjälp men det var iaf några rader om den... :)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag blev själv sugen på en rygga nu när jag snart får hem blixt och ska köpa stativ. Kolla in Dakines ryggsäckar på ScandinavianPhoto: http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=7181730

Jag tyckte att den här färgen var cool fast det fanns andra och helsvart också:
309676.jpg


Ingen som kan tipsa om en bra väska för den som är aktiv? INgen stor utrustning skall rymmas. Kamera, något extra objektiv och blixt... Att den är vädertålig samt bekväm och följsam när man cyklar & åker skidor är A & O.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dakine sequence (eko?) den är gjord för skidåkning, öppningen sitter mot ryggen så man kan lägga ner den på baksidan o öppna mot sig, man behöver aldrig lägga bärdelen mot snön o på så sätt få en blöt kall rygg.
 

MikkE

Guest
Bruden som är med i Lyxfällan nu är fotograf. Kul. Men roligare för de som blivit fotograferade och endast betalt 200 kr för några plåtningar. Rekommenderat pris är 750 kr. Inte konstigt att ekonomin är kass då hon endast tjänar cirka 5 kr av 100 kr.
:)
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Nyligen hemkommen från London, knäppte +600 bilder på 3 dagar. Det var inte meningen, men så blev det.
Ett smakprov, som ger lite London-känsla..
 

Bifogat

  • lond1.jpg
    lond1.jpg
    101 KB · Visningar: 62

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med nya minneskortsläsaren verkar allt vara frid och fröjd. :banana
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Va bra, he he he när kommer nästa flaskhals? :D
Pfft, tjaa... Ska eventuellt iväg och plåta en spelning och lite vimmel och sånt imorgon. Något lär väl ändå kunna jävlas med det? :gnissla
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Håller på att anskaffa mig en SB-600 till min D3000. Till mitt stora förtret så pallar inte D3000 med att fjärrstyra blixtar (kunde jag räknat ut med röven och en krita :mad:). Hur eller hur. vad gör man nu?

Fråga 1: Om jag vill använda blixten ifrån olika vinklar en bit ifrån kameran finns det då en kabel med blixtsko i varje ända att sätta i kameran samt i blixten?

Fråga 2: Om jag köper en SB-800 och sätter på kameran, kan den i sin tur fjärrstyra en SB-600 tex som står lös någon annanstans i rummet? Dvs sitter intelligensen i kamerahuset eller i blixten?

MVH
Karlborg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Håller på att anskaffa mig en SB-600 till min D3000. Till mitt stora förtret så pallar inte D3000 med att fjärrstyra blixtar (kunde jag räknat ut med röven och en krita :mad:). Hur eller hur. vad gör man nu?

Fråga 1: Om jag vill använda blixten ifrån olika vinklar en bit ifrån kameran finns det då en kabel med blixtsko i varje ända att sätta i kameran samt i blixten?

Fråga 2: Om jag köper en SB-800 och sätter på kameran, kan den i sin tur fjärrstyra en SB-600 tex som står lös någon annanstans i rummet? Dvs sitter intelligensen i kamerahuset eller i blixten?
På Nikons hemsida står det:
Nikon Creative Lighting System (CLS)

Advanced Wireless Lighting stöds med SB-900, SB-800 eller SU-800 som kontrollenhet, kommunikation av blixtfärgsinformation stöds med den inbyggda blixten och alla CLS-kompatibla blixtar.


Alltså: D3000 kan inte ensamt styra blixtar trådlöst. Men om man har en SB-900, SB-800 eller en SU-800 (SU-800 är en blixtstyrenhet som man kan sätta på kameran, styr blixtarna trådlöst utan att sända ut någon blixt) på kameran så kan de styra en CLS-kompatibel blixt. Som t.ex. SB-600.

Nikon har även sladdar för att köra blixten bredvid kameran. Som t.ex. SC-28.

Kan man leva utan TTL-mätning så finns det ju prylar från andra tillverkare. Ett universalset med Elinchrom Skyport radiosändare och mottagare kostar bara ungefär hälften av vad en SU-800 kostar. Och det finns grejer som är bra mycket billigare än det också.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Tjenis!

Dags att köpa första DSLR.

Har kollat på Nikon D3000, D5000, Canon 1000D, 450D. Vi hade nästan bestämt oss för en Nikon D5000, men då såg vi ett erbjudande på en Olympus E420 med 2 batterier samt 2 st objektiv för 4000 kr.

http://www.expert.se/product/produc...m_source=FeedPJ&utm_medium=pt&utm_campaign=pj

Nu är vi nybörjare, har tänkt fota semestrar samt familjefoton. Jag tänkte att filmfunktionen i Nikons kunde vara bra, men det verkar inte vara en dealbreaker.
Har läst recensioner på DPreview och alla kameror verkar funka för mig mer eller mindre.
Vad tycker ni om Olympus, någon som har en sådan? Ska man slå till, är priset så lågt att det är värt det?
Sedan undrar jag om bildstabilisator i objektivet, Olympus har ju ingen bildstabilisator, varken i huset eller objektiven... är det stor skillnad att fota med tex teleobjektiv med och utan stabilisator?

För att sammanfatta: Som nybörjare; kommer Olympuskameran vara god nog, framtidssäker och kommer bilderna bli bra nog utan IS eller VR.


Pheew...

Ps. Varför funkar inte URL länkar hur jag än gör?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sedan undrar jag om bildstabilisator i objektivet, Olympus har ju ingen bildstabilisator, varken i huset eller objektiven... är det stor skillnad att fota med tex teleobjektiv med och utan stabilisator?

För att sammanfatta: Som nybörjare; kommer Olympuskameran vara god nog, framtidssäker och kommer bilderna bli bra nog utan IS eller VR.
IS är inget underverk som automatiskt ger kanonfina bilder. Det är bara ett verktyg som gör att man kan ta bilder i lite sämre ljus, oftast. Det finns ju objektiv med IS som underlättar panoreringar också, tex mitt 100-400L :) Precis som att det fortfarande dör folk i trafiken, trots ABS och ESP. Men visst är IS ovärderligt, ibland, men det hänger ju på vilken typ av bilder du kommer att ta. Jag upplever att det sällan behövs på semester och familjebilder. Det är mest på muséer mm som det kan behövas pga deras genomgående kassa ljussättning :huvet

På teleobjektiv (läs lång brännvidd och långt avstånd till objektet) tycker jag IS gör varken till eller från. Där bör man iaf ha vettig slutartid och framför allt stativ. Fotar man något som är långt bort och bara vrider kameran pyttelite så kanske objektet flyttar sig 1dm eller så, och då blir det suddigt alldeles oavsett.

Köp en kamera som matchar dig och dina behov. Det är ingen vits att slänga ut 20 000kr på kameragrejer som man inte kan utnyttja iaf, eller bara blir rädd för att ta med sig ut. Men samtidigt så kan man ju känna sig begränsad av för billiga och enkla kameror om man har lite mer ambitioner med sitt fotande :)
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
En sak man kan tänka på med är utbudet av nya tillbehör och kanske på begagnat-marknaden med. Olympus vet jag inte så mycket om, medans om du väljer Canon & Nikon, har du ganska stora möjligheter att köpa begagnat.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top