Diskutera Digital Fotografering här

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Var inne och kollade på kameror idag igen. Säljaren talade varmt om Nikon D5000 och som verkade ha det jag efterfrågar.

Vad säger ni om den kameran? D5000 vs 500D?

Priset var helt ok. 7290:- inkl 18-55 och blixt SB-400 och en fysisk fotokurs. 2400:- för ett 55-200 med bildstabilisator.

Rörigt det här...
 

MikkE

Guest
Alltså det är fanemej en jävla djungel nu med systemkameror. Jag har då inte hållit mig speciellt uppdaterad på vad grejerna innehåller. Det är så marginellt nu att det knappt är någon skillnad bland de billigare systemarna. Dock rekommenderar jag Canon eller Nikon.
Jag tycker att du ska känna på dem fysiskt och se därefter.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Alltså det är fanemej en jävla djungel nu med systemkameror. Jag har då inte hållit mig speciellt uppdaterad på vad grejerna innehåller. Det är så marginellt nu att det knappt är någon skillnad bland de billigare systemarna. Dock rekommenderar jag Canon eller Nikon.
Jag tycker att du ska känna på dem fysiskt och se därefter.

Vad spelar det för roll i verkligheten om det finns en sån autofokusmotor i huset eller ej? Jag fattar liksom inte sånt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Låt mig köpa din 7D för en billig peng så kan du få ta över min 50D så slipper du de problemen! :D

Känns som kortläsaren inte klarar av ev UDMA kortets hastighet. Men har du provat köra via kameran istället över till datorn även om det blir världens dyraste kortläsare?:)
Du är en vänlig själ du. Kan vi byta rakt av, eller vill du att jag ska lägga något emellan? :katt

Nope, har inte testat det. Tycker att det brukar vara smidigare att läsa in via kortläsare. Så jag har inte ens brytt mig om att köra in kamerans drivrutiner än.


Jag fattar egentligen inte varför det ska spela för roll av vilken minneskortläsare man använder sig av. Det enda som ska ge skillnad är ju överföringshastigheten.. tycker jag. Men icke!
Själv har jag denna. SanDisk ImageMate All-in-One Card USB 2.0 kortläsare

Finns på Cyberphoto för 350 kr :)näsblod)
Men vad drygt. Trodde att den Kingston jag köpte för något halvår sedan skulle klara det mesta. :huvet

Någon som vet om den här från Lexar är något att ha då?


Vad spelar det för roll i verkligheten om det finns en sån autofokusmotor i huset eller ej? Jag fattar liksom inte sånt.
Det avgör vilka objektiv du kan köpa till kameran. Har inte kamerahuset AF-motor så måste det finnas i objektivet. Men har kamerahuset AF-motor så spelar det ingen roll (man får så klart inte AF med gamla manuella objektiv ändå).

Skillnaden blir främst när man ska köpa begagnade objektiv. När det gäller nya objektiv så börjar de flesta ha inbyggd fokusmotor. Men kollar man på ett billigt begagnat objektiv som är ett par år så kan det hända att det saknas.
 
Last edited:

MikkE

Guest
Vad spelar det för roll i verkligheten om det finns en sån autofokusmotor i huset eller ej? Jag fattar liksom inte sånt.
Läs det Esquire skrev. Han förklarar det bra.
Men vad drygt. Trodde att den Kingston jag köpte för något halvår sedan skulle klara det mesta. :huvet

Någon som vet om den här från Lexar är något att ha då?
Den där Lexar ska väl ändå klara av ditt kort? Jag köpte min SanDisc för att jag endast använder mig av minneskort från dem. Visst, 350 spänn är mycket för en läsare men då vet jag att den klarar av allt och ska inte bli förbannad när det inte vill.
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Jag fattar egentligen inte varför det ska spela för roll av vilken minneskortläsare man använder sig av. Det enda som ska ge skillnad är ju överföringshastigheten.. tycker jag. Men icke!
Själv har jag denna. SanDisk ImageMate All-in-One Card USB 2.0 kortläsare
sddr-189-e20.jpg

Finns på Cyberphoto för 350 kr :)näsblod)

eller på kjell & co för 400, har en sådan själv, kanoners:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den där Lexar ska väl ändå klara av ditt kort? Jag köpte min SanDisc för att jag endast använder mig av minneskort från dem. Visst, 350 spänn är mycket för en läsare men då vet jag att den klarar av allt och ska inte bli förbannad när det inte vill.
Mailade till Cyberphoto och frågade. De svarade att det antagligen hänge på kortläsaren. Så det lär väl bli till att köpa en ny sån nu. :huvet

Surt bara att slänga ut närmare 350kr på en kortläsare som tar minst 17 typer av kort som jag aldrig kommer att använda. Eller för den delen 280kr på en läsare som jag inte är helt 100 på att den kommer att fungera.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
finns väl ingen kortläsare som tar bara Cf vad jag hittat heller

Jo, det finns. Den jag hade var tyvärr lite grund i skåran så styrningen till stiften blev så där. Jag lyckades kröka ett stift pga för kort styrsträcka i läsaren. Tror jag gav 70:- för den men inget som rekommenderas. Har slängt den nu men som sagt, det finns. =) (Minns inte om det var på Kjell & Co eller annat ställe jag köpte den på då. Produkten finns inte på Kjell numera ser jag.)

EDIT: Scandinavian Photo har en aningen dyrare läsare. CF läsare

591251.jpg
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Det avgör vilka objektiv du kan köpa till kameran. Har inte kamerahuset AF-motor så måste det finnas i objektivet. Men har kamerahuset AF-motor så spelar det ingen roll (man får så klart inte AF med gamla manuella objektiv ändå).

Skillnaden blir främst när man ska köpa begagnade objektiv. När det gäller nya objektiv så börjar de flesta ha inbyggd fokusmotor. Men kollar man på ett billigt begagnat objektiv som är ett par år så kan det hända att det saknas.

Då så! Ska köpa antingen 500D eller D5000 idag. Tror att Nikon drar det längsta strået här i och med något snabbare serietagning samt att man får med en extern blixt på köpet. Visserligen en liten, men bättre än inget då jag inte är sugen att betala flera tusen för det. Sedan verkar bildkvalitén vara något bättre på D5000 enl de tester jag skummat igenom.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Då så! Ska köpa antingen 500D eller D5000 idag. Tror att Nikon drar det längsta strået här i och med något snabbare serietagning samt att man får med en extern blixt på köpet. Visserligen en liten, men bättre än inget då jag inte är sugen att betala flera tusen för det. Sedan verkar bildkvalitén vara något bättre på D5000 enl de tester jag skummat igenom.


...som en lekman aldrig kommer att kunna se skillnad på ändå. Dessutom så hänger allt på vilken optik som testats vid tillfället. Du kan inte avgöra "bildkvaliten" från ett hus till ett annat utan att ha använt likadan optik. Sen har alla tillverkare olika förinställda preferenser. Canons är väldigt lite (om än något alls) behandlade i RAW och är softade i JPG. Medans Nikon märks en klar skillnad vad gäller färgmättnad m.m. Troligen för att bildprocessorn är ställd från grunden att kräma på lite mer.
En extern blixt är bra oavsett men gör verkligen Nikons och Canons små blixtar ett bättre jobb än den inbyggda? Det tror inte jag. Aningens bättre ledtal (ljusstyrka) möjligen men den sitter fortfarande för nära siktlinjen för att kunna motarbeta röda ögon och liknande.

Välj den kamera som känns bäst i hand, som har knappar på rätt ställen och som DU känner: "Denna kan jag komma att trivas med!"
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Då så! Ska köpa antingen 500D eller D5000 idag. Tror att Nikon drar det längsta strået här i och med något snabbare serietagning samt att man får med en extern blixt på köpet. Visserligen en liten, men bättre än inget då jag inte är sugen att betala flera tusen för det. Sedan verkar bildkvalitén vara något bättre på D5000 enl de tester jag skummat igenom.
Skillnaden på 3,6b/s jämfört med 4b/s har ingen större praktisk betydelse och märks knappt.

I övrigt skriver jag under på det som Jkay säger.

Men något du inte tagit upp är skillnaden mellan skärmarna på kamerorna. Där Canon 500D har fördelen av en större och mera högupplöst skärm, medan Nikon D5000 har fördelen med att ha en vridbar skärm. Vilket av de man föredrar är en smaksak.

Så när det gäller i stort sett alla skillnader mellan de båda kamerorna så är de så små att man kan låta smaken styra istället för något logiskt tänkande. :tummenupp
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Jo, det finns. Den jag hade var tyvärr lite grund i skåran så styrningen till stiften blev så där. Jag lyckades kröka ett stift pga för kort styrsträcka i läsaren. Tror jag gav 70:- för den men inget som rekommenderas. Har slängt den nu men som sagt, det finns. =) (Minns inte om det var på Kjell & Co eller annat ställe jag köpte den på då. Produkten finns inte på Kjell numera ser jag.)

EDIT: Scandinavian Photo har en aningen dyrare läsare. CF läsare

591251.jpg

läsaren på scandinavian var ju inte lite dyrare heller :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det blev ett impulsköp av en 500D tidigare i dag, känns väl som en riktigt fin nöjeskamera än så länge.

Det är väl för mig som för många andra, jag hade tidigare en Canon EOS systemkamera och känner direkt igen mig i menyval och funktioner. Sedan är det ju ett suveränt system - att de gamla objektiven funkar på det nya digitala kamerahuset:tummenupp Så det medlevererade slit- och slängobjektivet hamnade snabbt i väskan till förmån för mitt gamla 28-200/3.8-5.6. Får väl duga tills vidare.

Så mitt lilla inlägg är väl en stöttning till Esquire och Jkay, kryddat med rådet att hålla sig till ett märke ger fördelar vad gäller objektivlån mellan kompisar eller när det är dags att uppgradera huset.

God Jul:)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
läsaren på scandinavian var ju inte lite dyrare heller :)

Det sa jag ju! :hihi

Det blev ett impulsköp av en 500D tidigare i dag, känns väl som en riktigt fin nöjeskamera än så länge.

Det är väl för mig som för många andra, jag hade tidigare en Canon EOS systemkamera och känner direkt igen mig i menyval och funktioner. Sedan är det ju ett suveränt system - att de gamla objektiven funkar på det nya digitala kamerahuset:tummenupp Så det medlevererade slit- och slängobjektivet hamnade snabbt i väskan till förmån för mitt gamla 28-200/3.8-5.6. Får väl duga tills vidare.

Så mitt lilla inlägg är väl en stöttning till Esquire och Jkay, kryddat med rådet att hålla sig till ett märke ger fördelar vad gäller objektivlån mellan kompisar eller när det är dags att uppgradera huset.

God Jul:)

Grattis! :) Trots att jag har min 30D så nyttjar jag även min 350D en hel del. Tele på 30 och vidvinkel på 350. Skönt att slippa byta glugg hela tiden.

EDIT: Kan nämna att jag handlat igen...:gnissla fast detta är "bara" mellanringar (gav 300 bagis beggat) för att kunna köra lite makrostuk. Det enda jag inte gillar är att bländaren är fast på f2.0. Får väl investera i "riktiga" mellanringar så jag kan styra skärpedjupet bättre. Det blir fan så kort nu!
Jaaaa, jag vet att en riktig makroglugg är bättre men en sådan är ofta väldigt mycket dyrare! :D
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Tack för alla tips! Det blev en D5000 till slut.

Nu gäller det bara att lära sig att fota... Kamerans funktioner och möjligheter överstiger vida mina kunskaper. Någon som har bra och lättförståelig litteratur att rekommendera?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
prova på en kurs här.
http://www.medborgarskolan.se/Search.aspx?lid=1480&sgid=4&sid=48
Annars är det bara att nöta på. Jag lekte med kameran en säsong innan jag gick min första kurs.


Kollade lite & undrar hur ska man veta vilken nivå man ligger på. På fortsättningskusen så står det att Du kan hantera din kamera och är nästan förbi autoläget kan haka på denna kurs jämfört med grundkursen. Man vill ju inte kasta bort en massa pengar på ev sånt man redan kan?

Hur visste du vilken kurs du skulle börja med Lasse?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag började med fortsättningskursen. Det var nog ganska lagom då. När man hade "självlärt" sig en säsong. Då pratade vi mycket ljussättning/hantering. Väldigt nyttigt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top