IS är inget underverk som automatiskt ger kanonfina bilder. Det är bara ett verktyg som gör att man kan ta bilder i lite sämre ljus, oftast. Det finns ju objektiv med IS som underlättar panoreringar också, tex mitt 100-400L Precis som att det fortfarande dör folk i trafiken, trots ABS och ESP. Men visst är IS ovärderligt, ibland, men det hänger ju på vilken typ av bilder du kommer att ta. Jag upplever att det sällan behövs på semester och familjebilder. Det är mest på muséer mm som det kan behövas pga deras genomgående kassa ljussättning
På teleobjektiv (läs lång brännvidd och långt avstånd till objektet) tycker jag IS gör varken till eller från. Där bör man iaf ha vettig slutartid och framför allt stativ. Fotar man något som är långt bort och bara vrider kameran pyttelite så kanske objektet flyttar sig 1dm eller så, och då blir det suddigt alldeles oavsett.
Köp en kamera som matchar dig och dina behov. Det är ingen vits att slänga ut 20 000kr på kameragrejer som man inte kan utnyttja iaf, eller bara blir rädd för att ta med sig ut. Men samtidigt så kan man ju känna sig begränsad av för billiga och enkla kameror om man har lite mer ambitioner med sitt fotande
Ok, tack. Då kanske inte bilderna blir suddiga trots utan IS. Tidigare fanns ju inte IS trots allt. Då kanske Olympuskameran för 4 lax med 2 objektiv är ett bra val? Får väl klämma och känna.
En sak man kan tänka på med är utbudet av nya tillbehör och kanske på begagnat-marknaden med. Olympus vet jag inte så mycket om, medans om du väljer Canon & Nikon, har du ganska stora möjligheter att köpa begagnat.
Jag tror inte vi kommer köpa så mycket saker till kameran. Känns inte som att vi har det behovet.
Ingen som kan uttala sig om kameran i sig, eller Olympus för den delen?
Man får med detta objektiv också: UIKO DIGITAL 40-150mm 1:4.0-5.6 objektiv
Ej heller hört talas om.