Diskutera Digital Fotografering här

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
IS är inget underverk som automatiskt ger kanonfina bilder. Det är bara ett verktyg som gör att man kan ta bilder i lite sämre ljus, oftast. Det finns ju objektiv med IS som underlättar panoreringar också, tex mitt 100-400L :) Precis som att det fortfarande dör folk i trafiken, trots ABS och ESP. Men visst är IS ovärderligt, ibland, men det hänger ju på vilken typ av bilder du kommer att ta. Jag upplever att det sällan behövs på semester och familjebilder. Det är mest på muséer mm som det kan behövas pga deras genomgående kassa ljussättning :huvet

På teleobjektiv (läs lång brännvidd och långt avstånd till objektet) tycker jag IS gör varken till eller från. Där bör man iaf ha vettig slutartid och framför allt stativ. Fotar man något som är långt bort och bara vrider kameran pyttelite så kanske objektet flyttar sig 1dm eller så, och då blir det suddigt alldeles oavsett.

Köp en kamera som matchar dig och dina behov. Det är ingen vits att slänga ut 20 000kr på kameragrejer som man inte kan utnyttja iaf, eller bara blir rädd för att ta med sig ut. Men samtidigt så kan man ju känna sig begränsad av för billiga och enkla kameror om man har lite mer ambitioner med sitt fotande :)

Ok, tack. Då kanske inte bilderna blir suddiga trots utan IS. Tidigare fanns ju inte IS trots allt. Då kanske Olympuskameran för 4 lax med 2 objektiv är ett bra val? Får väl klämma och känna.

En sak man kan tänka på med är utbudet av nya tillbehör och kanske på begagnat-marknaden med. Olympus vet jag inte så mycket om, medans om du väljer Canon & Nikon, har du ganska stora möjligheter att köpa begagnat.

Jag tror inte vi kommer köpa så mycket saker till kameran. Känns inte som att vi har det behovet.


Ingen som kan uttala sig om kameran i sig, eller Olympus för den delen?

Man får med detta objektiv också: UIKO DIGITAL 40-150mm 1:4.0-5.6 objektiv
Ej heller hört talas om.
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Jag har haft en Olympus E-510 med 14-42mm och 40-150mm och tyckte det var en perfekt nybörjarkamera, nog mest pga att den va så liten och lätt att ta med sig. E-420 är ju ännu mindre.
Anledningen att jag sålde olympusen och köpte en Nikon var att jag fick för mig att köpa en lite nya objektiv, att olympus objektiv är så #%&#/#% dyra och att det inte fanns tillbehör som tex batterigrepp att köpa till den.
Inte alla affärer har Olympus-grejer hemma/säljer överhuvudtaget heller.

4000:- för en E-420 med två objektiv är ju ett klipp, men tror du att du skulle få för dig att köpa lite extraprylar till din kamera om ett tag, så hade jag gått på Canon/Nikons motsvarande modell.


Nu finns det ett 25mm F2.8 pannkaksobjektiv för 2500:- till Olympus. Med det på lär ju kameran lätt slinka ner i innerfickan.

olympus-e420-photo-gallery.jpg


TILLÄGG: Olympus svaghet är att deras sensor är mindre, vilket ger brusiga (!) bilder på höga ISO-tal i mörker. Samt att den optiska sökaren är väldigt liten.
Ett tips är att testa kameran på Mediamarkt och se om den passar bra i handen och om du tycker att sökaren är jobbigt liten. Annars klipp till, den ger knappast dåliga bilder.
 
Last edited:

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Jag har haft en Olympus E-510 med 14-42mm och 40-150mm och tyckte det var en perfekt nybörjarkamera, nog mest pga att den va så liten och lätt att ta med sig. E-420 är ju ännu mindre.
Anledningen att jag sålde olympusen och köpte en Nikon var att jag fick för mig att köpa en lite nya objektiv, att olympus objektiv är så #%&#/#% dyra och att det inte fanns tillbehör som tex batterigrepp att köpa till den.
Inte alla affärer har Olympus-grejer hemma/säljer överhuvudtaget heller.

4000:- för en E-420 med två objektiv är ju ett klipp, men tror du att du skulle få för dig att köpa lite extraprylar till din kamera om ett tag, så hade jag gått på Canon/Nikons motsvarande modell.


Nu finns det ett 25mm F2.8 pannkaksobjektiv för 2500:- till Olympus. Med det på lär ju kameran lätt slinka ner i innerfickan.


TILLÄGG: Olympus svaghet är att deras sensor är mindre, vilket ger brusiga (!) bilder på höga ISO-tal i mörker. Samt att den optiska sökaren är väldigt liten.
Ett tips är att testa kameran på Mediamarkt och se om den passar bra i handen och om du tycker att sökaren är jobbigt liten. Annars klipp till, den ger knappast dåliga bilder.

Tack, precis det jag ville höra :)
Sjukt vad bekräftelse man söker ibland :tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Blir bara kallare för varje dag. Första gången jag har fått ta på mig vantar för att fota. Känner sig som Michelinmannen när man försöker hantera kameran med tjock jacka, luva och vantar på :) Skåningar kanske kan gissa vart första bilden är tagen?







Har nu kommit igång lite med fotandet. Dock är dagarna så korta så här års så det ges inte så många möjligheter till experiment än så länge.

Jag gillade bilderna ovan riktigt mycket! Hur åstadkommer man detta rent generellt ang inställningar? Tacksam för tips!

Förresten. Jag måste köpa ett stativ. Har ni några prisvärda exempel?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag gillade bilderna ovan riktigt mycket! Hur åstadkommer man detta rent generellt ang inställningar? Tacksam för tips!
Vad i bilderna är det som du vill uppnå som du känner att du inte får fram i dagsläget?



Är det någon mer än jag som har batterigreppet BG-E7 (alltså det till 7D)? Jag nöjesplåtade lite på en konsert med Corroded i helgen och upptäckte något hyfsat irriterande med mitt. Avtryckaren på vertikalgreppet känns alldeles för lättryckt. Man hinner knappt ens tänka på att trycka ner den förens kameran har fokuserat och tagit bilden. Höggradigt irriterande. Är det fler som har upplevt det eller är det mitt exemplar det är något fel på?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad i bilderna är det som du vill uppnå som du känner att du inte får fram i dagsläget?



Är det någon mer än jag som har batterigreppet BG-E7 (alltså det till 7D och 5DmkII)? Jag nöjesplåtade lite på en konsert med Corroded i helgen och upptäckte något hyfsat irriterande med mitt. Avtryckaren på vertikalgreppet känns alldeles för lättryckt. Man hinner knappt ens tänka på att trycka ner den förens kameran har fokuserat och tagit bilden. Höggradigt irriterande. Är det fler som har upplevt det eller är det mitt exemplar det är något fel på?
Alldeles oavsett så ska det ju vara två lägen, och det ska vara en distinkt skillnad mellan dom! Jag tycker det låter som det är dags att prata lite med affärn jag :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alldeles oavsett så ska det ju vara två lägen, och det ska vara en distinkt skillnad mellan dom! Jag tycker det låter som det är dags att prata lite med affärn jag :)
Man kan ju tycka det va... Det får bli att göra något åt det efter helgerna. Tidsskillnaden för att få ett nytt på garantin på att skicka iväg det nu eller om ett par veckor lär nog inte vara så värst stor iaf.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Man kan ju tycka det va... Det får bli att göra något åt det efter helgerna. Tidsskillnaden för att få ett nytt på garantin på att skicka iväg det nu eller om ett par veckor lär nog inte vara så värst stor iaf.
Ett av dom phottix greppen jag fick från hongkong var så, det byttes ut. man visste inte riktigt vart fokusläget var utan det bara knäpptes bilder hejvillt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har inte haft problem ännu peppar peppar med mitt phottix grepp till min 50D.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Suck har pengarna men tar lite emot men saknar mitt Tokina 11-16 2,8 har kollat ang Tokina 12-24 4,0 men känns va f*n om man nu ska lägga så mkt så gå hela vägen. Provade Canon 10-20 på fotomässan men tyckte den var lite väl plastigt & bräckligt för det priset den verkligen kostar.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Vad i bilderna är det som du vill uppnå som du känner att du inte får fram i dagsläget?

Säg så här. Om fotografen hade ställt sin kamera i auto-läget och bränt av de två översta bilderna, hade de blivit lika bra? Vad rent generellt är det som är ändrat vad gäller bländare och slutartid?

Jag har svårt att säga exakt vad som var så bra med bilderna mer än att de var snygga rent tekniskt!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Säg så här. Om fotografen hade ställt sin kamera i auto-läget och bränt av de två översta bilderna, hade de blivit lika bra? Vad rent generellt är det som är ändrat vad gäller bländare och slutartid?

Jag har svårt att säga exakt vad som var så bra med bilderna mer än att de var snygga rent tekniskt!


Om du kör i Autoläget har du ingen kontroll på vilken vitbalans du kommer ha, likaså ev om du vill styra bländaren utan att kameran själv pressar upp ISO så det blir brusigt utan att ändra bländaren istället. Vissa kameror har AutoISO så i ibland kan vara bra men får den för sig att det är för mörkt så pressar den gärna upp ISO lite extra än vad som behövs. Vill du att kameran ska bestämma allt istället för dig så kanske inte systemkamera är mest aktuellt eller har jag fel?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Om du kör i Autoläget har du ingen kontroll på vilken vitbalans du kommer ha, likaså ev om du vill styra bländaren utan att kameran själv pressar upp ISO så det blir brusigt utan att ändra bländaren istället. Vissa kameror har AutoISO så i ibland kan vara bra men får den för sig att det är för mörkt så pressar den gärna upp ISO lite extra än vad som behövs. Vill du att kameran ska bestämma allt istället för dig så kanske inte systemkamera är mest aktuellt eller har jag fel?

Vet mycket väl att det fungerar så.

Jag var mer ute efter generella tips ang de bilderna jag refererar till. Ex bild ett. Har fotografen laborerat mycket med bilden för att få så bra färger eller var förhållandena så fantastiska att även autoläget skulle ha gett samma resultat? Bländare? Slutartid?

Bild två. Är hemligheten några snäpp längre slutartid och större bländare i kombination med stativ för att kunna få asfaltens struktur samt lövets färger så bra? Är trickset kanske nåt svindyrt objektiv som helt enkelt löser allt i det fallet eller är det inställningarna som är det dominerande? Blixt? Skärmar?
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet mycket väl att det fungerar så.

Jag var mer ute efter generella tips ang de bilderna jag refererar till. Ex bild ett. Har fotografen laborerat mycket med bilden för att få så bra färger eller var förhållandena så fantastiska att även autoläget skulle ha gett samma resultat? Bländare? Slutartid?

Bild två. Är hemligheten några snäpp längre slutartid och större bländare i kombination med stativ för att kunna få asfaltens struktur samt lövets färger så bra? Är trickset kanske nåt svindyrt objektiv som helt enkelt löser allt i det fallet eller är det inställningarna som är det dominerande? Blixt? Skärmar?

Ber om ursäkt då, nej tror inte att bilderna kommer direkt ur kameran utan redigering. Visst kan man ställa olika parametrar under bildstil om man vill för att trycka på färger mm men kör man RAW så är detta onödigt. De flesta som vill ha ännu mera kontroll kör alltid RAW för Jpeg är komprimerad så där förlorar man mkt data. Har du frågat han som har tagit bilderna?

Himlen kan man antingen köra i redigeringsprogrammet eller så kör man ett polfilter. Ska man köra långa tider så är stativ nästan ett måste, tänkte ev mer om du kanske ska ha ett kort skärpedjup. Bilden på lövet kan mkt väl vara när solen står som högst så verkar ljuset falla framifrån fotografen.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Man kan ju tycka det va... Det får bli att göra något åt det efter helgerna. Tidsskillnaden för att få ett nytt på garantin på att skicka iväg det nu eller om ett par veckor lär nog inte vara så värst stor iaf.

Vill du ha det utbytt så måste det lämnas in inom 30 dagar ifrån inköpsdatumet annars så kommer det att repareras.
Canon kör med 30 dagar som DOA.
Tänkte bara så du visste om det.

/MT
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vill du ha det utbytt så måste det lämnas in inom 30 dagar ifrån inköpsdatumet annars så kommer det att repareras.
Canon kör med 30 dagar som DOA.
Tänkte bara så du visste om det.
Få ett nytt eller få mitt "gamla" reparerat kvittar egentligen. Bara för att de skickar mig ett nytt så är det ju inte säkert att inte det har samma fel. Jag är nöjd bara jag har ett batterigrepp som fungerar som det ska.


Ricken skrev:
Ett av dom phottix greppen jag fick från hongkong var så, det byttes ut. man visste inte riktigt vart fokusläget var utan det bara knäpptes bilder hejvillt.
Jo, det förhöjer ju onekligen spänningen en aning när man inte har den blekaste om var fokus hamnar eller har någon chans att själv bestämma i vilket ögonblick bilden ska tas. Men det här är ju inte billig piratkopia från longtbortistan, utan Canon original som kostar som ett par Phottixar. :mad:
 
Last edited:

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Lite sugen på att köpa nytt hus, har idag D80 och tycker igentligen den funkar bra men vill ha möjlighet att filma oxå. Som jag fattar det är den stora skillnaden mellan D90 & D300s att den sistnämnda tar 8 bilder/sek mot 4,5 på D90:n. Eller är det mer som skiljer D300s & D90 ?? Har ju batterigrepp till D80 och det passar väl D90 oxå men inte D300s ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top