Du tar det som "vad det nu heter prislista som fotografer går efter" sen en straffavgift. Hota med att polisanmäla då du har kört en printscreen samt även sparat adress för blocket borde väl kunna gå tillbaka i deras historik. Hade ne som hade snott bilden som jag hade när jag sålde min KTM men det var en helt annan hoj han sålde. Blocket raderade annonsen direkt.
Tycker det verkligen skit att inte folk orkar fråga om de kan få använda bilden, därför kör jag stämpel på stort sett alla mina bilder även de är skyddade enligt lag.
Det är nog antingen prislistan från SFF (Svenska Fotografers Förbund) eller BLF (BildLeverantörernas Förbund) som du tänker på.
Något jag tycker alltid är lika skumt är varför man väljer att ta någon annans bild till sin annons. Vi lever ju trots allt i en tid när ganska många har antingen en digitalkamera eller mobiltelefon med kamera. Så om man inte har kamera eller kameramobil själv så känner man med ganska stor säkerhet någon som har det.
Tycker det är svårt att förminska stora filer & behålla kvaliten på dem på samma gång speciellt om man t,ex kör 1000 x ...... för forum mm.
Har du provat att tar ner bildens storlek i ett par steg eller att testa en annan metod för storleksminskningen?
Alltså t.ex. att istället för att gå direkt från storlek gigantisk till forumvänlig storlek i ett enda svep dela upp det så att du t.ex. först halverar bildens storlek och sedan går på den storlek du vill ha. Eller att du testar någon annan metod än den som Photoshop föreslår, att t.ex. testa "bikubisk skarpare", eller "bikubisk mjukare" istället för vanlig "bikubisk".
Att storleksförändra en bild är att tvinga datorn att gissa hur pixlarna i den nya bilden kommer att se ut efter förändringen jämfört med hur de ser ut innan. Om du t.ex. tagit en bild av en motorcykel så kanske varje skruv på motorn är 10 pixlar direkt när bilden komemr ur kameran som sträcker sig från svart till vitt med en jämn fördelning av gråskalan där emellan. Vill du minska den bilden till en forumvänlig storlek så kanske skruven som nyss var tio pixlar bara blir en. Tar du den förminskningen i ett steg eller om du använder fel metod för förminskningen så kanske dator gissar att pixeln ska vara svart eller vit, medan en grå pixel hade sett bäst ut. Delar du upp förminskningen i ett par steg så ger du datorn chansen att succesivt göra nya beräkningar för vilka fäger som bäst passsar skruvens nya storlek. Och väljer du en annan metod kanske datorn kan gissa att ett medelvärde mellan svart och vitt med lite grått emellan borde kanske vara någonslags grått.
ЯK;4562501 skrev:
btw. vad gör jag för fel när bilderna blir brusiga trots att man fotat på en ljus vinterdag(julafton) utomhus med iso 100 och neutral exponering? Lägre bländare/kortare exponering eller tvärtom?
Eller är det min kamera som plain sucks? 1år gammal D60.
Blir hela bilden lika brusig eller är vissa partier speciellt brusiga? Vad har du för inställningar på kameran i övrigt (D-Lighting, brusreducering etc)?
Nu är jag jag och inte han
Men 7D tar 3b/s i långsamma läget
Det låter som att det stämmer bra det. Har inte manualen med mig här men hade för mig att det var 3b/s. Så jag hade just tänkt skriva det.
Har nu en fråga om fotografering i snölandskap, Nikon D5000 55-200 med stativmöjlighet.
Kommer att fota skidåkare utan möjlighet till märkvärdig blixt. Inte heller kommer alternativen till ljussättningen att vara många vid den här tiden på året då ljuset knappt tittar äver bergstopparna.
Vad är era tips? Polfilter antar jag till viss del, men vilka övriga hints har ni för att få lite bättre bilder än den vanlige kompaktkameramannen?
Lite högre exponering med längre slutartid för att kompensera det falskt höga ljuset, men hur ändrar ni bländaren? Finns det anledning ens att röra denna?
Ger era bästa tips så ska vi rookies komma igång här med!
Här har du en del tips:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1015.htm
Tänk på att polariseringsfilter kan stjäla en del ljus. Jag har för mig att mitt från Dörr tar ca 1,5 steg eller något i den stilen.
Om du inte har så värst många referenspunkter (t.ex. träd och liftstolpar som är ganska lodräta) så kan du luta kameran lite när du tar en del av bilderna för att få känslan av att backen är brantare än vad den verkligen är. Eller om du fotograferar med lite luft runt åkaren så kan du luta och beskära bilden i efterhand.
Stativ vet jag inte om jag skulle använda.
Som du säger behöver du antagligen expneringskompensera för att bilderna ska bli korrekt exponerade. Beroende på bakgrund och så vidare så kan det ju vara lite olika hur mycket som behövs. Testa lite olika och börja kanske kring +2/3 (två tredjedelar överexponering).
Det kan vara bra om du kan vitbalansera manuellt också.
Batterierna gillar inte kyla. Om du har två batterier kan du ha det ena i innerfickan på jackan och byta till till det när det som sitter i kameran börjar bli trött, och sedan kan du skifta så ett par gånger. Har du bara ett batteri så kan du förvara det i innerfickan medan du åker skidor, ta ut det och stoppa det i kameran när du ska fotografera och sedan stoppa tillbaka det i fickan när du ska åka igen.
Fotografera mycket, och försök lära dig vad som blivit fel med de bilder som du tycker blivit misslyckade.