Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite sugen på att köpa nytt hus, har idag D80 och tycker igentligen den funkar bra men vill ha möjlighet att filma oxå. Som jag fattar det är den stora skillnaden mellan D90 & D300s att den sistnämnda tar 8 bilder/sek mot 4,5 på D90:n. Eller är det mer som skiljer D300s & D90 ?? Har ju batterigrepp till D80 och det passar väl D90 oxå men inte D300s ?
Det är inga stora skillnader mellan en D90 och en D300s. Men många små.

Bland annat:
* Bättre täckning på sökaren hos D300s än D90.
* D300s kan klara av fler bitars färgdjup än D90.
* D300s har uttag för PC-synk (alltså för blixtsynksladdar) och extern mikrofon (vilket kan vara en fördel vid filmning).
* Den högre vikten hos D300s kan nog ligga bakom att den är stadigare bygd och lite tåligare än D90.

Dessutom så antar jag att D300s har mera avancerad autofokus än D90. Plus att det säkert finns fler saker som skiljer de åt men som Nikonnördarna har bättre koll på.

Det är de små detaljerna som gör hela skillnaden. :tummenupp
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Det är inga stora skillnader mellan en D90 och en D300s. Men många små.

Bland annat:
* Bättre täckning på sökaren hos D300s än D90.
* D300s kan klara av fler bitars färgdjup än D90.
* D300s har uttag för PC-synk (alltså för blixtsynksladdar) och extern mikrofon (vilket kan vara en fördel vid filmning).
* Den högre vikten hos D300s kan nog ligga bakom att den är stadigare bygd och lite tåligare än D90.

Dessutom så antar jag att D300s har mera avancerad autofokus än D90. Plus att det säkert finns fler saker som skiljer de åt men som Nikonnördarna har bättre koll på.

Det är de små detaljerna som gör hela skillnaden. :tummenupp

Låter som jag får spara ett tag till då ;-) nästa inköp blir nog en D300s då..

Tack för svaren, läste att D300s är väder & dammtät, men hur känsliga är vanliga objektiv för lite väta ??
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack för svaren, läste att D300s är väder & dammtät, men hur känsliga är vanliga objektiv för lite väta ??
Och vad är ett "vanligt" objektiv för dig?

Vet inte hur det fungerar med Nikon eller andra tillverkare (Sigma, Tokina, Tamron etc), men Canons L-objektiv brukar vara tätade. Inte så att de är dränkbara, men tål iaf ett litet regn. De har en liten gummiring på objektivet som ska täta mot kamerahusets objektivfattning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och vad är ett "vanligt" objektiv för dig?

Vet inte hur det fungerar med Nikon eller andra tillverkare (Sigma, Tokina, Tamron etc), men Canons L-objektiv brukar vara tätade. Inte så att de är dränkbara, men tål iaf ett litet regn. De har en liten gummiring på objektivet som ska täta mot kamerahusets objektivfattning.
Nja, det är inte alla L-objektiv som är vädertätade heller, mitt 100-400L är det inte tex, men det hänger nog ihop med skjutzoomen å andra sidan.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Och vad är ett "vanligt" objektiv för dig?

Vet inte hur det fungerar med Nikon eller andra tillverkare (Sigma, Tokina, Tamron etc), men Canons L-objektiv brukar vara tätade. Inte så att de är dränkbara, men tål iaf ett litet regn. De har en liten gummiring på objektivet som ska täta mot kamerahusets objektivfattning.


Inte de äldre 70-200 f/4L heller, dock vet jag inte om det var standard på 2,8 utan IS?
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Och vad är ett "vanligt" objektiv för dig?

Vet inte hur det fungerar med Nikon eller andra tillverkare (Sigma, Tokina, Tamron etc), men Canons L-objektiv brukar vara tätade. Inte så att de är dränkbara, men tål iaf ett litet regn. De har en liten gummiring på objektivet som ska täta mot kamerahusets objektivfattning.

Har dessa objektiv: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1020dc2ni
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA795DA
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D
plus kitobjektiv 18-135 som följde med kameran, antar att inga av dom
är "vädertätade"....
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har dessa objektiv: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1020dc2ni
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA795DA
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D
plus kitobjektiv 18-135 som följde med kameran, antar att inga av dom
är "vädertätade"....

Väderskyddade (inte vädertätade) för gluggarna är inte vattentäta. Detta hittar du inte på mer än optik i högre nivåer typ med start i delar av Canons L serie (som Esquire sa) och tredjepartstillverkares finfinare modellserier (dock inte alla tillverkare). Ja naturligtvis nikon med men vet inte i vilken "nivå" dom börjar med väderskydd. Det enda jag känner till är ju Nikons 70-200/2.8 VR. :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Du tar det som "vad det nu heter prislista som fotografer går efter" sen en straffavgift. Hota med att polisanmäla då du har kört en printscreen samt även sparat adress för blocket borde väl kunna gå tillbaka i deras historik. Hade ne som hade snott bilden som jag hade när jag sålde min KTM men det var en helt annan hoj han sålde. Blocket raderade annonsen direkt.

Tycker det verkligen skit att inte folk orkar fråga om de kan få använda bilden, därför kör jag stämpel på stort sett alla mina bilder även de är skyddade enligt lag.
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Har sett att D90 nu säljs för 6000:- på expert bla, det måste väl vara ett jäkligt bra pris för den ??

Väderskyddade (inte vädertätade) för gluggarna är inte vattentäta. Detta hittar du inte på mer än optik i högre nivåer typ med start i delar av Canons L serie (som Esquire sa) och tredjepartstillverkares finfinare modellserier (dock inte alla tillverkare). Ja naturligtvis nikon med men vet inte i vilken "nivå" dom börjar med väderskydd. Det enda jag känner till är ju Nikons 70-200/2.8 VR. :)

Dom gluggarna ligger lite högt i pris för min del :näsblod:näsblod tack för svaren :tummenupp
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Esquire: Vet du hur många bilder din 7D tar i slow läget eller vad det heter om man inte vill brassa på med 8b/s? Försökte kolla detta på canons hemsida men icke. Intressant att i M läget för bildstorlke så är det lika mkt som när jag brassar på L på min. Tycker det är svårt att förminska stora filer & behålla kvaliten på dem på samma gång speciellt om man t,ex kör 1000 x ...... för forum mm.
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Hur ska man reagera här egentligen, han har tagit min bild och lagt ut på sin annons, ska man begära 50% av säljvärdet som betalning eller? :p

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YZF_R6__Vinterpris__25010014.htm?ca=3&w=3

Jag hade ringt honom och hört lite med honom. Verkar som en rolig nisse.


btw. vad gör jag för fel när bilderna blir brusiga trots att man fotat på en ljus vinterdag(julafton) utomhus med iso 100 och neutral exponering? Lägre bländare/kortare exponering eller tvärtom?
Eller är det min kamera som plain sucks? 1år gammal D60.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Esquire: Vet du hur många bilder din 7D tar i slow läget eller vad det heter om man inte vill brassa på med 8b/s? Försökte kolla detta på canons hemsida men icke. Intressant att i M läget för bildstorlke så är det lika mkt som när jag brassar på L på min. Tycker det är svårt att förminska stora filer & behålla kvaliten på dem på samma gång speciellt om man t,ex kör 1000 x ...... för forum mm.
Nu är jag jag och inte han ;) Men 7D tar 3b/s i långsamma läget :)
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Har nu införskaffat ett cirkulärt polfilter till kameran då jag blivit imponerad av de grymma bilderna med ex karakteristiskt blå himmel.

Har nu en fråga om fotografering i snölandskap, Nikon D5000 55-200 med stativmöjlighet.

Kommer att fota skidåkare utan möjlighet till märkvärdig blixt. Inte heller kommer alternativen till ljussättningen att vara många vid den här tiden på året då ljuset knappt tittar äver bergstopparna.

Vad är era tips? Polfilter antar jag till viss del, men vilka övriga hints har ni för att få lite bättre bilder än den vanlige kompaktkameramannen?

Lite högre exponering med längre slutartid för att kompensera det falskt höga ljuset, men hur ändrar ni bländaren? Finns det anledning ens att röra denna?

Ger era bästa tips så ska vi rookies komma igång här med! :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du tar det som "vad det nu heter prislista som fotografer går efter" sen en straffavgift. Hota med att polisanmäla då du har kört en printscreen samt även sparat adress för blocket borde väl kunna gå tillbaka i deras historik. Hade ne som hade snott bilden som jag hade när jag sålde min KTM men det var en helt annan hoj han sålde. Blocket raderade annonsen direkt.

Tycker det verkligen skit att inte folk orkar fråga om de kan få använda bilden, därför kör jag stämpel på stort sett alla mina bilder även de är skyddade enligt lag.
Det är nog antingen prislistan från SFF (Svenska Fotografers Förbund) eller BLF (BildLeverantörernas Förbund) som du tänker på.

Något jag tycker alltid är lika skumt är varför man väljer att ta någon annans bild till sin annons. Vi lever ju trots allt i en tid när ganska många har antingen en digitalkamera eller mobiltelefon med kamera. Så om man inte har kamera eller kameramobil själv så känner man med ganska stor säkerhet någon som har det.


Tycker det är svårt att förminska stora filer & behålla kvaliten på dem på samma gång speciellt om man t,ex kör 1000 x ...... för forum mm.
Har du provat att tar ner bildens storlek i ett par steg eller att testa en annan metod för storleksminskningen?

Alltså t.ex. att istället för att gå direkt från storlek gigantisk till forumvänlig storlek i ett enda svep dela upp det så att du t.ex. först halverar bildens storlek och sedan går på den storlek du vill ha. Eller att du testar någon annan metod än den som Photoshop föreslår, att t.ex. testa "bikubisk skarpare", eller "bikubisk mjukare" istället för vanlig "bikubisk".

Att storleksförändra en bild är att tvinga datorn att gissa hur pixlarna i den nya bilden kommer att se ut efter förändringen jämfört med hur de ser ut innan. Om du t.ex. tagit en bild av en motorcykel så kanske varje skruv på motorn är 10 pixlar direkt när bilden komemr ur kameran som sträcker sig från svart till vitt med en jämn fördelning av gråskalan där emellan. Vill du minska den bilden till en forumvänlig storlek så kanske skruven som nyss var tio pixlar bara blir en. Tar du den förminskningen i ett steg eller om du använder fel metod för förminskningen så kanske dator gissar att pixeln ska vara svart eller vit, medan en grå pixel hade sett bäst ut. Delar du upp förminskningen i ett par steg så ger du datorn chansen att succesivt göra nya beräkningar för vilka fäger som bäst passsar skruvens nya storlek. Och väljer du en annan metod kanske datorn kan gissa att ett medelvärde mellan svart och vitt med lite grått emellan borde kanske vara någonslags grått.


ЯK;4562501 skrev:
btw. vad gör jag för fel när bilderna blir brusiga trots att man fotat på en ljus vinterdag(julafton) utomhus med iso 100 och neutral exponering? Lägre bländare/kortare exponering eller tvärtom?
Eller är det min kamera som plain sucks? 1år gammal D60.
Blir hela bilden lika brusig eller är vissa partier speciellt brusiga? Vad har du för inställningar på kameran i övrigt (D-Lighting, brusreducering etc)?


Nu är jag jag och inte han ;) Men 7D tar 3b/s i långsamma läget :)
Det låter som att det stämmer bra det. Har inte manualen med mig här men hade för mig att det var 3b/s. Så jag hade just tänkt skriva det. :tummenupp


Har nu en fråga om fotografering i snölandskap, Nikon D5000 55-200 med stativmöjlighet.

Kommer att fota skidåkare utan möjlighet till märkvärdig blixt. Inte heller kommer alternativen till ljussättningen att vara många vid den här tiden på året då ljuset knappt tittar äver bergstopparna.

Vad är era tips? Polfilter antar jag till viss del, men vilka övriga hints har ni för att få lite bättre bilder än den vanlige kompaktkameramannen?

Lite högre exponering med längre slutartid för att kompensera det falskt höga ljuset, men hur ändrar ni bländaren? Finns det anledning ens att röra denna?

Ger era bästa tips så ska vi rookies komma igång här med! :tummenupp
Här har du en del tips: http://www.fotosidan.se/cldoc/1015.htm

Tänk på att polariseringsfilter kan stjäla en del ljus. Jag har för mig att mitt från Dörr tar ca 1,5 steg eller något i den stilen.

Om du inte har så värst många referenspunkter (t.ex. träd och liftstolpar som är ganska lodräta) så kan du luta kameran lite när du tar en del av bilderna för att få känslan av att backen är brantare än vad den verkligen är. Eller om du fotograferar med lite luft runt åkaren så kan du luta och beskära bilden i efterhand.

Stativ vet jag inte om jag skulle använda.

Som du säger behöver du antagligen expneringskompensera för att bilderna ska bli korrekt exponerade. Beroende på bakgrund och så vidare så kan det ju vara lite olika hur mycket som behövs. Testa lite olika och börja kanske kring +2/3 (två tredjedelar överexponering).

Det kan vara bra om du kan vitbalansera manuellt också.

Batterierna gillar inte kyla. Om du har två batterier kan du ha det ena i innerfickan på jackan och byta till till det när det som sitter i kameran börjar bli trött, och sedan kan du skifta så ett par gånger. Har du bara ett batteri så kan du förvara det i innerfickan medan du åker skidor, ta ut det och stoppa det i kameran när du ska fotografera och sedan stoppa tillbaka det i fickan när du ska åka igen.

Fotografera mycket, och försök lära dig vad som blivit fel med de bilder som du tycker blivit misslyckade. :tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Här har du en del tips: http://www.fotosidan.se/cldoc/1015.htm

Tänk på att polariseringsfilter kan stjäla en del ljus. Jag har för mig att mitt från Dörr tar ca 1,5 steg eller något i den stilen.

Om du inte har så värst många referenspunkter (t.ex. träd och liftstolpar som är ganska lodräta) så kan du luta kameran lite när du tar en del av bilderna för att få känslan av att backen är brantare än vad den verkligen är. Eller om du fotograferar med lite luft runt åkaren så kan du luta och beskära bilden i efterhand.

Stativ vet jag inte om jag skulle använda.

Som du säger behöver du antagligen expneringskompensera för att bilderna ska bli korrekt exponerade. Beroende på bakgrund och så vidare så kan det ju vara lite olika hur mycket som behövs. Testa lite olika och börja kanske kring +2/3 (två tredjedelar överexponering).

Det kan vara bra om du kan vitbalansera manuellt också.

Batterierna gillar inte kyla. Om du har två batterier kan du ha det ena i innerfickan på jackan och byta till till det när det som sitter i kameran börjar bli trött, och sedan kan du skifta så ett par gånger. Har du bara ett batteri så kan du förvara det i innerfickan medan du åker skidor, ta ut det och stoppa det i kameran när du ska fotografera och sedan stoppa tillbaka det i fickan när du ska åka igen.

Fotografera mycket, och försök lära dig vad som blivit fel med de bilder som du tycker blivit misslyckade. :tummenupp

Tackar!

Det här med exponeringskompensation. Säg att automatiken har en slutartid på 1/60, hur förändras exponeringskompensationen i slutarförhållandena om jag rattar fram +0,3? Är det bara slutartiden som ändras eller påverkas bländare och iso också? Om inte så borde det ju vara lättare att justera exponering (slutartid) separat än att ändra den i några konstiga steg?!

Ang RAW resp JPEG.

Givetvis förespråkar alla RAW i alla lägen, men är det verkligen "the shit"?

Ex enl sporthoj ska alla köra med racedäck för att det är ballt, medans jag skrapar fotpinnar med min Africa Tvin med offroad-däck... Är det samma hysteri här eller är RAW verkligen mer användbart?'
Att man kan ändra vitbalans etc har jag förstått, men ibland orkar man inte justera sina bider från helgsemestern etc, och då undrar jag om inte JPEG inte är bättre? Läste nämligen ett citat på nån sida "Nikon jpg-konvertering i kameran är så bra att man inte behöver använda RAW"...

År detta bullshit?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu är jag jag och inte han ;) Men 7D tar 3b/s i långsamma läget :)

Arrrrghhh så du har också skaffat en så där! :gnissla

Har du provat att tar ner bildens storlek i ett par steg eller att testa en annan metod för storleksminskningen?


Aha det där ska jag testa, tackar. :)

Ang RAW resp JPEG.

Givetvis förespråkar alla RAW i alla lägen, men är det verkligen "the shit"?

Ex enl sporthoj ska alla köra med racedäck för att det är ballt, medans jag skrapar fotpinnar med min Africa Tvin med offroad-däck... Är det samma hysteri här eller är RAW verkligen mer användbart?'
Att man kan ändra vitbalans etc har jag förstått, men ibland orkar man inte justera sina bider från helgsemestern etc, och då undrar jag om inte JPEG inte är bättre? Läste nämligen ett citat på nån sida "Nikon jpg-konvertering i kameran är så bra att man inte behöver använda RAW"...

År detta bullshit?

Då RAW är råfilen så behöver du inte oroa dig för att ha ställt in vitbalansen fel mm som du är fast vid om du har tagit den i jpeg. Tycker själv RAW är lite bökigt då du kan ställa in så mkt innan då kan gå över till att beskära mm men ibland är det guld att ha en RAW fil om jpeg nästan blev för kass att reparera. Du väljer själv hur du vill att dina bilder ska vara om du ska ha kvar dem länge, ok eller super? Kan inget om Nikon så vet ej vad har för konverteringar. Men ta en bild i både jpeg & RAW, laborerar med dem så får du se vilka skillnader du kan få.

Just till vintern så får man överexponera en hel del för att snön inte ska se gråaktig ut, där får man prova sig fram eller kör manuellt en punkt & använd den som vitbalans istället för de förinställda
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som att det stämmer bra det. Har inte manualen med mig här men hade för mig att det var 3b/s. Så jag hade just tänkt skriva det. :tummenupp
Jag tjuvkikade lite i manualen faktiskt, riktigt så nördig är jag inte :)

Arrrrghhh så du har också skaffat en så där! :gnissla
Japp, i mina drömmar :hihi Jag har en hel del annat som måste handlas (5-10 par slicks, nytt ställ + hjälm osv mm) så jag håller igen lite :) Men jag kikade i manualen: http://files.canon-europe.com/files/soft35642/manual/EOS 7D_HG_SV_Flat.pdf
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag fick ett mail igår att han hade tagit bort annonsen o skulle ordna en egen bild. Så det löste ju sig då.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det här med exponeringskompensation. Säg att automatiken har en slutartid på 1/60, hur förändras exponeringskompensationen i slutarförhållandena om jag rattar fram +0,3? Är det bara slutartiden som ändras eller påverkas bländare och iso också? Om inte så borde det ju vara lättare att justera exponering (slutartid) separat än att ändra den i några konstiga steg?!

Ang RAW resp JPEG.

Givetvis förespråkar alla RAW i alla lägen, men är det verkligen "the shit"?

Ex enl sporthoj ska alla köra med racedäck för att det är ballt, medans jag skrapar fotpinnar med min Africa Tvin med offroad-däck... Är det samma hysteri här eller är RAW verkligen mer användbart?'
Att man kan ändra vitbalans etc har jag förstått, men ibland orkar man inte justera sina bider från helgsemestern etc, och då undrar jag om inte JPEG inte är bättre? Läste nämligen ett citat på nån sida "Nikon jpg-konvertering i kameran är så bra att man inte behöver använda RAW"...

År detta bullshit?
Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det fungerar eftersom jag brukar ratta in en kompensation som ser bra ut när jag ser att det ser fel ut och sedan bara fortsätta plåta. Men vad jag har för mig från min 350D:
* Kompenseringen gäller bara en parameter.
* Fungerar inte i alla lägen på kameran. Bara på Av och Tv (A och S på Nikon?) eller något sånt. Och där påverkar den den parameter som man inte har ställt in (så kör man Av och har ställt in bländare och ISO så påverkar den slutartiden och tvärt om). Hur det blir när man kör på automatisk ISO vet jag inte.
* +0.3 från 1/60 borde bli 1/50 eller något sånt (för +1.0 skulle bli 1/30).

RAW kan vara skitbra. Om man vill rädda en halvtaskig bild eller locka fram lite extra ur en medioker bild. Att bara använda det för att direkt konvertera till jpeg i datorn utan att göra några justeringar är ingen större mening. Så känner man med sig att man inte kommer sitta och pillra allt för mycket med bilderna i efterhand eller inte är så osäker på hur det kommer att bli så kan man köra på jpeg.

Anledningen till att det är bättre att t.ex. korrigera exponeringen i en RAW-konverterare på datorn än att göra en uppljusning av en jpeg i Photoshop är att man lättare tappar i kvalitet på jpegen än RAW-filen.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top