Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här med exponeringskompensation. Säg att automatiken har en slutartid på 1/60, hur förändras exponeringskompensationen i slutarförhållandena om jag rattar fram +0,3? Är det bara slutartiden som ändras eller påverkas bländare och iso också? Om inte så borde det ju vara lättare att justera exponering (slutartid) separat än att ändra den i några konstiga steg?!
Nja, ibland ja, men att alltid köra manuellt är ganska jobbigt. Tex om man fotar saker mot snö/sandbakgrund har iaf min kamera en tendens att underexponera konstigt, eller om det är grått och tråkigt. Då är det mycket enklare att ställa kameran så att den alltid över/underexponerar tex 1 steg. Då får man bra bilder, även om ljuset i varje bild är lite annorlunda så är det ju iaf samma förutsättningar.

Eller om du vill få snabbare slutartider i dåligt ljus, då kan du underexponera tex 1 steg, och ljusa upp dina bilder i efterhand, i synnerhet om du fotar RAW :) Då är det ganska smart att bara ställa ett steg, och sen klurar kameran ut vad det innebär för slutartid i verkligheten :)
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Blir hela bilden lika brusig eller är vissa partier speciellt brusiga? Vad har du för inställningar på kameran i övrigt (D-Lighting, brusreducering etc)?

Det är främst himlen som det märks på som är klarblå. Inge D-lightning. Brusreducering på dock... kan det varit det som skapat brus när det försökt fixa brus som inte finns?
 

MikkE

Guest
Min balla hund Putte.
4233100921_749d78e357_o.jpg



Sedan kan jag inte göra någonting i PS som att croppa, måla, markera mm. Det är bara "handen" som visas hela tiden. Va fan handlar det om? :va
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ska hem & pilla på syrrans nya Wacom pen & touch bräda imorgon, är nyfiken hur de är att jobba med.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Min balla hund Putte.
4233100921_749d78e357_o.jpg



Sedan kan jag inte göra någonting i PS som att croppa, måla, markera mm. Det är bara "handen" som visas hela tiden. Va fan handlar det om? :va

Lite croppning kan va bra. Annars diggar jag bilden.

Har säkert lagt upp den redan, men tänk er att detta är den gooooAaste katten i världen..
severin01.jpg
 
Last edited:

MikkE

Guest
Samma sak hände mig för nån dag sedan. Googlade det och såg detta: http://www.davidbisset.com/2007/12/15/photoshop-stuck-on-hand-toolicon/

Edit > Preferences > Reset all warning dialogs fixade det för mig (CS4).
Å fan, ska jag prova!
Lite croppning kan va bra. Annars diggar jag bilden.

Har säkert lagt upp den redan, men tänk er att detta är den gooooAaste katten i världen..
Jo, skulle göra det om jag kunde. (läs inlägg ovan) :tummenupp
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Nu bara slänger jag mig ut här i tråden! Jag är jäkligt sugen på att skaffa mig en digital systemkamera till våren. Jag kommer fota lite blandat, men har gett mig fan på att jag ska lära mig fota hojar under bankörningar.

Tänkte höra lite här i tråden om vilket kamerahus o lite objektiv som skulle kunna passa. Budgeten kommer ligga på ca 6k-7k. Har kikat på bl a Nikon D3000, Canon EOS 1000D.

Tacksam för svar! :)

/Fredric
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nu bara slänger jag mig ut här i tråden! Jag är jäkligt sugen på att skaffa mig en digital systemkamera till våren. Jag kommer fota lite blandat, men har gett mig fan på att jag ska lära mig fota hojar under bankörningar.

Tänkte höra lite här i tråden om vilket kamerahus o lite objektiv som skulle kunna passa. Budgeten kommer ligga på ca 6k-7k. Har kikat på bl a Nikon D3000, Canon EOS 1000D.

Tacksam för svar! :)

/Fredric

Jag är ju Nikonist så nån av kopieringskillarna får väl rekommendera nåt ur Canons sortiment.
Budgeten ger tyvärr inte så mycket utrymme. Säg att du skulle kunna gå upp till 10-11 tusen så kunde du få riktigt bra bitar.

Expert sålde D90 hus för 6000:-. Hittar du sen ett beggat Sigma eller Tamron 70-200/2,8 för ca 5000:-, då har du grejer som räcker väldigt långt.
Om du nu går på budgetalternativet med D3000 är nog Nikons 55-200 vr det bästa alternativet.
Ca 2500:- kostar det. Men risken är väldigt stor att du växer ur de grejerna rätt fort.
Men ha alltid i åtanke att det är bättre att köpa bra objektiv än hus.
Tex ett sigma 70-200 passar ju på D3000 osså
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Jag är ju Nikonist så nån av kopieringskillarna får väl rekommendera nåt ur Canons sortiment.
Budgeten ger tyvärr inte så mycket utrymme. Säg att du skulle kunna gå upp till 10-11 tusen så kunde du få riktigt bra bitar.

Expert sålde D90 hus för 6000:-. Hittar du sen ett beggat Sigma eller Tamron 70-200/2,8 för ca 5000:-, då har du grejer som räcker väldigt långt.
Om du nu går på budgetalternativet med D3000 är nog Nikons 55-200 vr det bästa alternativet.
Ca 2500:- kostar det. Men risken är väldigt stor att du växer ur de grejerna rätt fort.
Men ha alltid i åtanke att det är bättre att köpa bra objektiv än hus.
Tex ett sigma 70-200 passar ju på D3000 osså
Tack så mycket för svaret! Ska kolla runt lite mer och se över budgeten lite! :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Mitt tips är faktiskt att kolla blocket.se och andra ställen där man kan hitta begagnat.
Visst är nytt förjädra gott, men ett kamerahus blir "aldrig dålig".

Jag köpte en Canon 450D med batterigrepp och lite annat för 4500:-
Enbart en ny 500D hade kostat mig några tusenlappar till, och få ett batterigrepp och resten hade kostat ytterligare några tusenlappar till, lugnt dubblerat summan.
Hade jag tagit bättre kort för det? Knappast, en liten teknisk fördel kanske, men det handlar ju främst om hjärnan bakom kameran :)

objektiv däremot, dom sjunker ju mer eller mindre aldrig i pris, så dom brukar iallafall jag införskaffa från affärer (webben), snabbast och smidigast så :)


Och vilket märke du än väljer, så rekommenderar jag att du införskaffar ett 50 mm/1,8 - både Nikon och Canon har billiga sådana objektiv, ca 1800-2000 kr, och det är riktigt bra kvalité för det priset, mitt favorit-objektiv för porträtt :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mitt tips är faktiskt att kolla blocket.se och andra ställen där man kan hitta begagnat.
Visst är nytt förjädra gott, men ett kamerahus blir "aldrig dålig".
<snip>
Och vilket märke du än väljer, så rekommenderar jag att du införskaffar ett 50 mm/1,8 - både Nikon och Canon har billiga sådana objektiv, ca 1800-2000 kr, och det är riktigt bra kvalité för det priset, mitt favorit-objektiv för porträtt :tummenupp
Jag knuffar lite för www.fotosidan.se, igen. Som sporthoj.com, fast för fotonördar! Det finns otroligt mycket tester och info där, och deras begagnatmarknad är riktigt bra :tummenupp

Canons 50mm/1.8II kostar 1100-1200 kr ungefär, och det får alltid toppklass i alla tester tack vare sin optiska förmåga :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ЯK;4564788 skrev:
Det är främst himlen som det märks på som är klarblå. Inge D-lightning. Brusreducering på dock... kan det varit det som skapat brus när det försökt fixa brus som inte finns?
Den här bilden är tagen inomhus med blixt vid ISO100. Trots det så är den ganska brusig i original. Inte riktigt samma brus som man får vid höga ISO med en digitalkamera, utan snarare lite mera åt det korniga hållet som det blir med film som har hög ISO. Men vad det beror på vet jag inte riktigt.
plan2copy.jpg

Jag funderar på om det kanske kan vara kamerans komprimering vid jpeg-konverteringen som blivit lite överentusiastisk när det är så få färger och nyanser och komprimerat den lite väl mycket. Men det är bara rena spekulationer. :va


Tänkte höra lite här i tråden om vilket kamerahus o lite objektiv som skulle kunna passa. Budgeten kommer ligga på ca 6k-7k. Har kikat på bl a Nikon D3000, Canon EOS 1000D.
Canon eller Nikon - same shit but different name. Skillnaderna är så små att du kan gå på vilken som känns bäst att hålla i. Men man gör rätt i att välja något av de två märkena.


Mitt tips är faktiskt att kolla blocket.se och andra ställen där man kan hitta begagnat.
Visst är nytt förjädra gott, men ett kamerahus blir "aldrig dålig".

Jag köpte en Canon 450D med batterigrepp och lite annat för 4500:-
Enbart en ny 500D hade kostat mig några tusenlappar till, och få ett batterigrepp och resten hade kostat ytterligare några tusenlappar till, lugnt dubblerat summan.
Hade jag tagit bättre kort för det? Knappast, en liten teknisk fördel kanske, men det handlar ju främst om hjärnan bakom kameran :)

objektiv däremot, dom sjunker ju mer eller mindre aldrig i pris, så dom brukar iallafall jag införskaffa från affärer (webben), snabbast och smidigast så :)
Jupp, ett begagnat kamerahus är en bra början. Sedan kan du lägga lite mera pengar på objektiv istället. Se till att få ta testbilder innan köp så du kan se så det verkar funka bra och inte är en massa damm på sensorn eller något bara.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Den här bilden är tagen inomhus med blixt vid ISO100. Trots det så är den ganska brusig i original. Inte riktigt samma brus som man får vid höga ISO med en digitalkamera, utan snarare lite mera åt det korniga hållet som det blir med film som har hög ISO. Men vad det beror på vet jag inte riktigt.

Jag funderar på om det kanske kan vara kamerans komprimering vid jpeg-konverteringen som blivit lite överentusiastisk när det är så få färger och nyanser och komprimerat den lite väl mycket. Men det är bara rena spekulationer. :va

Antar att du följt 7D tråden här?


http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=36
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag funderar på om det kanske kan vara kamerans komprimering vid jpeg-konverteringen som blivit lite överentusiastisk när det är så få färger och nyanser och komprimerat den lite väl mycket. Men det är bara rena spekulationer. :va
Halvt OT, men det är konstigt att man inte kan ställa in jpeg-komprimeringen precisare än låg, mellan och hög. Det kan man ju i vartenda bildprogram till datorer. Dessutom står det väl inte beskrivet någonstans vad dom olika stegen betyder, egentligen? :va Man borde ju kunna spara jpeg helt okomprimerat om man vill, man kanske inte har tid/möjlighet att börja pilla med RAW jämt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top