Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
En gammal läderfabriks förfall skådar fantastiska miljöer till en modellplåtning. (Har på G om jag får till lite extra blixtljus.)
Hela kollektionen finns HÄR

A window to the past
IMG_1504.jpg
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
En gammal läderfabriks förfall skådar fantastiska miljöer till en modellplåtning. (Har på G om jag får till lite extra blixtljus.)
Hela kollektionen finns HÄR

Tjusigt JKay :tummenupp
Var det öppet för vem som...eller hur funkar det??
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ett sånt här objektiv vill jag ha:

[YOUTUBE-ID]IRq18WpQZC0[/YOUTUBE-ID]

Närgräns på 120m och väger 100kg! :jisses Kostar "bara" runt 45000$på Ebay :rolleyes: Begagnat :huvet

Det behövs en rätt stor slipsnål för att använda den där i uppdrag granskning :gnissla
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj

Är det någon som brukar åka till någon av stockholms skidbackar & fota?
Har själv närmast till väsjöbacken i Sollentuna som jag tänkte försöka besöka nästa helg i snowboard delen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Halloj

Är det någon som brukar åka till någon av stockholms skidbackar & fota?
Har själv närmast till väsjöbacken i Sollentuna som jag tänkte försöka besöka nästa helg i snowboard delen.
Nej, men jag har inte många minuters promenad till Hammarbybacken, och jag har varit bra sugen på att fota lite där! Hur funkar det, är det bara att kliva rakt ut i backen å ställa sig å fota, lite som endurotävlingar, eller måste man prata med nån först? :va
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag sitter och klurar på studioljus. Rent generellt så låter 100, 150 och 200w blixtar väldigt klena (har förmodligen fel) Ja, kanske inte 200w men neråt.

Vad brukar vara vanligt att använda? Är det 300w som lägsta gräns eller jag kan köra på ett 150w utan att få dåligt samvete?

Rent hypotetiskt då alltså...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Har för mig att jag läste nånstans att 2x150 w räcker bra för personer och typ Mc, men att en bil gärna mår bra av 2x300 w.

Jag var i Hammarbybacken förra vintern. Det var livsfarligt.haha. Samt att jag fick en del griniga kommentarer från folk varför jag fotade.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Vet inte om du har fått svar men svarar ändå.

Översta bilden är jag NÄSTAN helt säker på att den är skapad med HDRteknik. Alltså i stort sett att man blandar 3-5 olika exponeringar för att få ut det bästa av bilden. Högt dynamiskt omfång är svårt, mycket svårt, nästan snudd på omöjligt med bara en exponering. Man kan komma jävligt nära en HDRbild med hjälp av filter (polfilter, graduerat filter m.m.), ljusmätare och lite PSande i efterhand. Men det är fortf svårt.

Kul att folk diskuterar mina bilder :) Japp, första är en HDR, 3 exponeringar. Andra och tredje är inget speciellt. Drog upp kontrasten lite på båda, inte mycket mer än det. Polfilter användes på samtliga bilder om jag minns rätt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"Va? bara 17.000... då tar jag två" :rolleyes:
(Fasen alltså... varför är alla ens hobbys alltid så jävla dyra haha)
Det har även funnits ett EF 50/1.0 L USM. Men det slutade tillverkas för ca tio år sedan och lyckas man få tag i ett begagnat i dagsläget så är de tydligen inte billiga.


Då ska du regga dig här . Massor av fantastiska historier/bilder.
http://www.jornmark.se/
Jag blev ju nästan sjösjuk av alla bilder som lutar och den vidvinkel han kör med. :3freak

Men visst var det en hel del häftiga ställen han hade varit på.


Jag sitter och klurar på studioljus. Rent generellt så låter 100, 150 och 200w blixtar väldigt klena (har förmodligen fel) Ja, kanske inte 200w men neråt.

Vad brukar vara vanligt att använda? Är det 300w som lägsta gräns eller jag kan köra på ett 150w utan att få dåligt samvete?
Det beror ju på vad du ska plåta, hur långt ifrån det du vill ha blixtarna, vad för ljusformare du tänker använda (softboxar, paraplyer, reflexskärmar etc), hur du vill att bilderna ska se ut, i vilken situation du använder blixtarna (i studio, utomhus, om du vill kunna lysa upp en vit bakgrund för att ta en highkeybild o.s.v.) och ungefär hundra andra saker. :tungan

Ska du t.ex. bara köra porträtt a la passfoto med blixtarna ganska nära så räcker 100-150ws långt. Eller varför inte t.ex. två stycken Speedlite 430EX. Eller några billigare hotshoe-blixtar. Eller en 430EX och en reflexskärm. Möjligheterna är oändliga.

En hotshoe-blixt ger mer ljus än vad de flesta verkar tro. Men en nackdel med hotshoe-blixtar är att man inte får något inställningsljus, så man måste ta bilder för att se vart ljuset hamnar och det kan också bli lite problem med autofokusen.

Ska man fotografera något större (som en bil) så kan det behövas kraftfullare blixtar (lite beroende på vilket objektiv och kamera du använder, vilken ljusformare du väljer etc). Detta eftersom att ljuset avtar kvadratiskt i styrka med avståndet. Eller hur man nu ska uttrycka sig. Alltså, om du måste flytta blixten dubbelt så långt bort för att lysa upp motivet som du vill så tappar du samtidigt tre fjärdedelar av ljusstyrkan, och flyttar du blixten tre gånger så långt bort så tappar du åtta niondelar av ljusstyrkan.

Att veta hur starka blixtar man behöver är inte någon lätt fråga. Eller vilka ljusformare man behöver. Eller hur höga stativ man ska ha. Och kanske färgfilter och bakgrunder. Möjligheterna är oändliga. Och tillbehören lika många. Men utan blixtar så gör ju inte tillbehör någon större nytta, så det är ju en bra ända att börja i. Med blixtarna alltså, inte tillbehören.

Hmm... Tror jag blev lite trött och tappade bort mig en aning där på slutet. Kanske är dags att gå och knoppa nu... :gnissla
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det beror ju på vad du ska plåta, hur långt ifrån det du vill ha blixtarna, vad för ljusformare du tänker använda (softboxar, paraplyer, reflexskärmar etc), hur du vill att bilderna ska se ut, i vilken situation du använder blixtarna (i studio, utomhus, om du vill kunna lysa upp en vit bakgrund för att ta en highkeybild o.s.v.) och ungefär hundra andra saker. :tungan

Ska du t.ex. bara köra porträtt a la passfoto med blixtarna ganska nära så räcker 100-150ws långt. Eller varför inte t.ex. två stycken Speedlite 430EX. Eller några billigare hotshoe-blixtar. Eller en 430EX och en reflexskärm. Möjligheterna är oändliga.

En hotshoe-blixt ger mer ljus än vad de flesta verkar tro. Men en nackdel med hotshoe-blixtar är att man inte får något inställningsljus, så man måste ta bilder för att se vart ljuset hamnar och det kan också bli lite problem med autofokusen.

Ska man fotografera något större (som en bil) så kan det behövas kraftfullare blixtar (lite beroende på vilket objektiv och kamera du använder, vilken ljusformare du väljer etc). Detta eftersom att ljuset avtar kvadratiskt i styrka med avståndet. Eller hur man nu ska uttrycka sig. Alltså, om du måste flytta blixten dubbelt så långt bort för att lysa upp motivet som du vill så tappar du samtidigt tre fjärdedelar av ljusstyrkan, och flyttar du blixten tre gånger så långt bort så tappar du åtta niondelar av ljusstyrkan.

Att veta hur starka blixtar man behöver är inte någon lätt fråga. Eller vilka ljusformare man behöver. Eller hur höga stativ man ska ha. Och kanske färgfilter och bakgrunder. Möjligheterna är oändliga. Och tillbehören lika många. Men utan blixtar så gör ju inte tillbehör någon större nytta, så det är ju en bra ända att börja i. Med blixtarna alltså, inte tillbehören.

Hmm... Tror jag blev lite trött och tappade bort mig en aning där på slutet. Kanske är dags att gå och knoppa nu... :gnissla

Ja, just avsaknaden av inställningsljuset gör att jag helst inte välje min 430 eller att komplettera den med en till. Slutmålet är att plåta on-location och då vet jag om att ytterligare utr iform av ett batteripack är nödvändigt.
Men detta ger mig en hint iaf och ja, jag hängde med på vad du menar i din lilla utläggning. ;) Då kan ett par 200w och uppåt ge tillräckligt med marginal för att kunna dra lite större saker.
 

MikkE

Guest
Nä, skål på er grabbar. Ikväll blir det utekväll och kameran stannar hemma. :vin&öl
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top