Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det kallas konst :tungan Jag har faktiskt också irriterat mig på dessa jobbiga vinklar. Det är ju trots allt en fotodokumentation, inget konstverk. Men men, det är ju hans sida. Jäkligt intressant iaf.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
On han har gjort "övergivna platser" 1 o 2, vem ska göra "nybyggen 1"?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kallas konst :tungan Jag har faktiskt också irriterat mig på dessa jobbiga vinklar. Det är ju trots allt en fotodokumentation, inget konstverk. Men men, det är ju hans sida. Jäkligt intressant iaf.
Jomen riktig fotograf är man ju inte förrns man fotar rostigt dyrt skrot genom ett smörpapper med smutsig lins, motljus och iso 6400 :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nej, men jag har inte många minuters promenad till Hammarbybacken, och jag har varit bra sugen på att fota lite där! Hur funkar det, är det bara att kliva rakt ut i backen å ställa sig å fota, lite som endurotävlingar, eller måste man prata med nån först? :va

Nja tror inte du behöver fråga någon men kanske hålla dig på avstånd & kanske snacka med snowboardkillarna att du är där & tränar. Tror nog de blir peppade!!!! :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Välkommen i klubben! :hihi Fast jag struntar lite i den där konstbiten, jag tar bilder jag trivs med själv istället :tummenupp

Jo, det gör väl jag med men det är en högst relevant fråga egentligen. NÄR får man "lov" att kalla sig fotograf?
Är det ett måste att:

*utbildat sig till yrket
*ha konstskola inriktning bild/fotografi m.m. i ryggen

eller efter ett stort antal tagna bilder där det genererat en försäljning?
Får att man driver en firma där man utför en tjänst som "fotograf"? Eller rent av "BARA" ett sanslöst brinnande intresse?

:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo, det gör väl jag med men det är en högst relevant fråga egentligen. NÄR får man "lov" att kalla sig fotograf?
Är det ett måste att:

*utbildat sig till yrket
*ha konstskola inriktning bild/fotografi m.m. i ryggen

eller efter ett stort antal tagna bilder där det genererat en försäljning?
Får att man driver en firma där man utför en tjänst som "fotograf"? Eller rent av "BARA" ett sanslöst brinnande intresse?

:va
Det är ett sinnestillstånd....
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, det gör väl jag med men det är en högst relevant fråga egentligen. NÄR får man "lov" att kalla sig fotograf?
Är det ett måste att:

*utbildat sig till yrket
*ha konstskola inriktning bild/fotografi m.m. i ryggen

eller efter ett stort antal tagna bilder där det genererat en försäljning?
Får att man driver en firma där man utför en tjänst som "fotograf"? Eller rent av "BARA" ett sanslöst brinnande intresse?

:va

Ett foto räcker :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
vem ska göra "nybyggen 1"?
Är det inte det som Discovery Channel kör klockan 07, 11, 17 och 23 dagligen?

Den som gillar nedlagda industrier och liknande hoppas jag inte ha missat senaste säsongen av Hemliga Svenska Rum. Den ligger uppe på SVT Play till den 21a januari.


Jo, det gör väl jag med men det är en högst relevant fråga egentligen. NÄR får man "lov" att kalla sig fotograf?
Är det ett måste att:

*utbildat sig till yrket
*ha konstskola inriktning bild/fotografi m.m. i ryggen

eller efter ett stort antal tagna bilder där det genererat en försäljning?
Får att man driver en firma där man utför en tjänst som "fotograf"? Eller rent av "BARA" ett sanslöst brinnande intresse?
När man har F-skattesedel och har lärt sig att fakturera för minst 1000kr/timme utan att känna sig smutsig?

Egentligen så kan väl vem som helst kalla sig fotograf. Sedan är det bara så att vissa tjänar mer på det än andra. I 99% av fallen för att de är bättre på att sälja sig själva.
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Känns som vem som helst som äger en digital systemkamera idag kallar sig fotograf. Jag antar att om man sysslar med det, som Esquire säger, och tjänar en viss summa, eller är anställd för just det syftet så är det befogat. Det har gått inflation i begreppet, men det kan säkert ge fler och bättre bilder.

En bild jag tog med gumman i helgen, vi ville ha lite retro-feeling.
Min skärm har nästan helt lagt av, så jag vet inte ens om den ser någorlunda ut.
Kraftigt blurfilter, men det var meningen.
BL.jpg
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Nej, men jag har inte många minuters promenad till Hammarbybacken, och jag har varit bra sugen på att fota lite där! Hur funkar det, är det bara att kliva rakt ut i backen å ställa sig å fota, lite som endurotävlingar, eller måste man prata med nån först? :va

Tog en promenad dit ikväll. Gick till den lilla park de har. Dock blev det varken fotograferande eller något hoppande då större alla de sakerna inte var hemma. Men man fick stå och längta lite efter åkningen iaf.

Det man kan tänka på är väl
* Håll dig i sidan av backen när du går upp
* Se till att folk ser dig
* Stå inte i landningen
* Om du inte pratat med åkarna innan kan blixtar nog störa lite i hoppet

Men foto och film är ju en väldigt stor del av skid/snowboardåkningen och det ofta är folk som fotar/filmar. Så det ska inte vara några problem.

Kika Freeride.se för inspiration och tips.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vinterbild in mot Stockholm från Hammarbybacken.
Efter en stund svimmade fokusmotorn i gluggen ,Sigma 70-200 hsm.
Har någon annan erfarit samma problem vid kyla?
Får hoppas att den kommer igång när den tinat.

Edit: Fokusen kom igång efter utsökt support från Tura.
Jag tänkte på vad jobbigt det var att gå upp för skidbacken, men nu förstod jag att det berodde på att jag inte hade nån syrgas. Det har jag sett på Discovery att de har när de går upp för snöiga backar....
 

Bifogat

  • kyrka.jpg
    kyrka.jpg
    198.5 KB · Visningar: 64
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En bild jag tog med gumman i helgen, vi ville ha lite retro-feeling.
Min skärm har nästan helt lagt av, så jag vet inte ens om den ser någorlunda ut.
Kraftigt blurfilter, men det var meningen.
Den ser inte så himla kraftigt blurrad ut. Det är inte rikgtimin typ av bild så jag vet väl inte riktigt om jag ska bedöma om det ser någorlunda ut eller inte. :)

Vad är det för fel med skärmen då?

Är det förresten någon som vet om det är på grund av senaste versionen av Firefox som alla bilder här helt plötsligt minskas ner i storlek eller om det är någon ny funktion på Sporthoj.com? :va


Gillade serien tack så mycket. Skulle gärna åka till flera av platserna för att plåta, vet dock inte hur mycket som är öppet.
Vassego. Det här var andra säsongen. I första säsongen så besökte de bland annat Bodens fästning.

Tyvärr så är det nog inte öppet för allmänheten på vissa av de ställen som man kan se i den där serien. Det handlar ju om en del militära skyddsobjekt och liknande.

Men Sverige är nedlusat av gamla bergrum, befästningar och lite diverse andra liknande saker. Även i övriga Europa finns det en hel del gamla bunkrar, fort och andra grejer från andra världskriget och kalla kriget.

På bland annat de här sidorna kan man läsa lite mera om sånt:
http://www.bergrum.se/
http://www.bunker.nu/
http://www.sfhm.se/


Efter en stund svimmade fokusmotorn i gluggen ,Sigma 70-200 hsm.
Har någon annan erfarit samma problem vid kyla?
Får hoppas att den kommer igång när den tinat.
Mitt gamla Sigma 70-300/4-5,6 brukar bli lite grinigt när det är kallt ute (när det är kallare än sisådär -10). Iofs så saknar det HSM-motor. Men det är iaf ett Sigma och gillar inte kyla. Inte så att autofokusen helt kastar in handduken, men det blir som om någon skulle ha fyllt det med sirap ungefär.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Är det förresten någon som vet om det är på grund av senaste versionen av Firefox som alla bilder här helt plötsligt minskas ner i storlek eller om det är någon ny funktion på Sporthoj.com? :va

Originalet öppnas väl om man klickar på den? Eller är den också förminskad?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Originalet öppnas väl om man klickar på den? Eller är den också förminskad?
Japp, det gör det. Men förut så har det inte varit några storleksbegränsningar alls på länkade bilder. Vilket iofs varit varit en plåga ibland även om det haft sina fördelar andra gånger.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top