Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sådär, resultatet av nya plumslekar:

IMG_0934_sh.jpg

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
I senaste DigitalFoto som kommer ut vilken dag som helst så visar de mera hur man fotar vattendroppar & rök mm!

MikkE

Guest
Har du några bra förslag? :)

På min Ray Ban-bild så har jag en vitt velourskynke (köpt på rea på Jysk för 75kr, typ 5x2 meter) som bakgrund. Prova med något som inte rynkar sig och var inte blyg med att dra lite extra på kontrasten så att man inte ser veck eller bulor på bakgrunden.
Hur långt ifrån är bakgrunden på bilden?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Rosa! :D

Nä jag tycker personligen att vitt är bäst men kanske inte så lätt att fota med som bakgrund vad vet jag? :rolleyes:
Näe, i synnerhet inte när man bara har en blixt och dassiga lampor i omgivningen :gnissla

På min Ray Ban-bild så har jag en vitt velourskynke (köpt på rea på Jysk för 75kr, typ 5x2 meter) som bakgrund. Prova med något som inte rynkar sig och var inte blyg med att dra lite extra på kontrasten så att man inte ser veck eller bulor på bakgrunden.
Hur långt ifrån är bakgrunden på bilden?
Det är nog ca 3dm mellan bakgrund och glas, och 1m mellan kamera och glas kanske.

Det skulle nog kanske bli bättre om jag slog på blixten framifrån också tex. Fan att man ska ha så trångt i köket, enda golvet i lägenheten som har ett golv som tål vatten :gnissla

Last edited:

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Jag störs inte av bakgrunden. I början av 80-talet (ja, jag är gammal) ingick en klassisk sliten Jonseredspressening i varje seriös yrkesfotografs utrustning. Finns som fond på hinkvis med reklambilder från då.
Som Mikke säger, kanske nåt lite ljusare bakgrund, eller ännu en liten fjuttblixt i fonden o lite mer drag (kontrast) i hela bilden så blir den ännu bättre! Snyggt!!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Sen kan du ju (är detta helgerån?) bara fixa till bakgrunden i PS.
Fotot är ju skitbra på glaset, håller med Mikke att bakgrunden stör lite, men annars är den ju kanot.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Har provat leka lite med speglar.
I laserbilden har jag blåst in rök så att strålen ska synas i en spegel-låda med 6 hörn, spegelgolv samt spegeltak.

4443506011_50850ba5d8_b.jpg

Samma setup som lasern. 6 hörning med spegelgolv, spegeltak samt en blixt som skjuter in från ena hörnan.

4444323046_554286d33b_b.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som sparade bilden på killen i 400D-kostym gjord av kartong?
Var det inte någon härifrån som hade tagit den? Rockoholic kanske? :va

Har för mig att den som hade kostymen var en lärare på en mediautbildning och att den var tagen i samband med att det var några som tog studenten eller något.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Någon som har läst boken BLIXT av Joe McNally och kan ge feedback på den? Värd sina pengar eller bara ett plumpt försök att tjäna pengar?

Min egen sajt...

Ah, äntligen skaffat domän och möjligheten att lägga upp dina bilder? Ser fram emot det med spänning för din release av sajten! :)

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
www.zenfolio.com som jag använder har börjat med att man kan lägga in en ljudfil max 24mb som spelas upp medan man är inne & tittar på ens bilder. Dock gillar jag inte att välkoms slideshowen visar så stora bilder men ska kolla om det går att ställa ner något. Börjar gilla Zenfolio mer å mer. Dock så ska jag även försöka fixa min logga bättre.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Någon som har läst boken BLIXT av Joe McNally och kan ge feedback på den? Värd sina pengar eller bara ett plumpt försök att tjäna pengar?

Ah, äntligen skaffat domän och möjligheten att lägga upp dina bilder? Ser fram emot det med spänning för din release av sajten! :)
Mjo, jag har läst ungefär halva. Den är ganska intressant, men inget som känns direkt revolutionerande. Dessutom kan det vara värt att tänka på att den bara behandlar hotshoe-blixtar och Nikons blixtsystem. Visst är mycket användbart för oss med Canonkameror även om det känns lite överflödigt att behöva läsa det exakta produktnamnet på varenda liten sladd han har använt. Känner man att man har ett par hundra kronor till övers så kan man ju köpa den.

Japp. One.com var så billigt så jag inte kunde motstå det. :yoparty
Men nu återstår ju "bara" den lilla detaljen att bygga sidan. Vilket är något som jag inte har pysslat med sedan slutet av 90-talet då jag gjorde något halvhjärtat försök att bygga en egen hemsida.

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Det var ett bra tag sen jag skrev nått i tråden, tänkte bara titta förbi och visa vad jag sysslat med på sistonde (förutom att fota då dvs).

http://www.youtube.com/user/LillemansMC

(glöm inte klicka i HD och fullskärm)
Gött och filma med stillbildskamera! :)

/KetogaN

Busis

Bättre en drink i handen...
Gick med
28 May 2003
Hoj
Yamaha FZ1 -10 & XT660Z Teneré
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor