Diskutera Digital Fotografering här

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Angående Nikon D90

Jag har börjat överväga ett kamera köp, eftersom jag börjat tröttna mer och mer på min nuvarande kompakt kamera.

Det känns som en Nikon D90 ligger närmast och det är med kit objektivet 18-105, så undrar lite om det är ett bra val eller ska man kanske satsa på ett annat objektiv?

Jag ska köpa ett fast objektiv (35 1.8) men kan även vara bra att ha ett zoom objektiv som komplement...

Min andra fråga är om det ofta är trassel med D90, man har ju läst en del på andra forum om bakfocus problem. Känns lite trist om man beställer över nätet och sen får man en massa såna problem..

Vore fint om man kunde få lite tips!

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
D90 är nog ett av de vettigaste kameraköpen du kan göra. 18-105vr gluggen är okej som vardags/rese glugg. Inte dålig, inte jättebra, men okej. Så köper du den i kit så är den prisvärd. Sen kommer du fastna i köpträsket som vi andra o handla gluggar.
Nikons af 50/1,8D är en av de absolut prisvärdaste gluggarna.ca 1200:-
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm Läs o lär :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gött och filma med stillbildskamera! :)
Inte nog med att du är duktig på stillbildsfotografering. Du är även duktig på att filma. Din jäkel. :tummenupp

Det känns som en Nikon D90 ligger närmast och det är med kit objektivet 18-105, så undrar lite om det är ett bra val eller ska man kanske satsa på ett annat objektiv?

...

Min andra fråga är om det ofta är trassel med D90, man har ju läst en del på andra forum om bakfocus problem. Känns lite trist om man beställer över nätet och sen får man en massa såna problem..
Om du ska satsa på ett annat objektiv eller inte beror lite på vad du ska fotografera och vilka krav du har.

Är "andra forum" Fotosidan eller? :tungan
Att beställa via nätet brukar inte betyda en massa mera besvär än om man köper i en vanlig butik om man skulle råka vara tvungen att skicka iväg grejerna för en justering eller något. För t.ex. en fokusjustering kan man med 99% säkerhet säga att det inte är den du köper den av som gör. Utan de skickar iväg kameran/objektivet. Och är det inom Sverige så är det nog samma ställe som en nätbutik och en vanlig butik skickar till, så det tar lika lång tid oavsett vilken du väljer att köpa den ifrån.

Jag har bara behövt skicka iväg en grej som jag köpt från Cyberphoto. Men de skötte det iaf snabbt och smidigt. På någon dag så hade jag etiketten som skulle sitta på paketet. Det enda som gav mig lite huvudvärk var att paketet på något vis föll ur postens paketspårning så jag inte kunde se att det blivit levererat.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Det var ifrån fotosidan jag läste, var bara nyfiken om det kanske var ett vanligt förekommande fel.

En tanke på objektiv val är att använda ett fast objektiv på 35, sen en 55-200 för att få lite telezoom, båda från nikon.

Vad tror ni gurus här inne om det? Är telezoomen ett bättre alternativ än att köpa med kitobjektivet 18-105 ? Vilket är de bättre objektiven av de två?

Jag förmodar att det fasta objektivet kommer att sitta på mest och då borde en telezoom vara ett bättre komplement än 18-105 eftersom det är mer en normalzoom.

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Det var ifrån fotosidan jag läste, var bara nyfiken om det kanske var ett vanligt förekommande fel.

En tanke på objektiv val är att använda ett fast objektiv på 35, sen en 55-200 för att få lite telezoom, båda från nikon.

Vad tror ni gurus här inne om det? Är telezoomen ett bättre alternativ än att köpa med kitobjektivet 18-105 ? Vilket är de bättre objektiven av de två?

Jag förmodar att det fasta objektivet kommer att sitta på mest och då borde en telezoom vara ett bättre komplement än 18-105 eftersom det är mer en normalzoom.
Vad som helst blir snabbt ett stort problem på Fotosidan. :rolleyes:

Du får tänka lite på cropfaktorn också. 35mm brännvidd på en D90 ger inte alls särskilt mycket vidvinkel.

Finns det någon särskild anledning till att du vill ha ett 35mm objektiv eller? Har du fotograferat mycket med systemkamera tidigare eller? Annars kan det ju vara en idé att bara köpa det där 18-105 först och se hur du mestadels använder det. Eller åka till någon MediaMarkt och se om det finns monterat på någon annan kamera som inte har fullformatssensor.

70 - 200 4/L eller fast 50 och stativ. Det är frågan...
Det där är ungefär som att fundera på om man ska köpa en ABU Ambassadeurrulle eller en ABU Cardinalrulle och ett teleskopspö. Det beror på vad man ska fiska och hur man ska fiska. :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nikon sänker prizerna under påskhelgen sa en delägare på Kameradoktorn igår. D700 kommer att landa på 20990 kr språjtans.

Förklaringen va en stärkt krona. Så köp inget under helgen.

Canon borde hänga på..... väl?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nikon sänker prizerna under påskhelgen sa en delägare på Kameradoktorn igår. D700 kommer att landa på 20990 kr språjtans.

Då kanske D700X är runt hörnet...
o då blir ju 700:an ännu billigare:yoparty

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Då kanske D700X är runt hörnet...
o då blir ju 700:an ännu billigare:yoparty

Jo jag har också funtat på det. Det va väl nånstans runt 2 år sen 700'an kom så det e välan dags nån gång nu. Men om inget är bekräftat så orkar jag inte vänta.

Jag byter upp mig på tisdag om prissänkningen har gått igenom.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag har fått sug efter en 17-40 L, fast då jag har en crop-kamera så undrar jag om nån provkört den gluggen på en sån. Att en hel del vidvinkel försvinner förstår jag, men andra åsikter? *kliar-i-köpfingrarna*

Edit: Det blir väl mer som en normal-zoom kan jag tänka, fast en snabb, tyst och skarpare sådan än min kit-glugg. Fördelen är ju att när man byter till fullformatare nån gång kan man ju ha med denna glugg. Igentligen skulle jag väl vilja ha en 2.8 istället för en 4.0, men de L-gluggarna blir så groteskt stora och tunga, eller?

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag har fått sug efter en 17-40 L, fast då jag har en crop-kamera så undrar jag om nån provkört den gluggen på en sån. Att en hel del vidvinkel försvinner förstår jag, men andra åsikter? *kliar-i-köpfingrarna*

Edit: Det blir väl mer som en normal-zoom kan jag tänka, fast en snabb, tyst och skarpare sådan än min kit-glugg. Fördelen är ju att när man byter till fullformatare nån gång kan man ju ha med denna glugg. Igentligen skulle jag väl vilja ha en 2.8 istället för en 4.0, men de L-gluggarna blir så groteskt stora och tunga, eller?
Jo, det blir ungefär som en normalzoom.

Inte minst så brukar L-gluggarna som klarar en bländare på f/2.8 kosta en hel del. Du har inte tittat på t.ex. Sigmas 18-50/2,8? Ett nytt sånt kostar mindre än ett begagnat EF 17-40/4 L USM. Även om Sigman inte passar på en fullformatare så lär den inte vara några större att sälja om du får för dig att skaffa fullformatare.

Hmm... Såg just att Sigma tydligen har en 17-50/2,8 med bildstabilisering på gång också. :va

Fast skulle du köpa en 17-40 4L och ångra dig så kan jag jag bjuda sisådär 4000kr för den. :tummenupp
Jag har fortfarande inte kommit mig för med att köpa någon vidare vinkel än de 24mm jag har nu.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Ja, den lät trevlig, läser man lite så verkar många ha problem med frontfokus, sånt vill man ju inte läsa. Hmm, får allt ta och fundera lite mer tror jag, en L-glugg är ju alltid en L..

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Om man köper ett objektiv som "frontfokuserar", vart är närmsta stället att kalibrera? Klarar en vanlig foto-handlare det, eller?

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Vad som helst blir snabbt ett stort problem på Fotosidan. :rolleyes:

Du får tänka lite på cropfaktorn också. 35mm brännvidd på en D90 ger inte alls särskilt mycket vidvinkel.

Finns det någon särskild anledning till att du vill ha ett 35mm objektiv eller? Har du fotograferat mycket med systemkamera tidigare eller? Annars kan det ju vara en idé att bara köpa det där 18-105 först och se hur du mestadels använder det. Eller åka till någon MediaMarkt och se om det finns monterat på någon annan kamera som inte har fullformatssensor.

Jag har använt digitalkamera ett antal år och under den tiden så är det sällan jag har zoomat, jag har använt fötterna som zoom istället :)
Men är rätt så ny på systemkamera fronten, det måste jag medge...

En 35 mm objektiv på en DX ska ge ungefär vad "ögat" kan se i "zoom", det är vad jag har fått för mig. Jag är inte ute efter nån vidvinkel eller så utan bara ett "normal" objektiv.

Sen en ytterliggare anledning är att det fasta objektivet kan leverera riktigt bra bilder, sen ökar ju möjligheterna med att ta mörker bilder eftersom det är så ljusstarkt.

Alternativet är att köpa en 18-105 fast då tror jag tappar en del i skärpa på bilderna samt att det inte är så ljusstarkt ..

Svårt val det här ...

Kollade priserna på Nikon D90 eftersom jag är lite ute efter en sån, men då var det knappast så värst bra priser. Kameradoktorn låg generellt 200 pix över Cyberphoto.se..

Inte hela världen eftersom det bara är några hundralappar, men iaf ..

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har använt digitalkamera ett antal år och under den tiden så är det sällan jag har zoomat, jag har använt fötterna som zoom istället :)
Men är rätt så ny på systemkamera fronten, det måste jag medge...

En 35 mm objektiv på en DX ska ge ungefär vad "ögat" kan se i "zoom", det är vad jag har fått för mig. Jag är inte ute efter nån vidvinkel eller så utan bara ett "normal" objektiv.

Sen en ytterliggare anledning är att det fasta objektivet kan leverera riktigt bra bilder, sen ökar ju möjligheterna med att ta mörker bilder eftersom det är så ljusstarkt.

Alternativet är att köpa en 18-105 fast då tror jag tappar en del i skärpa på bilderna samt att det inte är så ljusstarkt ..

Svårt val det här ...

Du tänker helt rätt enligt mig. Köp ett 35 mm fast. 50mm blir för mycket zoom på en D90. 35 blir perfekt. Du e helt inne på rätt spår som sagt. Dessutom är dom mindre, lättare och därmed smidigare. Och oftast billigare och inte minst bättre!

Av alla würstingobjektiv jag ägt i mina dar äger jag bara 1 nu. Och det är 50 mm 1,4. Fötterna är min zoom.

Kollade priserna på Nikon D90 eftersom jag är lite ute efter en sån, men då var det knappast så värst bra priser. Kameradoktorn låg generellt 200 pix över Cyberphoto.se..

Inte hela världen eftersom det bara är några hundralappar, men iaf ..

Prissänkningen har inte slagit igenom än. Kolla på tisdag igen. Jag har mailat alla drakar på den svenska marknaden och frågat men inte fått svar än.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Du tänker helt rätt enligt mig. Köp ett 35 mm fast. 50mm blir för mycket zoom på en D90. 35 blir perfekt. Du e helt inne på rätt spår som sagt. Dessutom är dom mindre, lättare och därmed smidigare. Och oftast billigare och inte minst bättre!

Av alla würstingobjektiv jag ägt i mina dar äger jag bara 1 nu. Och det är 50 mm 1,4. Fötterna är min zoom.

Prissänkningen har inte slagit igenom än. Kolla på tisdag igen. Jag har mailat alla drakar på den svenska marknaden och frågat men inte fått svar än.

Precis, nu ska man bara våga ta steget att köpa en systemkamera för 10 lax med ett objektiv man inte kan zooma med .. :rolleyes:

Tackar för tipset, ska kolla prisutvecklingen på sidan...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati