Min fråga:
Någon som har pillat på en minisystemkamera, t ex Micro Four Thirds-standarden? Har länge varit sugen på en systemkamera men storleken har alltid fått mig att avstå. Jag inser att det givetvis inte blir lika bra bilder som med en fullstorleks systemkamera, men det kanske är något man kan leva med i o m den mer hanterbara storleken? Jag vill kunna ha den i väskan jämt, det är uteslutet med t ex en Nikon D90 eller Canon 50D...
Den jag är lite extra nyfiken på är Panasonic GF1
GF1 är ju inte extremt liten. Dessutom har den ju ingen optisk sökare, så antingen får man använda skärmen eller köpa till en klumpig elektronisk för 2500kr.
Vad ska du ha kameran till? Är det vardagsfotograferande av kompisar, fester, semestrar och folk på stan? Då kan t.ex. GF1 funka bra. T.ex. Canon G11 skulle också fungera bra för det.
Det där med objektiv är ju alltid en spännande grej när det gäller systemkameror. Och för micro 4/3 finns det bara en handfull Olympus eller Panasonic originalobjektiv att tillgå. Vilket ju iofs är en fördel om man brukar ha svårt att bestämma sig... Det finns en adapter som gör att man kan köra objektiv avsedda för vanliga 4/3 systemet på micro 4/3, men då funkar autofokus bara på ett litet fåtal objektiv.
Om du tycker att D90 och 50D är för stora, har du då kollat på t.ex. 550D eller 1000D? De är ju iaf någon centimeter mindre på varje ledd och några hg lättare jämfört med 50D.
Skaffa en större väska så att du kan få med dig en riktig kamera.
Han fotar med Canon (som jag), skulle tro att han har bildstilen satt på "Landskap" på kameran, då blir det rätt mkt grönt.
Nja, trollsländan är tagen med en Nikon D80. Och jag tror EXIF-infon sa att alla bilderna var tagna med bländarprioritet.