Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Getingen på 2:an är grym! Ser väldigt törstig? ut.
Det är inte en geting, det är en blomfluga, Sericomyia Silentis :mattias

Tog lite bilder på kullen häromdagen, det va ducceklubben som körde.
Knäppte som vanligt massa skit men några bra varav denna nog vart bäst, efterbehandlad men vad tycker ni?
Det är väl åt det här hållet man vill komma med rörelseoskärpan?
Vad gjorde du för efterbehandling? Ja, rörelseoskärpan ska ju framhäva objektets fart :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är inte en geting, det är en blomfluga, Sericomyia Silentis :mattias

Vad gjorde du för efterbehandling? Ja, rörelseoskärpan ska ju framhäva objektets fart :tummenupp

allt möjligt, kontrast, gamma, ljus, skärpa, saturation..

så här ser en bit av orginalet ut i 100
(rätt jävla kass om jag själv får säga)
fast frågan är om jag inte får med en viss jpg komprimering nu, hm :va

Bifogat

• sdf1org2.jpg
    sdf1org2.jpg
    120.4 KB · Visningar: 41
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Vill dela med mig av några av mina insektsbilder. Kom gärna med kritik. :)

IMG_0029.jpg

IMG_0073.jpg

IMG_0198.jpg

DSC_0007.jpg

IMG_0009.jpg

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Ursäkta dubbelpostning, la upp detta i en annan FOTO-länk just men den borde nog legat här istället.

Min fråga:
Någon som har pillat på en minisystemkamera, t ex Micro Four Thirds-standarden? Har länge varit sugen på en systemkamera men storleken har alltid fått mig att avstå. Jag inser att det givetvis inte blir lika bra bilder som med en fullstorleks systemkamera, men det kanske är något man kan leva med i o m den mer hanterbara storleken? Jag vill kunna ha den i väskan jämt, det är uteslutet med t ex en Nikon D90 eller Canon 50D...

Den jag är lite extra nyfiken på är Panasonic GF1 http://www.panasonic.se/html/sv_SE/P...155/index.html

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Shit va sugen jag blev på att fota macro när jag såg era bilder. Grymma!
Slängde på macrot och knallade ner till Slätmossens naturpark:

troll.jpg

fjaril3.jpg

geting1.jpg

fjaril2.jpg

troll2.jpg

fjaril1.jpg

Vill dela med mig av några av mina insektsbilder. Kom gärna med kritik. :)

Skitfina! Om jag ska säga något så kanske jag saknar gult i bilderna, de är väldigt gröna, nästan lite onaturligt. Sländan kanske är lite överskärpt?

Larven gör sig väldigt bra på bild =)

Då får jag lägga in lite småkryp också

Ettan är grym, verkligen.

Last edited:

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Shit va sugen jag blev på att fota macro när jag såg era bilder. Grymma!
Slängde på macrot och knallade ner till Slätmossens naturpark:

Skitfina! Om jag ska säga något så kanske jag saknar gult i bilderna, de är väldigt gröna, nästan lite onaturligt. Sländan kanske är lite överskärpt?

Larven gör sig väldigt bra på bild =)

Ettan är grym, verkligen.

Han fotar med Canon (som jag), skulle tro att han har bildstilen satt på "Landskap" på kameran, då blir det rätt mkt grönt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Min fråga:
Någon som har pillat på en minisystemkamera, t ex Micro Four Thirds-standarden? Har länge varit sugen på en systemkamera men storleken har alltid fått mig att avstå. Jag inser att det givetvis inte blir lika bra bilder som med en fullstorleks systemkamera, men det kanske är något man kan leva med i o m den mer hanterbara storleken? Jag vill kunna ha den i väskan jämt, det är uteslutet med t ex en Nikon D90 eller Canon 50D...

Den jag är lite extra nyfiken på är Panasonic GF1
GF1 är ju inte extremt liten. Dessutom har den ju ingen optisk sökare, så antingen får man använda skärmen eller köpa till en klumpig elektronisk för 2500kr.

Vad ska du ha kameran till? Är det vardagsfotograferande av kompisar, fester, semestrar och folk på stan? Då kan t.ex. GF1 funka bra. T.ex. Canon G11 skulle också fungera bra för det.

Det där med objektiv är ju alltid en spännande grej när det gäller systemkameror. Och för micro 4/3 finns det bara en handfull Olympus eller Panasonic originalobjektiv att tillgå. Vilket ju iofs är en fördel om man brukar ha svårt att bestämma sig... Det finns en adapter som gör att man kan köra objektiv avsedda för vanliga 4/3 systemet på micro 4/3, men då funkar autofokus bara på ett litet fåtal objektiv.

Om du tycker att D90 och 50D är för stora, har du då kollat på t.ex. 550D eller 1000D? De är ju iaf någon centimeter mindre på varje ledd och några hg lättare jämfört med 50D.

Skaffa en större väska så att du kan få med dig en riktig kamera. :tummenupp

Han fotar med Canon (som jag), skulle tro att han har bildstilen satt på "Landskap" på kameran, då blir det rätt mkt grönt.
Nja, trollsländan är tagen med en Nikon D80. Och jag tror EXIF-infon sa att alla bilderna var tagna med bländarprioritet. :tungan

MikkE

Guest
Jaha era gamla.. öh... kameraväskor.. =/
Ni är kvar här inne iaf, det är ju kul att tråden lever då jag knappt vart inne någonting på sh. Sitter iaf på tåget (det långsammare och som ska dra resan via Örebro) för att hälsa på polarn i Göteborg. Så det ska fakiskt bli kul att gå runt med kameran runt nacken och leka lite turist.. För det finns vän ändå någonting man kan fota där. Eller? Blir förmodligen mest festbilder men va fan...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jaha era gamla.. öh... kameraväskor.. =/
Ni är kvar här inne iaf, det är ju kul att tråden lever då jag knappt vart inne någonting på sh. Sitter iaf på tåget (det långsammare och som ska dra resan via Örebro) för att hälsa på polarn i Göteborg. Så det ska fakiskt bli kul att gå runt med kameran runt nacken och leka lite turist.. För det finns vän ändå någonting man kan fota där. Eller? Blir förmodligen mest festbilder men va fan...

I Göteborg kan man fota Göteborgare.
Det har jag testat, skitfränt!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Eller som vi familjärt kallar honom: The SkougsToourk.

Jag är rent nå jävulskt (ja, så säger vi i norr) uttråkad.
En av de finaste bilderna jag tog var på en otroligt skön och mysig ungdom.
Om det inte är OK så tar jag bort den direKct.
Men jag gillar dig och hur du presenterade dig framför gluggen.

IMG_6090.jpg

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Till Tura scandinavia. Jag skickade objektivet(70-200) i Tisdags till Jötlaborj. Har det hemma igen nu. Fokus justerad.
Kostnad....gratis, med utgången garanti.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Inspirerad som jag blev var jag tvungen att prova. På en död fluga. Vette fan hur man kommer så nära som han annars :mad:

Han kommer dock bra mkt närmare än mig, bilden nedan är max. Han kör ju iofs fullformat, men bara 65 mm mot mina 150...?

Irriterande att jag inte får bättre skärpa, provade en ziljon olika inställningar utan framgång. Anar att det rörelseoskärpa på micronivå, måste nog korta slutartiden eller så..

Edit. Har bestämt mig för att det är rörelseoskärpa. Bilderna blev märkbart skarpare med 1/125 jämfört med 1/13. Måste tillföra mer ljus.. =/ Satt på balkongen så ville inte slänga på artificiellt ljus då vitbalansen skulle skeva ur..

flugan.jpg

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj