Diskutera Digital Fotografering här

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
ja jösses va snabbt det gick på din sida, kodat själv eller vad?
Japp, jag hittade inget vettigt/gratis så jag slängde ihop ett program som bygger upp gallerit i ren html. Man väljer alla bilder i en dialogruta, trycker ok å poff så har man alla filer man behöver :) Det kan även visa lite grundläggande exif-taggar om man håller markören över bilderna, men det är valbart om man vill eller inte. Självklart går det att få programmet, men det är inte gratis, det kostar minst ett tack :)

Både trampcykel och tältning? :4skrika
Japp! Å nu ska jag skrämmas på riktigt, jag har inte ens vart sugen på alkohol på hela semestern ;)

Jag hann med strax över 10000 bilder med min 7D på ett halvår innan jag sålde den. Trots att det kändes som att jag nästan aldrig använde den.

Skarpare objektiv är inte "bara". Det är det som det handlar om. Även om t.ex. en 7D inte är gratis så är det småpotatis jämfört med hur det kan springa iväg när man ska börja köpa några schysta gluggar. :tummenupp
Det är ju trots allt en sportfotokamera, när man väl använder den så tuggar det på ordentligt. Hade jag enbart fotat blommor å nån humla då å då så hade jag nog inte vart över 1000 bilder med nån kamera.

Det är konstigt att det mesta annat blir billigare och billigare, elektronik har ju rasat rätt så friskt på senare år tex, men just optik har ju alltid var snordyrt, och verkar inte bli nå billigare heller. Borde inte dom maskinerna betala av sig och nya arbetsmetoder komma, som i alla andra branscher? :va

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Fan, jag hade kvar 4000 kort efter en helg på gotland ring och då rensade jag i kameran medan jag fotade.

Så var det för mig med...ett tag. Sen satt man där en dag med flera tusen mc-bilder...på folk man inte ens kände..:D Ytterst sparsamt med sådana numera, för att inte säga 0. Inte ens varit på en bana iår (om man inte räknar speedway o dragracing dvs). :)

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Så var det för mig med...ett tag. Sen satt man där en dag med flera tusen mc-bilder...på folk man inte ens kände..:D Ytterst sparsamt med sådana numera, för att inte säga 0. Inte ens varit på en bana iår (om man inte räknar speedway o dragracing dvs). :)

Jo, fast banbilder verkar ju ändå sälja. Då kan det ju vara värt då det faktiskt är rätt kul.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Japp, jag hittade inget vettigt/gratis så jag slängde ihop ett program som bygger upp gallerit i ren html. Man väljer alla bilder i en dialogruta, trycker ok å poff så har man alla filer man behöver :) Det kan även visa lite grundläggande exif-taggar om man håller markören över bilderna, men det är valbart om man vill eller inte. Självklart går det att få programmet, men det är inte gratis, det kostar minst ett tack :)

ja ett tack är ju en självklarhet, skulle jag kunna återgälda dig på annat sätt?
du kanske är nöjd med din hemsida, eller kan man hjälpa till lite där?
by the way, är det din R1 på bild på /racing?
köpte du den av Hannes B?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
ja ett tack är ju en självklarhet, skulle jag kunna återgälda dig på annat sätt?
du kanske är nöjd med din hemsida, eller kan man hjälpa till lite där?
by the way, är det din R1 på bild på /racing?
köpte du den av Hannes B?
Nöjd å nöjd, den är funktionell :rolleyes: Du får gärna komma med idéer och förslag :) Hur vill du ha programmet? Eh, dra ett PM!
Japp, det är (var) min R1! Nix, köpte den av Matte N.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Är det kul ska man ju göra det, såklart! :) Ska man räkna bort bensin, slitage på grejjorna och ibland semestertid så vet i katten om jag fått nån större vinst dock.

Neh, vinst blir det väl inte. Men ska man lyssna på den mindre begåvade befolkningen här på SH så ska det vara gratis så länge man inte är proffs, så man ska väl vara nöjd ;)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nöjd å nöjd, den är funktionell :rolleyes: Du får gärna komma med idéer och förslag :) Hur vill du ha programmet? Eh, dra ett PM!
Japp, det är (var) min R1! Nix, köpte den av Matte N.

ok, han kan ju ha köpt den hannes, nåväl, väldigt lik den och jag lackade den, tänke om den fanns i livet än, lacken alltså.

PM påväg

hojen jag menar
r1view.jpg

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
6000 kort på 3 månader? =)
Fan, jag hade kvar 4000 kort efter en helg på gotland ring och då rensade jag i kameran medan jag fotade.

Edit, ca 16000 kort sen jag köpte nya kameran i april

Men ja, helvete vad "kort det går åt" =)

Kanon du har den sjunkit 6000:- i värde! :D

Vad var det Conseal sade en gång: One Shot & One picture

De gånger jag fotar sport nu för tiden så väntar jag med att dra iväg en serie helt onödiga bilder som jag vet kommer kastas iallafall. Skulle vederbörande ramla så får man vara snabbare med avtryckaren.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Kanon du har den sjunkit 6000:- i värde! :D

Vad var det Conseal sade en gång: One Shot & One picture

De gånger jag fotar sport nu för tiden så väntar jag med att dra iväg en serie helt onödiga bilder som jag vet kommer kastas iallafall. Skulle vederbörande ramla så får man vara snabbare med avtryckaren.

Ja, en kamera är ju inte till för att ta bilder.

Jag tog inga serier med bilder men stod kanske 20 timmar med ett par hojjar passerandes per minut.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Skarpare objektiv är inte "bara". Det är det som det handlar om. Även om t.ex. en 7D inte är gratis så är det småpotatis jämfört med hur det kan springa iväg när man ska börja köpa några schysta gluggar. :tummenupp

Mixerbordet är ett Behringer. :tungan

Jodå det med gluggar vet jag ju redan om en banmoped får betala för 2st som jag skall ha.
70-200L USM e beställt fast 50mm har jag sedan skall det inhandlas ett 10-22mm o ett 24-70 tror jag det var jag kikade på samt ev en mellanring till natur foto.

Jasså var det ett behringer deras bord gillar jag inte=(
Men numarks trixbord de äldre håller grym kvalité tror jag hade 12x10 bordet i 10 år. Spelade professionellt i 2år. Fick galet med stryk då.
Pma info om grejerna så kanske jag kan sälja dem åt dig.

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Grabben kör grävaren:
DSC03044.JPG

Hittade en övergiven gammal, mossig husbil:
ratt.jpg

Testade slutahastigheten på regnet:
IMG_2783.JPG

Min son på fisketuren:
IMG_2335.JPG

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Och med den "snälla" frågan dog tråden. :tummenupp

Haha! Alla som postar bilder vill ju ha (positiv) feedback. Bilden på grabben i grävarn är ju kunglig. En sån som blir ännu roligare att plocka fram om 20 år, när han når ner till pedalerna o gör det på riktigt. :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så passerade man 40 och fick en del presenter och blev full, på fotofronten blev tillskottet en Lowepro slingshot och EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS
Om man ställer det mot ett EF 75-300mm f/4-5.6 III som jag hitintills använt, är det bättre i själv optiken? (detaljspec i länkarna)
Inte USM tyvärr så banfotot lider väl lite av det men IS hjälper ju lite och 55-250 är ju rätt trevligt till vardags, så om jag bestämmer mig för att vänta med ett ev L inköp så har jag nog rätt kul med detta.

Att det är sämre än ett EF 70-200/4,0 L USM är ju ingen tvekan om, men jag kanske ska vänta lite med det.
(sen kan det ju va ett sigma eller tokina såklart, om det finns L-likvärdiga för mindre peng)
Jag gissar att ett 70-200 L står sig rätt bra i värde medans ett 55-250 tappar sitt begg värde rätt snabbt, eller??

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
55-250 presterar över förväntan, det lilla jag testat det.
Som du säger, det är ingen L-glugg, men för penningen och storleken är det förvånansvärt bra. :tummenupp

Grattis, för övrigt! :D

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tog en sväng förbi Bergianska trädgården igår för att fota lite och blev stoppad i entrén eftersom jag hade stativ och stor dyr kamera. Yrkesfotografering var förbjuden och stativ också, eftersom dom dels är ivägen för andra och dels misstänkte dom att jag tänkte tjäna pengar på mitt fotande. Det önskar jag också... :gnissla Men efter ett telefonsamtal till nån chef, löften om att jag inte skulle sälja bilderna (eller iaf inte tjäna några pengar på dom) och ivrigt blinkande med mina ledsnaste hundögon så fick jag komma in :banana Vi har ju pratat macro och insekter, och jag hittade en sån här liten gynnare:

husfluga.jpg

Dock va det lite svårt att fota den utan att skrämma den, det satt och putsade sig å vägrade vara still :gnissla Dvs avvägning mellan skärpedjup och slutartid, som vanligt :huvet

Då var den här desto enklare att fota :hihi

flower.jpg

Nån som orkar kolla om Fibonacci-serien stämmer? :rolleyes:

Den här ser kärleksfull ut, men det är en köttätande blomma som jagar insekter:

heart.jpg

Slutligen, en ganska lugn bild som jag blev riktigt nöjd med:

knut.jpg

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
skitsnyggt
och den där flugan är ju nästan i naturlig storlek så här års :tungan

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj