Diskutera Digital Fotografering här

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Och med den "snälla" frågan dog tråden. :tummenupp

Han skrev inget, och har fortfarande inte kommenterat så det är lite svårt att veta vad han ville. Feedback?

- Söt unge.
- Jag gillar inte oskärpan som är pålagd efteråt. Förstår att det är för att rama in motivet men tycker mest det ser konstigt ut. Grävarbilden påminner om tilt shift men ändå inte.
- Bilderna säger mig inget direkt.

Jag tog en sväng förbi Bergianska trädgården igår för att fota lite och blev stoppad i entrén eftersom jag hade stativ och stor dyr kamera.

Flugor är håriga och äckliga :rolleyes:

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Snyggt Hoztic! Vad är det för glugg till flugan?
Tackar! :)

Samma glugg till alla bilderna, Sigma 105mm macro. Kan väl tillägga att alla bilderna utom den på blomman är lite beskurna och samtliga är förminskade, så gluggen ger grym skärpa och detaljrikedom :tummenupp

Jakten på insekter går iaf vidare, eisbaer får väl kisa lite när han kollar mina inlägg! :hihi

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En film iofs men om bilder, och jösses vilka bilder sen..

[YOUTUBE-ID]Zxa6P73Awcg[/YOUTUBE-ID]

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Samma glugg till alla bilderna, Sigma 105mm macro. Kan väl tillägga att alla bilderna utom den på blomman är lite beskurna och samtliga är förminskade, så gluggen ger grym skärpa och detaljrikedom :tummenupp

Jakten på insekter går iaf vidare, eisbaer får väl kisa lite när han kollar mina inlägg! :hihi
Jäkligt fräna bilder! Hur långt arbetsavstånd har du på din 105a? Jag fick tag på ett Tamron 90 och det är inte så värst långt bort man kan vara för att få förstoring. Hade ju inte varit dumt att kunna vara en halvmeter ifrån då insekter må vara dumma men fan inte tuffa när man kommer nära. Sen har plånboken lite agg att hosta upp 15000 för ett 180mm...:näsblod

Ja, jävlar vilka bilder, sitter o letar o se om man hittar några av dom.

http://www.paulnicklen.com/

R2 och Ricken...jag lånade ert lilla tips och bankade upp det på min sida. :hihi Sjukt fina bilder och jäklar vilka exponeringar! Ser stundtals animerat ut! Prestationsångest börjar bli ett begrepp inom foto som ger avsmak.... :huvet

Last edited:

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Ja, jävlar vilka bilder, sitter o letar o se om man hittar några av dom.

http://www.paulnicklen.com/

Grymma fotografer finns det gott om, sen finns det såna som Paul, som är grymma & saknar nått som kallas rädsla. :Bugar

Sen kan man läsa på hans sida:
All text and images on this web site © by Paul Nicklen (All Rights Reserved - Worldwide). No image (in whole or in part) from this site is to be downloaded, copied, duplicated, modified, sampled, redistributed or archived without the written authorization of Paul Nicklen. Please clearly understand that these images can only be used with written permission from Paul Nicklen or National Geographic Image Collection.
:gnissla

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Grymma fotografer finns det gott om, sen finns det såna som Paul, som är grymma & saknar nått som kallas rädsla. :Bugar

Sen kan man läsa på hans sida:
All text and images on this web site © by Paul Nicklen (All Rights Reserved - Worldwide). No image (in whole or in part) from this site is to be downloaded, copied, duplicated, modified, sampled, redistributed or archived without the written authorization of Paul Nicklen. Please clearly understand that these images can only be used with written permission from Paul Nicklen or National Geographic Image Collection.
:gnissla
Jag tog bort taggarna, vet inte om länka från hans sida räknas, men bättre o vara på den säkra sidan då. :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jäkligt fräna bilder! Hur långt arbetsavstånd har du på din 105a? Jag fick tag på ett Tamron 90 och det är inte så värst långt bort man kan vara för att få förstoring. Hade ju inte varit dumt att kunna vara en halvmeter ifrån då insekter må vara dumma men fan inte tuffa när man kommer nära. Sen har plånboken lite agg att hosta upp 15000 för ett 180mm...:näsblod

31cm närgräns från fokalplanet och ca 12 cm från framkant på gluggen till det man fotar, men det är vid avbildningsskala 1:1, nöjer man sig med 1:2 är det 14,5 cm mellan objektiv och det man fotar. Den skjuter ju ut sig när man fokuserar, det är väl enda nackdelen, att den inte har interfokusering. Däremot roterar ju inte fronten när man fotar, så ev filter har ju alltid samma position så att säga.

Ett 180 hade inte varit fel, men det kostar ju som sagt nästan 4ggr mer än mitt 105 :näsblod

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

31cm närgräns från fokalplanet och ca 12 cm från framkant på gluggen till det man fotar, men det är vid avbildningsskala 1:1, nöjer man sig med 1:2 är det 14,5 cm mellan objektiv och det man fotar. Den skjuter ju ut sig när man fokuserar, det är väl enda nackdelen, att den inte har interfokusering. Däremot roterar ju inte fronten när man fotar, så ev filter har ju alltid samma position så att säga.

Ett 180 hade inte varit fel, men det kostar ju som sagt nästan 4ggr mer än mitt 105 :näsblod

Det är ungefär vad jag har på mitt. En trevlig lins må jag säja men liiiite längre arbetsavstånd hade inte skadat. När jag klämmer på mellanringarna får jag en förstoring 2.1 men då blir ju arbetsavståndet sjukt kort! :huvet Då trycker man motljusskyddet rakt i fejjan på fluejäveln och då sitter di jeflarna fan inte kvar! :mad:

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Det är ungefär vad jag har på mitt. En trevlig lins må jag säja men liiiite längre arbetsavstånd hade inte skadat. När jag klämmer på mellanringarna får jag en förstoring 2.1 men då blir ju arbetsavståndet sjukt kort! :huvet Då trycker man motljusskyddet rakt i fejjan på fluejäveln och då sitter di jeflarna fan inte kvar! :mad:

Radar JKay, Radar!
(med risk för att du får plåta dom posandes i ryggläge)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Motljusskydd? :va Sånt krafs behövs inte på Sigman inte! Av nån outgrundlig anledning så sitter frontlinsen nånstans mitt i objektivet, med massor med utskjutande "tomt" rör framför:

sigmaglugg.jpg

Lite halvkass bild tagen med mobilen kanske, men den ger en liten hint om hur det ser ut iaf. Frontlinsen sitter alltså precis innanför där det randiga slutar så att säga. En vild gissning är att det sitter elektronik eller mekanik där fram, alternativt att det fortfarande ska sticka ut utanför den grova delen så att säga när man har fokuserat mot oändligheten. Men då borde man ju kunnat korta ner hela gluggen kan man tycka? :va Nåja, jag bygger program jag, å killarna på Sigma vet nog bättre än mig hur man bygger bra gluggar :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Motljusskydd? :va Sånt krafs behövs inte på Sigman inte! Av nån outgrundlig anledning så sitter frontlinsen nånstans mitt i objektivet, med massor med utskjutande "tomt" rör framför:

BILD

Lite halvkass bild tagen med mobilen kanske, men den ger en liten hint om hur det ser ut iaf. Frontlinsen sitter alltså precis innanför där det randiga slutar så att säga. En vild gissning är att det sitter elektronik eller mekanik där fram, alternativt att det fortfarande ska sticka ut utanför den grova delen så att säga när man har fokuserat mot oändligheten. Men då borde man ju kunnat korta ner hela gluggen kan man tycka? :va Nåja, jag bygger program jag, å killarna på Sigma vet nog bättre än mig hur man bygger bra gluggar :)

Tamronet är byggt på samma vis men även utan motljusskydd så blir det, nära arbetsavståndet, jävligt kort ändå! :)

Längden måste till för att kunna få fokus på så kort avstånd men oavsett så borde det kunna gå att bygga så det blir en längre närgräns men ändå 1:1 förhållande på förstoringen.

Nåja...jag skickar prylar över hela världen och har inte så bra koll på gluggar men äh....macro är kul iaf! :D

Radar JKay, Radar!
(med risk för att du får plåta dom posandes i ryggläge)

Hahaha!! Nja, jag hittade dock ett tips för att få bugs att sitta still. Fånga dem, stoppa i en påse (förslagsvis i plast) och släng in dem i frysen. Ca 10 min. Insekter vill inte (kan inte?) flyga om temperaturen understiger 8 grader.
(Onödigt vetande då alltså...) :hihi

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Då får jag lägga in lite småkryp också

Bifogat

• IMG_1319_filtered.jpg
    IMG_1319_filtered.jpg
    83 KB · Visningar: 32
  • IMG_1331.jpg
    IMG_1331.jpg
    211.7 KB · Visningar: 41
  • IMG_1339.jpg
    IMG_1339.jpg
    210.3 KB · Visningar: 33
  • IMG_1395.jpg
    IMG_1395.jpg
    134.7 KB · Visningar: 36

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Getingen på 2:an är grym! Ser väldigt törstig? ut. Vad är det för blomma?
Om det är ljung blir jag avis. Nästan all vår ljung på ön är sorgligt brunbränd.
Tror inte det är ljung...ingen expert, men det brukar vara lite klenare växtlighet runtom ljungen eller? Var IOF på en ö... Ivön :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tog lite bilder på kullen häromdagen, det va ducceklubben som körde.
Knäppte som vanligt massa skit men några bra varav denna nog vart bäst, efterbehandlad men vad tycker ni?
Det är väl åt det här hållet man vill komma med rörelseoskärpan?

Bifogat

• sdf1.jpg
    sdf1.jpg
    146.1 KB · Visningar: 47
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!