Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Canon MP-E 65, 1-5:1...

Den är fin! Men fy fan vad den kostar.

Ang, skärpa, makro och ljus: En blixt är inte fel att koppla med en kabel för lite-från-sidan-ljus. Eller bygga en off-camera-ställning för blixt. Så ljuset kommer antingen snett ovan från höger eller vänster. Det har jag tänkt göra för att få ljuset från där jag vill.

Speciellt nu när jag sitter med två blixtar....:hihi

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det brinner/brann i grannkåken, jags tod i fönstret o fotade
IMG_4111.JPG

Kan man få nån slant tror ni, från tidningen förstås?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Såklart det står ju KTM på vita skåpbilen närmast! :D

Om du ska sälja så får du vara snabb att kontakta tidningen, en del andra brukar var på hugget.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Den är fin! Men fy fan vad den kostar.

Ang, skärpa, makro och ljus: En blixt är inte fel att koppla med en kabel för lite-från-sidan-ljus. Eller bygga en off-camera-ställning för blixt. Så ljuset kommer antingen snett ovan från höger eller vänster. Det har jag tänkt göra för att få ljuset från där jag vill.

Speciellt nu när jag sitter med två blixtar....:hihi

Jepp! Off-budget för mig. :)

Köpte Dörr:s ringblixt billigt från Düskland, tror den var en tusing billigare än på cyber.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
[bild]
Det ser nog mörkt ut. Om du kollar bilden lite noga så ser du förutom den som står och fotar (eller filmar) med sin mobil som finns det även en fotograf som står och plåtar med en Canon (antar jag) i bilden.

Ska man kunna få något betalt för en nyhetsbild så gäller det att antingen vara snabbast eller ha väldigt unika bilder.

Jag kommenterade ju iofs, Fredde83's bilder. Canon.
Jag vet att du gjorde det. Men när jag kollar EXIF för den här bilden av en trollslända som Fredde83 la upp så säger min dator att den är tagen med en Nikon D80.

Irriterande att jag inte får bättre skärpa, provade en ziljon olika inställningar utan framgång. Anar att det rörelseoskärpa på micronivå, måste nog korta slutartiden eller så..

Edit. Har bestämt mig för att det är rörelseoskärpa. Bilderna blev märkbart skarpare med 1/125 jämfört med 1/13. Måste tillföra mer ljus.. =/ Satt på balkongen så ville inte slänga på artificiellt ljus då vitbalansen skulle skeva ur..
Jag förutsätter att du redan kör med fjärrutlösare och inte fipplar med självutlösare eller något sånt.

Kör man med en lite sisådär halvlång slutartid så kan man få rörelseoskärpa av de vibrationer som blir i kamerahuset när spegeln slås upp innan bilden tas. Kommer inte ihåg vid vilka slutartider det gäller, men har för mig att det är från ca 1/30s ner till ett par sekunder eller så. Vid kortare slutartider så går det för snabbt för att det ska märkas så värst mycket och vid längre slutartider så hinner kameran sluta skaka och hålla sig stilla bra mycket längre än vad den har skakat så då märks det inte heller.

För att komma undan problemet så kan man köra med spegeluppfällning eller i vissa fall live-view. Spegeluppfällning ("spegellåsning" heter det i inställningarna på en Canon) fungerar så att första gången man trycker på avtryckaren så går spegeln upp, och andra gången så exponeras bilden. När det gäller live-view så gäller det bland annat att man har en kamera som inte börjar fladdra med spegeln för autofokus eller något sånt.

Är du rädd för att vitbalasen ska muppa sig så är det väl bara att köra manuell vitbalans? :tummenupp

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86

Mh, hurra =)

Jag förutsätter att du redan kör med fjärrutlösare och inte fipplar med självutlösare eller något sånt.

Kör man med en lite sisådär halvlång slutartid så kan man få rörelseoskärpa av de vibrationer som blir i kamerahuset när spegeln slås upp innan bilden tas. Kommer inte ihåg vid vilka slutartider det gäller, men har för mig att det är från ca 1/30s ner till ett par sekunder eller så. Vid kortare slutartider så går det för snabbt för att det ska märkas så värst mycket och vid längre slutartider så hinner kameran sluta skaka och hålla sig stilla bra mycket längre än vad den har skakat så då märks det inte heller.

För att komma undan problemet så kan man köra med spegeluppfällning eller i vissa fall live-view. Spegeluppfällning ("spegellåsning" heter det i inställningarna på en Canon) fungerar så att första gången man trycker på avtryckaren så går spegeln upp, och andra gången så exponeras bilden. När det gäller live-view så gäller det bland annat att man har en kamera som inte börjar fladdra med spegeln för autofokus eller något sånt.

Är du rädd för att vitbalasen ska muppa sig så är det väl bara att köra manuell vitbalans? :tummenupp

Jo, körde "nedräkningsläge"..

Testade nu på morgonen liveview just i det syftet men har svårt att avgöra om vibrationerna blir mindre. Ska dock kika på det där tvåstegsläget för spegeln.

Visst kan jag ställa vitbalansen manuellt men om jag har två olika varma ljuskällor blir det väl aldrig klockers? Iofs skitsamma, hur många färger kan en fluga ha? :rolleyes:

Tack för tipsen.

Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Esquire, labbade lite mer.

Provade först den fördröjda slutaren, upplevde att det gjorde minimal skillnad tyvärr. Testade sen att fota med blixt, vanlig extern, men som jag förstår det så går det inte att ställa slutartiden snabbare än 1/60 vilket gör att så fort jag använder mindre bländare än typ 8 så börjar det bli suddigt. Och jag måste ha minst 14 för att få tillräckligt skärpedjup..

Som jag ser det så är den enda lösningen att skaffa fasta lampor som är tillräckligt skarpa, right?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag använder min Nissin 622 som slavblixt och försöker studsa den mot något. Använder då MUP(spegeluppfällning) och trådutlösare. Provade nyss med 1/320 f/20 , blev ljust och bra. (inomhus)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Provade först den fördröjda slutaren, upplevde att det gjorde minimal skillnad tyvärr. Testade sen att fota med blixt, vanlig extern, men som jag förstår det så går det inte att ställa slutartiden snabbare än 1/60 vilket gör att så fort jag använder mindre bländare än typ 8 så börjar det bli suddigt. Och jag måste ha minst 14 för att få tillräckligt skärpedjup..

Som jag ser det så är den enda lösningen att skaffa fasta lampor som är tillräckligt skarpa, right?
Har du provat att fotografera på snabbare slutartid med blixten på kameran eller gissar du? Nog borde du kunna köra slutartid snabbare än 1/60s på en modern kamera. Min analoga Pentax K1000 med den nästan lika gamla Nissin-blixten kunde man inte köra på annat än 1/60s. Men på en modern digital systemkamera borde du iaf kunna komma upp mot 1/250s eller något sånt med en hotshoeblixt. Kollar du i handboken till blixten eller kameran så står det nog något där.

En hotshoeblixt borde nog även ha tillräckligt med kräm för att få nog med ljus för f/14 på såpass kort håll (macroblixten från Canon tror jag ligger på ledtal 24, alltså mindre än de flesta hotshoeblixter). Speciellt om du har den på kabel eller något så du kan få lite bättre vinkel för macro på den än om du kör den direkt på kameran.

Fasta lampor... Se bara till att de inte är för starka halogenlampor eller något sånt. Då blir det rostade flugor. :tungan

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Vet inte hur jag tänkte innan men kör manuellt nu.

Tidsutlösare, mup, blixten i commandermode på manuell full styrka (något mindre på vissa), 1/160-1/250, f7-f18.

Ju mindre bländare ju suddigare blir det. Se bilden nedan.

Klicka för orginalsize!

Externa blixten står på sidan och triggas med interna blixten, studsar på vita papper.

flugor.jpg

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Denna luring hittade jag nyss..Levandes och på frihand.

2yn5e7t.jpg

e9zu9z.jpg

Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Skitfina! Om jag ska säga något så kanske jag saknar gult i bilderna, de är väldigt gröna, nästan lite onaturligt. Sländan kanske är lite överskärpt?

Larven gör sig väldigt bra på bild =)

Tackar alla för ris o ros.

Kan vara att jag dragit för hårt i spakarna i de gröna.
Till mitt försvar är att naturen är verkligen grön i området jag varit.
Dessutom älskar jag grönt.

Som någon säger är sländan fotad med min gamla Nikon. Ville dock visa den, då jag är väldigt nöjd med den. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning