Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mmmmm Canon 300mm IS nja varför inte en 400mm IS fast då
får man donera någon kroppsdel. Fördelen med crophusen är att ta brännvidden x 1,6 för galons del så får du nästan 300 "280" med ett 70-200.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mmmmm Canon 300mm IS nja varför inte en 400mm IS fast då får man donera någon kroppsdel.
Finns det någon kroppsdel som inbringar ett tillräckligt högt värde för ett EF 400/2,8 L IS USM på svarta marknaden? :va

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Finns säkert någon Hostel ställe "ni som sett filmen vet" där finns det säkert spare parts. Nja den dagen jag köper ett 70-200 2,8 blir nog det sista zoom. Har för mkt hobbies men foto är skitdyrt så får hålla en låg profil där.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
rookie skrev:
Möjligen en del...om man säljer den flera gånger...:D:D:D
Räcker det inte med att kan bli ordentligt r*vknullad av de svenska generalimportörerna så fort man ska köpa något i vårat avlånga land? :brinnerup

Nja den dagen jag köper ett 70-200 2,8 blir nog det sista zoom. Har för mkt hobbies men foto är skitdyrt så får hålla en låg profil där.
Han man ett 70-200/2,8, en schysst normalzoom och en vidvinkelzoom så behöver man inga andra zoomar. Då blir det dags att snöa in på fast optik istället. :brynad

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Lite sugen på ett nytt objektiv men kan inte bestämma mig. Det står mellan Canons 85 f/1.8 och 100 f/2.8 macro. 85an ger fina porträtt men det gör 100an också plus att den gör... macro, fast 85an går upp till f/1.8... Hmm :)

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Mmmmm Canon 300mm IS nja varför inte en 400mm IS fast då
får man donera någon kroppsdel. Fördelen med crophusen är att ta brännvidden x 1,6 för galons del så får du nästan 300 "280" med ett 70-200.

Nä, för om du tar vikten att behöva konka runt på så kan du förstå varför många yrkesplåtare väljer ett fast 300/2.8 med 2X konverter än ett 400/2.8.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Okej...lite shoppat igen.

En reflexskärm 110cm 5i1
Ett Tamron/2.8 Macro
Mellanringar med bländarstyrning och AF

....börjar bli pHeTt dyrt! :gnissla

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Var ute på RR-träning häromdagen. Här kommer några bilder.

IMG_2481red2.jpg

IMG_2433red2.jpg

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Lite sugen på ett nytt objektiv men kan inte bestämma mig. Det står mellan Canons 85 f/1.8 och 100 f/2.8 macro. 85an ger fina porträtt men det gör 100an också plus att den gör... macro, fast 85an går upp till f/1.8... Hmm :)
Skillnaden mellan f/1,8 och f/2,8 är ju bara något mera än ett steg. Å andra sidan så är ju närgränsen bra ca en tredje del på macrogluggen jämfört med den andra (strax över 30cm jämfört med 85cm). Köpa båda kanske? :)

Skulle jag stå inför samma val så skulle det nog luta mot macrogluggen. Just för att jag i dagsläget inte har någon sån. Eller ens vettig närgräns på något av mina objektiv.

Jag känner en som har ett EF 85/1,8 USM och en som har ett EF 100/2,8 USM Macro, och båda är nöjda med sina respektive objektiv. Så vilket du än väljer så kommer det nog att vara ett bra objektiv iaf. Det beror lite på dina behov och vad du kommer att använda objektivet till då.

Okej...lite shoppat igen.

...

....börjar bli pHeTt dyrt! :gnissla
Oavsett vad man har så finns det alltid något mera som skulle passa fint i kameraväskan... :tungan

Själv så känner jag mig ganska så nöjd nu sedan jag köpte min 5DmkII. Det är bara lite småsaker som kanske skulle vara trevligt. Som kanske ett batteri till. Och en uppsättning radiosändare kanske inte vore helt fel nu när jag inte längre har ett hus som kan bränna av blixtarna trådlöst. Det skulle ju inte sitta i vägen med lite längre brännvidd att tillgå heller, särskilt inte sedan det blev fullformatshus. För att inte tala om hur naken jag känner mig utan en uppsättning Elinchrom Ranger Quadra med två A-huvuden och lite annat godis! :arsele :gnissla :brinnerup

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Köpte mig ett begagnat Samyang 85 f1,4 i helgen :näsblod

Har lekt litegrann och insett att det är fan inte lätt att få skärpan på rätt ställe. 10cm skärpedjup på 4 meters avstånd typ.

Sjukt mkt CA tyvärr och jag har ännu inte fått till den där skärpan som tydligen ska gå..

Några exempel:

sy1.jpg

sy2.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Köpte mig ett begagnat Samyang 85 f1,4 i helgen :näsblod

Har lekt litegrann och insett att det är fan inte lätt att få skärpan på rätt ställe. 10cm skärpedjup på 4 meters avstånd typ.

Sjukt mkt CA tyvärr och jag har ännu inte fått till den där skärpan som tydligen ska gå.
Snygga bilder :tummenupp Nu va de kanske inte så mycket kontrast i motivet, men jag såg då inte nån farlig CA? :va Du skulle kanske testa ett Tamron 70-300, det har CA. Fotar man tex hus med ett sånt så har man en regnbågskant runt hela huset :huvet Allt dyrt är inte bra, men det finns mycket billig bråte som är ren sket, å den gluggen va ett exempel på det :(

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Snygga bilder :tummenupp Nu va de kanske inte så mycket kontrast i motivet, men jag såg då inte nån farlig CA? :va Du skulle kanske testa ett Tamron 70-300, det har CA. Fotar man tex hus med ett sånt så har man en regnbågskant runt hela huset :huvet Allt dyrt är inte bra, men det finns mycket billig bråte som är ren sket, å den gluggen va ett exempel på det :(

Neh, du har rätt, de där bilderna var inget bra exempel (och tillfixade) men på många andra är det så pass mkt att jag stör mig.

Jo jag tror faktiskt jag har haft ett 70-300 eller vad den nu var, 1500 spänn, mitt första objektiv och det var klart obra =)

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Esquire: Lutar också mot macron just för att jag inte har något sådant objektiv. Har inte köpt något nytt objektiv på över ett och ett halvt år så det börjar bli dags nu :)

eisbaer: Snyggt! Har också testat det objektivet och insåg ganska snabbt att det krävs ordentligt med träning för att träffa rätt, eller använda en kamera med live view :)

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Esquire: Lutar också mot macron just för att jag inte har något sådant objektiv. Har inte köpt något nytt objektiv på över ett och ett halvt år så det börjar bli dags nu :)

eisbaer: Snyggt! Har också testat det objektivet och insåg ganska snabbt att det krävs ordentligt med träning för att träffa rätt, eller använda en kamera med live view :)

Tack, jo jag kör med live view (helvete vad det äter batteri).
Fick du till några bilder med bra skärpa? Jag tycker mina zoomar ger bättre skärpa..

Sen att det är mkt CA är ju inte unikt för detta utan alla gluggar med den ljusstyrkan.

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i

Du kommer inte att bli besviken på Canons Macro 100. Jag bytte ut min "gamla" 100/2.8 Macro mot den nya modellen med IS för en vecka sedan.
Förutom IS:en har den nya en fokusområdesomkopplare som fungerar utmärkt för att slippa en del av skärpejagandet i macroområdet.

@Esquire: Om du inte redan har en så fungerar Canons 1,4 förlängare utmärkt tillsammans med 70-200:an. Jag bytte ut min "gamla" 2.8 Zoom mot nya modellen samtidigt med macrobytet. Märkbart bättre prestanda på full öppning. (o lite bättre närgräns på köpet)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fassan ska köpa kamera och undrar vilken som är bäst i prisklassen 0-5000kr? Han har mest kollat på Nikon D3000 och Canon EOS1000D. Känns som att det kvittar vilken av dom man köper? Eller finns det någon utmanare?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Du kommer inte att bli besviken på Canons Macro 100. Jag bytte ut min "gamla" 100/2.8 Macro mot den nya modellen med IS för en vecka sedan.
Förutom IS:en har den nya en fokusområdesomkopplare som fungerar utmärkt för att slippa en del av skärpejagandet i macroområdet.

Lite trådkapning men jag är oxå sugen på ett macro. Räcker 100mm? Känns som man måste bra nära kryp som sällan gillar att man kommer just nära... :)

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Fassan ska köpa kamera och undrar vilken som är bäst i prisklassen 0-5000kr? Han har mest kollat på Nikon D3000 och Canon EOS1000D. Känns som att det kvittar vilken av dom man köper? Eller finns det någon utmanare?

Han kan tänka efter lite om han har vänner som har Canon eller Nikon, så kan han ju kanske låna objektiv av dom. Annars spelar det nog inte så stor roll. Jag har en 1000D & den är rätt liten, (fast det tror jag D3000 är med) så att klämma och känna på dom kan vara en nog så viktig del i köpet, så att den ligger bra i näven.

Just, Nikon'en har ingen "live-view", vilket kan vara nog så praktiskt att ha vid vissa fototillfällen.

Förklaring på det.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
@Esquire: Om du inte redan har en så fungerar Canons 1,4 förlängare utmärkt tillsammans med 70-200:an. Jag bytte ut min "gamla" 2.8 Zoom mot nya modellen samtidigt med macrobytet. Märkbart bättre prestanda på full öppning. (o lite bättre närgräns på köpet)
Jag har länge funderat på en förlängare. Och gärna Canons 1,4X. Men de är är ju en aning dyra (om än säkert av en god anledning). De brukar till och med kunna skena iväg ganska ordentligt som begagnade. Det får kanske bli om man känner någon som åker över till USA eller något.

Nya 70-200/2,8... Jag började läsa något test om den. Sedan kom jag till delen då de listade upp de bildmässiga fördelarna jämfört med föregångaren. Då hade jag inte råd att fortsätta läsa. :näsblod
Nejdå, jag är fortsatt nöjd med min "gamla". Så länge jag själv inte testar den nya och förbättrade versionen kanske.

Lite trådkapning men jag är oxå sugen på ett macro. Räcker 100mm? Känns som man måste bra nära kryp som sällan gillar att man kommer just nära... :)
Det finns nog inget macro som har tillräcklig brännvidd för att jag ska vara bekväm med att fotografera småkryp...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati