Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Coolt tack så hemskt mkt Hoztic, är lite trött på crossfoto så vill prova lite annat också.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det verkar farligt att kliva av hojen sådär uppe i luften :näsblod

Hur kändes den? Hur var autofokusen jämfört med tex 7D?
Jodu. Yngsta grabbarna i den där tävlingen var 15-16år och inledde lite mjukt med en 360 när de droppade in i banan. Innan de ens kommit fram till de poänggivande hoppen. Sedan var det ju en del som råkade tugga grus i landningen efter att ha åkt över sin förmåga också. :näsblod

Den var lite bättre än vad jag hade trott. Men jag tycker den verkade lite chansartad, och ibland så chansade den helt uppåt väggarna. Särskilt i den här situationen, att man innan har ställt skärpan mot hoppet, sedan kommer hopparen som man följer och vill att AF ska göra samma sak. Antingen blev det helt fel, eller så blev någon bild i en serie bra, eller så lyckades den få till alla bilder.

AF på 7D kändes lite säkrare.

Kollar man på Stockholms friåkares hemsida så är det tunnt med träningstider i juli
Det är väl för att varenda cykeltok häckar upp i Åre under sommaren. :tungan

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Nån mer som ska plugga iår?

Jag lyckades komma in på BÅDE "12467 Fotografi - Visuell kommunikation 7,5hp" och "12389 Digital bildbehandling 7,5hp".

Kan nog bli svettigt sidan om heltidsjobb? Vad säger de som gått kursen/kurserna förut?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej Hej alla foto galningar.
Efter att jag fick lite tekniska problem senaste bandträffen och fick istället springa omkring och ta bilder. Så insåg jag att de var rätt kul och sitter nu och läser på för att få tag på en nice systemkamera.
Så jag kanske kommer med lite frågor här senare.:)

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Blev lite smånöjd med denna. Inget macro utan tagen på 500mm. :)

Edit: Var nog lite bättre "original" än på SH...
http://www.mixpix.se/Slanda/index.html

En annan "insekt" =)

20080503190829_bug2_fk.jpg

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En annan "insekt" =)

20080503190829_bug2_fk.jpg

supersnyggt.

jag ska foto bankörning på onsdag ( om man nu får det på actionpics dagar? )
och tänkte höra lite om grundläggande tips,
Tv runt 200, wb efter väder, bildstil=landskap, iso auto, manuellt vald fokuceringspunkt i mitten är vad jag tänkte köra med, hyffsat rätt?

men ai focus eller ai servo?

550d med ett EF 75-300 1:4-5,6

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Fokuspunkt bör väljas efter var i bilden HJÄLMEN befinner sig. Är inte hjälm/förarutrymme skarpt upplevs bilden som suddig. AI Servo på bana men börja följa ekipaget en tid innan för att ge fokusmotorn en chans att hitta in.

Kör helt manuellt då kameran tenderar att underexponera för vit/ljus hoj och överexponera för svart/mörk hoj i Av och Tv-läge. Manuellt så tvingar du kameran att använda DINA inställningar. ISO på så lågt du kan ha utan att frångå dina önskade inställningar. Om du vill ha f5,6 @ 1/200 konstant så kan du behöva laborera lite med ISO upp och ner beroende på om solen tittar fram eller inte.

WB ställs efter ljusets temperatur allt eftersom. Bäst att ha det så rätt som möjligt i kameran. Använd RAW får att kunna justera lite i efterhand. (Vem har sagt att det ska vara enkelt att plåta?)
Skit i bildstil...med manuellt så ställer du kameran som du vill ha det. Då hjälper inte bildstilar dig ngt ändå.

Ljusmät mot asfalten (då det är en konstant) det första du gör och ställ slutar och bländarvärden efter det. för att få exponeringen rätt.

Goos Luck

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
supersnyggt.

jag ska foto bankörning på onsdag ( om man nu får det på actionpics dagar? )
Tv runt 200, wb efter väder, bildstil=landskap, iso auto, manuellt vald fokuceringspunkt i mitten är vad jag tänkte köra med, hyffsat rätt?

Nu kan JKAY det där bättre än mig, men personligen tycker jag 1/200 låter för lång. Har nog bara använt mkt snabbare tider än så själv.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Nu kan JKAY det där bättre än mig, men personligen tycker jag 1/200 låter för lång. Har nog bara använt mkt snabbare tider än så själv.

Beror väl på vad du vill ha för effekt? Brukar köra runt 1/160 om jag vill panorera. Man vill väl oftast ha lite fart i bilderna. Om inte i miljön så på däcken åtminstone.

NICE! :tummenupp

I brist på macro tog jag min fasta 50mm o en mellanring o letade kryp på stan... Denna fulingen blev bäst, gömde sig på ett broräcke (spindeln alltså, inte jag :) ).

Sjukt otrevlig =)

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Beror väl på vad du vill ha för effekt? Brukar köra runt 1/160 om jag vill panorera. Man vill väl oftast ha lite fart i bilderna. Om inte i miljön så på däcken åtminstone.
Det beror lite på hastigheten på det man fotograferar också. En slutartid på kring 1/(fordonets hastighet) kan vara lämpligt om man vill ha en snygg och lagom rörelseoskärpa av en panorering.

Vill man frysa objektet så är det betydligt snabbare slutartider som gäller. 1/500s-1/1000s eller snabbare.

Sedan så beror det så klart lite på brännvidden också.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Absolut! Men några 1/160 har jag aldrig lyckats få skarpa bilder med.
Får väl testa det nästa gång. Normalt ligger jag på 1/640 - 1/800 nånting och då har jag fortfarande "snurr" på hjulen.:va

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tack för alla råd, fortsätt jämnföra era tekniker :) så snappar jag upp efterhand.

ska se om jag få låna farsans EF500 också, fast då får det nog bli med stöd också, illa nog på kryckor, hehe

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag brukar ligga mellan 1/100 och 1/250, lite beroende på avstånd, hur fort det går mm. Neråt 1/60 börjar det bli jobbigt att få skärpa på grejerna.

Edit:
Här är 1/100:
IMG_0638.jpg

och här är samma hoj i 1/200:
IMG_0626.jpg

Nu kan iofs bländaren ha bottnat på undre bilden så den blev lite för mörk, men visst ser det ut som att han kör betydligt mycket fortare på övre bilden. Så himla mycket oskarpare är den ju inte heller, ibland har tom jag tur :)

Last edited:

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Absolut! Men några 1/160 har jag aldrig lyckats få skarpa bilder med.
Får väl testa det nästa gång. Normalt ligger jag på 1/640 - 1/800 nånting och då har jag fortfarande "snurr" på hjulen.:va

Hmm, beror väl på motivets hastighet som Esquire påpekade men med 1/160 på Tuvängen blir det mest tillräckligt skarpt.

sh3.jpg

Tyvärr så tror jag man måste ner på 1/100 för att det ska börja bli riktigt bra, typ som Hoztics exempel. Men jag tycker det är svårt att få bilder med hela hojen och föraren skarp när jag panorer runt 1/100. Åtminstone i kurvor. Mest rakt från sidan som de blir bra..

Se exemplet nedan från Bulten. Bara mitten som är skarp..

sh1.jpg

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös

Mina bästa tips:
Begränsningar för dina slutartider ligger i först å främst i brännvidd.
Kör du telet på 300mm så håll dig över 1/320 i slutartid i alla lägen.

Om du står så hojen kommer mot dig i högre farter, typ står längs rakan å fotar hojar som kommer emot dig: 1/800 eller snabbare.
Står du i innerkurva eller längs med en inbromsning och "KAN" panorera så kör aldrig under 1/160 (obs brännvid) om du inte är väldigt panoreringsvan.

Tips vid panorering: Använd AI servo, använd en fokuspunkt med korslagda sensorer.
Panorera mjukt och lägg fokuspunkten mitt på hojen...sikta på en hjälm ger dig jäkligt lite yta för fokuspunkten. Panorera MJUKT och följ med hojen lite innan och efter själva panoreringen. Tryck av MJUKT!

Övning ger färdighet...ställ dig i busken vid en motorväg och testa på passerande fordon i 30min med lite olika inställningar, sen kan du kolla av exif´n och se vad som funkar bäst för dig.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En kort rapport från mina övningar på kullen idag. jag hade skitkul och ser fram emot att göra detta många gånger till.
Men man har mycket kvar att lära det märks.

Jag visar bara en bild till att börja med och den är lite bättre än snittet för dagen, 4-5 bilder blev skarpare och många blev nästan skit.

Obeskuren bild och en i 100% med info, vad beror oskärpan på?
Ovana, felinställningar eller att objektivet inte har bildstabilisering?

Bifogat

• Img_1366small.jpg
    Img_1366small.jpg
    69.8 KB · Visningar: 50
  • Img_1366full.jpg
    Img_1366full.jpg
    114.2 KB · Visningar: 50
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...