Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag valde One.com som webhotel och för registreringen av .se-adressen. Ganska billigt och smidigt. Men jag har ju fortfarande in te fått fingrarna ur och gjort något vettigt av den.

Jag har ingen aning om hur man dirigerar om en adress. Det kanske vore bättre om du ställde frågan direkt ute i "Datorcentralen"? Det kanske finns nördar som häckar där och har koll på saken men som inte går in i den här tråden.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag & datorer är inte riktigt kompatibla men så sätt å vis. Jag vill att http://tlphoto.zenfolio.com heter www.fastlinephotos.se alt .nu

Sökte lite & vissa kunde bara erbjuda 1år bindning medan en annan kunde man binda ända upp till 10år
Precis, du reggar en domän och sen får du hyra in dig på webhotell dit du flyttar din sida. Hur länge du kan knyta din domän i taget styrs av den toppdomänens regler. Se dock till att du hyr in dig på ett webhotell som INTE äger domänen "åt" dig. Jag kan tipsa om Cliche, dom har jag haft i många år och jag är kanonnöjd!

Din Zenfolia-sida är ju bara en undersida hos dom, inget du egentligen kan döpa eller peka om.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag & datorer är inte riktigt kompatibla men så sätt å vis. Jag vill att http://tlphoto.zenfolio.com heter www.fastlinephotos.se alt .nu

Sökte lite & vissa kunde bara erbjuda 1år bindning medan en annan kunde man binda ända upp till 10år

jag har ett gäng sidor hos www.oderland.se
du får ge 123.75 kr för din .se domän hos dom, som är ledig.
Sen ca 100kr / år.
Webhotell har du ju så att säga redan på zenfolio, annars rekommenderar jag ovanstående, vet dock inte om dom har bra lösningar för fotografer/galleri.

Rutiner för DNS kopplingen har jag inte dagsfärskt i minnet, men det har funkat smärtfritt hos dom förr iaf.
(DNS koppling = www.fastlinephotos.se visar det du har på http://tlphoto.zenfolio.com)

OBS
vilken kontoform har du hos zenfolio?
Noterade på zenfolio.com att basic kontot inte kan kopplas mot eget
domännamn, men det går med Unlimited och Premium konton.
och det står även så här:
"Option to use external Home page with Zenfolio account -Premium-"
alltså att integrera ditt zenfoliokonto i en egen hemsidestruktur av egen design, det går bara med premiumkonto, om du nu skulle ha såna planer.
(men fan vet om det inte går att lura när du bygger sidan, men det kan va lurigt)

Ligger du ett basic konto nu så "måste" du uppgradera till ett 50$ unlimited konto för att kunna använda ett eget domännamn.
Enligt vad det står hos zenfolio iaf, jag är lite tveksam till att en tredjepart, t.ex oderland inte skulle kunna dnskoppla ändå.

På deras forum kanske du kan hitta info om hur andra löst det:
http://forums.zenfolio.com/forums/default.aspx

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Åååh tackar så mkt för all input, jo jag har premium kontot dvs största men har avaktiverat köpes alternativet då jag tycker den känns konstigt. När jag blev premium så lyckades en köpa ett foto av mig & få det utskrivet på A3 av någon anledning m vattenstämpel innan jag hann spärra den tjänsten. Jag själv fick inga pengar för min bild.

Jag hittade ev hur man skulle kunna använda ett domännamn & hur man lägger in det på zenfolio. Får nog ta hjälp av frugan som kanske vet hur det ska fixas.

http://www.zenfolio.com/zf/help/presenting-and-customizing-pages/using-your-own-domain-name

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Åååh tackar så mkt för all input, jo jag har premium kontot dvs största men har avaktiverat köpes alternativet då jag tycker den känns konstigt. När jag blev premium så lyckades en köpa ett foto av mig & få det utskrivet på A3 av någon anledning m vattenstämpel innan jag hann spärra den tjänsten. Jag själv fick inga pengar för min bild.

Jag hittade ev hur man skulle kunna använda ett domännamn & hur man lägger in det på zenfolio. Får nog ta hjälp av frugan som kanske vet hur det ska fixas.

http://www.zenfolio.com/zf/help/presenting-and-customizing-pages/using-your-own-domain-name

Kanon att du har premium, dörren öppen för dnskoppling mm om du så önskar.

Väljer du att följa mitt råd så gå hit:
http://www.oderland.se/kontakta-oss/12-internt/4-techsales.html
Skriv en fråga om dom hjälper till med dnskopplingen om du köper domän av dom, bifoga länken i ditt förra inlägg.

eller ring 0300 520 150 och tjöta med dom direkt.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag kom just att tänka på en sak...

När man filmar med sin digitala systemkamera, hur räknar kameran med antal exponeringar då?

När jag sålde min 7D så ville nästan alla som hörde av sig veta hur många exponeringar den hade gått. Men ingen frågade om hur mycket jag hade filmat med den. :näsblod

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

När man filmar med sin digitala systemkamera, hur räknar kameran med antal exponeringar då?

När jag sålde min 7D så ville nästan alla som hörde av sig veta hur många exponeringar den hade gått. Men ingen frågade om hur mycket jag hade filmat med den. :näsblod

vet ej men spelar det nån roll, är det inte antal mekaniska rörelser som räknas?
alltså slitage på spegelreflexen eller vad man säger, eller?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jag håller nog mer R2 där, när man filmar så smattrar ju inte ridån och spegeln fram och tillbaka, dvs borde det inte slita speciellt mycket. Att däremot växla mellan normal och live view sliter ju lika mycket som en vanlig exponering, så gör du det 10 gånger per fotad bild så borde ju kameran slitas 10ggr mer än vad antalet exponeringar ger sken av.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
vet ej men spelar det nån roll, är det inte antal mekaniska rörelser som räknas?
alltså slitage på spegelreflexen eller vad man säger, eller?
Jo, slutaren och spegelmekanismen jobbar ju inte under filmning. Men samtidigt så fipplar man ju med knappar och håller på med annat som bidrar till kamerans totala slitage.

För att dra en parallell till hojar:
Visst är miltalet intressant. Men det vore även intressant att få veta om hojen har använts av en mekanikerskola och fått motorn isärplockad 100ggr av glada amatörer, även om den bara gått 10mil sedan den var ny.

Anledningen till att jag undrar är att det börjar dyka upp en del digitala systemkameror som mest har använts till filmande på begagnatmarknaden.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo, slutaren och spegelmekanismen jobbar ju inte under filmning. Men samtidigt så fipplar man ju med knappar och håller på med annat som bidrar till kamerans totala slitage.

För att dra en parallell till hojar:
Visst är miltalet intressant. Men det vore även intressant att få veta om hojen har använts av en mekanikerskola och fått motorn isärplockad 100ggr av glada amatörer, även om den bara gått 10mil sedan den var ny.

Anledningen till att jag undrar är att det börjar dyka upp en del digitala systemkameror som mest har använts till filmande på begagnatmarknaden.
Ingen frågar ju hur många varv motorn har gått, bara hur långt hjulen har snurrat, du kan ju ha kört på ettan konstant (vilket ju på en sporthoj räcker till alla lagliga hastigheter i Sverige) eller låtit den gå på tomgång nån timme varje dag du har kört några mil.

Det är nog många som har köpt en systemkamera, filmat lite, insett att det inte var så fruktansvärt kul/alt inte impade så mycket på polarna och då säljer dom den.

Men det är klart, det vore kul med nån som verkligen har koll som kan säga hur mycket själva filmandet sliter på sensorn i första hand. Det borde ju vara som på en vanliga videokamera? :va

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag har inte hunnit ta några intressanta bilder med nya kameran än. Men jag skickar upp en som jag tog idag för att bara kolla skärpan lite snabbt med mitt EF 24-105/4 L IS USM.

Så här ser det ut som jpeg direkt ur kameran (men med storleksändring och konverterad till sRGB):
blomma.jpg

Och vid 100% ser bilden ut så här:
storblomma.jpg

Bilden är tagen ganska nära närgränsen med en brännvidd på 105mm, f/4, 1/250s, ISO100 och IS aktiverad.

Inte så illa pinkat. Skulle inte tro att man kan förvänta sig så himla mycket mer av det objektivet. :)

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Idag var jag uppe i Åre en sväng och hårdtestade nya kameran under en cykeltävling.

Utsikten och vädret kunde nog inte ha blivit så mycket trevligare.
idyll.jpg

Har bara kollat igenom bilderna lite snabbt nu. Får se om jag hittar något riktigt guldkorn sedan. Det bör ska finna bilder på både backflippar och någon frontflip där.

hoppare5.jpg

hoppare3.jpg

hoppare2.jpg

hoppare1.jpg

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är avis Esquire, är sugen att prova fota DH, har ingen aning ifall de anordnar nåt i Hammarbybacken snart.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är avis Esquire, är sugen att prova fota DH, har ingen aning ifall de anordnar nåt i Hammarbybacken snart.
Kollar man på Stockholms friåkares hemsida så är det tunnt med träningstider i juli, men sen så:
Onsdag 23 Jun kl 18:30-21:00
Söndag 27 Jun Stängt pga Midsommar
Söndag 04 Jul kl 12:00-16:00

Söndag 01 Aug kl 12:00-16:00
Onsdag 04 Aug kl 18:30-21:00
Söndag 08 Aug kl 12:00-16:00
Söndag 15 Aug kl 12:00-16:00
Onsdag 18 Aug kl 18:30-21:00
Söndag 22 Aug kl 12:00-16:00
Söndag 29 Aug kl 12:00-16:00
Onsdag 01 Sep kl 18:30-21:00
Söndag 05 Sep kl 12:00-16:00