Diskutera Digital Fotografering här

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kan man göra nått test och kolla skärpan på sina grejor?

bra ljus, autoläge, tidsutlösning?
tycker inte att nån bild jag knäppt än är riktigt riktigt skarp.

nåväl, jag är jättenöjd med kameran och läser på efterhand, och i brist på hojmotiv så blir det en del natur mm, lite begränsad av kryckor också men men.
på kortet på tjejen här så försökte jag få håret lite suddigt i vinden men ansiktet skarpt, lyckades nästan men fick många överexponerade kort, körde en massa försök med olika inställningar men mest i Tv, tips?

Bifogat

• flua.jpg
    flua.jpg
    78.9 KB · Visningar: 31
  • humla.jpg
    humla.jpg
    56.6 KB · Visningar: 29
  • tjej.jpg
    tjej.jpg
    146.2 KB · Visningar: 50
  • gubbe2.jpg
    gubbe2.jpg
    79.8 KB · Visningar: 33
  • padda.jpg
    padda.jpg
    114.5 KB · Visningar: 29
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Eftersom jag tyckte att det var för varmt att stå på Tuvis å fota, lite för varmt för skinnställ å jag måste iaf skruva med hojen så gick jag till en tallhed och fotade lite istället :huvet Här är ett av resultaten:

IMG_1837_fx.jpg

Nån som kan gissa vad det är? :)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Haha,,är det macro kan det va vad f¤n som helst. Får väl gissa på dina ovårdade fotsulor..:)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jaja messersmitter du fattade ju vad jag menade:)
*vrooom* Jag är ett flygplan! :tummenupp

Nämnde om blixtstyrningen men han som tog emot den höll bara på med Sony så får kolla med detta med dem när jag ska hämta den. Jag använder inte den så mkt så tar det efter sommaren istället.
Vad är det för problem du har med blixtstyrningen? Har kanske läst det men lyckats glömma bort det igen. :gnissla

på kortet på tjejen här så försökte jag få håret lite suddigt i vinden men ansiktet skarpt, lyckades nästan men fick många överexponerade kort, körde en massa försök med olika inställningar men mest i Tv, tips?
Vad har du använt för inställningar, slutartid, bländare, brännvidd etc på den där bilden?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad är det för problem du har med blixtstyrningen? Har kanske läst det men lyckats glömma bort det igen. :gnissla

Nä det vet jag inte om jag har eftersom jag inte provat. En på fotosidan har problem med när han kör med sin 580 som master & nåt med andra ridån som bilderna blir överexponerade. Tror han hade provar på andra exemplar som hade samma problem men eftersom jag inte har någon master blixt så har jag inte provat detta.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Haha,,är det macro kan det va vad f¤n som helst. Får väl gissa på dina ovårdade fotsulor..:)
Nej, dom lever ständigt i ett varmt och fuktigt klimat, så torkar gör dom inte :fakta :hihi

Torkad jord/lera?
Nix, jag fotade lite lavar på ett träd! Jag gillar känslan av att det skulle kunna vara Etiopisk soltorkad jord eller månlandskap, det stora i det lilla så att säga :) Jag letade bägarlav, men hittade bara små fula, som dessutom växte så att jag inte kunde rigga stativet vettigt :( Så då fick det bli lava-som-växer-mitt-på-träd istället...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Esquire;4830835 Vad har du använt för inställningar skrev:
ur Digital photo professional, just denna va ju inte Tv men..

Bifogat

• 0523inf.jpg
    0523inf.jpg
    99.7 KB · Visningar: 40

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Japp! :tummenupp Se bara till att ha en riktigt bra skrivare, din gamla bläckstråleskrivare från sent 80-tal kanske inte gör jobbet perfekt ;) Alternativt fota saker som du vet är skarpa, förpackningar, etiketter osv.

ok du förstår jag, tackar, tror inte skrivaren fixar det bättre än som du säger nått annat, ska kolla.
Ska man låta allt va auto med af?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
ok du förstår jag, tackar, tror inte skrivaren fixar det bättre än som du säger nått annat, ska kolla.
Ska man låta allt va auto med af?
Ställ kameran på Av och börja med största möjliga bländare (minst nummer) och ta en bild för varje bländarsteg (1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 osv) upp till minsta möjliga, då ser du om du har variationer beroende på bländaröppning. Har du en zoom är det ju lämpligt att göra en sån repa på kortast brännvidd, längsta brännvidd och nån i mitten. Men du måste ju ha kameran på stativ och det du fotar måste stå still, dvs exakt samma avstånd mellan motiv och fokalplanet på alla kort!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ställ kameran på Av och börja med största möjliga bländare (minst nummer) och ta en bild för varje bländarsteg (1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 osv) upp till minsta möjliga, då ser du om du har variationer beroende på bländaröppning. Har du en zoom är det ju lämpligt att göra en sån repa på kortast brännvidd, längsta brännvidd och nån i mitten. Men du måste ju ha kameran på stativ och det du fotar måste stå still, dvs exakt samma avstånd mellan motiv och fokalplanet på alla kort!

allright
jag har endast ett 18-55, ska jag ha det på 18?
och ca 50cm till det jag fotar?

tack för hjälpen :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
allright
jag har endast ett 18-55, ska jag ha det på 18?
och ca 50cm till det jag fotar?

tack för hjälpen :)
Precis! En runda på 18mm, en på kanske 35 och en på 55m. En halvmeter till det du fotar kan nog vara lämpligt, ju kortare avstånd, desto kortare skärpedjupsområde har du ju, så ju närmare kortaste avstånd du kan ha, desto "känsligare" blir det ju. På 10m så lär du inte se om det fokuserar nån dm fel, i synnerhet inte vid 18mm :) Längre brännvidd ger ju också kortare skärpedjupsområde.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nä det vet jag inte om jag har eftersom jag inte provat. En på fotosidan har problem med när han kör med sin 580 som master & nåt med andra ridån som bilderna blir överexponerade. Tror han hade provar på andra exemplar som hade samma problem men eftersom jag inte har någon master blixt så har jag inte provat detta.
Hmm... Tror jag läste om någon som hade något sånt problem med sin 7D med ett EF-S 10-22 eller något sånt på.

ur Digital photo professional, just denna va ju inte Tv men..
På den där bilden så kanske du hade kunnat testa med att köra på Tv-läget. Med en betydligt kortare slutartid än vad kameran hade valt åt dig i det här fallet. Kanske börjat på någonstans kring 1/30s och testat dig fram till den effekt du ville ha. ISO 100. Och du kunde ha valt AF-punkt i kameran själv och satt den mitt i hennes ansikte elelr något sånt.

MEN! Anledningen till att det blev så överexponerat var nog för att det blev för ljust ute för att kunna få till så långa slutartider med det objektivet. För om jag inte missminner mig så klarar Canons 18-55 en minsta bländare på f/22, vilket är ca fem steg från vad kameran hade valt nu. Så ändrar man slutartiden fem steg från de 1/2000s som kameran hade valt nu så blir det 1/60s, allting långsammare än det och det hade blivit överexponerat.

När jag gick ut och ställde mig mitt i solen med min exponeringsmätare nu inställd på 1/30s och ISO 100 så tyckte den att f/22,8 vore lämpligt (alltså i stort sett nästan f/32).

Så för att du skulle kunnat få till effekten du var ut efter så hade det antingen behövts ett objektiv som klarar en bländare på f/32 eller ett gråfilter. :)

Edit: eftersom du är N ybörjare och kanske inte vet vad ett gråfilter är så kan man säga att det är som solglasögon för objektivet. Det minskar ljusinsläppet.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tackar tackar
pedagogiskt och lättfattat svar :tummenupp
nu har jag nått att jobba på framöver.

På den där bilden så kanske du hade kunnat testa med att köra på Tv-läget. Med en betydligt kortare slutartid än vad kameran hade valt åt dig i det här fallet. Kanske börjat på någonstans kring 1/30s och testat dig fram till den effekt du ville ha. ISO 100. Och du kunde ha valt AF-punkt i kameran själv och satt den mitt i hennes ansikte elelr något sånt.

MEN! Anledningen till att det blev så överexponerat var nog för att det blev för ljust ute för att kunna få till så långa slutartider med det objektivet. För om jag inte missminner mig så klarar Canons 18-55 en minsta bländare på f/22, vilket är ca fem steg från vad kameran hade valt nu. Så ändrar man slutartiden fem steg från de 1/2000s som kameran hade valt nu så blir det 1/60s, allting långsammare än det och det hade blivit överexponerat.

När jag gick ut och ställde mig mitt i solen med min exponeringsmätare nu inställd på 1/30s och ISO 100 så tyckte den att f/22,8 vore lämpligt (alltså i stort sett nästan f/32).

Så för att du skulle kunnat få till effekten du var ut efter så hade det antingen behövts ett objektiv som klarar en bländare på f/32 eller ett gråfilter. :)

Edit: eftersom du är N ybörjare och kanske inte vet vad ett gråfilter är så kan man säga att det är som solglasögon för objektivet. Det minskar ljusinsläppet.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag skulle vilja registrera mitt namn som jag har på min sida. Hur gör jag samt vilka ställen är bäst att registera hos? På adressen står det tlphoto.zenfolio men vill ändra till det som står på min sida så det står www.fastlinephotos.se eller com eller vad det finns för olika alternativ?
Det ska gå att ändra så länge man har en registrerad domännamn.

Tacksam för svar! :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skulle vilja registrera mitt namn som jag har på min sida. Hur gör jag samt vilka ställen är bäst att registera hos? På adressen står det tlphoto.zenfolio men vill ändra till det som står på min sida så det står www.fastlinephotos.se eller com eller vad det finns för olika alternativ?
Det ska gå att ändra så länge man har en registrerad domännamn.

Tacksam för svar! :)
Du menar att du vill peka om ditt webhotell så att det pekar på den nya adressen? Eller rättare sagt, så att den nya adressen pekar till webhotellet istället. Det brukar webhotellen ta hand om.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Du menar att du vill peka om ditt webhotell så att det pekar på den nya adressen? Eller rättare sagt, så att den nya adressen pekar till webhotellet istället. Det brukar webhotellen ta hand om.

Jag & datorer är inte riktigt kompatibla men så sätt å vis. Jag vill att http://tlphoto.zenfolio.com heter www.fastlinephotos.se alt .nu

Sökte lite & vissa kunde bara erbjuda 1år bindning medan en annan kunde man binda ända upp till 10år

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati