Hej jag heter Niclas och jag är amatör.
Nu ligger det till så här. Jag älskar att fotografera och kan se den färdiga bilden framför mig och kan därigenom rama in motivet på ett sätt som känns rätt för mig. Men en bild är ju mer än att bara fånga ett motiv. Det är att framställa färger och allt annat precis som man vill ha det. Detta kallas ju som alla kanske känner till efterbehandling. För att göra det behöver man öppna rawfilen och redigera i t ex PS.
Där kommer mitt lilla problem. Jag kan inte göra mycket mer än ändra t ex exponering, vitbalans, kontrast och leka med lite olika filter. Sen vet jag hur man gör liquify för att dölja regnr. Mycket mer än så kan jag inte. Då är frågan som följer. Är det värt att lägga pengar på moderskeppets dvd-kurser eller är de bara skit? Finns det andra bra sätt att lära sig eller ska man helt enkelt spendera timmar, dagar, veckor och månader med att leka och lära själv?
Idag är den perfekta dagen att öva med tanke på att jag är sjuk. Orkar inte resa mig från datastolen mer än när jag ska steka upp lite falukrov och stuva makaroner Tog ett gäng bilder igår och har bra råvaror (läs RAW-varor) att laborera med.
MVH PS-Amatör
Jag har köpt alla Moderskeppets DVD'er och kollat på dom. Personligen tycker jag dom e skitbra och dom har lärt mig allt jag kan om photoshop. Men nu står dom bara i hyllan och samlar damm så varför splittar vi inte på dom ist? Du tjackar dom av mig för halva priset?
Låter som en bra idé! Vilka har du?
EDIT: Såg att du hade alla... Tänke mest ifall du hade Det bästa del 2 också för den verkar inte vara släppt än?
Ja alla utom "Det bästa 2" eftersom den inte är släppt. "Från färg till svartvitt och tillbaka" Har jag inte kollat igenom hela. Den är 9 timmar Men det gör jag under tiden du kör igenom dom andra.
Du vet att du kan tanka "Grunderna i Photoshop" gratis va?
Var tankar jag den?
Med andra ord är det "det bästa ur..." och "från färg till svartvitt..." du har till salu? Eller har denne Mattias släppt fler filmer?
MVH Niclas
Tja, en bild tagen nästan rakt mot solen med 15s slutartid dagtid kan ju inte bli så mycket annat än överexponerad delvis.Esquire: Vet inte om den är något överexponerad elller ska det vara så?
Tja, en bild tagen nästan rakt mot solen med 15s slutartid dagtid kan ju inte bli så mycket annat än överexponerad delvis.
Jag körde IR-filter. Det ser helt svart ut när man tittar genom sökaren då man använder det för att det bara släpper igenom infrarött ljus.Ha ha ha ha såja var snäll mot en nybörjare. Använder man gråfilter då eller?
Fotade min 1mån gamla dotter idag igen .
Har blivit ett par kort nu.
Jag körde IR-filter. Det ser helt svart ut när man tittar genom sökaren då man använder det för att det bara släpper igenom infrarött ljus.
Sedan så är bilden konverterad till svart/vit i Photoshop genom ett justeringslager för nyans/mättnad där mättnaden är nerdragen till -100. Det ligger även ett justeringslager där för kontrast/ljusstyrka där ljusstyrkan är nerdragen på minsta sedan har jag använt lagermasken för att måla fram lite mer mörkhet i ankaret och sänkt opaciteten för lagret till 15 för att inte effekten skulle vara allt för stark.
(om jag inte hade konverterat bilden till svartvit så hade den varit röd/rosa/lila/vit)
Fotade min 1mån gamla dotter idag igen .
Har blivit ett par kort nu.
Testade att fota rinnande vatten.
Stativ-slutartid-bländare?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|