Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har varit ute idag med kameran.

En bild på temat: Det som göms i snö...

Och en bild på temat: Schlem. :hihi

Sen fick jag min nya väska idag.

Dakine Sequence.

Så nu har jag en liten väska över om nån vill köpa?
Får jag igen pengarna jag gjorde av med på ica iag för den så är jag nöjd. 200 plus frakt. Bör gå o trycka ner den i ett kuvert för 35kr.

Bifogat

• IMG_8273 (Medium).jpg
    IMG_8273 (Medium).jpg
    33.6 KB · Visningar: 42
  • IMG_8277 (Medium).jpg
    IMG_8277 (Medium).jpg
    65.4 KB · Visningar: 48
  • IMG_8279 (Medium).jpg
    IMG_8279 (Medium).jpg
    43.5 KB · Visningar: 41

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Strippa inte all Exif info.

Jag vill kunna se vilka grava fel du gör så jag har nåt att klanka ner på.
Kanske är Pixbox som ställer till det för honom?

För exif fungerar på de bilder han har laddat upp här.

Edit: Och om jag får gissa så har han tagit alla bilderna med sitt Tamron 28-75mm 2,8.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kanske är Pixbox som ställer till det för honom?

För exif fungerar på de bilder han har laddat upp här.

Edit: Och om jag får gissa så har han tagit alla bilderna med sitt Tamron 28-75mm 2,8.
:nicka

Jag använder bara de nu mer. Det är allt jag behöver. :)

Strippa inte all Exif info.

Jag vill kunna se vilka grava fel du gör så jag har nåt att klanka ner på.
Jag tror att om du klickar på bilden och sen tankar ner original filen så ska det nog gå o fuska. ;)

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Jag använder bara de nu mer. Det är allt jag behöver. :)
Nejnejnej! Du behöver ju något 70-200/2.8 också. Och ett polariseringsfilter. Och ett objektiv med kraftigare vidvinkel. Och ett EF 50/1.8 II. Och en Speedlite 430EX. Och...

Jag fick förresten veta idag att jag snart kan åka söderut och hämta mitt Canon EF 70-200/2,8 L IS USM :hoppa

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Nejnejnej! Du behöver ju något 70-200/2.8 också. Och ett polariseringsfilter. Och ett objektiv med kraftigare vidvinkel. Och ett EF 50/1.8 II. Och en Speedlite 430EX. Och...

Jag fick förresten veta idag att jag snart kan åka söderut och hämta mitt Canon EF 70-200/2,8 L IS USM :hoppa
Schhhhchhhhh, berätta inte det för min plånbok.

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
I bland kan man köra hoj och fota....inte samtidigt kanske:va
097-a.jpg

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Sådär ja! Gammelbettan är såld efter 44 timmar på blocket... så nu har jag ca 20 lax att spendera! :D (ja jag sålde den för mer men jag måste ha reskassa till gotland också :tungan)

Tänkte köpa lite från B&H...

70-200 VR
MB-D80
Extra batteri(?) man ska väl köra två standardbatterier i greppet?
SB-800

Funderade på teleconverter men den blev lika dyr som cyberphoto så det lönar sig inte.

Något mer jag borde komplettera med som är prisvärt i staterna?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar så mkt för all info.

Nu är jag kluven om jag ska satsa på ett 70-200 4,0L IS istället eftersom jag förmodligen aldrig kommer skaffa ett 2,8 för mina behov!

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Grattis! Det verkar bli karl av dig också till slut. :tummenupp
Mja, när en bekant till en bekant skulle besöka det stora äpplet så såg jag min chans att beställa ett billigt objektiv. Och eftersom den bekante till den bekante skulle vara där i ett par månader så har jag nu väntat på objektivet i ett par månader... :gnissla

Idag så insåg jag även att det inte skulle göra ont med ett lite skapare objektiv som ersättning till 18-55mm kitzoomen också.
dligskrpa.jpg

Ett sånt Tamron 28-75mm/2,8 som Ricken har ligger bra till. Det har ju fått omdömena "Mycket prisvärt" och "Toppklass" av tidningen FOTO. Men då behöver man ju pengar och det har man alltid för lite av.

Dessutom så ser min kameraväska (Lowepro 4 Nova AW) redan en smula trind ut trots att den bara innehåller en EOS 350D med batterigrepp, kitzoom, Sigma 70-300mm, en Speedlite 430EX och lite blandat smågodis. Den klarar aldrig att man försöker klämma ner ett 70-200/2,8 L IS USM och eventuellt ett 28-75/2,8.

Sedan så ser ju en EOS 350D nästan komisk ut med ett EF 70-200/2,8 L IS USM.
lens.jpg

Så då kanske man blir "tvungen" att inhandla nytt kamerahus också... :rolleyes:

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Tog en liten natt bild ifrån min vy från balkongen.
Tycker de gamla vatten tornet lyser rätt nice på natten

Bifogat

• Natt_liten.jpg
    Natt_liten.jpg
    47.2 KB · Visningar: 43
  • IMG_0083_liten.jpg
    IMG_0083_liten.jpg
    56.9 KB · Visningar: 51

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Och jag fortsätter att leka Ansel Adams.

bdtrd4copy.jpg

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sådär ja! Gammelbettan är såld efter 44 timmar på blocket... så nu har jag ca 20 lax att spendera! :D (ja jag sålde den för mer men jag måste ha reskassa till gotland också :tungan)

Tänkte köpa lite från B&H...

70-200 VR
MB-D80
Extra batteri(?) man ska väl köra två standardbatterier i greppet?
SB-800

Funderade på teleconverter men den blev lika dyr som cyberphoto så det lönar sig inte.

Något mer jag borde komplettera med som är prisvärt i staterna?

Det beror lite på vad du har i dagsläget. Frågan e om du ska investera i prylar som e D80-specifika som batterigreppet, om du sen ska uppgradera kamera? Men det e klart, det är ingen stor kostnad. Jag e splittrad.

Annars börjar du bli ganska bra kittad. Har du nån bra och användbar standardzoom? 17-55 2,8 ?

Och jag fortsätter att leka Ansel Adams.

Jag tycker att produktbilden du la upp innan är snyggare.

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Det beror lite på vad du har i dagsläget. Frågan e om du ska investera i prylar som e D80-specifika som batterigreppet, om du sen ska uppgradera kamera? Men det e klart, det är ingen stor kostnad. Jag e splittrad.

Annars börjar du bli ganska bra kittad. Har du nån bra och användbar standardzoom? 17-55 2,8 ?

Just batterigreppet är väl mest så jag har nu till gotland. Vill ha lite mer kapacitet så det räcker över dagen samt lite motvikt med tanke på att det är lite skillnad på mitt nuvarande telezoom och mitt blivande... Sedan om man har batterigrepp kanske den står sig lite bättre än utan mot de som säljer sina D80 där batterigreppet ingick...

Jag funderar lite på tamron 17-50 2.8 Verkar ganska så prisvärd. Funderar på att skippa blixt och köpa den.

För tillfället har jag iofs 18-70 kitglugg som jag tycker levererar rätt skapliga bilder. Dock är 2.8 bättre än 4.5:näsblod

Sedan är det läge för lite extra minneskort också.

Funderar även lite på tamron 90mm/2.8 macro

Dessutom behövs en ny ryggsäck... Min lilla axelväska är lite trång redan nu :tungan

MVH Niclas

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Tamron 28-75, japp. Ingen dum ide.

Väska, kollapå Dakine Sequence. Har fått riktigt bra omdömmen. Den hara faktiskt riktigt bra bärremmar. Dock är jag lite besviken på ryggen på den. Men jag har inte riktigt använt den än så ett ordentligt omdömme får vänta.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Tamron 28-75, japp. Ingen dum ide.

Väska, kollapå Dakine Sequence. Har fått riktigt bra omdömmen. Den hara faktiskt riktigt bra bärremmar. Dock är jag lite besviken på ryggen på den. Men jag har inte riktigt använt den än så ett ordentligt omdömme får vänta.

Om det är mig du pratar med så funderar jag lite mer på just 17-50 så man får lite vidvinkel också. Men 28-75 Kanske är bättre? För mitt nuvarande normalzoom har ju ändå bländare 3.5 mellan 18-24mm...

MVH Niclas

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Just batterigreppet är väl mest så jag har nu till gotland. Vill ha lite mer kapacitet så det räcker över dagen samt lite motvikt med tanke på att det är lite skillnad på mitt nuvarande telezoom och mitt blivande... Sedan om man har batterigrepp kanske den står sig lite bättre än utan mot de som säljer sina D80 där batterigreppet ingick...

Jag funderar lite på tamron 17-50 2.8 Verkar ganska så prisvärd. Funderar på att skippa blixt och köpa den.

För tillfället har jag iofs 18-70 kitglugg som jag tycker levererar rätt skapliga bilder. Dock är 2.8 bättre än 4.5:näsblod

Sedan är det läge för lite extra minneskort också.

Funderar även lite på tamron 90mm/2.8 macro

Dessutom behövs en ny ryggsäck... Min lilla axelväska är lite trång redan nu :tungan

MVH Niclas

Macro tjaa.... det e lite kul att ha men det e inte skit-användbart. Lite samma e det med blixt tycker jag. Bra att ha men man använder den inte superofta. Den man använder mest e egentligen 17-55 2,8'an. Om jag skulle skriva en användbarhetslista så skulle den nog se ut ungeför såhär:

#1, 17-55 2,8
#2, 50mm 1,8 el. 1,4
#3, 70-200 VR
#4, 12-24
#5, SB 800
#6, Macro
#7, Fisheye
#8, Andra tillbehör

Man måste givetvis köpa allt (det måste man bara göra) men inte samtidigt.
1-4 kan man alternera upp och ner lite beroende på vad man tycker e kul att plåta för tillfället (sen finns det dom som nästan uteslutande fotar macro eller med blixt).

Men som sagt... Macro och blixt e inte skitviktigt according to RoLLER. Du har en inbyggd blixt i kameran också.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...