Dispyten vid parkeringsplatsen i Landskrona

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om jag trots det skjuter en jaktkamrat ifejset kommer jag inte gräva ner honom. :

Nej, för att då skulle du å andra sidan vara rätt säker att du skulle kunna förklara olyckan och komma undan utan att skaka galler för mord medan ett nedgrävt lik och flykt skulle vara rätt svårförklarat och med säkerhet ge dig livstid om du åkte dit för det....

Jag tror de flesta skulle erkänna och ta sitt straff när vi pratar regelrätta olyckshändelser oavsett konsekvens.

Men jag hävdar ändå att de flesta av sporthojs knogmacksutdelande krigare med säkerhet skulle göra vad de kunde för att hålla sig undan rättvisan om ett korvkögräl slutat med att någon dött trots att SH-hjälten bara hade för avsikt att tillrättavisa någon som förtjänade det med en knogmacka....

- "Han taffsade på min tjej!"
- "Han snodde min räksallad!"
- "Han trängde sig och jag var hungrig som fan!"

.....det är ingen direkt hållbar ursäkt när någon ligger medvetslös efter att ha slagit huvudet i trottoarkanten..

Det finns ju vissa högljudda debattanter här som stolt redogör för att de klått upp folk i korvköer men frågan är hur mycket ansvar de frivilligt tar den dagen som det hela fått en så tragisk utgång.

Jag tror fortfarande att de den dagen/natten kommer ta varje chans de kan att komma undan lagens långa arm om de löper allt för stor risk att skaka galler.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
...en svensk pensionär som hävdar sin rätt, för den här personen kan vara närmre suggan än jaktkamraten i värde.

Ja det betvivlar jag inte en sekund, där i ligger förklaringen till varför han agerar som han gjorde. Till och med hans släkt verkar ju tycka det är hyfsat okej det som hänt, för att sedan fortsätta till att skicka in falska vittnesmål via deras barn och hota de riktiga vittnena till livet. Alltihop ivrigt påhejat av den lokala muslimklubben. :lol

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lite analyser av faktan i ärendet.

Tingsrätten: Så orsakade 23-åringen Ingers död

23-åringen som stått åtalad för att vållat 78-åriga Ingers död genom grov misshandel och för att ha misshandlat hennes make döms helt i enlighet med åtalet. Straffet blir fängelse i ett år och tio månader, samt ett skadestånd på 62 000 kronor. Men varför? Tidningen har samlat de viktigaste delarna i tingsrättens dom.

LANDSKRONA. Vilken bevisning var avgörande?

Den tekniska bevisningen i målet var av liten betydelse. Rättsläkaren kunde bara säga att Inger avled till följd av att hon slog huvudet i marken kraftigt efter att hon fallit.

Att hon inte hade skador på händer och armar tyder dock på att hon fallit handlöst som maken berättat. Men varför hon föll går inte att utröna medicinskt.

Till slut kom målet att handla om trovärdigheten hos 23-åringen maken, och det 47-åriga ögonvittnet.

Och även om maken och 47-åringens historia delvis är motsägelsefulla är båda överens om att 23-åringen slagit ett riktat slag mot Ingers ansikte. Båda har uppfattat det som ett knytnävsslag och båda har sagt att slaget slogs med sving.

47-åringen är den ende som uppgett att 23-åringen slog två slag mot maken efter att han slagit Inger till marken.

Men tingsrätten gör bedömningen att maken kan ha glömt slagen på grund av att han chockats och att det kan förklara varför maken hamnade på marken efter bråket, något han själv inte kunnat förklara riktigt.

Makens trovärdighet stöds dessutom av det faktum att han berättade om händelsen för en akutläkare timmen efter händelsen. Den kvinnliga läkaren vittnade vid rättegången och det framgick att makens berättelse precis efter händelsen var princip identisk med den han själv berättade i tingsrätten.

Var misshandeln av Inger grov?

Ja, anser tingsrätten och tar fasta på att den skett på allmän plats, inte föregåtts av provokation samt att det varit tal om grovt våld i förhållande till att det är en äldre kvinna som misshandlats.

Tingsrätten stödjer sig på makens, och den 47-årige man som bevittnade händelsen, uppgifter om att 23-åringen stod ansikte mot ansikte med Inger när han delade ut slaget.

Rätten beaktar också att Inger utsattes för det grova våldet när hon försökte hjälpa sin make när denne angreps.

Den samlade bedömningen är att 23-åringen därför visat så mycket hänsynslöshet och råhet som krävs för att misshandeln ska bedömas som grov.

Var vållandet av Ingers död grovt?

Ja, bedömer tingsrätten. Den som utdelar ett så hårt knytnävsslag mot en 78-årig kvinna att hon faller handlöst måste räkna med att den slagna kan få allvarliga skador, resonerar rätten.

Det innebär att 23-åringen gjort ett medvetet val av så allvarlig slag att vållandet av Ingers död ska bedömas som grovt.

Hur bedöms den nioåriga flickans berättelse?

Flickan är en släkting till 23-åringen som satt i bilen under bråket. Hon stödde 23-åringens berättelse, men hördes först tre veckor efter händelsen då advokat Leif Silbersky begärt det.

Åklagaren sa vid tingsrättsförhandlingen att bevisvärdet av hennes vittnesmål är "pinsamt låg".

Tingsrätten konstaterar att videoförhören med flickan har "begränsat" bevisvärde eftersom hon träffat 23-åringen efter händelsen och att han under fyra dagar, fram till att han greps, kunnat ge henne sin version.

Varför tror tingsrätten inte 23-åringen?

Han bedöms inte som trovärdig i förhållande till det som Ingers make och ögonvittnet berättat. Tingsrätten beaktar bland annat att han lämnade brottsplatsen och sedan höll sig undan.

Därefter uppgav 23-åringen under tre polisförhör att han inte hade med saken att göra och att han varit hemma vid tidpunkten för brotten. Först efter att han blivit överbevisad lämnade han versionen som går ut på att han "råkat" välta omkull Inger i samband med ett handgemäng med hennes make.

23-åringen har uppgett att handgemänget med maken började eftersom han var rädd för denne. Men tingsrätten konstaterar att 23-åringen inte kunnat förklara det påståendet närmre.

Hur kommer tingsrätten fram till fängelsepåföljden?

23-åringen döms till fängelse i ett år och tio månader. Åklagaren yrkade vid rättegången enbart på ett längre fängelsestraff. Han ville inte ange någon tid eftersom målet enligt honom är av ovanlig karaktär.

23-åringen är enbart dömd för olovlig körning och det påverkar inte påföljden för de nu aktuella brotten.

Grov misshandel har ett minimistraff på ett års fängelse och ett maximumstaff på 10 års fängelse. Grovt vållande till annans död ger fängelse i mellan sex månader och sex år.

Tingsrätten har gjort bedömningen att det samlade straffvärdet för de tre brotten 23-åringen nu fälls för är två års fängelse.

Men de frångår det reella straffvärdet med två månader eftersom 23-åringen har en lindrig psykisk störning i form av ett generellt ångestsyndrom som framkom vid en mindre rättspsykiatrisk undersökning

Och skadeståndet?

23-åringen döms att betala 61944 kronor till Ingers make. Skadestånd till brottsoffer och anhöriga är förhållandevis låga i Sverige. Målsägandebiträdet Jörgen Rosén yrkade på 50 000 kronor i skadestånd till maken för "personskada till följd av anhörigs död", 15 000 kronor för kränkning av misshandeln och 3000 kronor för sveda och värk.

Dessutom yrkade han på att 23-åringen skulle betala 18994 kronor i skadestånd till följd av de omkostnader han orsakat Inger make. Nästan hela den summan gäller begravningskostnader.

Tingsrätten bifaller samtliga yrkade skadestånd utom det som gäller Ingers död. Det skadeståndet bestämmer tingsrätten till 25 000 kronor, enligt den praxis som finns. Tingsrätten anser inte att det finns särskilda omständigheter i målet som motiverar att de ska frångå de riktlinjer som finns.

Vad händer nu?

Advokaten Leif Silbersky meddelade omgående att han och 23-åringen kommer överklaga domen. De har nu tre veckor på sig att formulera överklagadet.

Tingsrätten har tagit beslut om att 23-åringen ska stanna i häkte tills det att domen vinner laga kraft. Orsaken är den flyktfara som anses finnas.

Att 23-åringen sitter kvar i häkte innebär också att målet kommer ha förtur när det ska upp i hovrätten. Hovrätten måste ta upp målet till förhandling inom åtta veckor från den dagen domen föll.

Källa: Helsingborgs Dagblad.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
....du skulle kunna förklara olyckan och komma undan utan att skaka galler för mord medan ett nedgrävt lik och flykt skulle vara rätt svårförklarat och med säkerhet ge dig livstid om du åkte dit för det....

Du kanske vill kalla mig lill-gammal, bara gammal, gammaldags eller Bror-Duktig men:

Personligen har jag väldigt svårt att tro att jag själv skulle agera med mitt eget bästa frmför näsan om jag ställt till det på det vis som 23-åringen nu gjort. Han visste att det inte skulle bli någon elektrisk stol eller livstid eller ens utvisning (tyvärr) så han kunde gott haft lite ryggrad bara, är det verkligen så mycket begärt när man berövat någon livet? Att man inte har ryggrad om man kör för fort är helt enkelt en dålig jämförelse så jag tycker vi lämnar den därhän. ;)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vill man ha det annorlunda då?

Ja, våld mot person skall ge hårdare påföljder. Det är inte rimligt att grov misshandel ger i snitt 18 månader eller att man kommer undan med 22 månader efter att ha dömts får BÅDE grov misshandel och grovt vållande till annans död efter att oprovocerat ha misshandlat en 78:åring med dödlig utgång.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja, våld mot person skall ge hårdare påföljder. Det är inte rimligt att grov misshandel ger i snitt 18 månader eller att man kommer undan med 22 månader efter att ha dömts får BÅDE grov misshandel och grovt vållande till annans död efter att oprovocerat ha misshandlat en 78:åring med dödlig utgång.

Håller jag med om men att sitta och gnälla på SH får nog inte våra beslutsfattare att göra nått åt saken. Men det ger ju vissa en möjlighet att få kräka ur sig sina brunskjorteidiologier.

Garotering alternativt ett skott i nacken verkar ju vara det som förespråkas så fort det gäller en gärningsman med utlänskt ursprung:va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Eftersom det här verkar vara en fråga som det råder ganska stor enighet kan man fråga sig varför i helvete det tillåts fortsätta. Frustrerande var ordet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Eftersom det här verkar vara en fråga som det råder ganska stor enighet kan man fråga sig varför i helvete det tillåts fortsätta. Frustrerande var ordet.

Det är väl för att man i Svea inte delar ut straff, utan vårdar? :va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Garotering alternativt ett skott i nacken verkar ju vara det som förespråkas så fort det gäller en gärningsman med utlänskt ursprung:va

Så du menar att de som förespråkar det inte vill se samma behandling av tex Mats Alm eller Anders Eklund? Skitsnack. Du vill nog gärna se saker som inte finns.

En bra dom i ansvarsdelen, men inte i påföljdsdelen. Enligt min uppfattning då alltså.:mad:

Ja, läser man ansvarsdelen låter det ju som om de ska dela ut maxstraff. Och sen kommer örfilen.

Undrar vad man ska behöva göra för att få högre straff? Blir väl inte mycket värre än så här? Skulle väl vara om offret var ett barn istället. Eller vid närmare eftertanke vetefasen. Pedofiler stryker ju runt dagisen igen efter några månaders semester.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väl för att man i Svea inte delar ut straff, utan vårdar? :va

Det där är intressant eftersom våra politiker verkar ha svårt, förvisso förståeligt, med att formulera och kommunicera vad straffet tjänar till. Är det rehabilitering, skydda samhället, straffa, avskräcka eller alltihop? Förmodligen alltihop i vissa fall och i andra fall någon eller några av de olika komponenterna. Hur de viktas är okänt. Om det är rehabilitering kan vi t.ex. inte ha straffskalor då en del kanske inte behöver mer än en veckas rehabilitering medan andra aldrig blir rehabiliterade. Är det att skydda samhället så är det samma sak, då skall man vara inlåst tills man inte är farlig vilket kan vara en vecka eller en livstid. Är det straff så skall det vara, jag vet inte. Är det avskräckande så skall det vara så länge som möjligt.

Knepigt är det men hur som helst har vi gått helt fel i velourdjungeln.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ja, läser man ansvarsdelen låter det ju som om de ska dela ut maxstraff. Och sen kommer örfilen.

Undrar vad man ska behöva göra för att få högre straff? Blir väl inte mycket värre än så här? Skulle väl vara om offret var ett barn istället. Eller vid närmare eftertanke vetefasen. Pedofiler stryker ju runt dagisen igen efter några månaders semester.

Det grundläggande problemet är det vi var inne på i tråden innan domen blev känd, nämligen att straffen för grov misshandel så gott som alltid hamnar i den lägsta fjärdedelen av straffskalan.

Här döms den tilltalade för flera gärningar. Domstolen tillämpar den s.k. asperationsprincipen vid straffmätningen, vilken innebär att man utgår från det grövsta brottet, här grov misshandel, och bestämmer straffvärdet för detta. Därefter plussar man på på med straffvärdet för nästa brott, vållande till annans död. Dock tar man bara hälften av straffvärdet här och lägger till.

Problemet är att i det allmänna rättsmedvetandet så är det inte den omständigheten att Inger fick en smäll på käften (grov misshandel) som är det allvarligaste, utan att hon dog (vållande till annans död). Detta är ju alldeles naturligt och närmast självklart, men enligt lagboken så är alltså misshandeln det grövre brottet av de två. Detta innebär att det stora problemet i praktiken blir att straffskalan för grov misshandel inte utnyttjas i dess helhet. Samtidigt så måste man se på vad det är som konstituerar den grova misshandeln i detta fall. Nu har jag inte domen framför mig, men jag har för mig att det primärt var så att rätten bedömte det så, att Inger fick motta ett kraftigt slag mot huvudet. Försvårande omständigheter var att hon var så gammal samt att hon försökte hjälpa sin likaså gamle man, som var utsatt för ett brottsligt angrepp. Därtill hade hon själv inte uppträtt provocerande på något sätt.

Dessa faktiska omständigheter är inte sådana som i rättspraxis medfört särskilt höga straff för grov misshandel och i och med det så blir ju inte påföljden för Ingers död särskilt hög den heller. Tyvärr. Som jag uppfattar saken så är alltså det grundläggande problemet här - det problem som gör att domen knappast kan sägas vara förenlig med det allmänna rättsmedvetandet (vare sig på SH eller i övrigt) - att grov misshandel inte straffas tillräckligt hårt i praxis. Som jag nämnde tidigare i tråden är detta även lagstiftarens uppfattning och förändringar är på gång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
DSom jag nämnde tidigare i tråden är detta även lagstiftarens uppfattning och förändringar är på gång.

Det där har jag tagit upp med en kollega till dig och enligt honom är det någon typ av grundprincip, utöver att det faktiaskt förhåller sig så, att:
a) riksdag lagstiftar
b) domstol dömer
c) regering och myndighet verkställer

Det är något som gemene byråkrat tydligen tycker är viktigare än att människor har förtroende för den rättsstat de förväntas hedra genom att följa de spelregler som finns. Det må så vara hänt att det skall fortsätta på detta sätt även fortsättningsvis men då kan man endast komma ifrån velouriseringen genom att höja minimistraffen rejält. Så som jag förstod det så ärdet ingenting folk eller politiker kan göra åt att domstolarna går socialdemokraternas ärenden (det är väl ett välkänt faktum att domarkåren till fullo är ABF:ierad?)

Egentligen så är ju inte teknikaliteterna det viktiga, det viktiga borde vara att människor tror på det rättsystem och i förlängningen samhällsordning de befinner sig i. Det är väl det som är tanken med demokrati förresten?

Man blir förbannad, och moderater såväl som annat snusk gömmer sig bakom att lagstiftningen är si eller så - de kunde ändrat den redan 2007 om den nu är så dålig.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det där har jag tagit upp med en kollega till dig och enligt honom är det någon typ av grundprincip, utöver att det faktiaskt förhåller sig så, att:
a) riksdag lagstiftar
b) domstol dömer
c) regering och myndighet verkställer

Montesquieus maktdelsningslära i dess prydno.:)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Charles-Louis_de_Secondat_Montesquieu#Maktdelningsprincipen
Osäker dock på vad du menar för grundprincip här.

Det är något som gemene byråkrat tydligen tycker är viktigare än att människor har förtroende för den rättsstat de förväntas hedra genom att följa de spelregler som finns. Det må så vara hänt att det skall fortsätta på detta sätt även fortsättningsvis men då kan man endast komma ifrån velouriseringen genom att höja minimistraffen rejält. Så som jag förstod det så ärdet ingenting folk eller politiker kan göra åt att domstolarna går socialdemokraternas ärenden (det är väl ett välkänt faktum att domarkåren till fullo är ABF:ierad?)

Egentligen så är ju inte teknikaliteterna det viktiga, det viktiga borde vara att människor tror på det rättsystem och i förlängningen samhällsordning de befinner sig i. Det är väl det som är tanken med demokrati förresten?

Man blir förbannad, och moderater såväl som annat snusk gömmer sig bakom att lagstiftningen är si eller så - de kunde ändrat den redan 2007 om den nu är så dålig.

För all del. Man kan alltid ha synpunkter på hur fort politiker bör upptäcka och acceptera ett missförhållande för att sedan åtgärda detta. Nu görs något och det är väl bra.:)

Regeringen tillsätter alla ordinarie domartjänster. De som tillsätts är ju med undantag av HD och RegR dock knappast av den ullen att de officiellt tar politisk ställning. Om regeringen trots detta har någon uppfattning om var de står politiskt undandrar sig min bedömning. Jag har dock aldrig hört talas om att domare skulle intervjuas om var de står politiskt. Och jag har rätt många kompisar som är eller varit inne i dommarvärvet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
FRIHET!

Efter ett hårt straff är han nu på fri fot.

10 dagar?

sr.se
Dömd för p-bråk i Landskrona på fri fot
Publicerat: kl 17:52, Ekot

Hovrätten har beslutat att släppa den 23-årige man som i tingsrätten dömdes till fängelse för bråket på en parkeringsplats i Landskrona som ledde till en 78-årig kvinnas död. Det uppger advokat Leif Silbersky för TT.

Tingsrättsdomen på ett år och tio månaders fängelse överklagades, liksom beskedet att mannen skulle bli kvar i häktet. Enligt Silbersky betyder hovrättsbeslutet att den inte räknar med att något långt fängelsestraff kommer att utdömas.

:rolleyes:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kan någon förklara för mig varför en mördare inte får sitta av sitt straff:mad::mad::mad:

Vore det då inte lämpligare att länka till en artikel om någon som faktiskt dömts för mord? Dömda mördare brukar inte släppas på fri fot.

Fast du kanske föredrar att vi slappnar av lite med beviskraven för att kunna sätta dit de vi ogillar lite lättare. Ingen rök utan eld lixom...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka