Ditt bästa mc-tips

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gör avrostningsövning på våren, träna bromsningar etc

alt försök köra året om, det är kul!
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Att säkerställa att bilar står stilla vid ex.vis korsningar; kolla på bilens hjul om bilen rör sig eller inte.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Var vänlig och vinka alltid tillbaka till polisen när dom står vid vägkanten!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om du måste bromsa i en kurva, använd bakbromsen.

Farligt råd...i ett stressat läge så låser de flesta bakbromsen, och man är betydligt mindre känslig i foten än handen.

Fast skall jag lägga mig så föredrar nog jag att lowsida med bakhjulet framför att bromsa ikull framhjulet (glida på röven kontra faceplanta med nyllet/axeln :hihi vilket är empiriskt testat och grundligt utvärderat med geggmopeden :crash ).

Det alla gör bort sig på är att man bromsar sig av i yttern och stirrar på det farliga diket - titta dit du skall, lägg ned mer och möt med mer gas.

Jävligt svårt att få till dock ( = mängdträning i säker miljö, dvs smc...).

:mattias
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
1. Kör du av i gräs så försök inte svänga förrän du stannat först.

2. Hittar du inte flytet en dålig dag så höj blicken och läs vägen "bortom" kurvorna istället.

3. Går det åt helvete så sitt inte kvar och försök rädda hojen. Hoppa av så att du inte kläms/manglas under den.

4. Måste du panikbromsa på väg in i en kurva så res cykeln och tokbromsa. Tvinga blicken till kurvslutet, lägg hojen sedan hårt och sväng.

5. Lär dig snabbstyrning (motstyrning) för att snabbt kunna ändra riktning eller öka nedlägg i nödfall.

6. Gå långt in i kurvan innan du svänger istf. att slicka kanten hela vägen. Då syns du dels tidigare för mötande trafik och dels får du utrymme att välja spår för att undvika hinder som du inte såg innan kurvan.

7. Förvänta dig alltid det värsta av medtrafikanterna/kurvorna/skogsbrynen. Lite paranoia bakom styret har ingen dött av.

8. Lägg ner hårdare istf. att bromsa i en kurva. Det går nästan alltid att luta hojen mer än man tror. Skrapar inte fotpinnarna så är det bara att trycka till ännu hårdare om kurvan kniper på slutet eller ngt plötsligt hoppar fram.

9. Skaffa Stompgrips/Snakeskin till tanken och kläm med benen/spänn magen utav satan när du måste bromsa hårt och slappna av i armarna för maximal stabilitet i hojen.

10. Se till att din passagerare inte lägger tyngden på dig när du bromsar. Han/hon ska också klämma satan med benen och hålla emot på tanken med en hand (andra handen på ett handtag) eller med händerna nere på din höft.

11. Lär dig hur din hoj reagerar när du maxbromsar. Speciellt om du har ABS. Lär dig hur det känns att bromsa även på grus och blött underlag.

12. Slå aldrig av på gasen när du har nedlägg. Framdäcket har redan extra tyngd på sig för att du lutar hojen.

13. Du gör misstag lättare när du är trött. Planera in dina pauser i förväg på långturer så att de blir av.

14. Lär dig bara ett par saker i taget och nöt in dem (SMC:s stegutbildning är perfekt).

15. Kom ihåg att du glömmer. Dvs. det räcker inte att gå en enda kurs (eller Steg 1 - 4 en gång var).

16. Chansa aldrig. Det är inte så kul om det misslyckas.

17. Möter du en häst med ryttare så slå av på gasen och rulla långsamt förbi på tomgång för att underlätta för ryttaren.

18. När du kör i grupp så varna för fara (om möjligt) ända fram tills du passerat faran så att alla bakom inte blir osäkra på vad/var faran är.

19. Kolla regelbundet vid gruppkörning så att de två bakom dig fortfarande är med så att ingenting har hänt med dem utan att du märkt det.

20. När du krypkör så håll upp blicken så ofta som möjligt för bättre balans.

21. Om du har bra balans på hojen i en kurva så påverkar rullgrus dig mycket mindre än du tror (det är fortfarande farligt givetvis).

22. Lägg in ett ICE bland dina kontakter i mobiltelefonen.

23. När du blir rädd i ett trängt läge så gör "tvärtom" mot vad dina instinkter säger. Lär dig av och analysera om du råkar ut för något close-call.

24. Den enda gången Jantelagen gäller (i alla fall till vissa delar) är när du kör hoj ;)

25. Kör avslappnat, med flyt och klistra dig vid tanken så får du oftare kul på dina turer :tummenupp
 
Last edited:

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Träna en perfekt inbromsning vid rödljus. Du ska stå helt still innan du sätter ned foten.

Träna krypkörning och garagevändningar så ofta du kan.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Farligt råd...i ett stressat läge så låser de flesta bakbromsen, och man är betydligt mindre känslig i foten än handen.

Fast skall jag lägga mig så föredrar nog jag att lowsida med bakhjulet framför att bromsa ikull framhjulet (glida på röven kontra faceplanta med nyllet/axeln :hihi vilket är empiriskt testat och grundligt utvärderat med geggmopeden :crash ).

Det alla gör bort sig på är att man bromsar sig av i yttern och stirrar på det farliga diket - titta dit du skall, lägg ned mer och möt med mer gas.

Jävligt svårt att få till dock ( = mängdträning i säker miljö, dvs smc...).

:mattias

Må hända men tycker ändå att man bör använda bakbromsen mer.
Personligen tycker jag att det känns farligare att använda frambromsen i kurvor... Men det är klart, låser man bakhjulet är ju inte det vidare hälsosamt heller.

Håller med om SMC :tummenupp
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Poweglide har redan varit inne på det men...

I kurvor uppträder hojen väldigt understyrt om du har gasavslag eller ännu värre måste bromsa. ("Varför är det så svårt att styra min hoj i kurvor - specielt de som blir brantare efterhand????")

Öva på att bromsa ner före kurvan, för att sedan svänga med lätt gaspådrag som i slutet av kurvan övergår till acc ut på rakan.

Du får en lättstyrd hoj och det är mycket roligare.

Låter bergis självklart men är kanske A och O inom tvåhjulskörning.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Tumma ALDRIG på kvaliten på din säkerhetsutrustning, har du inte råd att köpa bra hjälm, skinnställ, ryggskydd så köp en hoj som är 10000kr billigare!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ligg aldrig bakom en lastbil, utan kör om istället.
Plötsligt gränslar de en död grävling mellan hjulen, och skymd av lastbilen hinner du aldrig se den.

Det där gäller alla bilar. Ligg aldrig bakom. Kör om istället.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Låter ganska töntigt kanske men jag prövar iallafall!
Dom flesta som har hoj har det för nöjets skull och det finns INGET mer avslappnat än att åka sin favorit sträcka i laglig fart... Man kan låta tankarna gå åt annat än "kommer jag klara kurvan" - "får jag möte nu kanske" ...osv.
Jag prövade det här för ett tag sen och nu är det de ända jag gör att köra lugnt.

"Bomba" hör nog hemma på bana vilken typ av hoj man än har. Dessutom blir man bemött av folk vid sidan av vägen på ett positivt sätt vilket behövs för oss MC åkare! :)

För övrigt en GRYM tråd! STICKY!!!!!!!
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top