Detta hände under moppetiden. Var hos en kompis ut på landet med moppen, en Suzuki K50 med vajerstyrd skivbroms fram. Skulle åka hem och åker ut på landsvägen tycker att moppen verkar ha blivit riktigt slö. Stannar och kollar och det visade sig att något hakat upp sig i bromsoket fram så bromsen låg på.
Bara att vända tillbaka igen, men nu hade beläggen dessutom börjat bli rejält varma, så bromsen nöp hårdare och hårdare. Låg till slut med fullgas på 1:an de sista metrarna för att överhuvudtaget komma framåt. För att komma in på kompisens infart var jag tvungen att göra en vänstersväng över landsvägen, men ville inte stanna för då hade jag aldrig fått rull på den igen och därmed fått bära moppen över vägen. Såg att det kom en bil emot mig ganska långt bort och ingen bakom, så jag svängde över.
Problemet var bara att infarten var i detta fallet en grusgång, vilket inte funkar bra ihop med låst frambroms. Föll som en sten så fort framhjulet nådde gruset och blev liggande på magen med ena benet under moppen och gashandtaget fastnade naturligtvis på fullgas när det borrades ner i marken. Killen i bilen som kom tyckte tydligen detta såg väldigt kul ut för han skrattade rejält och tutade när han åkte förbi.
En annan sak hände första sommaren med tung hoj, i detta fallet en RD 350 YPVS. Var på väg hem och kommer till en lång nerförsbacke. Tänkte att ett toppfartstest måste man ju göra. Jodå, i botten på backen ligger varvräknaren precis på rödmarkeringen och hastighetsmätaren stod på strax över 200, vilket var mätaren ut har jag för mig. Då känner jag plötsligt att motorn börjar missa. Slår av och kommer snart på att, aha, soppatorsk, vrider över till reserven och fortsätter, men va nu då, motorn går fortfarande bara på en cylinder.
Stannar en bit längre bort samtidigt som en kylarslang smäller och fyller luften med vattenånga. Inser nu vad som hänt. Jag fick aldrig motorn att gå ordentligt med separatsmörjningen inkopplad, så jag körde på oljeblandad bensin, och då är det inte helt lyckat att köra soppatorsk på maxvarv.
Fick hem hojen och hittade en smält kolvtopp med ett rejält hål i den ena cylindern.