Djup fråga om motorcyklar i samhället?

Vilket märke är det främsta enl. dig?


  • Antal röstningar
    0

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Välkommen till sandlådan.

PutteLiten skrev:
Det var jag. ;)

Och skratta på du, men när jag växte upp kom det två hojar som var fetare än allt annat, den ena var väll UR-Blejden och den andra var Gixxern.

Visste byggde både engelsmän och Italienare sporthojar innan. Men, de spelade lixom i division 3 eller så i jämförelse... :rolleyes:

Om det var FETA hojar du menade så kan jag hålla med. Vilka vägde och väger med än dom :lol ? Kanske Honda Rune...

Bättre att lira i 3:an än i korpen... :arsele
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
om gsxr750 gen1 avses så vägde den runt 200kilo fulltankad nåt som det sen tog 15 år att komma ner till igen för japanerna.

men om 92 års modeller avses var det förstås andra vikter.
UR-blade var ett lustigt namn den har inte klassikerstatus ännu direkt:)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Silwer skrev:
RD350 kom väl på 70-talet
Men den version de flesta tänker på är väl RD350 ypvs som kom 83, visst är det en kul hoj, men det är en 2t och som vi ser så blev det inget av den trenden i sporthojsvärlden.
RD500 kom 84 och året efter Suzukis RG500, men det var inte många år de fanns.
Minns inet men jag har för mig att RD350 överlevde alla de andra med fram till runt 88-90 fans modellen att köpa, sen var det spiken i kistan för den epoken.

Sen är väl helkåpa synonymt med sporthoj, tycker jag, RD350 fick ingen sån föränn 85 har jag för mig.(så då var tom RD500 före med det)

så GPZ900 kanske var först med sånt här även om gsxr750 året efter var betydligt raceinspirerad.

Sen finns det säkert några italienare jag inte ens vet fanns.

hmm kom att tänka på Hondas VF1000R med, den hade ju helkåpa 84 med, jaja

Ska man sen gå utanför "var mans sporthoj" så fanns ju cb1100r 82 med helkåpa, men de var ovanliga och dyra.
Jo exakt,ypvs va modellen jag tänkte på.Kommer ihåg när polarns storebror hade handlat en sprojtans 84 o bjöd oss moppefuckon på härliga wheelies med oss som utfyllnad på bönpallen.Vi tyckte han va helvild som kunde köra typ 30 meter på slangen. :Bugar
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
K-Micke skrev:
Samtidigt som första Firebladen gjorde Ducati 888 SPS.
Den första GSXR´en kom samtidigt som Ducati hade sin 750 F1.

Även om både Blejden och Gixxern är lite av milstolpar så vet i fan
om inte Duccarna är fetare ändå.

Det där beror på vad man tänker på, F1 tex var ju väldigt dyr och undermotoriserad, men visst den har ju helt klart allt annat som sporthojar sen kom att få. Man kan ju inte neka till att de såg ut som racehojar.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
K-Micke skrev:
Samtidigt som första Firebladen gjorde Ducati 888 SPS.
Den första GSXR´en kom samtidigt som Ducati hade sin 750 F1.

Även om både Blejden och Gixxern är lite av milstolpar så vet i fan
om inte Duccarna är fetare ändå.


Kan hålla med om att Ducati 888 är fin fin hoj! :tummenupp
Men är inte det en banhoj som inte är gatreggad? Och 850an var gat-versionen av den hojen?
Ska erkänna att jag inte kan så mycket spagetti historia. Jag har alltid kört japanskt och är skeptiskt till det där "spagettismäcket" :hihi
Men snygga är de! :)
(Jag har ägt 2 Alfa Romeo, så jag är väll lite skadad av den erfarenheten...)


För övrigt så var det GSXR750 som jag tänkte på, den som då väger 200kg. Vilket är rätt ok med tanke på åldern. :)
Jag tycker att detta är en milstolpe. Efter denna så byggde "alla" de andra ju mer eller mindre hojar som "liknar" denna. :)
 

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
K-Micke skrev:
Jag menar gatversionen av 888 förstås, inte superbikeräsern.
851 var föregångaren till 888 som i sin tur ersattes av 916.
-92 fanns både en 888 SP4 och en SPS i begränsad serie.
Jämfört med Blejden var prestanda rätt lika.


Lika prestanda. Bra! Då gräver vi ner den lilla stridsyxan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Troligen var den där 888 mycket dyr med så det blev liksom med de flesta Ducati aldrig nån sporthoj för var man som japsarnas hojar.
Men jag vet inget om den modellen får jag erkänna, jag har aldrig ens sett en (mer än på bild förstås)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En Ducati 888 SPS, 1992.

Otroligt vacker, men det är vi ju vana vid att Ducati ska vara. :)
 

Bifogat

  • ducati-888-92-bikepics-054655.jpg
    ducati-888-92-bikepics-054655.jpg
    41.5 KB · Visningar: 28

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Silwer skrev:
RD350 kom väl på 70-talet
Men den version de flesta tänker på är väl RD350 ypvs som kom 83, visst är det en kul hoj, men det är en 2t och som vi ser så blev det inget av den trenden i sporthojsvärlden.

Blev även "Årets Sportmaskin" i BIKE både 1981 och 1983. Tvåtaktstrenden höll väl trots allt i sig ganska länge bland "riktiga" Sporthojar... (och fortfarande körs mycket sport på 2t även om MotoGP bytt kläder.)

Silwer skrev:
Sen är väl helkåpa synonymt med sporthoj, tycker jag, RD350 fick ingen sån föränn 85 har jag för mig.

...då den fick en gräslig "touringkåpa". :zpy Att helkåpa dessutom skulle vara ett krav på sporthojar har nog bl a Eddie Lawson :Bugar en och annan åsikt om. (ZXR-1200R)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
käns som det kvittar, 2t höll inte, vi snackar sporthojar inte banhojar.

Helkåpa vill jag ha på sporthoj iaf, det är fortfarande inte banhojar även om de allt som oftast har det de med.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
MV
Britten
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top