"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Don Quixote skrev:
Att ha två 4-takts prototypklasser låter både dyrt och ointressant! Neh, en prototypklass med det dyraste och snabbaste som fabrikerna kan lyckas tillverka och som får vara obestridd kungaklass ska det vara. Att göra samma sak fast med mindre kubik ser jag inte grejen med. Att verkligen köra SS600 i samband med GP däremot skulle kunna vara intressant men frågan är vad som skulle platsa som supportklass till SB då?

SS600 i samband med GP? Är du go eller? Vem skulle tycka att det var intressantare än 125/250?

Den dagen kommer att sammanfalla med helvetets tillfrysande....

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
oFFkeFF skrev:
Om du inte missat det helt, så går det tre stycken prototypklasser i gp-vm :rolleyes: 125, 250 och motoGP..

Läs nu vad jag skrev igen så klarnar det nog. Det nämndes nått om 4-takt. Ska man vara så spydig är det bäst att man har torrt om fötterna!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Chris Ash skrev:
SS600 i samband med GP? Är du go eller? Vem skulle tycka att det var intressantare än 125/250?

Den dagen kommer att sammanfalla med helvetets tillfrysande....

Inget sagt om att det skulle vara intressantare! Vi pratade om att 2-takt kanske dör ut, och utifrån det scenariot hävdar jag att SS600 "skulle kunna vara intressant".

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Don Quixote skrev:
Inget sagt om att det skulle vara intressantare! Vi pratade om att 2-takt kanske dör ut, och utifrån det scenariot hävdar jag att SS600 "skulle kunna vara intressant".

Varför är 500/250/125 intressant men inte 1000/500/250 fyrtakt?

Bara för att tvåtakt försvinner så blir det överflödigt med de två övriga prototypklasserna :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Don Quixote skrev:
Läs nu vad jag skrev igen så klarnar det nog. Det nämndes nått om 4-takt. Ska man vara så spydig är det bäst att man har torrt om fötterna!

Jag spydig? :va :D :tummenupp ;)
Läst det flera gånger nu, och jag brukar förstå vad du skriver oftast, men nu är jag helt borta, mitt inlägg var lite ironiskt, men du får gärna förklara vad du menar?

edit: Jag tror i grund och botten hela den är "död-debatten" oftast handlar om att killar med stora hojar har svårt med sin identitet när de blir frånkörda av "mopeder" på 125cc.. :rolleyes:

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det var ingen slump att 500:a försvann till förmån för MotoGP. Som sagt, detsamma händer 125 och 250 inom ett par år, tro mig.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Det var ingen slump att 500:a försvann till förmån för MotoGP. Som sagt, detsamma händer 125 och 250 inom ett par år, tro mig.

Man ska ha råd att genomföra det också.. Men det viktigaste i grund och botten är att de mindre prototyp/produktionsracerklasserna kommer överleva i gp-vm, oavsett om man går över till fyrtakt eller inte.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:

Det fanns ett stort ekonomiskt intresse från tillverkarna att serien skulle bidra till ökad försäljning deras produkter. Nu har man tillgodosett detta och antingen:

1. Är tillverkarna nöjda.

eller

2. Ser man den hägrande vinsten i att även övriga klasser drar sitt strå till stacken - vilket knappast 125 eller 250 gör.

Kanske försvinner 125 och 250 helt. Har egentligen svårt att se vilken funktion de fyller för tillverkarna.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det fanns ett stort ekonomiskt intresse från tillverkarna att serien skulle bidra till ökad försäljning deras produkter. Nu har man tillgodosett detta och antingen:

1. Är tillverkarna nöjda.

eller

2. Ser man den hägrande vinsten i att även övriga klasser drar sitt strå till stacken - vilket knappast 125 eller 250 gör.

Kanske försvinner 125 och 250 helt. Har egentligen svårt att se vilken funktion de fyller för tillverkarna.

Mindre hojklasser är som betydligt "större" utomlands än här i norden, där man måste ha kubik vid korvmojen.
125 och 250 fyller funktionen att ta fram de bästa förarna till motogp.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Mindre hojklasser är som betydligt "större" utomlands än här i norden, där man måste ha kubik vid korvmojen.
125 och 250 fyller funktionen att ta fram de bästa förarna till motogp.
Ja, fast nu har vi väl i och för sig sett ett trendbrott, när många AMASB/SBK/SS600-förare kommit in i MotoGP och hävdat sig väl.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Ja, fast nu har vi väl i och för sig sett ett trendbrott, när många AMASB/SBK/SS600-förare kommit in i MotoGP och hävdat sig väl.

Jo, men det är från serier med ganska stora problem.. Vem har hävdat sig väl från ss600-vm? Ok, Pitt fick åka dålig kawa, men vetifanken om han åkt så väldigt mycket fortare på en annan cykel. Kiyonari som fick den en av de klart bästa cyklarna i motogp, åkte i kön med den..
Men visst, att vinna wsbk har oftast gett en chans in i GP-vm, några har gjort väl ifrån sig, andra mindre bra ifrån sig.
Men fortfarande, det är bara wsbk som är ens i närheten av motogp-tempot.
Visst, det är kul sladdande och täta race i ss600-vm, men särskilt fort går det inte.. iaf inte fort när vi pratar vm-tempo.

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Nyteknik skrev:
Detta är faktiskt en tråd om min grymma TZ 250!

:felämne

Bilder och mer info kommer! :tummenupp

Du har så rätt, tråden är tillräckligt bra utan "tuppfäktning"...
Ser fram mot bilderna, hur länge ska jag behöva vänta? :hoppa
Tror förresten att jag ska skicka dig ett PM, Nyteknik.

/ Racerpelle

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Racerpelle skrev:
Ser fram mot bilderna, hur länge ska jag behöva vänta? :hoppa
/ Racerpelle

Ja, det finns väl två förklaringar till att jag inte har bjussat på bilder. För det första har jag ingen digital kamera. Jag ska dock låna eller köpa en inom kort. För det andra är den inte riktigt i det skick jag helst vill förevisa den i. Den är heller inte så dråligt ful som Teddys Honda för att funka som ett gott skratt. Och då menar jag inte de nya bilderna då Skatungen är omlackad - fast man skulle kunna tro det. :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:

Ja, eftersom 500 försvunnit. Det är lättare för en SBK förare att hävda sig på en maskin som är snällare och har ett fjolligare effektregister.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Ja, eftersom 500 försvunnit. Det är lättare för en SBK förare att hävda sig på en maskin som är snällare och har ett fjolligare effektregister.
En maskin med 40-50 hk mer, som låter som en motorcykel.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Den är heller inte så dråligt ful som Teddys Honda för att funka som ett gott skratt. Och då menar jag inte de nya bilderna då Skatungen är omlackad - fast man skulle kunna tro det. :D

Pfff, app app app, nu ska du inte komma här och komma, jag ska minsan, ehh, ja något. Varför kommer man aldrig på något bra att säga när man som mest behöver det? Jag återkommer.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!