"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
*Visslar* Snart är mesmopparna ett minne blott, tralalalala....

Det är väl bara att fråga dem som kört 500'or och dagens MotoGP-cyklar och om de anser någon vara "mesigare" än den andra..
Ut och testa en rg500, sen när du kliver av så ta dig en funderare på om du har guts nog att åka på en rejs500 med dubbla effekten..

Edit: Vad var det Rossi sa förra veckan "I miss the 500, but this is also fun"...
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
MARiEBOMB skrev:
Konstigt att 2-taktsfolket får fler förare genom att prata väl om sina hojar medans 4-taktsfolket försöker skaffa sig fler genom att snacka skit om andras hojar!?

Det är bara mindervärdeskomplex när de kommer med sin superduper-r1-gsxr1000, och ändå bli omkörda på yttern av Watz på sin 250.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Snart står de på museum, tralalalalala.....

Japp, därför att de är något att minnas, till skillnad från de massproducerade dussincyklarna som hamnar på tippen :rolleyes:

edit: Som sagt, den här tråden ska handla om nytekniks racer.. Käbbla kan vi göra någonannanstans, så från och med nu gör jag det...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Ja, det finns väl två förklaringar till att jag inte har bjussat på bilder. För det första har jag ingen digital kamera. Jag ska dock låna eller köpa en inom kort. För det andra är den inte riktigt i det skick jag helst vill förevisa den i. Den är heller inte så dråligt ful som Teddys Honda för att funka som ett gott skratt. Och då menar jag inte de nya bilderna då Skatungen är omlackad - fast man skulle kunna tro det. :D

Har du börjat skruva än?

Lyfta toppar och cylindrar bara för att kolla hur lätt det är och hur ball hojen är i strippat skick....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Har du börjat skruva än?

Lyfta toppar och cylindrar bara för att kolla hur lätt det är och hur ball hojen är i strippat skick....

Nä...

["Svälj"]

Jag har en tendens att bli lite förlamad inför sånt som jag anar kan bli mig övermäktigt. Fick dock goda nyheter igår av Fredrik Watz (oerhört trevlig och hjälpsam kille) som berättade att en vev på en -94 bör gå 300 mil innan renovering. Denna har 110 mil på nacken. Så kanske behöver jag inte böka så mycket. Vore ju skönt om jag kunde ägna mig åt "mysmeck" som att titta på kolvarna och byta olja. Vänta nu! Är det olja i en sådan här motor? Klart det är föresten. :kocko

För att svara på din fråga; nej, jag har inte inspekterat den ännu. Är mer sugen på att dra igång den i garaget och köra en repa. Den står i ett allmänt garage där det finns ett par halvlånga "rakor" på ca 40-50 meter. Man kanske skulle kunna dra ur den på ettan i alla fall? BAMM-BABAMM-BABAMM, BABAMM...BAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Nä...
För att svara på din fråga; nej, jag har inte inspekterat den ännu. Är mer sugen på att dra igång den i garaget och köra en repa. Den står i ett allmänt garage där det finns ett par halvlånga "rakor" på ca 40-50 meter. Man kanske skulle kunna dra ur den på ettan i alla fall? BAMM-BABAMM-BABAMM, BABAMM...BAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! :D
Med 14/39 drevning så bör den gå cirkus 112 km/h på ettan vid 12800 varv så det kan bli en intressant upplevelse! :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Nä...

["Svälj"]

Jag har en tendens att bli lite förlamad inför sånt som jag anar kan bli mig övermäktigt. Fick dock goda nyheter igår av Fredrik Watz (oerhört trevlig och hjälpsam kille) som berättade att en vev på en -94 bör gå 300 mil innan renovering. Denna har 110 mil på nacken. Så kanske behöver jag inte böka så mycket. Vore ju skönt om jag kunde ägna mig åt "mysmeck" som att titta på kolvarna och byta olja. Vänta nu! Är det olja i en sådan här motor? Klart det är föresten. :kocko

För att svara på din fråga; nej, jag har inte inspekterat den ännu. Är mer sugen på att dra igång den i garaget och köra en repa. Den står i ett allmänt garage där det finns ett par halvlånga "rakor" på ca 40-50 meter. Man kanske skulle kunna dra ur den på ettan i alla fall? BAMM-BABAMM-BABAMM, BABAMM...BAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! :D

Hehe, du kommer att bli förvånad över hur jävla okörbara de är innan man kommer in i effektregistret, man tror det är fel på den....

Jag har ca 300 ml olja i min växellåda, Castrol R30. Byt ofta! Bör inte gå längre än en 20-30 mil.

Yamahavevar ska gå 300 mil om inget oförutsätt inträffar, då är de ju dessutom inte så blodigt dyra att renovera.

Är det inga kitdelar på den? Fick du med extra cylindrar och sånt?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Hehe, du kommer att bli förvånad över hur jävla okörbara de är innan man kommer in i effektregistret, man tror det är fel på den....

Jag har ca 300 ml olja i min växellåda, Castrol R30. Byt ofta! Bör inte gå längre än en 20-30 mil.

Yamahavevar ska gå 300 mil om inget oförutsätt inträffar, då är de ju dessutom inte så blodigt dyra att renovera.

Är det inga kitdelar på den? Fick du med extra cylindrar och sånt?

Nja, det kostar ca 4.500 kr inkl. delar att renovera en vev. Och man kan bara göra det en eller i bästa fall två gånger. Sedan måste man köpa en ny - för gissningsvis 7.000 kr. Så jag håller tummarna att min inte redan är renoverad. Ska kolla detta med säljaren.

Nej, inga kitdelar. Jag fick med två cylindrar och två toppar. Det står något (minns ej vad) inristat på topparna. Cylindrarna vet jag inte om de är original eller ej. Hur ser man det? Andra nummer på kitdelar?

Kul med någon annan som har en nybörjares perspektiv i färskt minne. Jag har inte tänkt så mycket på att den kommer vara svårkörd. Förmodligen får jag mig ett bryskt uppvaknande när jag försöker köra den som jag är van vid (som en fyrtaktare) första reporna. Förhoppningsvis är den inte riktigt lika beroende av varv som din.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Med 14/39 drevning så bör den gå cirkus 112 km/h på ettan vid 12800 varv så det kan bli en intressant upplevelse! :D

Inte minst för den aningslöse bilägare som får tårna överkörda av en TZ 250 när han öppnar garagedörren. :D :tummenupp
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Nja, det kostar ca 4.500 kr inkl. delar att renovera en vev. Och man kan bara göra det en eller i bästa fall två gånger. Sedan måste man köpa en ny - för gissningsvis 7.000 kr. Så jag håller tummarna att min inte redan är renoverad. Ska kolla detta med säljaren.

Nej, inga kitdelar. Jag fick med två cylindrar och två toppar. Det står något (minns ej vad) inristat på topparna. Cylindrarna vet jag inte om de är original eller ej. Hur ser man det? Andra nummer på kitdelar?

Kul med någon annan som har en nybörjares perspektiv i färskt minne. Jag har inte tänkt så mycket på att den kommer vara svårkörd. Förmodligen får jag mig ett bryskt uppvaknande när jag försöker köra den som jag är van vid (som en fyrtaktare) första reporna. Förhoppningsvis är den inte riktigt lika beroende av varv som din.

Hmmm, jag vet inte om din vev är av en äldre modell, men mina vevar vet jag bestämt att man kan renovera hur många ggr som helst, det är bara "vevskivorna" som man inte byter ut vid en renovering. Kostar ca 2900 i delar.

Kitcylindrar är om inte annat annorlunda filade, kolla portarna, dessutom brukar trimmaren ha satt sitt namn eller logga på den. Om det inte är Yamahas egna förstås.

En racer är inte så svårkörd egentligen, bara annorlunda. Det man märker är att man kan bära med sig rent sinnessjuka mängder kurvhastighet jämfört med innan. Det tar tid att förstå att man kan köra skitfort genom alla böjar och bromsa mycket senare än vad man är van vid. Vad gäller varvberoende så har kanske en 250 ett lite bredare register, min måste man hålla mellan 11-13 om man vill åka, 10-11 funkar, under 10 är den död, riktigt jävla stendöd....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Hmmm, jag vet inte om din vev är av en äldre modell, men mina vevar vet jag bestämt att man kan renovera hur många ggr som helst, det är bara "vevskivorna" som man inte byter ut vid en renovering. Kostar ca 2900 i delar.

Kitcylindrar är om inte annat annorlunda filade, kolla portarna, dessutom brukar trimmaren ha satt sitt namn eller logga på den. Om det inte är Yamahas egna förstås.

En racer är inte så svårkörd egentligen, bara annorlunda. Det man märker är att man kan bära med sig rent sinnessjuka mängder kurvhastighet jämfört med innan. Det tar tid att förstå att man kan köra skitfort genom alla böjar och bromsa mycket senare än vad man är van vid. Vad gäller varvberoende så har kanske en 250 ett lite bredare register, min måste man hålla mellan 11-13 om man vill åka, 10-11 funkar, under 10 är den död, riktigt jävla stendöd....

Det står en "signatur" på topparna. Ska kolla och återkomma.

Jag kan mycket väl tänka mig att motståndet att kasta sig in i kurvor i "ohälsosam" fart är det svåraste att övervinna.

Nu ska vi se om Watz ord fick något fäste i min stackars hjärna: det är den ena av "ändorna" på 250-veven som slits ut och inte går att byta ut/renovera. Ungefär så. Men de äldre har större tolereanser än de nyare och håller bättre.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Det står en "signatur" på topparna. Ska kolla och återkomma.

Jag kan mycket väl tänka mig att motståndet att kasta sig in i kurvor i "ohälsosam" fart är det svåraste att övervinna.

Nu ska vi se om Watz ord fick något fäste i min stackars hjärna: det är den ena av "ändorna" på 250-veven som slits ut och inte går att byta ut/renovera. Ungefär så. Men de äldre har större tolereanser än de nyare och håller bättre.

Mmmm, jaja säger han det så. Jag vill minnas att bara förra ägaren har renoverat veven två gånger, fast jag har iofs två stycken. Annars så vet jag att Hondaveven enbart går att renovera en gång. Offknuff har säkert järnkoll på detta precis som på allt annat.

Var har hojen gått de senaste åren? SO, Norska?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Var har hojen gått de senaste åren? SO, Norska?

Förra året stog den still. Åren innan kördes den av Hårek Flathaug i både SO och NM. Han körde 1.14.044 på Åsen.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Förra året stog den still. Åren innan kördes den av Hårek Flathaug i både SO och NM.

Hårek Flathaug måste vara ett av de grymmaste namn jag sett!

"I am a Viking, i´m marching off to war......"

Allvarligt, hur fort körde han den? Några tider?
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Chris Ash skrev:
Mmmm, jaja säger han det så. Jag vill minnas att bara förra ägaren har renoverat veven två gånger, fast jag har iofs två stycken. Annars så vet jag att Hondaveven enbart går att renovera en gång. Offknuff har säkert järnkoll på detta precis som på allt annat.

Var har hojen gått de senaste åren? SO, Norska?


yamaha 125 å 250 även honda 250 kan du renovera en gång sen bör du göra något annat av den tex handtag till toa dörren en honda 125vev är det bara att byta ut när den gjort sitt. tror jag rätta mig om jag har fel :lol
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
moto-gg skrev:
yamaha 125 å 250 även honda 250 kan du renovera en gång sen bör du göra något annat av den tex handtag till toa dörren en honda 125vev är det bara att byta ut när den gjort sitt. tror jag rätta mig om jag har fel :lol

Öjje är av en annan uppfattning, Offkeff med, tror jag....
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top