"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Men luktar inte röken av olika oljor olika? Vill minnas att Castrol TTS luktade underbart ur min RGV.

Jo, det brukar lukta lite olika beroende på vilken olja man kör.
Motulen luktar lite hallon, castrol 747 luktar med lite speciellt. Men vilken som luktar mest har jag nog inte tänkt på..

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
oFFkeFF skrev:
Motulen luktar lite hallon, castrol 747 luktar med lite speciellt. Men vilken som luktar mest har jag nog inte tänkt på..

De luktar olika mängd apa allihop! :fatta! :fyllisar

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
abstruse skrev:

Fjolla, racing ska lukta.. Det är en stor del av upplevelsen när man tittar live.
Mmm, tvåtakt, mmm, Dragracing, mmmm Speedway ;)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
abstruse skrev:

Jag är ingen tvåtaktsfundamentalist. Men lukten av förbränd syntetisk tvåtaktsolja luktar betydligt mer racing än apa. Påminner ju faktiskt om lukten från glödstiftsmotorer. Omöjlig att förväxla med den stickande odören från en gammal Volvo eller Mercadiesel.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oscar skrev:
Ingen som kunde förklara dessa!? Jag är nyfiken!

Jag fick faktiskt svar från annat håll: Jag har haft kontakt med Robet Ek i Huskvarna och hörde av mig redan innan jag åkte och köpte hojen för att höra om det var möjligt att få kvalificerad hjälp att modifierade topparna att fungera med blyfri bensin. Robert tyckte det var speciellt kul med denna -94 som jag var intresserad av eftersom han själv körde just en sådan i EM -97 (även -98 tror jag). Det skulle i alla fall vara möjligt att få Roberts hjälp. Bara att skicka ner topparna tilll Huskvarna. Jag mailade honom på nytt häromdagen sedan jag fått hem hojen och skrev att det står "Rob." och "Step: 3." på de två toppar som följde med utöver de som sitter på. Visste han möjligen vad detta betyder eller har för ursprung?

Det visade sig att "Rob" är Roberts initialer på Husqvarna motorlabb, där han arbetar! Topparna är blyfrianpassade och har det högsta kompet av de tre varianter han gjorde (step 1-3).

Det kan rent utav vara Robert Eks gamla hoj som jag har köpt; en hoj som har kört om folk man ser i VM-listorna idag - med dom topparna! :D

Rätt kul, tyckte jag!

:tummenupp

EDIT: Det följde med två cylindrar också. Ska kolla om det står "Rob." också på dessa. "Step: 4." om jag har tur! :banana

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det visade sig att "Rob" är Roberts initialer på Husqvarna motorlabb, där han arbetar! Topparna är blyfrianpassade och har det högsta kompet av de tre varianter han gjorde (step 1-3).

Hehe, det betyder också att flathaug bör råka ut för ett soppatest senare i år ;)
Skönt att du slipper skaffa nya toppar då iaf.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är det som är kul med racerhojar med några år på nacken, de har oftast varit med om en hel del kul.

Robert Ek körde rätt fort på Anderstorp 97, under 1.40 har jag för mig.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Chris Ash skrev:
Haha, vänta bara tills han provat. Då kan vi välkomna en till i tvåtaktsmaffian.

Njaoä... Blir iaf en säsong på rettan, men man vet ju aldrig vad som händer sen! :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
....och tagit bort en från grillkvällarna i depån....

Så du menar att vi som åker tvåtakt inte umgås och är sociala på kvällarna?
Dags att öppna ögonen och titta tre meter längre...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:

Innan jag ens har satt min fot i lejonkulan är mitt intryck att tvåtaktsgänget värnar om sina egna på ett annat sätt än "de stora grabbarna". Jag är smått förbluffad över alla vänliga, hjälpsamma och uppmuntrande tillrop jag har fått de senaste veckorna från folk både på och utanför detta forum. Så nog verkar det minst lika trevligt att köra tvåtakt som fyrtakt.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Möjligtvis när vi andra somnat. Innan dess har ni aldrig mekat klart.... :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Möjligtvis när vi andra somnat. Innan dess har ni aldrig mekat klart.... :D

Det är möjligt att du kanske inte har någon simultankapacitet.. Men vi kan både grilla, umgås socialt och äta tillsammans under tiden vi meckar..
Snitt-tid "mekning" under 2003 för egen del har varit under en timme per dag när det gäller motorn, jag kan både prata och meka samtidigt...

Du börjar likna någon annan på forumet när det gäller åsikter om sådant du inte har någon koll på... :rolleyes:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker väl att mekande har en mer berättigad plats i depån är grillande. VIll man campa behöver man ingen motorcykel ens, åsså kan man göra det närmare hemmet. Dessutom riskerar man inte sin hälsa på samma sätt som med motorcyklism.

Tvåtakt är som konståkning, krävande och exakt. Fyrtakt är som hela havet stormar.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...