Domkraft

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sätt den vanliga domkraften under länkaget istället om du har en -då vilar hojen på framhjul/sidostöd och domkraft om du pumpar upp försiktigt

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tyvärr inga erfarenheter, men har funderat på att köpa en sån själv. Praktiskt att kunna smörja kedjan enkelt när man reser själv och inte har en kompis i närheten som kan luta upp hojen på stödet. Tar lite plats i packningen också.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Allt detta bök för kedjesmörja som inte behövs.
Bara att smörja, rulla hojen lite fram, smörja lite till om man är så nojig att applicera en film som mest drar åt sig skit.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hemma i garaget, bakre depåstöd.
På resa funkar på SV650S, Sprint RS och GSX1300R.
Sprayar på tillgänglig yta på kedjan över svingen, på kedjan under svingen och på kedjan på bakdrevet bakifrån från mitten och uppåt.
Rullar fram hojen en meter och gör om
osv.
När jag rullat fram hojen 6 meter / 7 smörjningar är hela kedjan smord.
Varför framåt ? Därför det droppar från kedjan och onödigt rulla hjulen i oljedroppet.
Framme parkerar jag alltid mot vägg, liknande, tjyven ska inte kunna köra från platsen.
När det är dags smörja kedjan börjar det alltså med att backa 6 meter och sedan rulla den framåt med samtidig smörjning ifall den ska parkeras igen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Mina resor är kortare än 1000 mil, så jag känner att kedjesmörjning inte är en del av det.
Men kanske en bra pryl om man vill göra det under resans gång.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mina resor är kortare än 1000 mil, så jag känner att kedjesmörjning inte är en del av det.
Men kanske en bra pryl om man vill göra det under resans gång.
Jag inbillar mig att eftersom man har "rullar" på varje länk så beror det på att det är bättre med rulle än utan rulle och eftersom rullarna inte är permanentsmorda så smörjer jag. kanske onödigt, jag tvättar också hojen, kanske också onödigt. Tvättar kläder, onödigt ?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag inbillar mig att eftersom man har "rullar" på varje länk så beror det på att det är bättre med rulle än utan rulle och eftersom rullarna inte är permanentsmorda så smörjer jag. kanske onödigt, jag tvättar också hojen, kanske också onödigt. Tvättar kläder, onödigt ?
Olja/fett ska ju in i rullarna, dvs smita förbi tätningarna och in på insidan, det som stannar kvar på utsidan blir ju rostskydd och skräpsamlare.
Smörja kedjan varje tank är ju för antika kedjor.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Olja/fett ska ju in i rullarna, dvs smita förbi tätningarna och in på insidan, det som stannar kvar på utsidan blir ju rostskydd och skräpsamlare.
Smörja kedjan varje tank är ju för antika kedjor.
Så tänker jag också, men jag kan ha fel…
Allt smörja man ger en kedja hamnar utanpå rullen, inget kommer innanför det permanentsmorda.
Men säkert kan det göra skillnad, att man har någonting mellan rullen och drevet.
Men jag kör skitiga vägar, så jag tänker att det är bättre att rullen och drevet inte drar åt sig smuts.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så tänker jag också, men jag kan ha fel…
Allt smörja man ger en kedja hamnar utanpå rullen, inget kommer innanför det permanentsmorda.
Men säkert kan det göra skillnad, att man har någonting mellan rullen och drevet.
Men jag kör skitiga vägar, så jag tänker att det är bättre att rullen och drevet inte drar åt sig smuts.
Rullarna kan du ju smörja.De är varken permanentsmorda eller tätade.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA